چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


شتاب قیمت گازسوزها در بازار


شتاب قیمت گازسوزها در بازار
● در عین ناکامی برای دو گانه سوزکردن خودروها صورت گرفت
پس از اعلام خبر سهمیه بندی بنزین، خودروی دوگانه سوزی که تا چندی پیش خریدار چندانی نداشت، متقاضیان زیادی پیدا کرد. برنامه های فرهنگ سازی و تبلیغاتی خودروسازان در سال های گذشته در راستای جلب نظر خریداران بر خرید خودروهای گازسوز بالاخره نتیجه داده و البته این نتیجه با دستور سهمیه بندی بنزین تکمیل شد و دولت و خودروسازان دولتی به خواست خود رسیدند.
این در حالی است که در سال های گذشته خودروسازان ایرانی نتوانستند بازار را که انحصاراً در دست دارند با تبلیغات و به قول خودشان فرهنگ سازی توجه خریداران را به خودروهای گازسوز معطوف کنند، اما موفق نشدند چرا که استفاده از سوخت گاز برای نیروی محرکه خودروها در دنیا چندان مرسوم نیست و دیگر اینکه مشتریان اطمینان چندانی به رعایت نکات ایمنی در خوروهای دوگانه سوز نداشته و بر این باور بودند که احتمال انفجار خودرو وجود دارد. اما در این میان دولت که همواره پشتوانه خودروسازان بوده بار دیگر با اعمال سیاست سهمیه بندی بنزین به کمک خودروسازان شتافت.
همان طور که عنوان شد پس از سهمیه بندی بنزین رونق به بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم دوگانه سوز برگشت.جالب است که ایران و خودروسازان ایرانی مدعی جایگاهی در صنعت خودرو هستند، اما بررسی ها نشان می دهد در عصری که خودروسازان مطرح دنیا در حال توسعه صنعت خودرو خود با موتورهای هیبریدی هستند، خودروسازان ایرانی با انحصار تمام خریداران را مجبور به استفاده از خودروهای دوگازنه سوز می کنند.
با وجود بسته بودن مرزهای ایران به روی خودروهای خارجی و تعرفه بالای واردات و نیز کاهش توان خرید مردم نسبت به قیمت خودروهای خارجی، اجبار به مصرف خودروی ایرانی برای مصرف کنندگان وجود دارد و خودروسازان ایرانی نیز از این نقص به نحو احسنت و جهت تحقق اهداف و منافع خود بهره مالی فراوانی می برند.از اینها که بگذریم همه مخازن نصب شده روی خودروهای گازسوز ایرانی وارداتی هستند.
آمار نشان می دهد که در کل دنیا سالانه یک میلیون مخزن تولید می شود در حالی که ایران در طول یک سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو تولید می کند. این روند و نیاز به واردات مخزن CNG از عوامل گرانی و حرکت کند خودروسازان در تحویل خودروها می شود. البته باید گفت که از یک میلیون مخزن ساخته شده در نواحی مختلف جهان تنها سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مخزن سهم ایران می شود و در این میان با سهمیه بندی شدن بنزین تکلیف مابقی خودروها مشخص نیست. البته این را هم باید افزود که ایران خودرو متعهد شده که در سال ۸۶ تمام محصولات خودرو را با موتور دوگانه سوز ارائه کند. این تعهد خود معضلی برای این شرکت شده چرا که روزانه از این کارخانه ۲۴۰۰ خودرو تولید و به بازار عرضه می شود، اما به دلیل کم بودن تعداد مخازن دسته یی با مخزن و گروهی بدون مخزن به مشتریان تحویل می شود.
این شرکت نیز پس از طی شدن دوران در یک فراخوان عمومی از کسانی که خودروی دوگانه سوز بدون مخزن CNG تحویل گرفته اند، دعوت می کند تا جهت نصب و تحویل مخزن خود به نمایندگی ها مراجعه کنند اما قضایا در مورد خودروهایی که موتور پایه بنزین سوز دارند کاملاً متفاوت است.
به دلیل عدم نصب و تعبیه برخی از بست های بدنه، احتمال انفجار مخزن CNG در آنها نسبتاً زیاد است، چرا که بدنه این خودروها طبق موتور بنزین سوز طراحی شده و این موضوع پس از نصب مخزن CNG احتمال و خطر آتش سوزی در آنها را بالا می برد. در ضمن متقاضیانی که مایلند خودروهای پایه بنزین سوز خود را به سوخت گازی نیز مجهز کنند باید ۴ ماه صبر کنند و در نوبت بمانند که این نیز مشکل دیگری در این رابطه است.بازار خودرو در یک ماه گذشته برای بار سوم، دچار نوسان شد و با افزایش قیمت مواجه بود؛ قیمت خودروهای گازسوز باز هم تنها طی چهار روز افزایش یافت.
سهمیه بندی بنزین عامل گران شدن خودروهای گازسوز به دلیل افزایش تقاضا بوده است؛ به طوری که سمند گازسوز با قیمت ۱۳ میلیون و ۱۰۰هزار تومان معامله شد و تنها در عرض دو روز قیمت این خودرو ۲۰۰ هزار تومان گران تر شد. پراید گازسوز نیز شرایط مشابهی داشت و این خودرو با افزایش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی هشت میلیون و ۵۰ هزار تومان در بازار تهران معامله شد. البته با مدیریت خودروسازان بر عرضه محصولات به بازار و با توجه به فصل تابستان و افزایش تقاضای سفر و خرید خودرو، برخی خودروها مانند سمند و پژو ۴۰۵ در بازار به صورت محدود ارائه می شود و قیمت این خودروها به ترتیب ۱۲ و ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.
خودروی پراید نیز بدون تغییر قیمت هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله می شود. بر اساس نظر فعالان بازار واکنش بازار پس از اعلام نرخ دوم بنزین مشخص می شود و پس از آن قیمت خودروهای پرمصرف کاهش و قیمت خودروهای کم مصرف ثابت مانده یا افزایش می یابد. بر این اساس پژو ۲۰۶ تیپ دو با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی با قیمت ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و زانتیا لوکس با افزایش یک میلیون تومانی نسبت دو هفته قبل به قیمت ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می شود. قیمت فولکس گل و هیوندای ورنا نیز با افزایش حدود یک میلیون تومانی به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ و ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.
این در حالی است که ساخت داخل تمام این خودروها زیر ۶۰ درصد است. در این زمینه احمد نعمت بخش ـ دبیر انجمن خودروسازان ایران ـ به ایسنا گفته است؛ به دلیل مشکل گشایش LC از سوی بانک های خارجی، واردات قطعات خودرو با کندی مواجه شده که این عامل روی تولید خودرو تاثیر گذاشته است. از طرفی افزایش تقاضا با توجه به فصل گرما و تعطیلات تابستانی نیز بر این بازار بی تاثیر نبوده که به عقیده کارشناسان، این افزایش تقاضا تا اواسط تیرماه ادامه دارد. به گزارش فارس نیز نوبرانه تندر ۹۰ در بازار قیمت های کاذبی را برای این خودرو تازه از راه رسیده رقم زده است.
واگذاری تندر ۹۰ پس از ۵ سال فراز و نشیب سرانجام از خردادماه امسال آغاز شد و شرکت ایران خودرو و پارس خودرو انجام تعهدات خود برای واگذاری ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه را آغاز کرده اند. برخی از منابع آگاه عنوان می کنند تعداد خودروهای عرضه شده در بازار که به اولین برندگان قرعه کشی مرحله اول توسط دو خودرو ساز واگذار شده است تاکنون از پانصد دستگاه فراتر نرفته است و خودروسازان تولیدکننده تندر با حرکتی لاک پشتی در حال عمل به تعهدات شان هستند. در عین حال نکته جالب قیمت های نوبرانه مدل های تندر ۹۰ در بازار است.
بر اساس این گزارش شرکت های خودروساز انواع مدل های تندر ۹۰ را با قیمت تمام شده EO هشت میلیون و هفتصد هزار تومان، EO کولردار ۹ میلیون و ۱۴۷ هزارتومان، E۱ ده میلیون و ۶۶۰ هزار تومان، E۱CP ده میلیون و ۱۷۶ هزار تومان، E۱CPSC ده میلیون و ۸۹۷ هزار تومان، E۲ یازده میلیون و ۲۰۵ هزار تومان و E۲LP یازده میلیون و ۹۲۶ هزار تومان به بازار عرضه می کنند، اما قیمت خودروهای فروخته شده در بازار غیر از اینها است.
طی هفته های اخیر همچنین آگهی های فروش خودرو تندر ۹۰ در میان آگهی های فروش خودرو برخی روزنامه ها قابل مشاهده است. فروشنده یک دستگاه تندر ۹۰ گفت؛ مدل EO این خودرو با رنگ نقره یی نوک مدادی را که مجهز به کولر نیز نیست با قیمت ۱۲ میلیون و ۴۰۰هزار تومان به فروش گذاشته است.
خودرو تندر ۹۰ با وجود قیمت های نوبرانه تندر ۹۰ خریدارانی در بازار دارد اما با افزایش عرضه این قیمت ها شکسته خواهد شد هرچند به نظر نمی رسد تا واگذاری ۴ هزار دستگاه منتخبان مرحله دوم که اخیراً اسامی شان مشخص شده چنین اتفاقی بیفتد.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید