سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
خاطرات برای فرزندانم - Diary For My Children
سال تولید : ۱۹۸۲
کشور تولیدکننده : مجارستان
محصول : ما فیلم
کارگردان : مارتا مساروش
فیلمنامهنویس : مارتا مساروش
فیلمبردار : میکلوش یانچوی پسر
آهنگساز(موسیقی متن) : ژولت دوم
هنرپیشگان : ژوژا تسینکوتسی، آنا پولونی، یان نوویتسکی، تاماش توت، ماری سمش و پال زولنای.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۷ دقیقه.
سال 1947. هواپیمائی حامل اعضای نهضت مقاومت مجارستان که به شوروی گریخته بودند، در فرودگاه بوداپست به زمین مینشیند. میان مسافران، «یولی» (تسینکوتسی) - دختر جوانی که پدر و مادرش مردهان - و پدربزرگ (زولنای) و مادربزرگش (سمش) هم هستند. آنان با «ماگدا» (پولونی) - خواهر کوچکتر پدربزرگ - ملاقات میکنند که او هم عضو نهضت مقاومت بوده، ولی حالا در فضای کمونیستی پس از جنگ، سر دبیر یک روزنامه است. هر چند که «یولی» در آپارتمان مجلل «ماگدا» اقامت میکند و به مدرسه نخبگان میرود، ولی در برابر خواست «ماگدا» که میخواهد او را به فرزندی بپذیرد، مقاومت میکند. سپس از مدرسه فرار میکند و به سینما یا به خاطرات گذشتهاش پناه میبرد. برای محبوب تازهاش، «تومی» از والدین عزیزش میگوید: مادرش نقاش بوده و به چندین زبان صحبت میکرده، و موقع زایمان مرده است؛ پدرش مجسمهساز با استعدادی بوده که در جریان محاکمههای نمایشی شوروی دستگیر شده و دیگر کی از او خبری ندارد. «یولی» به «یانوش» (نوویتسکی) هم علاقهمند میشود؛ مهندسی سابقاً کمونیست که او را یاد پدرش میاندازد. تنش میان «یولی» و «ماگدا» شدت میگیرد، و پس از آنکه «ماگدا» پست ریاست زندان را میپذیرد، «پدربزرگ» هم با او به شدت مشاجره میکند. «یولی» سعی میکند فرار کند تا قوم و خویشهای دیگرش را بیابد، ولی نگهبانان زندان «ماگدا» او را برمیگردانند. 1949. با شروع پاکسازیهای استالینی، خیلی از اعضای قدیمی نهضت مقاومت - از جمله «یانوش» - ناپدید میشوند. «یولی» تصمیم میگیرد «ماگدا» و زندگی مرفهش را ترک کند و برای کار به مجموعهای صنعتی برود. چند سال بعد، او «یانوش» را در زندان ملاقات میکند؛ آن دو نمیتوانند با هم حرف بزنند، ولی «یولی» قول میدهد که منتظرش بماند.
* فیلم به نوعی بازتاب تجربه مساروش از زندگی در جامعه مجارستان پس از جنگجهانی دوم و اثری است عمیقاً سیاسی و در عین حال تکاندهنده. او با انتخاب یک بازیگر برای نقش «یانوشی» و پدر «یولی» در واقع بر تکرار سرنوشت انسانها و ادامهاش در یکدیگر، و یکسانی نتیجه هر عملی، وقتی که شرایط تغییر ناپذیر است، تأکید کرده است. فیلم از موفقیت بینالمللی برخوردار شد (در حالی که در 1982 آماده نمایش بود تا 1984، از طرف بوروکراتهای کمونیست، در غرب اجازه نمایش پیدا نکرد).
کشور تولیدکننده : مجارستان
محصول : ما فیلم
کارگردان : مارتا مساروش
فیلمنامهنویس : مارتا مساروش
فیلمبردار : میکلوش یانچوی پسر
آهنگساز(موسیقی متن) : ژولت دوم
هنرپیشگان : ژوژا تسینکوتسی، آنا پولونی، یان نوویتسکی، تاماش توت، ماری سمش و پال زولنای.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۷ دقیقه.
سال 1947. هواپیمائی حامل اعضای نهضت مقاومت مجارستان که به شوروی گریخته بودند، در فرودگاه بوداپست به زمین مینشیند. میان مسافران، «یولی» (تسینکوتسی) - دختر جوانی که پدر و مادرش مردهان - و پدربزرگ (زولنای) و مادربزرگش (سمش) هم هستند. آنان با «ماگدا» (پولونی) - خواهر کوچکتر پدربزرگ - ملاقات میکنند که او هم عضو نهضت مقاومت بوده، ولی حالا در فضای کمونیستی پس از جنگ، سر دبیر یک روزنامه است. هر چند که «یولی» در آپارتمان مجلل «ماگدا» اقامت میکند و به مدرسه نخبگان میرود، ولی در برابر خواست «ماگدا» که میخواهد او را به فرزندی بپذیرد، مقاومت میکند. سپس از مدرسه فرار میکند و به سینما یا به خاطرات گذشتهاش پناه میبرد. برای محبوب تازهاش، «تومی» از والدین عزیزش میگوید: مادرش نقاش بوده و به چندین زبان صحبت میکرده، و موقع زایمان مرده است؛ پدرش مجسمهساز با استعدادی بوده که در جریان محاکمههای نمایشی شوروی دستگیر شده و دیگر کی از او خبری ندارد. «یولی» به «یانوش» (نوویتسکی) هم علاقهمند میشود؛ مهندسی سابقاً کمونیست که او را یاد پدرش میاندازد. تنش میان «یولی» و «ماگدا» شدت میگیرد، و پس از آنکه «ماگدا» پست ریاست زندان را میپذیرد، «پدربزرگ» هم با او به شدت مشاجره میکند. «یولی» سعی میکند فرار کند تا قوم و خویشهای دیگرش را بیابد، ولی نگهبانان زندان «ماگدا» او را برمیگردانند. 1949. با شروع پاکسازیهای استالینی، خیلی از اعضای قدیمی نهضت مقاومت - از جمله «یانوش» - ناپدید میشوند. «یولی» تصمیم میگیرد «ماگدا» و زندگی مرفهش را ترک کند و برای کار به مجموعهای صنعتی برود. چند سال بعد، او «یانوش» را در زندان ملاقات میکند؛ آن دو نمیتوانند با هم حرف بزنند، ولی «یولی» قول میدهد که منتظرش بماند.
* فیلم به نوعی بازتاب تجربه مساروش از زندگی در جامعه مجارستان پس از جنگجهانی دوم و اثری است عمیقاً سیاسی و در عین حال تکاندهنده. او با انتخاب یک بازیگر برای نقش «یانوشی» و پدر «یولی» در واقع بر تکرار سرنوشت انسانها و ادامهاش در یکدیگر، و یکسانی نتیجه هر عملی، وقتی که شرایط تغییر ناپذیر است، تأکید کرده است. فیلم از موفقیت بینالمللی برخوردار شد (در حالی که در 1982 آماده نمایش بود تا 1984، از طرف بوروکراتهای کمونیست، در غرب اجازه نمایش پیدا نکرد).
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست