پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
هدف عالی قیام امام حسین (ع) از زبان آن بزرگوار
![هدف عالی قیام امام حسین (ع) از زبان آن بزرگوار](/mag/i/2/f8p3c.jpg)
چـند نمونه از تـاءکیدهای امام در این بـاره یادآوری می شـود:
● ویژگیهای پیشوای مسلمانان
۱) در نخستین روزهایی که امام حسین(ع)در مدینه, بـرای بـیعت جهت یزید, در فشار بود, در پاسخ ولید که پیشنهاد
بیعت بـا یزید را مطرح کرد, فـرمود: اینک که مسـلمانان بـه فـرمانروایی مانند یزید گرفتار شده اند, باید فاتحه اسلام را خواند(۴).
۲) امام ضمن پاسخ نامه های کوفیان, نوشت:
... امام و پیشوای مسلمانان کسـی اسـت که بـه کتـاب خـدا عمل نموده راه قسط و عدل را در پـیش گیرد و از حـق پـیروی کرده بـا تمام وجود خویش مطیع فرمان خدا باشد(۵).
۳) امام حـسـین(ع)هنگام عزیمت بـه سـوی عراق در منزلی بـنام ((بیضه)) خطاب به ((حر)) خطبه ای ایراد کرد و طی آن انگیزه قیام خود را چنین شرح داد:
((مردم! پـیامبـر خدا(ص)فرمود: هر مسلمانی بـا حکومت ستـمگری مواجـه گردد که حـرام خدا را حـلال شمرده و پـیمان الهی را درهم می شکند, بـا سنت و قانون پـیامبـر از در مخالفت درآمده در میان بـندگان خـدا راه گناه و معصـیت و تـجـاوزگری و دشـمنی در پـیش می گیرد, ولی او در مقابـل چنین حکومتی, بـا عمل و یا بـا گفتار اظهار مخالفت نکند, بـرخـداوند است که آن فرد(ساکت)را بـه کیفر همان ستمگر(آتش جهنم)محکوم سازد.
مردم! آگاه باشید اینان(بنی امیه)اطاعت خدا را ترک و پیروی از شیطان را بـر خود فرض نموده اند, فساد را تـرویج و حدود الهی را تعطیل نموده فی را(که مخصوص بـه خـاندان پـیامبـر است)بـه خـود اختصاص داده اند و من بـه هدایت و رهبـری جامعه مسلمانان و قیام بـر ضد این همه فساد و مفسدین که دین جدم را تغییر داده اند, از دیگران شایسته ترم ...)) (۶).
حاکمیت بـنی امیه که امام در این سخنان بـه گوشه هایی از آثـار سوء آن اشاره نموده, در شوون مختـلف جامعه اسلامی اثر گذاشتـه و فساد و آلودگی و گمراهی را گستـرده و عمومی ساخـتـه بـود. امام حسین(ع)در موارد متعددی انگشت روی این عواقب سوء گذاشتـه و بـه مردم هشـدار داده اسـت کـه بـه چـند نمـونه آن اشـاره مـی شـود:
● محو سنتها و رواج بدعتها
آن حـضرت پـس از ورود بـه مکه, نامه ای بـه سران قبـائل بـصره فرستاد و طی آن چنین نوشت:
((...اینک پیک خود را بـا این نامه بـه سوی شما می فرستم, شما را به کتاب خدا و سنت پیامبـر دعوت می کنم, زیرا در شرائطی قرار گرفته ایم که سنت پیامبر به کلی از بین رفته و بـدعتها زنده شده است, اگر سخـن مرا بـشنوید, شما را بـه راه راسـت هدایت خـواهم کرد...)) (۷). دیگر به حق عمل نمی شود.
حسین بـن علی(ع)در راه عراق در منزلی بـه نام ((ذی حـسم)) در میان یاران خود بـه پـا خـاست و خـطبـه ای بـدین شرح ایراد نمود:
پـیشامدها همین است که می بـینید, جـدا اوضاع زمان دگرگون شده زشتیها آشکار و نیکیها و فضیلتها از محیط ما رخت بر بسته است و از فضیلتها جز اندکی مانند قطرات تـه مانده ظرف آب بـاقی نمانده است. مردم در زندگی پست و ذلتباری به سر می بـرند و صحنه زندگی, همچون چراگاهی سنگلاخ, و کم علف, به جایگاه سخت و دشواری تبـدیل شده است.
آیا نمی بینید که دیگر بـه حق عمل نمی شود, و از بـاطل خودداری نمی شود؟! در چـنین وضعی جـا دارد که شخص بـا ایمان(از جـان خود گذشتـه)مشتـاق دیدار پـروردگار بـاشد. در چنین محیط ذلتـبـار و آلوده ای, مرگ را جـز سعادت; و زندگی بـا ستـمگران را جـز رنج و آزردگی و ملال نمی دانم...)) (۸).
● مسخ هویت دینی مردم
حاکمیت زمامداران اموی و اجرای سیاست های ضد اسلامی توسط آنان, هویت دینی مردم را مسخ کرده ارزشهای معنوی را در جامعه از بـین برده بود. امام در دنباله سخنان خود در منزل ((ذی حسم)) فرمود:
((...مردم بندگان دنیایند, دین بـه صورت ظاهری و در حد حرف و سخن در زبـانشان مطرح می شود, تا زمانی که معاش و زندگی مادیشان رونق دارد, در اطراف دین گـرد میآیند, اما زمانی کـه بـا بـلا و گرفتاری آزمایش شوند, دینداران در اقلیت هستند.
● پیام جاوید قیام امام حسین(ع)
پیام قیام با شکوه سیدالشهداء(ع)منحصر به آن زمان نیست, بلکه این پـیام پـیامی جاوید و ابـدی است و فراتـر از محدوده زمان و مکان است, هرجا و در هر جامعه ای که به حق عمل نشود, و از بـاطل خودداری نشود, بدعتها زنده, و سنتها نابـود شود, هرجا که احکام خدا تغییر و تحریف یابد و حاکمان و زمامداران بـا زور و ستمگری بـا مردم رفتـار کنند, در هر جـامعـه ای که ویژگی های جـاهلیت را داشته باشد آن جامعه, جامعه ای یزیدی بـوده, و مبـارزه و مخالفت بـا مفاسد و آلودگی ها و آمران و عاملان آنها, کاری حـسینی خواهد بود.
پاورقیها:
۱ - سـیدعـلیخـان مدنی, الدرجـات الرفیعـه, ص ۲۴۳, ابـن ابـی الحدید, شرح نهج البلاغه, ج۸, ص ۲۵۷ - مسعودی, مروج الذهب, ج۳, ص ۴۵۴ ضمن شرح حال ماءمون عباسی.
۲ - ابن ابی الحدید, همان کتاب, ج۹, ص ۵۳(خطبه ۱۳۹) و نیز ج۲, ص ۴۴ - ۴۵ - ابن عبـدالبـر, الاستیعاب فی معرفه الاصحاب(در حاشیه الاصابه)ج۴, ص ۸۷.
- این حرکت از اواخر خلافت خلیفه دوم آغاز گردید که معاویه از طرف وی به حکمرانی شام منصوب شد و مدت پنج سال در این سمت باقی بـود و در تـمام مدت خلافت عثـمان نیز(۱۲ سال) در این منصب ابـقا گردید و از همـان سـالـها رویای خـلافـت آینده خـود را مـی دید و پایه های آن را می ریخت و در اواخـر خـلافت عثـمان, در واقع وی در مدینه خلیفه تشریفاتی بود و تصمیم گیرنده اصلی, حاکم مقتدر شام بود.
۳ - نگاه کنید به: امام حسین(ع) و جـاهلیت نو, جـواد سلیمانی, قم, انتشارات یمین.
۴ - سید بن طاووس, اللهوف فی قتلی الطفوف, ص ۱۱.
۵ - طبری, تاریخ الامـم والـمـلـوک, ج۶, ص ۱۹۶ - شـیخ مـفـید, الارشاد, ص ۲۰۴.
۶ - طبری, همان کتاب, ص ۲۲۹ - ابـن اثیر, الکامل فی التاریخ, ج۴, ص ۴۸.
۷ - طبری, همان کتاب, ص ۲۰۰.
۸ - حسن بـن علی بـن شعبـه, تحف العقول, ص ۲۴۵ - طبـری, همان کتاب, ص ۲۳۹.
۱ - سـیدعـلیخـان مدنی, الدرجـات الرفیعـه, ص ۲۴۳, ابـن ابـی الحدید, شرح نهج البلاغه, ج۸, ص ۲۵۷ - مسعودی, مروج الذهب, ج۳, ص ۴۵۴ ضمن شرح حال ماءمون عباسی.
۲ - ابن ابی الحدید, همان کتاب, ج۹, ص ۵۳(خطبه ۱۳۹) و نیز ج۲, ص ۴۴ - ۴۵ - ابن عبـدالبـر, الاستیعاب فی معرفه الاصحاب(در حاشیه الاصابه)ج۴, ص ۸۷.
- این حرکت از اواخر خلافت خلیفه دوم آغاز گردید که معاویه از طرف وی به حکمرانی شام منصوب شد و مدت پنج سال در این سمت باقی بـود و در تـمام مدت خلافت عثـمان نیز(۱۲ سال) در این منصب ابـقا گردید و از همـان سـالـها رویای خـلافـت آینده خـود را مـی دید و پایه های آن را می ریخت و در اواخـر خـلافت عثـمان, در واقع وی در مدینه خلیفه تشریفاتی بود و تصمیم گیرنده اصلی, حاکم مقتدر شام بود.
۳ - نگاه کنید به: امام حسین(ع) و جـاهلیت نو, جـواد سلیمانی, قم, انتشارات یمین.
۴ - سید بن طاووس, اللهوف فی قتلی الطفوف, ص ۱۱.
۵ - طبری, تاریخ الامـم والـمـلـوک, ج۶, ص ۱۹۶ - شـیخ مـفـید, الارشاد, ص ۲۰۴.
۶ - طبری, همان کتاب, ص ۲۲۹ - ابـن اثیر, الکامل فی التاریخ, ج۴, ص ۴۸.
۷ - طبری, همان کتاب, ص ۲۰۰.
۸ - حسن بـن علی بـن شعبـه, تحف العقول, ص ۲۴۵ - طبـری, همان کتاب, ص ۲۳۹.
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست