جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
سعید بن محمد بن حسن ابورشید نیشابوری
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (پیش از ۳۴۵ -پس از ۴۱۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و دانشمند معتزلی
نام وی نخستینبار بهعنوان متکلم آمده که در مشاجرهٔ ادبی میان
بدیعالزمان همدانی و ابوبکر خوارزمی در ملقاباذ نزدیک نیشابور حضور داشت ، که در خراسان و ماوراءالنهر رایج بود. ابورشید حلقهٔ درسی در نیشابور داشت. پس از اینکه به تألیف کتابهائی پرداخت به ری سفر کرد تا از مکتب معتزلیان بصره که رئیس آنها قاضی القضاهٔ عبدالجبار بود استفاده کند. ابورشید مذهب اعتزال عبدالجبار را پذیرفت و به خواهش وی کتاب "دیوانالاصول" را بهعنوان کتاب درسی علم کلام تألیف کرد ، سپس به نیشابور برگشت و در میانهٔ راه مدتی در گرگان اقامت گزید. دوباره به ری مراجعت کرد و بهعنوان نائب ابوالجبار شناخته شد و بعد از مرگ وی به جانشینی او ، ریاست معتزلیان پیرو مکتب بصره را بهعهده گرفت. ابورشید راوی حدیث نیز بود. ابوسعد سمٌان ارزی محدث مشهور احادیثی از وی نقل کرده است. از جمله تألیفات وی: "المسائل فی الخلاف بین البصرئین والبغدادئین"؛ "الجزء"؛ "النقص علی اصحابالطبائع"؛ "التذکرهٔ"؛ "مسائلالخلاف بیننا و بینالمشبههٔ والمجبرهٔ والخوارج والمرجئهٔ"؛ "زیادات الشرح".
تولد و وفات: (پیش از ۳۴۵ -پس از ۴۱۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و دانشمند معتزلی
نام وی نخستینبار بهعنوان متکلم آمده که در مشاجرهٔ ادبی میان
بدیعالزمان همدانی و ابوبکر خوارزمی در ملقاباذ نزدیک نیشابور حضور داشت ، که در خراسان و ماوراءالنهر رایج بود. ابورشید حلقهٔ درسی در نیشابور داشت. پس از اینکه به تألیف کتابهائی پرداخت به ری سفر کرد تا از مکتب معتزلیان بصره که رئیس آنها قاضی القضاهٔ عبدالجبار بود استفاده کند. ابورشید مذهب اعتزال عبدالجبار را پذیرفت و به خواهش وی کتاب "دیوانالاصول" را بهعنوان کتاب درسی علم کلام تألیف کرد ، سپس به نیشابور برگشت و در میانهٔ راه مدتی در گرگان اقامت گزید. دوباره به ری مراجعت کرد و بهعنوان نائب ابوالجبار شناخته شد و بعد از مرگ وی به جانشینی او ، ریاست معتزلیان پیرو مکتب بصره را بهعهده گرفت. ابورشید راوی حدیث نیز بود. ابوسعد سمٌان ارزی محدث مشهور احادیثی از وی نقل کرده است. از جمله تألیفات وی: "المسائل فی الخلاف بین البصرئین والبغدادئین"؛ "الجزء"؛ "النقص علی اصحابالطبائع"؛ "التذکرهٔ"؛ "مسائلالخلاف بیننا و بینالمشبههٔ والمجبرهٔ والخوارج والمرجئهٔ"؛ "زیادات الشرح".
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
توماج صالحی تهران حجاب گشت ارشاد رئیسی سریلانکا کارگران رهبر انقلاب دولت پاکستان مجلس شورای اسلامی سید ابراهیم رئیسی
کنکور سیل هواشناسی سازمان سنجش خراسان جنوبی زنان شهرداری تهران سلامت پلیس فراجا قتل وزارت بهداشت
خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا دلار بازار خودرو ایران خودرو ارز قیمت سکه سایپا مسکن
ترانه علیدوستی تلویزیون گردشگری سینمای ایران سحر دولتشاهی مهران مدیری کتاب بازیگر شعر تئاتر سینما رادیو
کنکور ۱۴۰۳
ایران اسرائیل غزه آمریکا فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه روسیه حماس طوفان الاقصی اوکراین اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران والیبال
تیک تاک همراه اول فیلترینگ ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات نخبگان عیسی زارع پور
مالاریا سلامت روان استرس کاهش وزن پیری داروخانه