پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
از تکثیر مکانیکی تا باز نمود الکترونیکی
در حالیكه پنجاه سال از انتشار مقالهی بنیامین با عنوان «اثر هنری [در عصر تكثیر مكانیكی]» میگذرد، این نوشته هنوز هم تازه و ارزشمند است، چرا كه بنیامین در آن به دگرگونیهایی در عرصهی هنر میپردازد و آنها را به هم پیوند میزند كه بر شیوههای نامگذاری و دستهبندی آثار هنری، جایگاه مشروع آنها و معیارهای ادراك آنها تا تغییر در شیوههای بازتولید و بازنمود آثار زیباییشناختی اثری بسیار چشمگیر داشته است. حكاكی و گراوورسازی در تمامی شكلهایش و به دنبال آن عكاسی و سپس سینما با نزدیكتر كردن اثر هنری به مخاطب و خلق اثریِ همهجا حاضر به جای اثری كه مكانی منحصر بهفرد دارد، بهتدریج مرز میان اصل و كپی را مخدوش كردند.در میان پیامدهایی كه بنیامین برای این امر برشمرده است، سه پیامد شایستهی توجه خاص است. اول پیوند محكمی است كه او میان تكثیر انبوه ـ به عنوان آن نوع تكثیری كه هالهی اثر هنری را ضایع میكند ـ و خلق متمایز یك موضع زیباییشناختی جدید، یعنی موضع طرفداران هنر برای هنر، برقرار میكند:
با ظهور اولین ابزار بهواقع انقلابی تكثیر، یعنی عكاسی كه همزمان با ظهور سوسیالیسم صورت گرفت، هنر متوجه بحران قریبالوقوعی شد كه یك قرن بعد آشكار گشت. هنر در آغاز با آموزهی «هنر برای هنر» یا به بیان دیگر، با نوعی الهیات هنر به این بحران واكنش نشان داد. این امر باعث بروز آن چیزی شد كه میتوان آن را الهیات منفی در قالب ایدهی هنر «ناب» نام نهاد كه نه تنها هر نوع كاركرد اجتماعی برای هنر، بلكه دستهبندی موضوعی هنر به هر شكل را نیز نفی میكرد. (در حوزهی شعر، مالارمه اولین كسی بود كه این موضع را اختیار كرد.۱) (ص۲۲۴۱)
احساس نیاز به فرهنگ ناب (یا پالوده) كه با ذوق و سلیقهی عوام فاصله داشته باشد، از قانونها و قاعدههای تولید اقتصادی جدا باشد و به لطف مشاركتی زیباییشناسانه میان آفرینندگان آثار و عدهی محدود از مخاطبان به حیاتش ادامه دهد، در كنار پیروزی فرهنگی تجاری مطرح شد كه تحت سلطهی سرمایهداری بود و در تعداد زیاد تكثیر و منتشر میشد. پیشنهاد بنیامین را میتوان با اندكی تفاوت اینطور بیان كرد: شكلگیری یك حوزهی زیباییشناسی متمایز ـ مبتنی بر استقلال، بیطرفی و عینیگرایی، و آزادی مطلق فرایند خلاقیت ـ نتیجهی مستقیم و بیواسطهی سرباززدن برخی از آفرینندگان از خدمت به هنرهای صنعتی یا ذوق عوام است كه میتوانند باعث موفقیت آثار هنری شوند.۲
دومین پیامدی كه بنیامین به آن اشاره كرده مخدوش شدن فزایندهی تفاوت میان هنرمند و مخاطب، و تهیهكننده و مصرفكننده است: «تمایز میان مؤلف و مردم ویژگی بنیادی خود را از دست خواهد داد. این تمایز جنبهی صرفاً كاركردی خواهد یافت و در هر مورد شكلی متفاوت خواهد داشت. در واقع، خواننده هر لحظه آماده است تا به نویسنده تبدیل شود» (ص ۲۲۳). بنیامین این تحول و دگرگونی را در یك لحظهی تاریخی خاص مییابد («پایان قرن گذشته») و آن را به تحولی پیوند میزند كه در فرهنگ چاپ («گسترش مطبوعات») و نوع جدیدی از نوشتار («ستون خوانندگان») رخ میدهد؛ ستونی كه در آن «تعداد فزایندهی از خوانندگان به نویسندگانی، در ابتدا گهگاهی، تبدیل شدند» (ص ۲۳۲). سینما با تبدیل تماشاگران عادی به قهرمانانی بالقوه، تمایز میان جایگاه و عمل تهیهكننده و مصرفكننده را كه پیشتر كاملاً مجزا بود، كمرنگتر كرد.
شكی نیست كه عصر رسانههای الكترونیكی گامی دیگر در این جهت به شمار میرود، زیرا اقتصاد نوشتار الكترونیكی تولید و انتقال و دریافت همزمان متن را میسر میسازد كه به شكلی بیسابقه، وظایف نویسنده و دبیر و پخشكننده را در یك نفر جمع میكند. در این میان، آن تمایز بسیار كهنه میان نقش روشنفكران و دیگران و همهی مقولههایی كه دقیقاً بر همین تقسیم و تمایز متكی بود، ناگهان از معنا تهی میشود. به طور اخص، مقولههایی كه به نویسندگان جایگاهی مشروع میداد (كپیرایت [حق رونگاری]، مالكیتادبی، حقوق مؤلفان و غیره) به همراه مقولههایی مربوط به جایگاه زیباییشناختی از بین میروند. بنیامین در آغاز مقالهاش این مقولهها را اینطور برشمرده است: «خلاقیت و نبوغ، ارزش ابدی و رازآمیزی»۳ (ص ۲۱۸). خلاصه آنكه اكنون مجموعهی نشانهایی كه رابطهی ما را با نوشتن تبیین و تثبیت میكند باید دوباره تعریف شود، چراكه فنآوری نوشتار الكترونیكی ما را به پایان قطعی تحولی رسانده كه در مقالهی بنیامین توصیف شده است.
سومین محور بحثِ بنیامین به دگرگونی در شیوههای ادراك اثر هنری توسط ما مربوط است. او در اینجا به دو امر اشاره میكند: از یك سو، فنون جدید تولید و تكثیر عكس و فیلم دیدن چیزهایی را برای ما ممكن میسازند كه برای چشم غیرمسلح ممكن نیست؛ و از سوی دیگر، بروز تغییراتی در اندازه و تركیب تودهی مردم و بهویژه «تعداد روزافزون مشاركتكنندگان در اثر هنری» باعث «تغییر در شیوهی مشاركت آنها» شده است (ص ۲۳۹). یكی از تلویحات روشن این طرح كلی بنیامین این است كه با توجه به رابطهی میان قاعدههایی كه اصول تولید یا اشكال بازنمود را تعیین میكند و مقولههایی كه تعیینكنندهی الگوهای ادراك و داوری دربارهی مخاطبان تودهی خاص است، میتوان تاریخ دگرگونیها در رابطهی ما با آثار هنری را مشخص كرد.۴
در مناسبت با تكامل الكترونیكی تولید متن، دیدگاه بنیامین ما را به تعمق در رابطهی میان «مادّیت» تازهی متن و مقولههایی عقلانی وا میدارد كه پیشفرض این مادّیتاند. بازنمود الكترونیكی نوشتار باعث تغییر ریشهی مفهوم متن و بافت میشود، چرا كه توزیع در نوعی معماری منطقی نرمافزاری كه پایگاه اطلاعاتی را سازماندهی میكند، پروندههای الكترونیكی یا واژههای كلیدی را جایگزین مجاورت فیزیكی متونی میكند كه در یك ابژهی چاپی واحد در كنار هم قرار میگرفتند. بازنمود الكترونیكی با سركوب رابطهی فیزیكی میان متن و كتاب (یا هر ابژه یا نسخهی چاپی دیگر) و با تبدیل خواننده ـ نه مؤلف یا دبیر یا ویراستار ـ به فرد تصمیمگیرنده، در مورد برش و ظاهر متن از «مادّیت» اثر تعریفی دوباره به دست میدهد.
به این ترتیب، كل نظام ادراك و دستكاری در متن مختل میشود و خوانندهی معاصری كه در برابر صفحهی رایانه نشسته است تا اندازهی حالت خوانندهی عهد باستان را به خود میگیرد كه طوماری در دست دارد. البته در اینجا تمایزی چشمگیر در كار است، زیرا طومار (اسكرول) رایانهی به صورت عمودی باز میشود و به شاخصهای لازم برای كدگذاری۵ مجهز است؛ شاخصهایی چون صفحهبندی، نمایه، نمودار و غیره. در شكلهای قدیمیتر پشتیبانی۶ از نوشتار (طومار، كدگذری)، این دو منطق مستقل از یكدیگر عمل میكردند؛ پیوند آنها در بازنمود الكترونیكی نوعی كاملاً جدید از رابطهی متن و خواننده را تعریف میكند. به همان ترتیبی كه «دریافت در حالت گیجی و مشغولیت ذهنی [سینما] یكی از نشانههای تغییرات بزرگ در ادراك آگاهانه۷ است»(ص۲۴۰)، كاركردن با متن (و تصویرها) در شكل الكترونیكی الزاماً باعث تغییر بنیادی مقولههایی میشود كه به شكل دریافت و ادراك توسط خواننده شكل میدهند.
مقالهی بنیامین كه در سال ۱۹۳۶ به چاپ رسید، در چارچوب تقابل دو جبههی فاشیسمهای اروپایی (ایتالیایی و آلمانی) و ضدفاشیسم انقلابی یا كمونیستی نظر خوانندگان را به خود جلب كرد. با توجه به این بستر است كه میتوان پیشبینیِ تا اندازهی مبهم او را در مورد اثرات سیاسی تكثیر مكانیكی توضیح داد. از یك سو، تكثیر مكانیكی اِعمال نفوذ بر تودهها را در مقیاسی میسر میسازد كه پیشتر به ذهن هیچكس نمیرسید، قدرتهای دیكتاتوری را تثبیت میكند و به سیاست صبغهی «زیباییشناسانه» میدهند. بنیامین با قدری بدبینی اشاره میكند:
از آنجا كه نوآوریهایی چون دوربین و تجهیزات ضبط و تكثیر این فرصت را به خطیبان میدهد كه تصویر و صدایشان به چشم و گوش عدهی نامحدود برسد، تصویر مرد سیاست در برابر دوربین و تجهیزات ضبط هم در همهجا رواج خواهد یافت. در این حالت است كه پارلمانها به اندازهی تئاترها خالی میشوند... نتیجهی این امر گزینشی جدید است؛ گزینش در برابر تجهیزاتی كه ستارهی سینما و دیكتاتور از آن سربلند بیرون میآیند. (ص ۲۴۷)
از سوی دیگر، از میان رفتن تمایز خالق و مردم (حالا جواز ادبی بر شالودهی آموزش چند فن بنا میشود، نه بر آموزش تخصصی و از همینرو در مالكیت عموم قرار میگیرد» (ص۲۳۲)، تخریب مفاهیم آرمانگرایانهی كه مقصود از آنها بهطور سنتی تعیینكردن چیستی هنر بود و در نهایت دگرگونی در «شیوههای ادراك آگاهانه» كه باعث شباهت كار نقد به شور و وجد۸ ناشی از سرگرمیها میشود، («مردم بازبیناند، امّابازبینی گیج») همگی امكان ایجاد جایگزینی خوشبینانهتر را فراهم میكنند:
سیاسی كردن امر زیباییشناسانه كه ممكن است به ابزاری برای رهایی تودهها بدل شود.این مشاهدات، چه ارزش توصیفی تاریخی داشته باشند و چه نداشته باشند، به این واقعیت اشاره دارند كه از هر فن و تكنیكی میتوان استفادههای گوناگون كرد. در مقالهی بنیامین، جبرگرایی فنیای نمیتوان یافت كه به خودِ ابزار معنای سیاسی واحدی نسبت دهد؛ بلكه او مینویسد: «همتای تجاوز به تودهها را كه فاشیسم به واسطهی كیشِ رهبرِ۹ خود آنها را به زانو در میآورد، میتوان در تجاوز و تخطی از اصول ابزاری یافت كه به تولید ارزشهای آیینی وادار میشود» (ص۲۴۱، تأكید از من است). این نظر او به بحثهای معاصر در مورد اثرات اشاعهی الكترونیكی گفتمان بیارتباط نیست ـ بحثهایی كه بر تعریف مفهومی و واقعیت اجتماعی فضای عمومی جامعه اثر گذاشته است (و بیتردید به این تأثیرگذاری ادامه خواهد دارد).۱۰ عصر دیجیتال حتی بیش از عصر چاپ، با تنشی بزرگ میان همكناری جامعههای خاص (كه بهواسطهی انتشار متنها در میان اعضای منحصر بهفردشان محدود و عینی میشوند) و ساخت جامعهی انتزاعی (كه با امكان مشاركت همگانی در گفتمان نوشتاری تعریف میشود) درنوردیده شده است.۱۱ ارتباطهای نامحدود و آزاد و از راهدور رسانههای الكترونیكی همزمان به این دو امر بالقوه مجال ظهور و بالیدن میدهند. «جامعههای نوشتاری» مستقل و منزوی كه به واسطهی تعلق به «شبكهی» واحد از علاقهها یا دل مشغولیها تعریف میشوند، در معرض از دست رفتن ارجاعهای جهانشمول قرار میگیرند. در مقابل و به طور همزمان، استفادهی عمومی و تازهی از خرد بدون محدودیت یا حذف ممكن میشود: همان استفادهی كه «انسان پژوهشگر» در فضایی آزاد از خردش میكند تا نقدهایش بر نقایص نهادهای موجود» را «از طریق نوشتههایش» در اختیار «خوانندگان» قرار دهد.۱۲
یادداشتها
برگرفته از منبع زیر:
,"From Mechanical Representation toElectronic Representation" ,Roger Chartier
Hans Ulrich Gumbrecht .ed ,The Workof Art in the Digital Age :in Mapping Benjamin
.pp ,(۲۰۰۳ ,Stanford UniversityPress :California ,Stanford) Michael Marrinan&
.۱۰۹-۱۱۳
۱. یادداشت گردآورندگان كتاب (هانس اولریش گومبرشت و مایكل مارینان): ارجاعهای داخل متن و یادداشتها كه در پرانتز آمده است به نسخهی از مقالهی بنجامین با عنوان «اثر هنری» است كه در زیر میآید:
,in Illumination ,"The Work of Art in the Age ofMechanical Reprodution" ,Walter Benjamin
.pp.۲۱۷-۵۱ ,(۱۹۶۹ ,Schocken :New York) Harry Zohn .trans ,HannahArendt .ed
برای تاریخچهی پیچیدهی ویرایش و انتشار مقالهی «اثر هنری»، رك:
,Gallimard :Paris Jean-MauriceMonnoyer .intro & .ed ,Ecrits Franµais ,Benjamin
.۱۱۵-۹۲ .pp ,(۱۹۹۱)
متن حاضر چاپ مجدد ترجمهی پییر كلوسووسكی (Pierre Klossowski) از نخستین نسخهی مقاله است كه تعدادی از حذفها و تغییراتی را شامل میشود كه بدون اجازهی بنیامین بر متن اعمال شده است:
"eإpoque de sa reproduction mإcanisإ۰۳۹;L۰۳۹;oeuvte d۰۳۹;art a l"
۲. رك:
:Pari) Gense et structure duchamp littإraire :Les rgles de l۰۳۹;art ,Pierre Bourdieu
.۸۹ .p ,(۱۹۹۲ ,Seuil
۳. برای مسائل مربوط به كپیرایت و تألیف، رك:
Textual :Construction ofAuthorship ,(.eds) Martha Woodmansee and Peter Jaszi
;(۱۹۹۴ ,Duke University :Appropriation in Law and Literature(Durham/London
Harvard :Cambridge,MA) The Invention of Copyright :Mark Rose,Authors and Owners
in The Order of ,"Figuresof the Author" ,Roger Chartier & ;(۱۹۹۳ ,University
andLibraries in Europe between The Fourteenth and ,Authors ,Readers :Books
:andStanford ,Polity :Cambridge) Cochrane .Lydia G .trans ,EighteenthCenturies
.۲۵-۵۹ .pp ,(۱۹۹۴ ,Stanford University
كار كلاسیك دربارهی مقولهی نبوغ عبارت است از:
.rot ;۱۹۲۶ ,Tubingen:Mohr) Die Entstehung des Goeniebegriffes ,Edgar Zilsel
.(Georg Olins,۱۹۷۲ :Hilodesheim /New York
A Primer :Painting and Experience inFifteenth-Centurg Italy ,Michael Baxandall
۴. ,Oxford University :Oxford/New York) in the Social History ofPictorial Style
.(۲nd edn.۱۹۸۸
این كتاب در این زمینه، بررسی و مطالعهی نمونه است. برای خوانشی از مقالهی بنیامین كه در آن بر رابطهی میان «شیوهی ادراك و شیوهی تصویركردن» تأكید شده باشد، رك:
AReading of the Work of :Benjamin on Reproducibility and Aura" ,Joel Snyder
,History ,Philosophy :in Benjamin ,"Art in the Age of Its TechnicalReproducibility
.pp ,(University of Chicago,۱۹۸۹ :Chicago/London) Gary Smith .Aesthetics,ed
.۱۵۸-۷۴
۵. codex
۶. support
۷. apperception
۸. jouissance
۱۰. رك:
,Representation ,"Place of Books in the Age of ElectronicReproduction" ,Geoffrey Nunberg
.۱۳-۲۷ .pp ,(spring ۱۹۹۳) ۴۲
۱۱. رك:
Publication and thePublic Sphere in :Letters of the Repulic ,Michael Warner
.(۱۹۹۰ ,MA:Harvard University ,Cambridge) Eigheenth-Century America
A Comprehensive :in TheEnlightenment ,"?What Is Enlightement" ,Immanuel Kant
۱۲ .۳۸۴-۸۹ .pp .(۱۹۷۳ ,Schuster & Simon :Peter Gay(New York .ed ,Anthology
مترجم: امید نیكفرجام
منبع:فصلنامه بیناب
برگرفته از منبع زیر:
,"From Mechanical Representation toElectronic Representation" ,Roger Chartier
Hans Ulrich Gumbrecht .ed ,The Workof Art in the Digital Age :in Mapping Benjamin
.pp ,(۲۰۰۳ ,Stanford UniversityPress :California ,Stanford) Michael Marrinan&
.۱۰۹-۱۱۳
۱. یادداشت گردآورندگان كتاب (هانس اولریش گومبرشت و مایكل مارینان): ارجاعهای داخل متن و یادداشتها كه در پرانتز آمده است به نسخهی از مقالهی بنجامین با عنوان «اثر هنری» است كه در زیر میآید:
,in Illumination ,"The Work of Art in the Age ofMechanical Reprodution" ,Walter Benjamin
.pp.۲۱۷-۵۱ ,(۱۹۶۹ ,Schocken :New York) Harry Zohn .trans ,HannahArendt .ed
برای تاریخچهی پیچیدهی ویرایش و انتشار مقالهی «اثر هنری»، رك:
,Gallimard :Paris Jean-MauriceMonnoyer .intro & .ed ,Ecrits Franµais ,Benjamin
.۱۱۵-۹۲ .pp ,(۱۹۹۱)
متن حاضر چاپ مجدد ترجمهی پییر كلوسووسكی (Pierre Klossowski) از نخستین نسخهی مقاله است كه تعدادی از حذفها و تغییراتی را شامل میشود كه بدون اجازهی بنیامین بر متن اعمال شده است:
"eإpoque de sa reproduction mإcanisإ۰۳۹;L۰۳۹;oeuvte d۰۳۹;art a l"
۲. رك:
:Pari) Gense et structure duchamp littإraire :Les rgles de l۰۳۹;art ,Pierre Bourdieu
.۸۹ .p ,(۱۹۹۲ ,Seuil
۳. برای مسائل مربوط به كپیرایت و تألیف، رك:
Textual :Construction ofAuthorship ,(.eds) Martha Woodmansee and Peter Jaszi
;(۱۹۹۴ ,Duke University :Appropriation in Law and Literature(Durham/London
Harvard :Cambridge,MA) The Invention of Copyright :Mark Rose,Authors and Owners
in The Order of ,"Figuresof the Author" ,Roger Chartier & ;(۱۹۹۳ ,University
andLibraries in Europe between The Fourteenth and ,Authors ,Readers :Books
:andStanford ,Polity :Cambridge) Cochrane .Lydia G .trans ,EighteenthCenturies
.۲۵-۵۹ .pp ,(۱۹۹۴ ,Stanford University
كار كلاسیك دربارهی مقولهی نبوغ عبارت است از:
.rot ;۱۹۲۶ ,Tubingen:Mohr) Die Entstehung des Goeniebegriffes ,Edgar Zilsel
.(Georg Olins,۱۹۷۲ :Hilodesheim /New York
A Primer :Painting and Experience inFifteenth-Centurg Italy ,Michael Baxandall
۴. ,Oxford University :Oxford/New York) in the Social History ofPictorial Style
.(۲nd edn.۱۹۸۸
این كتاب در این زمینه، بررسی و مطالعهی نمونه است. برای خوانشی از مقالهی بنیامین كه در آن بر رابطهی میان «شیوهی ادراك و شیوهی تصویركردن» تأكید شده باشد، رك:
AReading of the Work of :Benjamin on Reproducibility and Aura" ,Joel Snyder
,History ,Philosophy :in Benjamin ,"Art in the Age of Its TechnicalReproducibility
.pp ,(University of Chicago,۱۹۸۹ :Chicago/London) Gary Smith .Aesthetics,ed
.۱۵۸-۷۴
۵. codex
۶. support
۷. apperception
۸. jouissance
۱۰. رك:
,Representation ,"Place of Books in the Age of ElectronicReproduction" ,Geoffrey Nunberg
.۱۳-۲۷ .pp ,(spring ۱۹۹۳) ۴۲
۱۱. رك:
Publication and thePublic Sphere in :Letters of the Repulic ,Michael Warner
.(۱۹۹۰ ,MA:Harvard University ,Cambridge) Eigheenth-Century America
A Comprehensive :in TheEnlightenment ,"?What Is Enlightement" ,Immanuel Kant
۱۲ .۳۸۴-۸۹ .pp .(۱۹۷۳ ,Schuster & Simon :Peter Gay(New York .ed ,Anthology
مترجم: امید نیكفرجام
منبع:فصلنامه بیناب
منبع : روزنامه جوان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست