چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

پایایی و روایی نخستین آزمون ساختار یافته عینی - بالینی (OSCE) روانپزشکی در ایران


پایایی و روایی نخستین آزمون ساختار یافته عینی - بالینی (OSCE) روانپزشکی در ایران
● هدف:
این پژوهش با هدف بررسی پایایی و روایی آزمون ساختار یافته عینی - بالینی (OSCE) در حوزه روانپزشکی و در میان دستیاران انجام شده است.
● روش:
پس از بررسی و بحث های فراوان میان استادان روانپزشکی کشور، نه ایستگاه ۱۲ دقیقه ای طراحی گردید. در هر ایستگاه دو ارزیاب ممتحن جداگانه به تکمیل چک لیست های (برگ آزمون های) از پیش طراحی شده پرداختند. در هشت ایستگاه از بیمار استاندارد شده استفاده شد. روایی ظاهری و محتوایی، روایی ساختاری، روایی هم زمان و پایایی بین دو ارزیاب، ثبات درونی و پایایی بین ایستگاه ها بررسی شد.
● یافته ها:
روایی ظاهری و محتوایی آزمون پس از برگزاری جلساتی با حضور استادان و دبیر دانش نامه تخصصی کشور و استخراج کلیه هدف های عملی و به بحث گذاشتن آن در نشست های گوناگون به دست آمد. روایی ساختاری با مقایسه نمرات OSCE دستیاران با نمره های استادان مستقیم ایشان و روایی هم زمان با بررسی همبستگی نمره های OSCE با آزمون دانش نامه کتبی، شفاهی، ارتقا و ورودی به رشته روانپزشکی بررسی گردید، که نشان دهنده روایی مناسب این آزمون بود. بررسی پایایی آزمون نیز به کمک پایایی بین دو ارزیاب، ثبات درونی و پایایی بین ایستگاه ها نشان داد که این آزمون از پایایی مناسب برخوردار است.
● نتیجه گیری:
نخستین آزمون OSCE روانپزشکی دارای پایایی و روایی چشم گیری بود.
ارسیا تقوا
مریم رسولیان
لیلی پناغی
جعفر بوالهری
مهران ضرغامی
مهدی نصراصفهانی
برایان هاجز
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید