جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
خاطرات برای فرزندانم - Diary For My Children
سال تولید : ۱۹۸۲
کشور تولیدکننده : مجارستان
محصول : ما فیلم
کارگردان : مارتا مساروش
فیلمنامهنویس : مارتا مساروش
فیلمبردار : میکلوش یانچوی پسر
آهنگساز(موسیقی متن) : ژولت دوم
هنرپیشگان : ژوژا تسینکوتسی، آنا پولونی، یان نوویتسکی، تاماش توت، ماری سمش و پال زولنای.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۷ دقیقه.
سال 1947. هواپیمائی حامل اعضای نهضت مقاومت مجارستان که به شوروی گریخته بودند، در فرودگاه بوداپست به زمین مینشیند. میان مسافران، «یولی» (تسینکوتسی) - دختر جوانی که پدر و مادرش مردهان - و پدربزرگ (زولنای) و مادربزرگش (سمش) هم هستند. آنان با «ماگدا» (پولونی) - خواهر کوچکتر پدربزرگ - ملاقات میکنند که او هم عضو نهضت مقاومت بوده، ولی حالا در فضای کمونیستی پس از جنگ، سر دبیر یک روزنامه است. هر چند که «یولی» در آپارتمان مجلل «ماگدا» اقامت میکند و به مدرسه نخبگان میرود، ولی در برابر خواست «ماگدا» که میخواهد او را به فرزندی بپذیرد، مقاومت میکند. سپس از مدرسه فرار میکند و به سینما یا به خاطرات گذشتهاش پناه میبرد. برای محبوب تازهاش، «تومی» از والدین عزیزش میگوید: مادرش نقاش بوده و به چندین زبان صحبت میکرده، و موقع زایمان مرده است؛ پدرش مجسمهساز با استعدادی بوده که در جریان محاکمههای نمایشی شوروی دستگیر شده و دیگر کی از او خبری ندارد. «یولی» به «یانوش» (نوویتسکی) هم علاقهمند میشود؛ مهندسی سابقاً کمونیست که او را یاد پدرش میاندازد. تنش میان «یولی» و «ماگدا» شدت میگیرد، و پس از آنکه «ماگدا» پست ریاست زندان را میپذیرد، «پدربزرگ» هم با او به شدت مشاجره میکند. «یولی» سعی میکند فرار کند تا قوم و خویشهای دیگرش را بیابد، ولی نگهبانان زندان «ماگدا» او را برمیگردانند. 1949. با شروع پاکسازیهای استالینی، خیلی از اعضای قدیمی نهضت مقاومت - از جمله «یانوش» - ناپدید میشوند. «یولی» تصمیم میگیرد «ماگدا» و زندگی مرفهش را ترک کند و برای کار به مجموعهای صنعتی برود. چند سال بعد، او «یانوش» را در زندان ملاقات میکند؛ آن دو نمیتوانند با هم حرف بزنند، ولی «یولی» قول میدهد که منتظرش بماند.
* فیلم به نوعی بازتاب تجربه مساروش از زندگی در جامعه مجارستان پس از جنگجهانی دوم و اثری است عمیقاً سیاسی و در عین حال تکاندهنده. او با انتخاب یک بازیگر برای نقش «یانوشی» و پدر «یولی» در واقع بر تکرار سرنوشت انسانها و ادامهاش در یکدیگر، و یکسانی نتیجه هر عملی، وقتی که شرایط تغییر ناپذیر است، تأکید کرده است. فیلم از موفقیت بینالمللی برخوردار شد (در حالی که در 1982 آماده نمایش بود تا 1984، از طرف بوروکراتهای کمونیست، در غرب اجازه نمایش پیدا نکرد).
کشور تولیدکننده : مجارستان
محصول : ما فیلم
کارگردان : مارتا مساروش
فیلمنامهنویس : مارتا مساروش
فیلمبردار : میکلوش یانچوی پسر
آهنگساز(موسیقی متن) : ژولت دوم
هنرپیشگان : ژوژا تسینکوتسی، آنا پولونی، یان نوویتسکی، تاماش توت، ماری سمش و پال زولنای.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۷ دقیقه.
سال 1947. هواپیمائی حامل اعضای نهضت مقاومت مجارستان که به شوروی گریخته بودند، در فرودگاه بوداپست به زمین مینشیند. میان مسافران، «یولی» (تسینکوتسی) - دختر جوانی که پدر و مادرش مردهان - و پدربزرگ (زولنای) و مادربزرگش (سمش) هم هستند. آنان با «ماگدا» (پولونی) - خواهر کوچکتر پدربزرگ - ملاقات میکنند که او هم عضو نهضت مقاومت بوده، ولی حالا در فضای کمونیستی پس از جنگ، سر دبیر یک روزنامه است. هر چند که «یولی» در آپارتمان مجلل «ماگدا» اقامت میکند و به مدرسه نخبگان میرود، ولی در برابر خواست «ماگدا» که میخواهد او را به فرزندی بپذیرد، مقاومت میکند. سپس از مدرسه فرار میکند و به سینما یا به خاطرات گذشتهاش پناه میبرد. برای محبوب تازهاش، «تومی» از والدین عزیزش میگوید: مادرش نقاش بوده و به چندین زبان صحبت میکرده، و موقع زایمان مرده است؛ پدرش مجسمهساز با استعدادی بوده که در جریان محاکمههای نمایشی شوروی دستگیر شده و دیگر کی از او خبری ندارد. «یولی» به «یانوش» (نوویتسکی) هم علاقهمند میشود؛ مهندسی سابقاً کمونیست که او را یاد پدرش میاندازد. تنش میان «یولی» و «ماگدا» شدت میگیرد، و پس از آنکه «ماگدا» پست ریاست زندان را میپذیرد، «پدربزرگ» هم با او به شدت مشاجره میکند. «یولی» سعی میکند فرار کند تا قوم و خویشهای دیگرش را بیابد، ولی نگهبانان زندان «ماگدا» او را برمیگردانند. 1949. با شروع پاکسازیهای استالینی، خیلی از اعضای قدیمی نهضت مقاومت - از جمله «یانوش» - ناپدید میشوند. «یولی» تصمیم میگیرد «ماگدا» و زندگی مرفهش را ترک کند و برای کار به مجموعهای صنعتی برود. چند سال بعد، او «یانوش» را در زندان ملاقات میکند؛ آن دو نمیتوانند با هم حرف بزنند، ولی «یولی» قول میدهد که منتظرش بماند.
* فیلم به نوعی بازتاب تجربه مساروش از زندگی در جامعه مجارستان پس از جنگجهانی دوم و اثری است عمیقاً سیاسی و در عین حال تکاندهنده. او با انتخاب یک بازیگر برای نقش «یانوشی» و پدر «یولی» در واقع بر تکرار سرنوشت انسانها و ادامهاش در یکدیگر، و یکسانی نتیجه هر عملی، وقتی که شرایط تغییر ناپذیر است، تأکید کرده است. فیلم از موفقیت بینالمللی برخوردار شد (در حالی که در 1982 آماده نمایش بود تا 1984، از طرف بوروکراتهای کمونیست، در غرب اجازه نمایش پیدا نکرد).
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر بارش باران یسنا آتش سوزی پلیس قوه قضاییه تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت سکه خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
فضای مجازی سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی