چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
کشتیرانی جمهوری اسلامی، خط دوم دفاع در دوران جنگ تحمیلی
این شركت در طول سالهای دفاع مقدس با قراردادن تمام امكانات خود در خدمت میهن اسلامی و تردد مستمر به بندر امام خمینی (ره) كه به شدت مورد تهدید عراقیها بود، به خوبی توانست مانع از مسدود شدن این بندر شود. شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۴۷با دو فروند كشتی كوچك به ظرفیتهای هزار و هزار و ۵۵۰تن در حوزه خلیج فارس و چهار فروند كشتی اقیانوس پیما با مجموع ظرفیت ۴۰هزار و ۳۳۸تن در مسیر خلیج فارس - اروپا و بالعكس فعالیت خود را آغاز كرد. در پایان سال ۵۶یك سال قبل از پیروزی انقلاب تعداد كشتیهای ناوگان به ۴۲فروند و ظرفیت ناوگان به ۵۲۵هزار تن رسید. در سالهای ۱۳۵۷ -۵۸تغییری در ناوگان این شركت رخ نداد و در سال ۵۹با شروع جنگ تحمیلی و غرق شدن دو فروند "لندینگ كرافت " خریداری شده از ژاپن به ظرفیت هر كدام یك هزار و ۶۸۹دی دبلیو تی (،(DWTیك فروند كشتی لهستانی به ظرفیت ۱۲هزار DWTو یك فروند كشتی فرانسوی به ظرفیت ۱۳هزارو DWT ۸۰۰ مجموع ظرفیت ناوگان به ۴۹۵هزار و DWT ۸۶۸و تعداد آنها به ۳۸فروند كاهش یافت . همگام با توسعه فعالیتها در سالهای ۱۳۶۰ -۶۷تلاش شد تا وظایف مربوطه در جهت اهداف جمهوری اسلامی ایران از طریق مشاركت در دفاع از كشور، مقابله با جنگ تحمیلی، تامین كالاهای ضروری و استراتژیك كشور و به نحو مطلوب صورت پذیرد. این شركت با قراردادن تمام امكانات خود در خدمت میهن اسلامی، نه تنها با حمل بارهای ضروری و افزایش تعداد سفرها، تامین بهنگام مایحتاج و مواد اولیه واحدهای مختلف تولیدی كشور را ممكن ساخت. كشتیرانی با تردد مستمر به بندر امام (ره) كه مورد تهدید عراقیها بود ، مانع از مسدود شدن این بندر شد تا پرداخت هزینه جنگی به كشتیهای خارجی كه در نهایت تحمیل هزینه به مصرفكننده داخلی و اقتصاد كشور بود،به میزان محسوسی كاهش یابد.
با اقدام بهنگام دولت در مورد تضمین خسارات وارده احتمالی به كشتیهای خودی، كشتیرانی از پرداخت حق بیمه جنگی كشتیهای متعلق به خودخودداری كرده واز این طریق از شروع تا پایان جنگ مبالغ قابل ملاحظهای به نفعاقتصاد كشور صرفهجویی كرد.
صرفهجویی حاصله از عدم اخذ پوشش بیمه جنگ معادل ۵۳۷میلیون دلار بود و همچنین اعزام كشتی به بندر امام رقمی متجاوز از ۴۰میلیارد ریال صرفهجویی مالی را در اقتصاد كشور در پی داشت .
براساس گزارشهای كشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین میزان خسارات وارده به ناوگان شركت ، در ماههای اغازین ۶۳تا پایان همان سال حدود ۹میلیارد ریال بود كه در مقایسه با رقم صرفهجویی شده نسبتی حدود یك پنجم را نشان میداد.
بدیهی است گسترش و توسعه ناوگان افزایش توان و خودكفایی كشور در حمل كالاهای ضروری و اساسی و نیز ایجاد میلیونها دلار صرفهجویی ارزی در شرایط اضطراری را به ارمغان آورده است.
این شركت با بهره برداری بیش از پیش از امكانات و نیز افزایش ظرفیت ناوگان در سال ، ۶۳حدود ۵۰درصد از مجموع واردات كشور و ۸۱درصد از واردات از طریق راههای آبی را حمل كرد.این میزان در سال ۶۷به ۸۶/۶درصد از مجموع بار وارداتی از طریق بنادر بالغ شد. حمل ۱۰/۳میلیون تن كالا در سال ) ۶۳مجموع وزن حمل شده توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و كشتیرانی ایران و هند ) مستلزم پرداخت ۵۹۰میلیون دلار ارز بود. همچنین حمل ۸/۹میلیون تن بار در سال ۶۴نیازمند پرداخت ۴۷۹میلیون دلار ارز به شركتهای حمل و نقل دریایی خارجی بود كه با حمل بار توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی بخشی از این رقم به صورت هزینههای ریالی در اقتصاد كشور دوباره به جریان افتاد،در حالی كه با حمل بار و پرداخت كرایه به كشتیرانی خارجی ۱۰۰درصد كرایه به صورت ارز از كشور خارج شد. توجه به نقش ناوگان ملی ، شرایط جهان و بازار حمل ونقل تاثیرپذیرفته از آن در فضای رقابتی بسیار فشرده حاكم بر این بازار همواره به عنوان یك راهبرد موثر در كلیه بخشهای اقتصادی و صنعتی كشور محسوب میشود. ناوگان ملی كشتیرانی كشورمان در این سالها با در اختیار داشتن منابع عظیم سخت افزاری و نیروی انسانی كارآمد با به فعلیت درآوردن توان بالقوه خود، عامل مهم و محركه موثر در عرصه اقتصاد و رونق صنعت كشور بودهاست. شركت كشتیرانی جمهوری هماكنون با برخورداری از ۱۱۶فروند كشتی در زمینه حمل بار و مسافر فعال است. رتقا رتبه جهانی شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به رتبه نوزدهم در سال ، ۱۳۸۳افزایش ظرفیت حمل بار بینالمللی با رشد ۲۳درصد به بیش از هشت میلیون تن در سال، افزایش ظرفیت حملبار صادراتی با رشد ۶۳/۳درصد به بیش از ۲/۶میلیون تن در سال از جمله موفقیتهای این شركت در سالهای اخیر است. از دیگر موفقیتهای كشتیرانی جمهوری اسلامی را میتوان، كسب رتبه نخست به لحاظ سهم بازار در حمل كانتینر در مسیر خاور دور به خلیج فارس دربین شركت -های صاحبنام جهان،افزایش حمل كانتینر و دستیابی به حمل بیش از ۴۰۰هزار تن TEUدر ۹ماه نخست سال ،۸۳افزایش حمل كانتینر حوزه آسیا و دستیابی به میزان حمل ۱۸۰هزار TEUدانست.
با اقدام بهنگام دولت در مورد تضمین خسارات وارده احتمالی به كشتیهای خودی، كشتیرانی از پرداخت حق بیمه جنگی كشتیهای متعلق به خودخودداری كرده واز این طریق از شروع تا پایان جنگ مبالغ قابل ملاحظهای به نفعاقتصاد كشور صرفهجویی كرد.
صرفهجویی حاصله از عدم اخذ پوشش بیمه جنگ معادل ۵۳۷میلیون دلار بود و همچنین اعزام كشتی به بندر امام رقمی متجاوز از ۴۰میلیارد ریال صرفهجویی مالی را در اقتصاد كشور در پی داشت .
براساس گزارشهای كشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین میزان خسارات وارده به ناوگان شركت ، در ماههای اغازین ۶۳تا پایان همان سال حدود ۹میلیارد ریال بود كه در مقایسه با رقم صرفهجویی شده نسبتی حدود یك پنجم را نشان میداد.
بدیهی است گسترش و توسعه ناوگان افزایش توان و خودكفایی كشور در حمل كالاهای ضروری و اساسی و نیز ایجاد میلیونها دلار صرفهجویی ارزی در شرایط اضطراری را به ارمغان آورده است.
این شركت با بهره برداری بیش از پیش از امكانات و نیز افزایش ظرفیت ناوگان در سال ، ۶۳حدود ۵۰درصد از مجموع واردات كشور و ۸۱درصد از واردات از طریق راههای آبی را حمل كرد.این میزان در سال ۶۷به ۸۶/۶درصد از مجموع بار وارداتی از طریق بنادر بالغ شد. حمل ۱۰/۳میلیون تن كالا در سال ) ۶۳مجموع وزن حمل شده توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و كشتیرانی ایران و هند ) مستلزم پرداخت ۵۹۰میلیون دلار ارز بود. همچنین حمل ۸/۹میلیون تن بار در سال ۶۴نیازمند پرداخت ۴۷۹میلیون دلار ارز به شركتهای حمل و نقل دریایی خارجی بود كه با حمل بار توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی بخشی از این رقم به صورت هزینههای ریالی در اقتصاد كشور دوباره به جریان افتاد،در حالی كه با حمل بار و پرداخت كرایه به كشتیرانی خارجی ۱۰۰درصد كرایه به صورت ارز از كشور خارج شد. توجه به نقش ناوگان ملی ، شرایط جهان و بازار حمل ونقل تاثیرپذیرفته از آن در فضای رقابتی بسیار فشرده حاكم بر این بازار همواره به عنوان یك راهبرد موثر در كلیه بخشهای اقتصادی و صنعتی كشور محسوب میشود. ناوگان ملی كشتیرانی كشورمان در این سالها با در اختیار داشتن منابع عظیم سخت افزاری و نیروی انسانی كارآمد با به فعلیت درآوردن توان بالقوه خود، عامل مهم و محركه موثر در عرصه اقتصاد و رونق صنعت كشور بودهاست. شركت كشتیرانی جمهوری هماكنون با برخورداری از ۱۱۶فروند كشتی در زمینه حمل بار و مسافر فعال است. رتقا رتبه جهانی شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به رتبه نوزدهم در سال ، ۱۳۸۳افزایش ظرفیت حمل بار بینالمللی با رشد ۲۳درصد به بیش از هشت میلیون تن در سال، افزایش ظرفیت حملبار صادراتی با رشد ۶۳/۳درصد به بیش از ۲/۶میلیون تن در سال از جمله موفقیتهای این شركت در سالهای اخیر است. از دیگر موفقیتهای كشتیرانی جمهوری اسلامی را میتوان، كسب رتبه نخست به لحاظ سهم بازار در حمل كانتینر در مسیر خاور دور به خلیج فارس دربین شركت -های صاحبنام جهان،افزایش حمل كانتینر و دستیابی به حمل بیش از ۴۰۰هزار تن TEUدر ۹ماه نخست سال ،۸۳افزایش حمل كانتینر حوزه آسیا و دستیابی به میزان حمل ۱۸۰هزار TEUدانست.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست