سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
معرفی مراکز معتبر تعمیر کشتی در ایران و جهان
تعمیر کشتی در جهان مقولهای است که حمل و نقل دریائی نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد چراکه مالکان کشتی برای حفظ و نگهداری کشتی نیاز به تعمیر آن دارند. این ضرورت سالهاست که در کشورهای مختلف احساس شده و تجربه آنها در جذب کشتیها برای تعمیر و ارزآوری بیانگر اهمیت صنعت تعمیر کشتی است.
در حال حاضر کشورهائی توانستهاند رتبههای اولیه را در بخش صنعت تعمیر کشتی به خود اختصاص دهند که در سایر بخشهای اقتصادی حرفی برای گفتن ندارند.
متأسفانه علیرغم اینکه شرکتهای کشتیرانی ایرانی در منطقه اول و در جهان جزو کشورهای مطرح هستند. در بخش ساخت و تعمیر کشتی از قافله عقب میباشد.
امید که این عقبماندگی با آسیبشناسی بیشتر و شناخت ضعف و قوت هرچه زودتر جبران شود.
در پی معرفی شرکتهای معتبر خطوط کشتیرانی و کشتیسازی ایران و جهان، به سراغ شرکتهای تعمیر کشتی رفتهایم. البته رویکرد اصلی بیشتر معرفی شرکت معتبر تعمیرات است چراکه اگر نسبت به معرفی همه آنها اقدام میکردیم، مثنوی هفتاد من کاغذ شود.
● دبی
شیخ راشدبن سعیدالمختوم در سال ۱۹۷۱ میلادی ”حوضچههای خشک دبی“ را بنیانگذاری کرد. امروزه حوضچههای خشک دبی بهعنوان یک مرکز پیشرو در ارائه خدمات کشتیسازی و تعمیرات کشتی در جهان مطرح و حوزه اصلی فعالیتهای آن در اروپا و خاور دور است. این شرکت بزرگ تاکنون در بخش سیستم مدیریت کیفیت، مجوز ایزو ۹۰۰۱ و ۲۰۰۰ و در بخش سیستم مدیریت ایمنی، مجوز ۱۹۹۹ ـ ۱۸۰۰۱ OHSAS را دریافت کرده است.
از سال ۱۹۸۳ میلادی که این شرکت فعالیت خود را به کشتیسازی نیز بسط داده است تاکنون، پنج هزار فروند کشتی در انواع و سایزهای مختلف از جمله ULCC و VLCC تعمیر کرده است.
یاردهای تعمیر کشتی این شرکت با ۸۵۰۰ کارگر ماهر از ۳۰ کشور جهان، یکی از بزرگترین مارکز تعمیر کشتی در جهان به شمار میرود. این شرکت سه حوضچه خشک با ابعاد ۳۶۶٭۶۶، ۴۱۱٭۸۰، ۵۲۱٭۳۲ متر دارد.
این مجموعه کشتیسازی دارای اسکلههائی به طول ۲۵۰۰ متر با ظرفیت پهلودهی به ۸ فروند کشتی ULCC بهطور همزمان است. اخیراً مقامات این شرکت طی پروژهای عمق اسکلههای این مجموعه را به ۵/۱۱ متر افزایش دادهاند. از دیگر تجهیزات این مجموعه، تعمیر کشتی با ۱۰ دستگاه جرثقیل ریلی است. در ماه آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی این یارد کشتیسازی یک جرثقیل شناور با ظرفیت ۲ هزار تن بار احداث کرد که قادر است بار را تا ارتفاع ۷۰ متر بالا ببرد. مابین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ میلادی، ۶۰ درصد کل کشتیهای VLCC و ULCC موجود در ناوگان دریائی جهان برای انجام عملیات تعمیری، حوضچههای خشک دبی را انتخاب کردهاند.
همچنین رشد چشمگیر منطقه خاورمیانه به خصوص در حوزه حمل و نقل دریائی بسیاری از کشتیهای باری را برای تعمیر، به سوی حوضچههای خشک دبی سوق داده است. طبق پیشبینی مقامات این شرکت، با توجه به رشد چشمگیر بنادر کانتینری در اطراف خلیجفارس و افزایش تعداد کشتیهای کانتینری فعال در منطقه دبی، بیشک تقاضا برای تعمیر در حوضچههای خشک دبی به شدت افزایش خواهد یافت.
● بحرین
مجموعه یاردهای تعمیر کشتی ”ASRY“ متعلق به ۷ کشور عضو سازمان اُپک (بحرین، عراق، کویت، لیبی، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) است. این یارد تعمیر کشتی در سال ۱۹۶۹ میلادی با ظرفیت پهلودهی به کشتیهای VLCC و ULCC فعالیت خود را آغاز کرده است. از آنجائی که بحرین به لحاظ منابع انسانی و زیرساختهای صنعتی توسعه یافته بود و فضاهای بلااستفاده آن در وضعیت مناسبی قرار داشت، بهعنوان محل اصلی احداث این یارد انتخاب شد. همچنین دریای بحرین دریای آرامی است و از گزند امواج سهمگین و بادهای شدید به دور است و عمق آب نیز در سواحلش تا حدی رضایتبخش است.
یارد تعمیر کشتی ASRY یکی از معدود یاردهای تعمیر کشتی در جهان است که کشتیهای بسیار عظیم و غولپیکر را تعمیر میکند. عملیات احداث این یارد در سال ۱۹۷۵ میلادی آغاز شد و در ماه سپتامبر سال ۱۹۷۷ میلادی به مرحله بهرهبرداری رسید. از جمله تجهیزات اصلی این سایت ۲ داک شناور با ظرفیت پذیرش کشتیهای تا ۱۲۰ هزار dwt است که در سال ۱۹۹۲ میلادی به مجموعه اضافه شد. این شرکت دارای ۸ عدد پارکینگ، ۶ عدد یدککش به ظرفیت ۳۰ تن یک عدد جرثقیل شناور میباشد.
در حال حاضر ASRY یکی از مهمترین و فعالترین مجموعههای صنایع دریائی است که تحت همکاری کشورهای جهان عرب فعالیت میکند.
یکی از اصلیترین حوزههای فعالیتی این مجموعه، تعمیر کشتیهای تانکر مخصوص حمل مواد شیمیائی است که موفقیتهای شایانی نیز در این حوزه بهدست آورد. با توجه به شرایط مساعد جوی و وجود نیروهای انسانی ماهر و تجهیزات بسیار مدرن، ASRY یکی از بهترین گزینههای تعمیر کشتیهای تانکری است. همچنین در سالهای اخیر این شرکت حوزه فعالیت خود را به تعمیر کشتیهای مخصوص حمل LNG و کشتیهای حمل LPG نیز بسط داده است. هماکنون تعداد کشتیهای حمل LNG و LPG فعال در حوزه کشتیرانی کشورهای حاشیه خلیجفارس، روبه افزایش است. یارد تعمیر کشتی ASRY در این حوزه طی سالهای اخیر به موفقیتهای شایانی در جذب این نوع کشتیها که از جمله پیچیدهترین کشتیهای عصر حاضر به شمار میروند، دست یافته است. میزان درآمد این یارد تعمیر کشتی که بزرگترین مرکز تعمیر کشتی خاورمیانه به شمار میرود، در سال ۲۰۰۶ میلادی با ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی، در حدود ۱۱۰ میلیون دلار اعلام شد که حجم عملیات تعمیراتی آن برابر با ۸ میلیون dwt بود. همچنین طی این سال، در مجموع ۱۵۳ فروند کشتی در این مجموعه نیز تحت عملیات تعمیراتی بودهاند که این رقم نیز نسبت به سال قبل آن ۱۶ درصد افزایش داشته است. میزان بهرهوری از ۳ داک خشک این مجموعه نیز طی سال ۲۰۰۶ میلادی به ۹۵ درصد رسیده که بالاترین رقم اعلام شده در تاریخ فعالیت این شرکت بوده است. گزارشها حاکی از آن است که شرکتهای بزرگ داخلی و خارجی از جمله شرکت نفتکش کویت، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت دیناکوم یونان از جمله اصلیترین مشتریان یارد تعمیر کشتی ASRY به شمار میروند. علاوهبر تعمیر کشتی، تعمیر دستگاههای لایروبی از جمله دیگر فعالیتهای این مرکز تعمیر کشتی است. طبق آمار طی سال گذشته ۱۳ دستگاه لایروبی در این مجموعه تعمیر شده است. همچنین طی سه سال گذشته، تعمیر کشتیهائی با طول ۱۲۰ تا ۱۴۰ متر در این مرکز تعمیر کشتی، ۳۰ درصد افزایش یافت. در حال حاضر ۲ عدد SHIPWAY به طول ۲۵۵ متر با بودجه ۲۰ میلیون دلار در حال ساخت است که در فوریه سال ۲۰۰۸ میلادی به بهرهبرداری خواهد رسید. ظرفیت آن ۱۵ هزار تن است. همچنین ساخت guaywall به طول ۱۰۰۰ متر جهت تعمیرات در کنار در برنامه میباشد. بدینترتیب این مرکز در حال تبدیل شدن به مرکز اصلی تعمیر کشتیهای بزرگ در منطقه است.
● کویت
شرکت ”HEISCO Marine“ در بندر Shuwaikh قرار دارد. دارای یک حوض شناور به طول ۳۲٭۱۹۰ متر و ظرفیت ۳۵ هزار تن میباشد. سینکرولیفت با ظرفیت ۵ هزار تن، ۵ عدد پارکینگ (berth) از ۹۰ تا ۲۳۰ متر و ۶ عدد جرثقیل از ظرفیت ۱۰ تا ۳۰ تن در محوطه باز یارد و جرثقیلهای ۱۰ تا ۲۰ تن در محوطه کارگاهها و انبارها از دیگر امکانات این شرکت میباشد.
● قطر
”Nakilat“ یک شرکت کشتیرانی است که به منظور فعالیت در زمینه حمل و نقل LNG قطر در سال ۲۰۰۴ میلادی تأسیس شد. پیشبینی میشود تعداد کشتیهای حمل LNG این شرکت تا سال ۲۰۱۰ میلادی به ۵۶ فروند برسد.
مساحت این شرکت ۴۲ هکتار است و دارای ۲ حوض خشک به ابعاد ۱۰٭۸۰٭۴۰۰ متر و ۱۰٭۶۶٭۳۶۰ متر و یک حوض شناور به ابعاد ۳۸٭۲۲۰ متر با ظرفیت بالابری ۲۰ هزار تن میباشد.
استراتژی توسعه این شرکت در ۵ فاز خلاصه میشود.
فاز ۱ تعمیر و تغییر کاربری کشتیهای بزرگ VLCC، LNG، فاز ۲ تعمیر کشتیهای متوسط (۳۰ هزار الی ۸۰ هزار تن)، فاز ۳ ساخت سازههای فراساحل، فاز ۴ ساخت کشتیهای کوچک با ارزش افزوده بالا تا طول ۱۲۰ متر و فاز ۵ جهت تعمیر کشتیهای کوچک میباشد.
ساخت یارد در پائیز ۲۰۰۷ میلادی شروع و در انتهای سال ۲۰۰۹ اتمام خواهد شد.
● عربستان سعودی
شرکت ”APMMS“ یکی از اعضاء گروه ACTO Aervices میباشد که از سال ۱۹۷۵ میلادی در عربستان سعودی تشکیل شده است.
گروههای کاری این شرکت در زمینه خدمات ترمینالی بندر، پشتیبانی فراساحلی، تعمیرات کشتی، تعمیرات کلی، تعمیر و نگهداری سازههای فراساحل، مدیریت کشتیها و خدمات ایمنی میباشد.
این شرکت به همراه مجموعه ATCO تاکنون مدیریت و تعمیرات نگهداری ماشینآلات بسیاری از بنادر مهم مانند بندر جده، جیران، الربیق و ... در کشور عربستان سعودی را طی قراردادهای ۱۰ ساله به عهده گرفته است.
یارد تعمیراتی ”البکری“ دارای کارگاههای تخصصی برای تعمیرات انواع موتورهای اصلی و متفرقه، توربینها، ژنراتورها، سوئیچبورد، تجهیزات عرشه، توربوشارژرها و ... میباشد.
یارد تعمیراتی ”دنا“ Dena BMS Co.Ltd دارای ۲ عدد داک شناور میباشد. دارای تجهیزات فنی و ماشینآلات مرتبط با فعالیت یارد بوده که در فضائی در حدود ۵۰ هزار متر مربع نصب شده است.
شرکت ”Zamil“ علاوهبر تعمیر کشتی، تنها شرکت سازنده کشتی در کشور عربستان سعودی میباشد که دارای توانائی در زمینه ساخت کشتی، تعمیرات کشتی، تغییر کاربری کشتیها، مهندسی دریائی، تأمین قطعات و تجهیزات شناور و تعمیرات زیرآبی میباشد.
این یارد در یکی از مناطق استراتژیک در خلیجفارس در نزدیکی یک منطقه بزرگ نفتی در بندر شاه عبدالعزیز در محل ۱۵ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است.
این شرکت تاکنون تعمیر ۳ کشتی تا طول ۸۰ متر و تغییر کاربری ۵ کشتی کوچک را انجام داده است.
کل مساحت یارد در حدود ۴۰۰/۱۲۱ متر مربع برای ساخت و تعمیر کشتی میباشد و دارای امکاناتی از جمله سینکرولیفت تا ظرفیت ۱۵۰۰ تن و طول ۸۰ متر با توانائی سرویس به ۹ پارکینگ، یک دستگاه جرثقیل موبایل تا ظرفیت ۱۰۰ تن و یک فروند جرثقیل شناور ۲۰۰ تنی است.
● چین
در کشور چین بیش از ۱۴۰ شرکت تعمیراتی فعالیت میکنند با این حال بسیاری از شرکتهای کشتیرانی در جهان علاوهبر آنکه شرکت ”COSCO“ چین را یکی از بزرگترین کشتیسازان جهان میدانند، این شرکت را بهترین گزینه انتخابی برای فعالیتهائی از جمله تبدیل و تعمیر کشتی در خاور دور میدانند.
این شرکت همزمان با آغاز فعالیت کشتیسازی خود در سال ۲۰۰۱ میلادی فعالیت تعمیر و تبدیل کشتی را نیز در لیست فعالیتهای خود قرار داده است. در حال حاضر شرکت کشتیسازی و تعمیر کشتی COSCO دارای ۱۳ داک (حوضچه) است که دامنه ظرفیتی آنها از ۳۰۰ هزار dwt آغاز میشود و به ۵۰ هزار dwt ختم میشود. این شرکت که مقر اصلی آن در استان ”نان تانگ“ قرار دارد سالانه بهطور متوسط ۶۰۰ فروند کشتی بزرگ را تحت عملیات تعمیری قرار میدهد. در بخش تعمیر کشتی فعالیت اصلی این شرکت در حوزه کشتیهای تانکری، حمل مواد شیمیائی، LPC، LNG، کشتیهای فلهبر و کانتینری است اما در بخش تبدیل (کانورژن) فعالیت این شرکت به تبدیل کشتیهای تک جداره به دو جداره، تبدیل کشتیهای تانکری به کشتیهای کانتینری لنگردار و تبدیل کشتیهای تانکری به کشتیهای هوی لیفت (heavy lift) مربوط میشود.
شرکت تعمیر کشتی ”بیولیان داک یارد“ که در سال ۱۹۸۹ تأسیس شده است در غرب بندر شنزن و در فاصله ۲۰ مایل دریائی هنگکنگ قرار دارد. این شرکت بهعنوان یکی از ۱۰ شرکت برتر تعمیر کشتی چین بهصورت حرفهای فعالیتهای مربوط به تعمیر کشتی، کانورژن (تبدیل یک نوع کشتی به نوع دیگر) و تعمیر تجهیزات فراساحلی را دنبال میکند این شرکت که دارای مساحتی بالغ بر ۷۰۰۰ هزار متر مربع است دارای اسکلههائی با طول در مجموع ۵۱/۰ متر است. از جمله تجهیزات این شرکت میتوان به دو داک شناور با ظرفیت ۸۰ و ۴۰ هزار dwt اشاره کرد. این شرکت از آغاز فعالیت تاکنون بهطور متوسط ۲ هزار فروند کشتی را تحت عملیات تعمیر و کانورژن قرار داده است.
یارد کشتیسازی SUMEC جین جیانگ (VSS) دارای یک راه آبی ۱۲۰۰ متری و یک مساحت عملیاتی ۲۸۰ هزار متر مربعی است. این یارد به ویژه کشتیسازی، تعمیر کشتی، جداسازی قطعات کشتی، مقاومسازی سازههای فولادی در برابر خورندگی، محافظت از صفحات فولادی و تولید پوششهای مخصوص است. این یارد دارای امکانات و تجهیزات برای ساخت و تعمیر همه نوع کشتی با ظرفیت کمتر از ۸۰ هزار dwt را داراست.
● سریلانکا
یارد کشتیسازی و تعمیر کشتی کلمبو ”کلمبوداک یارد“ فعالیت خود را از سال ۱۹۷۴ آغاز کرده، دارنده بزرگترین تجهیزات فنی در حوزههای کشتیسازی و تعمیر کشتی است. این شرکت که در بندر کلمبو سریلانکا واقع شده است از آنجا که به اسکلههای آب عمیق دسترسی دارد یکی از مهمترین و فعالترین یاردهای کشتیسازی و تعمیر کشتی در جهان به شمار میآید. این شرکت با نام اختصاری ۴CDL داک خشک دارد که بزرگترین آن با ظرفیت ۱۲۵ هزار dwt، از امکانات تعمیر کشتی برخوردار است. این شرکت دارنده مجوز کیفیت کنترل ایزو ۲۰۰۰ـ ۹۰۰۰ است.
به این ترتیب پذیرای بسیاری از مشتریان داخلی و بینالمللی است و تاکنون تعداد بسیاری از کشتیهای تانکری، فلهبر، باری، مسافربری کروز، تحقیقاتی و کانتینری را تعمیر کرده است.
از مجموع ۴ داک خشک CDL، کوچکترین آن دو داک با ۹ هزار dwt ظرفیت است که برای تعمیر و ساخت کشتیهای کوچک ماهیگیری و حتی قایق استفاده میشوند. بزرگترین داک خشک که ظرفیت ۱۲۵ هزار dwt دارد برای ساخت و تعمیر کشتیهای تانکری، فلهبر و کشتیهای حفاری است. از داک خشک دیگری که دارای ظرفیت ۳۰ هزار dwt است، معمولاً برای ساخت و تعمیر کشتیهای فیدرینگ استفاده میشود.
طبق آمار بهطور متوسط سالانه ۱۰۰ فروند کشتی در این حوضچههای خشک، تحت عملیات تعمیری قرار میگیرند. این شرکت از ماه مارس سال ۱۹۹۳ تحت همکاری مشترک با شرکت اونومیچی ژاپن، اپراتوری میشود.
● کره جنوبی
یکی از عمده فعالیتهای شرکت کشتیسازی هیوندای میپو که زیرمجموعه شرکت هیوندای بزرگ است از آغاز فعالیت این شرکت در سال ۱۹۷۵ تاکنون، علاوهبر کشتیسازی، تعمیر کشتی و انجام عملیات کانورژن بوده است. این شرکت سالانه بهطور متوسط ۲۰۰ فروند کشتی را تحت عملیات کانورژن قرار میدهد که از جمله اصلیترین آنها تبدیل کشتیهای محصوص حمل LNG به کشتیهای فلهبر، کشتیهای تانکری به کشتیهای مخصوص حمل دام و کشتیهای فلهبر به کشتیهای حمل مواد مایع است. این شرکت که تحت یک قرارداد همکاری مشترک با شرکت ویناشین ویتنام همکاری میکند قصد دارد این تجارت تعمیر کشتی را به کشور ویتنام نیز منتقل کند. از آنجا که شرکت هیوندای ـ ویناشین (HVS) که تحت همکاری هیوندای میپو و ویناشین در ماه آوریل سال ۱۹۹۹ تأسیس شده از آنجا که در کشور ویتنام قرار دارد بیشک با بهرهگیری از نیروی کار ارزان قیمت میتواند در حوزه تعمیر کشتی بسیار موفق ظاهر شود.
● ویتنام
شرکت ”کشتیسازی ویتنام“ در سال ۱۹۷۲ میلادی تأسیس شد. این شرکت دارای ۲۰ یارد تعمیرات کشتی و ۳۲ شرکت وابسته است که ۱۵ هزار نیروی ماهر در آن مشغول به کار میباشند. حوضچه خشک آن همه نوع کشتی تا ظرفیت ۴۰۰ هزار تن وزن ناخالص را پذیراست.
از اهداف توسعه این شرکت توسعه و بهبود یاردهای تعمیراتی به منظور تعمیرات کشتی تا ظرفیت ۴۰۰ هزار تن وزن ناخالص است.
● مالزی
کارخانه ”Brooke“ در سال ۱۹۱۲ تأسیس یافت و سپس به دولت واگذار شد و بهعنوان یک شرکت نیمه دولتی مشغول انجام تعمیرات شناورها و ماشینآلات بخش دولتی و البته خصوصی شد.
در سال ۱۹۳۲ میلادی فعالیتهای کشتیسازی این کارخانه تحت کنترل هیئتمدیرهای دولتی قرار گرفت. در سال ۱۹۷۷ میلادی، دولت مرکزی مالزی حکم قانونی ۱۰۰ درصد دولتی شدن آن را صادر کرد. در حال حاضر هم بزرگترین کارخانه سازنده کشتی در Sarawak مالزی است.
شرکت MSE مالزی در طول ۲۲ سال اخیر موفق به ثبت رکوردی فوقالعاده در تعمیر و بازسازی انواع کشتیهای مالزی در منطقه خود شده است. این شرکت از پرسنلی ماهر، فنی، تجهیزات مدرن و موقعیتی استراتژیک برخوردار است. تاکنون بیش از ۲۰۰۰ فروند کشتی را تعمیر و بازسازی کرده است.
بهعلاوه این شرکت مجهز به ۲ حوضچه بزرگ با ظرفیت ۴۵۰ هزار dwt و ۱۴۰ هزار dwt و تجهیزات بالابر ۵۰ هزار dwt است که میتواند تمامی خدمات مورد نیاز تعمیر شناورها را فراهم سازد.
فعالیتهای این شرکت شامل تعمیر و بازسازی کشتی، بازرسی کلی، بازرسیهای ویژه، تعمیرات دورهای، تبدیل کشتی و افزایش عمر کشتی از قبیل بازرسیهای فنی داخل و خارج بدنه کشتی و احیاء آن و همچنین رنگ و پوشش مخازن، معاینه ماشینآلات و تجهیزات کشتی است. این شرکت تاکنون موفق به تعمیر و بازسازی انواع شناورها از قبیل فرآوردهبر، کانتینربر، کشتیهای ماهیگیری، یدککش، دوبه و همچنین کشتیهای جنگی مجهز به سلاحهای کامل و سیستمهای اطفاء حریق شده است.
● سنگاپور
شرکت کشتیسازی ”جورانگ سنگاپور“ که تحت مالکیت SembCorp Marine درآمده است بهعنوان مرکزی برای ارائه خدمات کامل به انواع کشتیها در زمینههای مختلف از قبیل ساخت، تعمیر و تبدیل کشتی و همچنین خدمات فراساحلی است.
کارخانه ساخت کشتی جورانگ در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار دارای چهار حوضچه خشک با ظرفیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار dwt و اسکلهای به طول ۲۷۲۸ متر با آبخور ۹ متری است.
● ژاپن
شرکت ”ایماباری“ با برخورداری از ۶۶ هزار متر مربع فضای روباز محوطه کارخانه و ۲۶ هزار مربع فضای سرپوشیده که در آن بیش از ۹۰۰ نفر پرسنل مشغول به کار میباشند تا به امروز به ساخت و تعمیر انواع کشتیها پرداخته است.
این کارخانه از ۲ حوض خشک به ابعاد ۸/۱۶٭۱۰۷ متر و دیگری به ابعاد ۲۵٭۱۶۱ متر برای تعمیرات کشتی برخوردار است.
شرکت ناگازاکی در سال ۱۸۷۵ میلادی کارخانه کشتیسازی ناگازاکی بهعنوان اولین مجموعه تعمیرات کشتی جنگی ژاپنی کار خود را شروع کرد و از ابتدای قرن نوزدهم میلادی با ساخت چند حوض خشک اقدام به تکمیل و تجهیز لازم برای ساخت و تعمیرات کشتیها نمود. در این کارخانه تاکنون انواع کشتیهای LPG و LNG، مسافربری و نظامی تعمیر شده است.
● آلمان
شرکت ”Kroegerwerft“ با داشتن ۳۰۰ نفر کارمند شرکتی متوسط است که افتخارش در هنر و تبحر در کار، کیفیت و انعطافپذیری است.
این شرکت دارای تجهیزات پیشرفتهای است که همواره در حال ارتقاء و سرمایهگذاری برای فائق آمدن بر رقابتهای آینده است.
این کارخانه در منطقهای استراتژیک میان دریای شمال و بالتیک در یکی از شلوغترین آبراههای جهان قرار دارد.
تأسیسات شرکت Lioyd Werft“ در برمرهاون مجهز به کلیه لوازم و تجهیزات فنی مورد نیاز میباشد که آن را به یک شرکت بزرگ کشتیسازی تبدیل کرده است.
این شرکت در صنعت آلومینیوم و فلزات ضدزنگ نیز فعال است و هر نوع مواد مورد نیاز سفارشی را تولید میکند این مواد در صنایع غذائی هم کاربرد دارند.
این شرکت موفق به دریافت گواهی استاندارد از مؤسسات استاندارد صنعتی آلمان (DIN) و استاندارد بینالمللی ۹۰۰۱ ISO شده است. تمامی محصولات این شرکت براساس ضوابط مؤسسات ردهبندی انجام میشود. این شرکت مجاز به انجام بازرسیهای ردهبندی نیز میباشد. ضمناً براساس مقررات سولاس یک شریک با تجربه برای انجام استانداردهای ایمنی به حساب میآید.
اگر کشتی امکان رفتن به محل این شرکت را ندارد، کارشناسان آن آماده عزیمت به محل کشتی مورد نظر در سراسر جهان هستند.
شرکت ”Markisches MWH“ طی چند دهه اخیر بهعنوان یکی از مهمترین کارخانههای تولید انواع سوپاپ و شیرهای کنترل محسوب میشود. شهرت این شرکت در تنوع تولید و کیفیت فوق استاندارد آن است. شرکتهای تولیدکننده موتور همواره تولیدات MWH را از نظر عملکرد و ارزش برجسته آن ستایش میکنند.
شرکت MWH در سراسر جهان فعالیت دارد. عمدهترین مراحل تولید و همچنین تمامی فعالیتهای کارخانههای این شرکت در دفتر مرکزی آن واقع در Halver آلمان کنترل میشود. دیگر کارخانههای این شرکت در Grossbodungen (آلمان) و بوسان (کره جنوبی) واقع شدهاند.
شرکت MWH دفاتری در اکثر بنادر بزرگ جهان دارد که به کار تعویض قطعات و تعمیرات سبک، مشغول هستند. بهعلاوه شعبه Maerkisches در شمال آمریکا متقاضیان آمریکای شمالی را پوشش میدهد.
● یونان
کارخانه کشتیسازی ”Elefsis“ بهعنوان یکی از بزرگترین کارخانههای کشتیسازی حوزه دریای مدیترانه در خلیج تحت حفاظت Elepis یعنی در حدود ۱۰ مایلی لنگرگاه Piraevs یونان مستقر است.
این کارخانه که در سال ۱۹۶۲ میلادی تأسیس یافت، از سال ۱۹۶۷ میلادی به بعد تحت مدیریت یکی از باتجربهترین تیمهای مدیریتی یعنی همان گروهی که کارخانه کشتیسازی Neorion را مدیریت میکند، بهطور خصوصی اداره میشود. حوزه اصلی فعالیت آن کشتیسازی، تعمیر کشتی، تبدیل کشتی و کارهای صنعتی است.
● اوکراین
شرکت ”Dobrynya&Co“ اوکراین در زمینه تعمیر و تبدیل کشتی تخصص دارد. در سال ۲۰۰۰ میلادی کیفیت خدمات این شرکت با گواهی ISO ۹۰۰۲ مورد تأیید قرار گرفت. مؤسسه استاندارد RMRS فعالیتهای تعمیر کشتی این شرکت را تأیید و گواهی کرده است. همچنین مؤسسات استاندارد DNV و MRS فرآیند شناسائی و عیبیابی نقاط ضعف و آسیبدیده بدنه کشتی را براساس استانداردهای مدون IMO و IACS و تمهیدات CAP -۱، ۲ بینالمللی ردهبندی کردهاند.
این شرکت با اجاره حوضچهها و تجهیزات ساخت و تعمیر کشتی در شهرهای بزرگ اوکراین فعالیتهای خویش را دنبال میکند. تجهیزات تحت اجازه آن، توان بالا بردن و تعمیر شناورهائی با LOA تا ۲۶۰ متر و BM تا ۴۲ متر را دارد.
متخصصان حرفهای در زمینه تعمیر کشتی و همچنین شرکتهای تخصصی بخش خصوصی ماهر در امر تعمیر کشتی نیز با این شرکت قرارداد همکاری دارند.
همکاری با کارخانههای ساخت کشتی به آن کمک میکند که از یکسو از تجهیزات مدرن و فنآوری روز آنها در زمینه ساخت کشتی استفاده نماید و از سوی دیگر برای تعمیر و بازسازی کشتیهای علیالخصوص در زمینه بازسازی قطعات فولادی، پاکسازی و رنگ مخازن آب توازن کشتیها و دیگر مخازن حمل براساس مقررات مرسوم از قبیل HEMPEL، JOTUN و INTEANTIONAL و همچنین تعمیر انواع بویلر و توربین عمل کند.
شرکتهای کشتیرانی Novorossiysk و Arkhangelsk روسیه و Russochart آلمان و Novoship انگلستان و غیره از مشتریان دائم این شرکت هستند.
● هلند
گروه کشتیسازی ”دمن“ از توسعه یک کمپانی کوچک به نام ”دمن شیپ یاردز“ که در سال ۱۹۲۷ میلادی تأسیس شده بود، شکل گرفت. این شرکت در سال ۱۹۶۹ مفهوم ساخت یدککشها و قایقهای تجاری را براساس طراحیها و اصول ساخت استاندارد اینگونه شناورها ارائه کرد. مفهوم طراحی و ساخت استاندارد و الگوی ویژهای برای آنها، باعث شهرت و اعتبار جهانی این گروه شد.
شرکت ”نیهوس و وندن برگ“ با برخورداری از بهترین امکانات و کارشناسان و پیشینهای یکصدساله، در قلب بندر روتردام قرار دارد. تعمیر و نگهداری انواع مختلف ”ناوهای یدککش، کشتیهای باربری عادی، تانکرهای نفت و گاز و حملکنندههای مواد شیمیائی“ از جمله توانائیهای این یارد به شمار میرود.
این شرکت علاوهبر ارتقاء مداوم خدماتی که به مشتریانش ارائه میدهد، اطلاعات لازم را نیز از طریق اینترنت در اختیار آنها قرار میدهد.
● انگلستان
شرکت ”Cammell laird“ انگلستان در سال ۱۸۲۴ میلادی تأسیس شد و سابقهای طولانی و برجسته در صنعت دریانوردی دارد. کارخانه آن یکی از بزرگترین کارخانههای ساخت و تعمیر و تبدیل کشتی در انگلستان و بازار جهانی است که به دلیل فراوانی و کیفیت خدمات صنعتی و دریانوردی شهرتی بینالمللی پیدا کرده است.
علاوهبر آن، این شرکت در فهرست بورس سهام لندن نیز قرار دارد. کارخانه کشتیسازی آن از قدمتی طولانی در ساخت کشتی برخوردار است بهطوری که بیش از ۵ هزار کشتی در کارگاههای تحت نظر آن ساخته شده است. همچنین از وجود مهندسان متخصص، کارشناسان سیستمهای برقی، هیدرولیک، قطعات فلزی و عایقکاری، مشاوران طراحی مهندسی دریائی در یاردهای ساخت کشتی خود بهره برده است.
گروه ”A&P“ یکی از کارخانههای پیشتاز اروپا در زمینه تعمیر و تبدیل انواع کشتیها و همچنین انجام خدمات دریانوردی است. این کارخانه با استقرار در قسمتهای مهم سواحل انگلستان و اروپا و استانداردهای بالا و در عین حال کاهش هزینهها، به نیاز بازار پاسخ میدهد.
بهطور خلاصه گروه A&P گروهی است که از نیروی کار انعطافپذیر، مبتکر، ماهر و باتجربه برخوردار است. آنها متعهد به داشتن کیفیت بالا، ایمنی و حفظ محیط زیست هستند و در نقاط استراتژیک مستقرند و به رضایت مشتری، سرعت در عمل و کیفیت در کار اهمیت میدهند.گروه A&P در سال ۱۹۷۱ میلادی، بهعنوان کانونی از متخصصان در زمینه طراحی و ساخت انواع کشتی تأسیس یافت و به مرور در زمینه ساخت، تعمیر و تبدیل کشتی پیشتاز شد. در حال حاضر دارای تأسیسات و تجهیزات مدرن و به روز تعمیر کشتی است که تا حدودی بهعنوان اولین گزینه برای مالکان و مدیران شناخته میشود.
همچنین در انگلستان به شرکتهای دولتی، مسافربری و خطوط کشتیرانی بیش از ۷۰ کشور جهان خدمات ارائه میکند.
کارخانههای A&P متعهد به مدیریت تقاضای روزافزون صنعت دریانوردی هستند. این گروه به منظور رفع نیاز و ارائه خدمات به مشتری، بخش خدمات ویژه خود را گسترش داده است. با یک تماس در هر زمان، گروههای متخصص و کاملاً حرفهای و مجهز آن بسیج و آماده ارائه خدمات میشوند.
گروه A&P استانداردهائی چون رقابت در قیمت، سرعت در زمان، حفظ محیط زیست و کیفیت در کار را اساس کار خود قرار داده است. بیدلیل نیست که مشتریان قدیم این شرکت در حال حاضر بهترین بازاریابان آن هستند.
● اسپانیا
شرکت ”یونیون ناوال بارسلونا“ فلسفه کسب و کار خود را بر توجه مداوم به مشتریانش قرار داده است. این شرکت با بهرهمندی از همکاری مشتریانش، اغلب پروژههای سرمایهگذاری را با یک ایده مشترک و این شعار که ”موفقیت آنها موفقیت ما است“ تجزیه و تحلیل میکند.
تجربیات این گروه چه بهعنوان سازنده و تعمیرکار کشتی و چه بهعنوان طراح کشتی، سبب شده است تا به نتایج خوبی از همکاری با این مشتریان که صاحبان کشتی هستند، برسد. فعالیت در عرصههای تحقیقاتی، دستیابی به شناورهای ایدهآل با مقاصد گوناگون و ... از جمله این نتایج بوده است. این موارد با توجه به شکل مصرف و نحوه عملیات، دائماً در بازارهای بینالمللی در حال دگرگونی و تغییر و تحول هستند.
خدمات شرکت ”بارسلونا“ بهطور ۲۴ ساعته ارائه میشود و پذیرش کشتیها را در اسکله، تنها با یک تماس کوتاه قبلی ممکن میسازد. پس از پذیرش نیز نیروهای کاری بلافاصله آماده کار میشوند و سیستم مدیریت شرکت سریعاً به تقاضاها جواب میدهد. همچنین دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۲ از سوی ”لوید رجیستر“ و ”جرمنشر لوید“ تلاشی برای بالا بردن کیفیت کار آنها است.
شرکت ”فرانسیسکو کارداما گودوی“ شرکت ”آستیلروس کارداما“ را در سال ۱۹۱۰ میلادی تأسیس کرد. در سال ۱۹۳۲ میلادی این شرکت نام خود را به ”فرانسیسکو کارداما“ تغییر داد و ساخت شناورهای چوبی و تعمیر انواع کشتیها را آغاز کرد. فهرست بلند مشتریان این شرکت سبب شده است تا بهتدریج به موقعیت کنونی دست یابد. ”آستیلروس کارداما“ با اعتبار بالا و فعالیتهای مهم خود یکی از مدرنترین و پیشرفتهترین شیوههای ارائه خدمات را در اسکلههای اسپانیا ارائه میدهد.
فعالیت شرکت ”آیزار“ اسپانیا عمدتاً در جهت ارتقاء ظرفیت و قابلیتهای طراحی و برخورداری از مهارتهای لازم بوده است. آیزار مصمم است تا برای خلق محصولاتی برتر و دارای امتیازات و ویژگیهای جدید تلاش کند. این شرکت در حال حاضر بیش از ۸۷ پروژه در دست اجرا دارد. این پروژهها از جمله شامل برنامههائی برای توسعه کشتیهای پرطرفدار و مورد تقاضا مانند شناورهای زیر است:
▪ کشتیهای پرسرعت مسافربری و باربری، کروز لاینرها و کشتیهای جدید نیروی دریائی، واحدهای یدککش و ژنراتورهای مولد انرژی
▪ برنامههای پایهای و بزرگ برای طراحی و ساخت موتورهای دریائی جدید
▪ برنامههای تولید انرژی و نیروی پیشبرنده در موتورها و توربینها
همچنین طراحیهای پیشرفته در سیستمهای الکترونیکی برای کشتیهای بازرگانی و نیروی دریائی
● پرتغال
شرکت ”لیسنیو“ به انواع کارگاهها، خدمات و امکانات لازم برای تعمیر کشتیها، مجهز است. این یارد دارای باراندازها و اسکلههای فراوان، همچنین حملکنندههائی برای جابهجائی قطعات بزرگ سازههای فولادی است. وجود بازوهای اسکلهای، تجهیزات نقاشی و قالبریزی، کمپرسورهای هوا، پمپها، واحدهای نورپردازی و مخازن هوای فشرده، گاز، الکتریسیته و آب از جمله دیگر تجهیزات این یارد است.
طی مدت تعمیر، تجهیزات لازم و امکانات اداری هم روی عرشه و هم در ساحل در دسترس است تا مالکان، ناظران، پژوهشگران، بازرسان و مشاوران بتوانند به راحتی از آنها برخوردار شوند. در اواسط سال ۱۹۹۴ ”لیسنیو“ سیستم مدیریتی پروژه PMS را راهاندازی کرد. این سیستم ادامه منطقی برنامه مقدماتی مدیریت کیفیت در سال ۱۹۹۱ بود. این شرکت قرار است در فاز نهائی، گواهینامه ایزو ۹۰۰۲ را از لویدز دریافت کند.
● کرواسی
کارخانه ”ویکترولناک“ که در سال ۱۸۹۶ میلادی تأسیس شده در ۳ کیلومتری جنوب بندر Rijeka در کرواسی واقع است امروزه یکی از کارخانههای معروف کشتیسازی و صنایع فراساحل محسوب میشود. از اوایل سال ۱۹۹۳ میلادی در بورس شهر زاگرب قرار گرفته و تنها کارخانه کشتیسازی است که در زمینه تعمیر نیز فعال است.
● روسیه
کارخانه ”زوزودوحکا“ یکی از کارخانههای کشتیسازی پیشرفته روسیه واقع در جزیره یاگری در ناحیه سورد واینک میباشد. این کارخانه در تعمیرات و مدرنیزه کردن زیردریائیها ـ کشتیهای نظامی و کشتیهای باری فعال میباشد.
با داشتن تجهیزات مدرن و کارشناسان و متخصص کارآمد قادر است در همه زمینههای دریائی خدمات ارزندهای به مشتریان خود ارائه نماید.
● لهستان
کارخانه کشتیسازی ”رومونتووال“ در گدانسک لهستان واقع شده در طراحی، ساخت تغییرات و تعمیرات انواع کشتیها و تأسیسات فراساحل تبحر دارد. یکی از بزرگترین کارخانههای کشتیسازی در اروپا است که از ۲۴ شرکت تشکیل شده و دارای ۶ هزار نفر نیروی انسانی است.
● پاناما
کارخانه ”استیلرروز برازول“ بینالمللی در سال ۱۹۹۱ در پاناما جزو شرکت خدماتی برازویل قرار گرفت که مقر اصلی آن در بندر چارلستون واقع در ایالات کارولینای جنوبی آمریکا است.
این کارخانه از سال ۱۹۷۲ بهعنوان یک کارخانه تعمیراتی کشتی سریع شهرت جهانی یافته و یکی از فعالترین کارخانههای تعمیراتی کشتی در سواحل شمال ـ جنوب اقیانوس آرام در قاره آمریکا است که در سراسر جهان دارای نماندگیهای جهت جذب مشتری است.
کانال پاناما که برای سالیان متمادی یکی از ابزارهای بسیار مهم جهان شناخته شده است اکنون سعی دارد از این موفقیت استراتژیک خود بهره جسته و هر یکی از قطبهای جابهجائی کالا چندوجهی تبدیل شود. بسیاری از مؤسسات حمل و نقل بندری بینالمللی سرمایهگذاریهای عظیمی در توسعه امکانات این منطقه به عمل آوردهاند تا در بازار پر رقابت بینالمللی فعال باقی بمانند. کارخانه ABISA با توسعه امکانات تعمیراتی خود قادر خواهد بود حضور فعال خود در ناحیه پاسفیک را تثبیت کند. با افزایش چشمگیر عبور و مرور کشتیها بهخصوص کشتیهای حمل کانتینر این فرصت را ایجاد نموده است کارخانه تعمیراتی ABISA نیز توسعه یافته و همگام با توسعه فعالیتهای کانال پاناما امکانات تعمیراتی این کارخانه نیز افزایش یافته و روز به روز بر فعالیتهای خود بیافزاید.
● برزیل
یارد کشتیسازی ”پرومار“ شرکتی مدرن و پویا است که به ساخت، تبدیل، مدرنسازی و امور تعمیراتی در تأسیسات نیروی دریائی و مناطق فراساحلی اختصاص دارد. همچنین خدمات مهندسی مربوط به سکوهای حفاری و بهرهبرداری ثابت و شناور را نیز در صنعت نفت ارائه میدهد. ”پرومار“ عملیات خود را از مارس ۱۹۹۶ به کمک اتحادیه کارشناسان در ساخت و ساز دریائی و منطقه تعمیراتی آغاز کرد. در حال حاضر، این کمپانی برای ارائه خدمات کیفی و دستیابی به اجرای مؤثر پروژهها، از فنآوریهای پیشرو برای ساخت شناورها و سکوها و همچنین فعالیتهای تبدیلی و تعمیری استفاده میکند.
دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۲ در سال ۱۹۹۹ از جمله گامهای دیگری بود که پرومار برای اثبات وفاداری به مشتریانش و ارتقاء کیفی خدمات خود، برداشته است.
● آرژانتین
شرکت ”تندانور“ با بیش از ۱۰۰ سال تجربه در شیوههای مختلف تعمیرات و تبدیل شناورها، یکی از بزرگترین یاردهای تعمیر کشتیها محسوب میشود.
اهمیت تاریخی این یارد، در سال ۱۹۰۱ طی تعمیر کشتی ”آنتراسیت“، افزایش یافت.آنتراسیت یک کشتی اکتشافی سوئدی بود که به سمت قطب جنوب میرفت. فرماندهی این کشتی را ”اوتو نوردنسک جولد“ عهدهدار بود و ستوان دوم ”خوزه ماریا سوبرال“ از نیروی دریائی آرژانتین آن را هدایت میکرد. طبق آمار در پایان دهه ۱۹۱۰ میلادی این یارد بهطور میانگین سالانه بیش از ۱۰۰ شناور را در اسکلههای خود تعمیر کرده بود.
● استرالیا
کارخانه کشتیسازی ”Byron“ یک گروه متخصص و حرفهای کیفیت خدمات، نیروی کار و محصولات این شرکت را کنترل میکنند. این کارخانه تاکنون کشتیهای خصوصی و لوکس و همچنین کشتیهای تجاری و ماهیگیری متعددی را ساخته و یا تعمیر کرده است و در حال حاضر بهعنوان یکی از کارخانههای قدیمی ساخت کشتی، در قسمت شرقی استرالیا فعالیت میکند.
● آمریکا
شرکت کشتیسازی ”Bender“ بیش از ۷۵ سال است که ارائهدهنده انواع خدمات تعمیرات کشتی در خلیج مکزیک در آمریکای مرکزی است. این شرکت کشتیسازی محوطههائی برای ساخت و تعمیر کشتی دارد و هماکنون در حال ساخت محوطههای جدیدی با تجهیزات مدرنتر است تا بتواند ظرفیت ساخت و تعمیر کشتی خود را با استفاده از جرثقیلهای پاناماکس در انواع سنگین، بالاتر ببرد.
در کنار این تکنولوژی بالا، همراهی و همدلی نیروهای کار مجرب و ماهر، سبب افزایش سرعت و دقت در کار خواهد بود. هماکنون این شرکت بهترین انتخاب برای تعمیرات کشتی در خلیج مکزیک است.
شایان ذکر است که شکرت Bender انواع مختلفی از کشتیها مانند: قایق، کشتی ساحلپیما، رودخانهای، مسافربری، یدککش و انواع کشتیهای ماهیگیری را میسازد.
شرکت کشتیسازی ”آمریکن“ در سال ۱۸۳۴ میلادی تأسیس شد و یکی از قدیمیترین شرکتهای انگلیسی در ضمیمه صنایع دریائی است.
این شرکت افتخار بیش از ۱۶۰ سال کار در صنایع دریانوردی را دارد و تاکنون کشتیهای گوناگونی از قبیل ناوگان نظامی، انواع کشتیهای بازرگانی و کشتیهای تفریحی را به بازار عرضه کرده است. در سالهای اخیر که مالکان کشتیها و مدیریت شرکت تغییر یافته است نیز همچون گذشته تعهد زیادی برای اهداف شرکت وجود دارد و شرکت همچنان تلاش میکند تا بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. دفتر مرکزی این شرکت در شمال انگلستان در نیوپورت و در سواحل غربی خلیج ناراگانسِت واقع شده است.
شرکت کشتیسازی ”BIM“ خدمات گوناگونی از قبیل ساخت و تعمیر کشتی را در سطحی بسیار فعال به مشتریان خود ارائه میدهد. این شرکت جهت طراحی و ساخت کشتیهای جدید و تعمیرات، دارای خطوط متعدد کاملاً فعالی است و بهترین و سریعترین خدمات را برای مشتریان خود فراهم میسازد. علاوهبر این امکانات و فنآوریهای مناسب، وجود نیروی کار ماهر و متخصص و مدیریت مدبر و دلسوز، و حمایت مالکان متعهد، این شرکت را نیز در شمار بهترین و مطمئنترین شرکتهای کشتیسازی در سواحل شرقی آمریکا قرار داده است.
این شرکت که در گذشته به نام Bethship مشغول به فعالیت بود. دلیل موفقیت BIM همسو پی آن با نیاز بازار و ساخت و تعمیر همه نوع کشتی در سایزهای مختلف و عرضه آنان به بازار است.
در سال ۱۹۷۰ میلادی ”Mathew Marine“ کار خود را با تأسیس کارگاه کوچکی در شهرستان آتن کشور یونان آغاز کرد. سپس فعالیت خود را گسترش داد و پس از مدتی توانست خدمات مورد نیاز ایالت متحده آمریکا را به نحو مطلوبی تأمین کند. در سال ۱۹۷۶ میلادی با افزایش میزان تبادلاتش با ایالات متحده آمریکا، دفتری نیز در شهر نیویورک تأسیس کرد. امور تجاری شرکت Mathew Marine در شهر نیویورک آمریکا به سرعت رونق گرفت تا جائیکه در سال ۱۹۸۲ میلادی شعبه دیگری در شهر هوستون تأسیس کرد.
طی دهه ۸۰ میلادی، همچنان به توسعه خود ادامه داد و روز به روز بر کیفیت کار خود افزود و در کنار خدمات خود نرخ هزینهها را نیز کاهش داد. بنابراین در بحران شرکتهای آمریکائی دهه ۸۰ میلادی، در حالیکه بسیاری از شرکتها از دور خارج شده بودند، با قوه ابتکار و اندیشه آیندهنگر خود توانست به کار خود ادامه دهد و از گردونه رقابتها سربلند بیرون آید.
در اوایل سال ۱۹۹۰ میلادی در بازار کشتی، تغییرات محسوسی مشاهده شد و فرصتهای جدید و مناسبی در بازار داخلی فراهم آمد و این بهترین زمانی بود که این شرکت میتوانست فعالیت خود را هرچه بهتر گسترش دهد.
در حال حاضر شرکت Mathew Marine در نقاط مختلف جهان از جمله نیویورک، هوستون، تگزاس، نیواورلان و نقاط دیگر جهان شعبه دارد. وجود کارشناسان فنی و با تجربه در این شرکت، سبب ارائه کلیه خدمات از قبیل تعمیر و ساخت کشتی در اقصی نقاط جهان بهنحو احسن و در زمان مورد نیاز شده است.
این شرکت در عصر تکنولوژی به خوبی توانسته است خود را از لحاظ تجهیزات و فنآوری به روز کند. بنابراین میتواند تقاضای مشتریان را حتی بالاتر از حد انتظارشان در زمان مقرر برآورده سازد. این شرکت در طی ۳۰ سال گذشته با وجود تغییرات فراوان در بازار عرضه و خدمات، هنوز هم قادر است خود را با نیاز مشتریانش هماهنگ سازد و امیدوار است در آینده نیز در عرصه تجارت جهانی رقیبی ممتاز و توانا برای برآوردن نیازهای مشتریانش باشد.
● مراکز معتبر تعمیر کشتی در ایران مجمتع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)
این مجتمع با همکاری و مشارکت یک شرکت آلمانی به نام بلوم اندفوس و سرمایه اولیه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس آغاز به کار کرد. با در نظر گرفتن آمار بالای تردد کشتیها در منطقه، چشماندازهای اولیه دلیل اصلی در نظرگیری فضای وسیعی برای لنگرگاه در حوزه این مجتمع بوده که نهایتاً فضای وسیع کنونی این یارد از نتایج آن پیشبینی است.
داک شناور دلفین در سال ۱۳۶۱ از آلمان خریداری شد. متأسفانه به علت خسارتهای وارد شده امکان فعالیت گسترده نداشت. لذا تعمیرات اساسی نیاز داشت که با نظارت کلاس GL ردهبندی آن انجام گردید همچنین تنها سینکرولیفت ۱۱ هزار تنی آن نیز با تعمیرات مؤسسه LR زیر نظر مؤسسه ردهبندی GL در مدار فعالیت قرار گرفت.
با افزایش توان تعمیراتی مجتمع مقرر شد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت حمایت از صنایع داخلی سالانه تعداد ۱۰ فروند کشتی را جهت انجام تعمیرات به این مجتمع گسیل دارد. همچنین بر اساس قراردادی با تعرفهای توافقی و با هدف ارتقاء سطح تجربیات و استفاده از تجربیات و ورود به بازار بینالمللی فرصت انجام برخی تعمیرات مجتمع دبی نیز به ایزوایکو واگذار شد.
در سالهای اخیر اقداماتی جهت افزایش سفارشهای تعمیر کشتیها در مجتمع انجام گردید:
افزایش تعداد ۴ عدد جرثقیل ۱۵۰ هزار تنی به مجموعه.
کاهش قیمت تعمیر تا ۲۵ درصد کمتر از قیمت تعمیرات منطقه.
همکاری با ۵ پیمانکار اصلی و ۵۹ پیمانکار بخش خصوصی (داخلی) در پروژه تعمیر و راهبرد واگذاری ۷۰ درصد امور تعمیرات شناورها به بخش خصوصی.
احداث ۱۲ کارگاه کوچک تعمیراتی در اطراف کارگاه اصلی به منظور واگذاری به بخش خصوصی.
افزایش ظرفیت تعمیراتی یارد به ۴ برابر میزان فعلی با انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی و فعال کردن هرچه بیشتر بخش خصوصی (این قسمت در طول سه سال گذشته همواره دچار تعللهای مکرر گردیده است).
امکانات تعمیراتی موجود در مجتمع شامل سینکرو لیفت با ظرفیت ۲۷ هزار DWT، داک شناور دلفین با ظرفیت ۸۰ هزار DWT،ـ ۷ خط پارکینگ و محدوده کارگاههای صنعتی با ۴۴۰ هزار متر مربع جهت فعالیتهای جنبی است. همچنین تکمیل مراحل احداث دو واحد داک خشک برای کشتیهای تا سقف ۳۰۰ هزار تن که یکی از آنها به تعمیر کشتیهای بزرگ مانند نفتکش VLCC اختصاص خواهد داشت.
طرح افزایش ظرفیت کلی یارد موضوع افزایش جرثقیلها به دو عدد به منظور انجام نیمی از پکیج تعمیراتی هر کشتی در پارکینگ و نیم دیگر در کنار اسکله بهعنوان طرحی رها شده میتوان در نظر گرفت که در صورت انجام تا سقف ۷۰ شناور ۵۰۰۰ تنی امکان پذیرش و تعمیر مییافتند. این در حالی است که در حال حاضر از این تعداد بهطور متوسط امکان تعمیرات ۱۱ یا ۱۲ شناور از این سایز بر روی داک دلفین وجود دارد. در نیمسال ابتدائی سال جاری ۱۷ فروند شناور در یارد ۲ مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران تعمیر شدهاند که کشتی ایران خوزستان و ایران آزادی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتی هرمز ۲۴ متعلق به کشتیرانی والفجر از جمله آنها هستند. سایر شناورهائی که در این یارد تعمیر شدهاند متعلق به بخش خصوصی بودهاند.
همچنین در یارد ۱ این مجتمع ۱۷ فروند انواع یدککش، لایروب، بارج، لندینگ گرافت، قایق و ... طی نیمسال اول سال جاری تعمیر شده است. در حال حاضر ۳۰ فروند شناور با هزینه پکیج بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار تعمیر میشوند. البته در سه چهار سال اخیر چند پروژه با ارزش بیش از یک میلیارد دلار انجام شده است و لذا در صورت مدیریت مناسب موضوعات توسعه مطرح شده فوق توجیهپذیر و ضروری مینماید.
برخی از مشکلات عمده به شرح ذیل میباشد:
دشواری تردد نیروهای متخصص خارجی به داخل کشور از حیث زمانبر بودن و مواردی چون تهیه ویزا، مجوز کار، پرداخت مالیات و ...
عدم مراجعه نیروهای آموزش دیده که غالباً پس از مراجعت از دورههای خارج از کشور به دلیل پائین بودن دستمزد و مزایا و امکانات رفاهی منطقه همچنین وجود حوزههای مشترک فعالیت در صنایع نفت و گاز مبادرت به ترک مجتمع نمودهاند.
ضعف کارگاههای تخصصی ویژه بهخصوص برق، مکانیک، الکترونیک
عدم امکان برنامهریزی مدون برای آموزش نیروها و تجهیز یارد به دلیل نامنظم بودن سفارش تعمیرات
نبود امکان ورود تجهیزات و نیروهای خارجی به بنادر کشور توسط پیمانکاران خارجی به علت محدودیتهای گمرکات و مجوزهای کار
● شرکت صنعتی دریائی ایران (صدرا)
کارخانه کشتیسازی بوشهر در سال ۱۳۴۸ توسط سهامداران آمریکائی و ایرانی به منظور تعمیر شناورهائی تا ظرفیت ۷۰۰ تن در آبراه بوشهر احداث گردید. تا قبل از انقلاب اسلامی فعالیت آن عمدتاً به تعمیر شناورها اختصاص داشت، ولی بعد از پیروزی انقلاب فعالیت شرکت توسعه یافت و علاوه بر تعمیرات، ساخت شناورها نیز در دستور کار قرار گرفت. صدرا برای توسعه فعالیتهای صنعتی خود علاوهبر توسعه در منطقه جنوب، حیطه فعالیتهای صنعتی خود را در زمینههای ساخت و تعمیر کشتی و سازههای فراساحل و همچنین پلسازی (ساخت پل میان گذر دریاچه ارومیه) و انتقال نفت به شمال نیز کشانده و یارد صدرا ـ نکا را تجهیز کرده است. یارد تعمیراتی بندر نکا با وسعتی معادل ۲۰ هزار متر مربع و اسکلهای به طول ۲۵۰ متر و عمق آبخور ۵ متر در مجاورت ساحل دریای خزر و در نزدیکی شهر نکا واقع شده است. این یارد دارای سینکرولیفتی با ظرفیت بالابری ۳۴۰۰ تن به تعمیر انواع شناورهای سایز کوچک و بزرگ میپردازد. شرکت صدرا در بوشهر، امکانات تعمیرات شناورها را در شیپ یارد جزیره صدرا و شیپ یارد بوشهر مستقر کرده است. شیپ یارد بوشهر با وسعتی معادل ۱۳۱ هزار متر مربع و با استفاده از سینکرولیفتی با ظرفیت بالابری ۷۰۰ تن دارای توان تعمیر شناورهای سایز کوچک است.
شیپ یارد جزیره صدرا نیز در جزیره صنعتی صدرا واقع در سواحل بوشهر قرار دارد، با حوض خشکی به ظرفیت ساخت و تعمیر کشتیهای با تناژ ۱۵۰ هزار DWT و سینکرولیفتی با ظرفیت ۲۵۰۰ تن که هر دو در حال تجهیز هستند، در حال حاضر آماده پذیرش جهت تعمیرات شناورها میباشند. طرح توسعه حوض خشک جزیره صدرا با برآورد سرمایه ۵۵۰ میلیارد ریال و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی به بهرهبرداری نسبی رسیده است. ساخت ۱۰ فروند کشتی LNG توسط کشتیسازی صدرا برای شرکت Exmar در حالیکه تکنولوژی ساخت این کشتیها در حال حاضر در منطقه وجود ندارد. البته از نقاط ویژه برخی رفتارهای کشتیسازیهای داخلی نیز بوده که اعلام آن از سوی این شرکت ابهامات بسیاری داشت و البته پیشبینی میشد که عملیاتی نگردد. طرح ساخت حوضچه خشک مجتمع دریای خزر و لایروبی حوضچه آرامش نیز با برآورد سرمایه ۳۱۰ میلیارد ریال و ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی در سال ۸۷ به بهرهبرداری خواهد رسید.
کل مبلغ قراردادهای این شرکت را در حال حاضر ۱۹۱۵ میلیون دلار اعلام شده که این قراردادها در بخش ساخت و تعمیر کشتی ۵/۷۵۵ میلیون دلار، در بخش نفت و گاز ۷/۷۰۴ میلیون دلار و در بخش زیربنائی و بندری ۶/۴۵۴ میلیون دلار است. و در حال حاضر ۷۰ درصد پروژههای شرکت صدرا در زمینه نفت و گاز و ۳۰ درصد در زمینه کشتیسازی است که این نسبت تا سال ۸۷ با ارجحیت کشتیسازی تغییر خواهد کرد. این شرکت توانسته است قرارداد ساخت ۴ فروند کشتی شرکت ریکمرز آلمان و ۴ فروند کشتی حمل نفت ونزوئلا را در اختیار گیرد.
● گروه صنایع دریائی سازمان دفاع
با توجه به تغییرات ساختاری و در راستای درآمدزائی واحدهای صنعتی سازمان دفاع گروه صنایع دریائی سازمان دفاع (ساصد) با رویکردی جدید اقدام به توسعه یاردهای خود نموده است. این گروه دارای ۲ مجتمع کشتیسازی شهید درویشی ۱ و ۲ (واقع در بندرعباس) و مجتمع کشتیسازی شهید تمجیدی (واقع در بندر انزلی) است. گروه صنایع دریائی ساصد، علاوهبر طراحی و ساخت شناورها، در حوزه تعمیر شناورهای نظامی و تجاری نیز فعالیت میکند و پس از پایان جنگ موضوع طراحی و ساخت را در دستور کار قرار داده است. در همین دوران سرمایهگذار مناسبی جهت انجام توسعه فعالیتهای تعمیراتی انجام شده اما کارنامه تعمیراتی این گروه طی ۳ ساله اخیر از روند رو به رشد مناسبی برخوردار شده است که اوج آن در سالهای ۸۲ و ۸۳ میباشد. احداث اسکلهای ویژه جهت تعمیرات سفری کشتیهای تجاری و نظامی تا ۱۵ هزار DWT نیز از تغییرات جدی و طرحهای توسعه این گروه میباشد.
● شرکت اروندان
کشتیسازی اروندان در سال ۱۳۵۲ و با مشارکت شرکت آمریکائی ”پترسون“ با هدف ساخت شناور ۵۰ و ۶۵ فوتی آلومینومی و خدمات بعد از فروش آنها جهت استفاده گارد ساحلی وقت نیروی دریائی در مأموریتهای گشت و تعقیب و حراست از مرزهای آبی، در شهرستان آبادان و در کنار رودخانه کارون تأسیس شد. شرکت اروندان در حال حاضر دارای ۲ کارخانه مجهز در حاشیه رودهای کارون و اروند است. این شرکت در زمینه تعمیرات شناورها و سازههای دریائی دارای حوضچه تر و خشک به ابعاد ۲۰ در ۷۰ متر مربع است که توان آبگیری و به آب اندازی شناورهائی با طول ۶۰ متر و عرض ۱۸ متر و ارتفاع ۴ متر و وزن تقریبی ۵۰۰ تن را دارا میباشد.
این شرکت همچنین دارای داک شناور به طول ۴۵ متر و عرض ۲۳ متر و ارتفاع ۶/۹ متر و ظرفیت ۱۰۰۰ تن و پارکینگ شناورهای تعمیری که بهطور همزمان ۱۰ فروند شناور در آن جا میگیرد میباشد. کشتیسازی اروندان انواع شناورهای فولادی و آلومینیومی تا ۲۰۰۰ تن dwt مانند تعمیر شناور کاتاماران طاووس کیش، شناور رعنا، شناور صدف، شناور ۵۰ متری سیتوش، تعمیر انواع یدککش و شناورهای لایروب طبس و فردوس و ... تعمیر انواع سازههای ساحلی و فراساحلی مانند تعمیر سکوی حفاری ایران خزر را انجام داده است.
این شرکت در راستای توسعه خود بندرگاه چند منظوره فریدونکنار در شمال کشور را نیز در اختیار گرفته است. این شرکت سینکرولیفتی برای بالابری ۱۲۰۰ تن وزن سبک خریداری نموده است که تا سال ۸۴ در بندر خرمشهر نسب گردید.
همچنین احداث ۵ پارکینگ تعمیر کشتی نیز تا سال گذشته مراحل مطالعاتی آن توسط شرکت اوج پژوهش به پایان رسید و این شرکت در حال حاضر دو طرح توسعهای شامل توسعه و تکمیل طرح داک خشک برای شناورهای ۲ هزار و ۵۰۰ تن و داک شناور که برای شناورهای هزار تن مورد استفاده قرار میگیرد را در دستور کار دارد.
پروژههای فعلی کشتیسازی اروندان این شرکت را شامل ساخت ۹ فروند لندینگ کرافت هزار تنی و هزار و ۵۰۰ تنی، ۲ فروند دوبه موتوردار، یک فروند شناور آلومینیومی VIP، پنج فروند کاتاماران و چند فروند لندینگ کرافت در حال ساخت است.
در راستای رفع نارسائیهای نقدینگی و رفع وضعیت بحرانی کشتیسازی اروندان، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با در نظر گرفتن کمکهای مالی این مهم را پیگیری نموده است.
● مؤسسه صنایع دریائی فجر وابسته به قرارگاه خاتمالانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
با یارد ساحلی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع در بندر بوشهر با نام کارخانههای شهید محلاتی و از زیرمجموعههای صنایع دریائی فجر بوده و با امکانات و تجهیزاتی از قبیل سینکرولیفت با ظرفیت ۱۰۰۰ تن این مجموعه توانائی انجام تعمیرات دورهای و زیرسطحی شناورهای سبک و نیمه سنگین را داراست. سالانه بهطور متوسط ۶۰ شناور با مجموع تناژ ۷۵۰۰ الی ۸۰۰۰ تن مورد عملیات تعویض فولاد سایر تعمیرات مورد نیاز قرار میگیرد.
مترجمان: مهندس توماس گراگوسیان، اصغر نیکعهد، مهرداد علمداری، سپیده جواهری، مهتاب سروش
منبع : ماهنامه پیام دریا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست