یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

نه بدون دخترم - NOT WITHOUT MY DAUGHTER


نه بدون دخترم - NOT WITHOUT MY DAUGHTER
سال تولید : ۱۹۹۱
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : پاته اینترتینمنت
کارگردان : برایان گیلبرت
فیلمنامه‌نویس : دیوید رینتلز، بر مبنای کتابی نوشته بتی محمودی و ویلیام هوفر
فیلمبردار : پیتر هانان
آهنگساز(موسیقی متن) : جری گلداسمیت
هنرپیشگان : سالی فیلد، آلفرد، مولینا، شیلا رزنتال، روشن‌ست، سارا بادل، مونی ری، جرج کورافیس، آئووا کرن، سودابه فرخ نیا، فرزانه تأییدی
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۶ دقیقه


ـ درست پیش از انقلاب اسلامی، ̎بتی محمودی̎ (فیلد) با اکراه قبول می‌کند که همراه با دخترش، ̎مهتاب̎ (رزنتال) و شوهر پزشکش، ̎مودی̎ (مولینا) به دیدار خانوادهٔ شوهرش به ایران برود. موقع ورودشان به ایران، ̎بتی̎ از شور و هیجان خانواده و فامیل پر جمعیت شوهرش و فضای خشونت‌بار و تعصب حاکم در شهر تکان می‌خورد. ̎بتی̎ مجبور می‌شود که حتی در خانه حجابش را حفظ کند. ̎مودی̎ اعتراف می‌کند که او را از بیمارستانش در میشیگان اخراج کرده‌اند و پیشنهاد می‌کند که در ایران زندگی کنند. ̎مودی̎ در مقابل اعتراضات ̎بتی̎ و ̎مهتاب̎ می‌ایستد و مادر و دختر عملاً در ایران زندانی می‌شوند. ̎بتی̎ از طریق مادرش از وجود دفتر منافع امریکا در سفارت سوئیس باخبر می‌شود در همان حال به این نتیجه می‌رسد که تحت قوانین ایران کاری از پیش نخواهد برد. اما گفته می‌شود که می‌توانند او را به تنهائی از مرز خارج کنند، و او می‌گوید که نه بدون دخترم! یک روز موقع خرید پیراهن، فروشنده‌ای به نام ̎حسین̎ (ست) به ̎بتی) اجازه می‌دهد که از تلفنش استفاده کند. ̎حسین̎ که به حرف‌های ̎بتی̎ گوش کرده، از مصیبتش باخبر می‌شود و بر او فاش می‌سازد که او و خواهرش، ̎نسیمی̎ (کرن)، مکرراً به آدم‌هائی در موقعیت او کمک کرده‌اند. در حالیکه خانوادهٔ شوهرش، وقایع جنگ بین ایران و عراق را از تلویزیون تماشا می‌کنند، ̎بتی̎ و ̎مهتاب̎ مخفیانه از خانه خارج می‌شوند و به کمک گروهی شورشی از مرز خارج می‌شوند؛ آنان که به دهکده‌ای متروکه در کوهستان رسیده‌اند، پرچم امریکا را می‌بینند که در دور دست در اهتراز است.
ـ فیلمی توهین‌آمیز و بلاهت‌بار دربارهٔ ایران و ایرانیان. بر طبق سنت هالیوود در نگاه به شرق ایجا نیز کمترین اهمیت را واقعیت دارد. فیلد در ایفای نقش یک زن امریکائی طبقهٔ متوسط، ̎هم دلی̎ تماشاگران امریکائی طبقهٔ متوسط را بر می‌انگیزد. در حالیکه استعداد مولینا هدر رفته به نظر می‌آید: تغییرات شخصیت ̎دکتر محمودی̎ از شوهری حساس به مستبد و خشن مطلقاً توجیه‌پذیر نیست.


همچنین مشاهده کنید