سه شنبه, ۲۲ آبان, ۱۴۰۳ / 12 November, 2024
مجله ویستا

بازدهی و کارایی


بین مفهوم بازدهی و کارآیی تفاوت وجود دارد ، بازدهی شامل انجام کارها با کمترین حد داده است ، در حالی که کارآیی انجام دادن یک کار درست به شیوه درست آن است . حال باید دید اگر کارآیی به مفهوم درست انجام دادن کارهای درست باشد ، چگونه می توان کارهای درست را تشخیص داد ؟ کارهای درست آنهایی هستند که شما را به سمت هدفهای روزانه ، هفتگی و یا سالیانه ای که دارید ، سوق می دهند . برای تمیز کارهای درست ، لازم است تفاوت کارها را از نظر اندازه ، اهمیت و فوریت بدانیم . فعالیت مهم فعالیتی است که فرد را به هدفهایش نزدیک سازد و در نتیجه سبب بالا رفتن کارآیی شود . هدفها و اولویت های خود را با توجه به میزان اهمیت و فوریت کار بررسی کنید تابتوانید کارآیی و بازدهی خود را بالا ببرید.
در پژوهش انجام شده در مرکز مدیریت " لری بیکر" مشخص گردید مسایلی از قبیل قطع غیر ضروری کار ، برنامه ریزی ضعیف ، روشن نبودن برتریها ، کاغذ بازی بیش از اندازه ، نشستهای بی نتیجه و واگذاری نامناسب اختیارها می تواند بر روی عملکرد ، بهره وری و کارآیی اثر منفی داشته باشد .
● کنترل روحیه افراد
جایگزینی زیاد کارمندان و بهره وری کم در یک سازمان نشان دهنده پایین بودن روحیه کارکنان است و به مجرد مشاهده آن مدیران باید اقدامات جدی به عمل آورند.
● چگونه می توان روحیه افراد را بالا برد
مدیران باید با افراد ارتباط زیاد و نزدیک برقرار سازند و بر ارتباط افراد با یکدیگر نظارت نمایند . برای این کار لازم است نشستهایی برای بحث درباره این که «چگونه می توان محیط کار بهتری به وجود آورد ؟ » برگزار کرد . به علاوه مدیران باید با کارمندان ملاقاتهای فردی داشته باشند ، به صحبتهای آنان گوش فرا دهند و مسایل خصوصی آنان را بشنوند .
● از زحمات افراد قدردانی نمایید
از همین امروز ، کار خود را با قدردانی از عملکرد خوب افراد آغاز کنید و روشهای قدردانی از افراد را تمرین نمایید .
منبع : سایت مدیران ایران