شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا
چاپایف - CHAPAYEV
سال تولید : ۱۹۳۴
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : لن فیلم
کارگردان : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمنامهنویس : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمبردار : الکساندر سیگایف و ا. اکستوفونتوف.
آهنگساز(موسیقی متن) : گاوریل پوپوف
هنرپیشگان : بوریس بابوشکین، بوریس بلینوف، لئونید
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۹ دقیقه
ـ در جنگهای داخلی که بلافاصله پس از انقلاب در شوروی آغاز شد، نیروهای سرخ و سفید روبهروی یکدیگر قرار گرفتند. نیروهای سرخ را کمونیستها پشتیبانی میکردند و نیروهای سفید را ضدانقلابیون. در اوج این جنگها، کمیسری سیاسی بهنام "فورمانوف" (بلینوف) مأموریت مییابد تا به یک بریگارد از پارتیزانها ملحق شود و به آنان برای پیروزی بر روسهای سفید یاری برساند. به زودی رابطهٔ دوستانه عجیبی میان "فورمانوف" و فرمانده بریگاد، فردی خودسر بهنام "چاپایف" (بابوشکین) شکل میگیرد. تا اینکه "فورمانوف" موفق میشود، طی نبردهای مختلف، به "چاپایف" انضباط و نظم حزبی موردنظر را بیاموزد. اما سر آخر "چاپایف" در یک درگیری کشته میشود.
ـ مشهورترین فیلم دهه ۱۹۳۰ شوروی. برادران واسیلییف (برادرانی که هیچگونه نسبت فامیلی با یکدیگر نداشتند!) آگاهانه یا ناآگاهانه با این اثرشان مکتبی را بنیان گذاشتند که بعدها به مکتب فیلمهای "واقعگرای سوسیالیستی" معروف شد. فیلم از همان زمان ساختهشدنش مشخص بود که تبدیل به فیلمی تأثیرگذار خواهد شد. حداقل یکی از برادران (سرگئی) سابقه شرکت در جنگهای داخلی را داشت و فیلمنامه اصلاً بر مبنای خاطرات یک کمیسر سیاسی شکل گرفته بود. به این ترتیب پس از دو سال، هنگامیکه فیلم روی پرده رفت با استقبالی همگانی روبرو شد. استقبالی از طرف تماشاگران، فیلمسازان، منتقدان و شخص استالین که چاپایف را به خاطر دقت در تصویر کردن حکایت "مبارزا کارگران و دهقانان" در جریان جنگهای داخلی سخت ستود. تقابل "چاپایف" احساسگرا و "فورمانوف" عقلگرا در واقع موضوع اصلی فیلم است که هیچیک شخصیت کاملی نیستند و قوت و ضعفهایشان را در کنار هم دارند. همچنین شخصیتهای منفی فیلم، مثل ژنرال ضدانقلابی که مردی فرهیخته است و در عین حال از آدمکشی ابائی ندارد. چاپایف بهرغم شخصیتپردازیهای ملموس، تصویری قهرمانانه از قهرمانان جنگهای داخلی ارائه میدهد. ظاهر تصویری فیلم، رویکردی مستند به داستان دارد (سیگایف، تجربیاتش را قبلاً بهعنوان دستیار فیلمبردار و عکاس صحنه در فیلم اکتبر آیزنشتاین کسب کرده بود). اما تأثیر چاپایف بر واقعیت بیش از تأثیرش بر سینما بود. چاپایف در واقعیت باعث شد قهرمانان بسیاری از نهضت مقاومت فرانسه و بریگادهای انقلابی جنگ داخلی اسپانیا، "چاپایف" نامیده شوند.
کشور تولیدکننده : شوروی
محصول : لن فیلم
کارگردان : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمنامهنویس : سرگئی و گریگوری واسیلییف، بر مبنای خاطرات دمیتری فورمانوف از جنگهای داخلی سال ۱۹۱۹
فیلمبردار : الکساندر سیگایف و ا. اکستوفونتوف.
آهنگساز(موسیقی متن) : گاوریل پوپوف
هنرپیشگان : بوریس بابوشکین، بوریس بلینوف، لئونید
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۹ دقیقه
ـ در جنگهای داخلی که بلافاصله پس از انقلاب در شوروی آغاز شد، نیروهای سرخ و سفید روبهروی یکدیگر قرار گرفتند. نیروهای سرخ را کمونیستها پشتیبانی میکردند و نیروهای سفید را ضدانقلابیون. در اوج این جنگها، کمیسری سیاسی بهنام "فورمانوف" (بلینوف) مأموریت مییابد تا به یک بریگارد از پارتیزانها ملحق شود و به آنان برای پیروزی بر روسهای سفید یاری برساند. به زودی رابطهٔ دوستانه عجیبی میان "فورمانوف" و فرمانده بریگاد، فردی خودسر بهنام "چاپایف" (بابوشکین) شکل میگیرد. تا اینکه "فورمانوف" موفق میشود، طی نبردهای مختلف، به "چاپایف" انضباط و نظم حزبی موردنظر را بیاموزد. اما سر آخر "چاپایف" در یک درگیری کشته میشود.
ـ مشهورترین فیلم دهه ۱۹۳۰ شوروی. برادران واسیلییف (برادرانی که هیچگونه نسبت فامیلی با یکدیگر نداشتند!) آگاهانه یا ناآگاهانه با این اثرشان مکتبی را بنیان گذاشتند که بعدها به مکتب فیلمهای "واقعگرای سوسیالیستی" معروف شد. فیلم از همان زمان ساختهشدنش مشخص بود که تبدیل به فیلمی تأثیرگذار خواهد شد. حداقل یکی از برادران (سرگئی) سابقه شرکت در جنگهای داخلی را داشت و فیلمنامه اصلاً بر مبنای خاطرات یک کمیسر سیاسی شکل گرفته بود. به این ترتیب پس از دو سال، هنگامیکه فیلم روی پرده رفت با استقبالی همگانی روبرو شد. استقبالی از طرف تماشاگران، فیلمسازان، منتقدان و شخص استالین که چاپایف را به خاطر دقت در تصویر کردن حکایت "مبارزا کارگران و دهقانان" در جریان جنگهای داخلی سخت ستود. تقابل "چاپایف" احساسگرا و "فورمانوف" عقلگرا در واقع موضوع اصلی فیلم است که هیچیک شخصیت کاملی نیستند و قوت و ضعفهایشان را در کنار هم دارند. همچنین شخصیتهای منفی فیلم، مثل ژنرال ضدانقلابی که مردی فرهیخته است و در عین حال از آدمکشی ابائی ندارد. چاپایف بهرغم شخصیتپردازیهای ملموس، تصویری قهرمانانه از قهرمانان جنگهای داخلی ارائه میدهد. ظاهر تصویری فیلم، رویکردی مستند به داستان دارد (سیگایف، تجربیاتش را قبلاً بهعنوان دستیار فیلمبردار و عکاس صحنه در فیلم اکتبر آیزنشتاین کسب کرده بود). اما تأثیر چاپایف بر واقعیت بیش از تأثیرش بر سینما بود. چاپایف در واقعیت باعث شد قهرمانان بسیاری از نهضت مقاومت فرانسه و بریگادهای انقلابی جنگ داخلی اسپانیا، "چاپایف" نامیده شوند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست