چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا


کشتیرانی جمهوری اسلامی، خط دوم دفاع در دوران جنگ تحمیلی


این شركت در طول سالهای دفاع مقدس با قراردادن تمام امكانات خود در خدمت میهن اسلامی و تردد مستمر به بندر امام خمینی (ره) كه به شدت مورد تهدید عراقیها بود، به خوبی توانست مانع از مسدود شدن این بندر شود. شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ‪ ۱۳۴۷‬با دو فروند كشتی كوچك به ظرفیتهای هزار و هزار و ‪ ۵۵۰‬تن در حوزه خلیج فارس و چهار فروند كشتی اقیانوس پیما با مجموع ظرفیت ‪ ۴۰‬هزار و ‪ ۳۳۸‬تن در مسیر خلیج فارس - اروپا و بالعكس فعالیت خود را آغاز كرد. در پایان سال‪ ۵۶‬یك سال قبل از پیروزی انقلاب تعداد كشتیهای ناوگان به ‪ ۴۲‬فروند و ظرفیت ناوگان به ‪ ۵۲۵‬هزار تن رسید. در سالهای ‪ ۱۳۵۷ -۵۸‬تغییری در ناوگان این شركت رخ نداد و در سال ‪ ۵۹‬با شروع جنگ تحمیلی و غرق شدن دو فروند "لندینگ كرافت " خریداری شده از ژاپن به ظرفیت هر كدام یك هزار و ‪ ۶۸۹‬دی دبلیو تی (‪،(DWT‬یك فروند كشتی لهستانی به ظرفیت ‪ ۱۲‬هزار ‪ DWT‬و یك فروند كشتی فرانسوی به ظرفیت ‪ ۱۳‬هزارو ‪DWT ۸۰۰‬ مجموع ظرفیت ناوگان به ‪ ۴۹۵‬هزار و ‪ DWT ۸۶۸‬و تعداد آنها به ‪ ۳۸‬فروند كاهش یافت . همگام با توسعه فعالیتها در سالهای ‪ ۱۳۶۰ -۶۷‬تلاش شد تا وظایف مربوطه در جهت اهداف جمهوری اسلامی ایران از طریق مشاركت در دفاع از كشور، مقابله با جنگ تحمیلی، تامین كالاهای ضروری و استراتژیك كشور و به نحو مطلوب صورت پذیرد. این شركت با قراردادن تمام امكانات خود در خدمت میهن اسلامی، نه تنها با حمل بارهای ضروری و افزایش تعداد سفرها، تامین بهنگام مایحتاج و مواد اولیه واحدهای مختلف تولیدی كشور را ممكن ساخت. كشتیرانی با تردد مستمر به بندر امام (ره) كه مورد تهدید عراقیها بود ، مانع از مسدود شدن این بندر شد تا پرداخت هزینه جنگی به كشتیهای خارجی كه در نهایت تحمیل هزینه به مصرف‌كننده داخلی و اقتصاد كشور بود،به میزان محسوسی كاهش یابد.
با اقدام بهنگام دولت در مورد تضمین خسارات وارده احتمالی به كشتیهای خودی، كشتیرانی از پرداخت حق بیمه جنگی كشتیهای متعلق به خودخودداری كرده واز این طریق از شروع تا پایان جنگ مبالغ قابل ملاحظه‌ای به نفع‌اقتصاد كشور صرفه‌جویی كرد.
صرفه‌جویی حاصله از عدم اخذ پوشش بیمه جنگ معادل ‪ ۵۳۷‬میلیون دلار بود و همچنین اعزام كشتی به بندر امام رقمی متجاوز از ‪ ۴۰‬میلیارد ریال صرفه‌جویی مالی را در اقتصاد كشور در پی داشت .
براساس گزارشهای كشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین میزان خسارات وارده به ناوگان شركت ، در ماههای اغازین ‪ ۶۳‬تا پایان همان سال حدود ‪ ۹‬میلیارد ریال بود كه در مقایسه با رقم صرفه‌جویی شده نسبتی حدود یك پنجم را نشان می‌داد.
بدیهی است گسترش و توسعه ناوگان افزایش توان و خودكفایی كشور در حمل كالاهای ضروری و اساسی و نیز ایجاد میلیونها دلار صرفه‌جویی ارزی در شرایط اضطراری را به ارمغان آورده است.
این شركت با بهره برداری بیش از پیش از امكانات و نیز افزایش ظرفیت ناوگان در سال ‪ ، ۶۳‬حدود ‪ ۵۰‬درصد از مجموع واردات كشور و ‪ ۸۱‬درصد از واردات از طریق راههای آبی را حمل كرد.این میزان در سال ‪ ۶۷‬به ‪ ۸۶/۶‬درصد از مجموع بار وارداتی از طریق بنادر بالغ شد. حمل ‪ ۱۰/۳‬میلیون تن كالا در سال ‪ ) ۶۳‬مجموع وزن حمل شده توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و كشتیرانی ایران و هند ) مستلزم پرداخت ‪ ۵۹۰‬میلیون دلار ارز بود. همچنین حمل ‪ ۸/۹‬میلیون تن بار در سال ‪ ۶۴‬نیازمند پرداخت ‪ ۴۷۹‬میلیون دلار ارز به شركتهای حمل و نقل دریایی خارجی بود كه با حمل بار توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی بخشی از این رقم به صورت هزینه‌های ریالی در اقتصاد كشور دوباره به جریان افتاد،در حالی كه با حمل بار و پرداخت كرایه به كشتیرانی خارجی ‪ ۱۰۰‬درصد كرایه به صورت ارز از كشور خارج شد. توجه به نقش ناوگان ملی ، شرایط جهان و بازار حمل ونقل تاثیرپذیرفته از آن در فضای رقابتی بسیار فشرده حاكم بر این بازار همواره به عنوان یك راهبرد موثر در كلیه بخشهای اقتصادی و صنعتی كشور محسوب می‌شود. ناوگان ملی كشتیرانی كشورمان در این سالها با در اختیار داشتن منابع عظیم سخت افزاری و نیروی انسانی كارآمد با به فعلیت درآوردن توان بالقوه خود، عامل مهم و محركه موثر در عرصه اقتصاد و رونق صنعت كشور بوده‌است. شركت كشتیرانی جمهوری هم‌اكنون با برخورداری از ‪ ۱۱۶‬فروند كشتی در زمینه حمل بار و مسافر فعال است. رتقا رتبه جهانی شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به رتبه نوزدهم در سال ‪ ، ۱۳۸۳‬افزایش ظرفیت حمل بار بین‌المللی با رشد ‪ ۲۳‬درصد به بیش از هشت میلیون تن در سال، افزایش ظرفیت حمل‌بار صادراتی با رشد ‪ ۶۳/۳‬درصد به بیش از ‪ ۲/۶‬میلیون تن در سال از جمله موفقیتهای این شركت در سالهای اخیر است. از دیگر موفقیتهای كشتیرانی جمهوری اسلامی را می‌توان، كسب رتبه نخست به لحاظ سهم بازار در حمل كانتینر در مسیر خاور دور به خلیج فارس دربین شركت -های صاحب‌نام جهان،افزایش حمل كانتینر و دستیابی به حمل بیش از ‪ ۴۰۰‬هزار تن ‪ TEU‬در ‪ ۹‬ماه نخست سال ‪ ،۸۳‬افزایش حمل كانتینر حوزه آسیا و دستیابی به میزان حمل ‪ ۱۸۰‬هزار ‪ TEU‬دانست.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا