شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مجله ویستا
عید فطر پیروزی بر طاغوت نفس
واژه « عید» از ریشه عود گرفته شده و به معنای بازگشت است، و واژه « فطر» از فطرت گرفته شده و به معنای سرشت است. بنابراین عید فطر; یعنی بازگشت به فطرت و سرشت.
بازگشت از این نظر که آیا رابطه ما با فطرت پاک انسانی به طور صحیح برقرار است یا نه؟ آیا آن اعماق روح و فطرت پاکی که خداوند به ما داده و بر اثر حجابهایجهل، انحراف و گناه، زنگار بر رویش نشسته، در کلاس ماه رمضان زنگارها زدودهشدهاند یا نه؟ که اگر چنین است باید ابتدای نجات و آغاز پیروزی بر طاغوت نفس رادر نماز عید فطر اعلام بدارند و جشن بگیرند. به عنوان این که: آن چه را در ماه رمضان آموختهاند و در راه خودسازی و بهسازی به کار بردهاند ابراز بدارند، باکلمات و حرکات، بلکه در قلب و درون، با تمام وجود و احساس، و با شعار آمیخته باشعور و فریاد برون و درون که:
«الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر و لله الحمد والحمدلله علی ما هدانا و له الشکر علی ما اولانا; خدا بزرگتر از آن است که توصیف گردد. آری چنین است، معبودی جز خدای یکتا و بیهمتا نیست، و خدا بزرگتر از آناست که وصف شود، حمد و سپاس اختصاص به ذات پاک خدا دارد به خاطر آن که ما رادر راستای پاکسازی و بهسازی هدایت کرده، و شکر او را که جمعیت ما و امت ما رابرترین جمعیت و امت قرار داده است.» رمضان پایان می پذیرد، و بهانتهای خود می رسد، مسلمانان در مکتب رمضان و روزه، در پرتو آیات قرآن و نیایشهاو تقویت صبر و اراده، پس از فراگیری و آموزش به خودسازی پرداختهاند; اینک جشن میگیرند که در راه پر دستانداز جهاد اکبر، با گامهای استوار عبور کردهاند و به مقصود رسیدهاند. چرا که برای انسان بازگشت به خویشتن، فرا رسیدن بهار معنویتاست; مانند درختانی که پس از گذران زمستان سرد زمستانی، به بهار رسیدهاند و درمسیر حرکت قرار گرفتهاند، به راستی چه عیدی شیرین تر و چه پیروزیای شکوهمندتر ازبازگشت به خویشتن، و پیروزی بر طاغوت نفس اماره؟ که فطرت را زیر پای سهمگین خود منکوب کرده است.
چهار عید در اسلام در اسلام به طور رسمی چهار عید وجود دارد که عبارتاند از:
عید قربان، عید غدیر، عید جمعه و عید فطر،
عید قربان جشن ایثار و فداکاری است،و مسلمان در این رابطه به خویشتن باز میگردد که آیا به باطن و ماهیت چنین عیدیرسیده استیا نه آن گونه که ابراهیم خلیل(ع) قهرمان توحید رسید، و حسین بنعلی(ع) آن را در کربلا تکمیل کرد.
عید غدیر جشن ولایت و امامت است و انسان مسلمان با ژرفاندیشی به خویشتن می نگرد که آیا انتخاب او در مسئله بسیار مهم رهبری،صحیح بوده استیا نه؟ که در بینش اسلام ناب، مسئله بسیار عمیقی است، و از ارکان زیربنایی نظام اسلام است، که اگر او نباشد هیچ یک از مفاهیم اسلام، ارزش و اصالت خود را نمیتوانند نشان دهند.
عید جمعه بازگشت به خویشتن است که نقش اساسی درپیشبرد اهداف، و وصول به مقصود دارد، و به راستی که برقراری اتحاد و یک رنگی وهمدلی مسلمانان، وسیعترین و ژرف ترین برکات را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.
ولی آیا میدانید که اگر عید فطرت و خودسازی نباشد، عیدهای دیگر تکمیل نخواهدشد. اگر چنین عیدی در زندگی انسان تحقق یابد همه روز، روز عید است چنان کهامیرمومنان علی(ع) فرمود: «انما هو عید لمن قبل الله صیامه و شکر قیامه، و کلیوم لا یعصی الله فیه فهویوم عید; امروز تنها عید کسانی است که روزه آنها در پیشگا ه خدا پذیرفته شود، و عبادتهای شبانه آنها مورد پذیرش خداوند شده باشد، و هر روزیکه گناه نکنی روز عید تو است.» حضرت علی(ع) این سخن را از سرچشمه وحی گرفته بود، چرا که وقتی خطبه رسول خدا(ص) را در مسجد پیرامون فضایل ماه رمضان شنید، از آن حضرت پرسید: « بهترین کار در ماه رمضان چیست؟» پیامبر(ص) پاسخ داد:
«الورع عن محارم الله عزوجل; ورع و پرهیزکاری از آن چه خداوند حرام نموده استمی باشد; یعنی همان خودسازی و بازگشتبه فطرت پاک توحیدی».
● مسئله عید و فطرت در قرآن
برای این که مسئله « بازگشتبه فطرت» را که ماهیتعید فطر را تبیین میکند، بهتر بفهمیم و به اهمیت آن، بهتر و عمیقتر پی ببریم،مسئله عید و فطرت را به طور خلاصه از دیدگاه قرآن، مورد بررسی قرار میدهیم.
در قرآن مجید کلمه عید یک بار آمده، که در رابطه با حضرت عیسی(ع) و حواریون وشاگردان مخصوص او است، به این ترتیب که: آن شاگردان مخصوص برای تکمیل ایمان خودبه عیسی(ع) گفتند: « آیا پروردگار تو میتواند غذایی از آسمان (مائده) برای مابفرستد؟» حضرت عیسی(ع) از این تقاضا که بوی شک و تردید میداد، نگران شد و بهآنها فرمود:
« از خدا بترسید اگر ایمان دارید.» ولی به زودی حضرت عیسی(ع) دریافت که مقصود آنها مشاهده معجزه بزرگ از عیسی(ع) است، تا در پرتو دیدار آن، قلبشان پاک و سرشار از اطمینان و یقین گردد، از این رو به خدا عرض کرد: « اللهم ربنا انزلعلینا مائده من السماء تکون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیه منک;
خداوندا! مائدهای از آسمان بر ما بفرست تا عیدی برای اول و آخر ما باشد و نشانهای از تو. »
و از آن جا که روز نزول مائده روز بازگشتبه پیروزی و پاکی و ایمان به خدابوده است، حضرت مسیح(ع) آن را «عید» نامیده است، و مطابق روایات چون« مائده» در روز یک شنبه نازل شده، مسیحیان این روز را مانند جمعه مامسلمانان، روز عید میدانند و تعطیل میکنند. نتیجه این که در قرآن کلمه «عید» به عنوان تکمیل ایمان، و وصول به مرحله یقین که اساس خودسازی است، مطرح شده است. بنابراین ما که پیرو قرآن هستیم، باید به مسئله عید به عنوان محور پاکسازی وبهسازی بنگریم. عید فطر وقتی برای ما عید واقعی است که در مسیر خودسازی، پیروزشده باشیم، و تحول عمیقی در ما پدیدار شده باشد.
اما در مورد فطرت، باید توجه داشت که قرآن با صراحت، خداشناسی و دین رامسئلهای فطری می شمرد. آیات متعددی در قرآن به این مطلب دلالت دارد، از جمله درآیه ۳۰ روم میخوانیم: « فاقم وجهک للدین حنیفا فطره الله التی فطر الناس علیهالاتبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم; ای پیامبر! روی خود را متوجه آیین خالصپروردگار کن، این فطرتی است که خداوند انسانها را بر آن آفریده، دگرگونی درآفرینش خدا نیست.» این آیه با صراحت بیان کننده آن است که دین اسلام بر اساس فطرت و سرشت و نهاد انسان می باشد، و دستورهای آن همه و همه هماهنگ با درون ذات وجود انسان است، و اگر فطرت از دستبرد جهل، خرافات، تبلیغات غلط و تربیتهایناسالم، محفوظ باشد، همان را میخواهد که آیین ناب اسلام آن را میخواهد، و خداوندآئینش را بر اساس نیازهای فطری بشر تدوین نموده است. و اگر انسان دارای فطرت نخستین، به دور از حجابها و زنگارها باشد، بدون هیچ گونه تردید و دغدغه، راه توحید و دستورهای صحیح الهی را میپسندد و برمیگزیند، معنای جهاد اکبر و مبارزه بیامان با طاغوت نفس این است که پردهها و حجابها و زنگارها را از روی فطرت پاک برداریم و آن را پیروی کنیم.
فطرت در تعبیرات دانشمندان بر دو گونه است: فطرت عقل و فطرت دل.
فطرت عقل یعنی استدلال روشن عقلی، که انسان بعد از رسیدن به کمال عقل بامشاهده نظام جهان و دقت در اسرار هستی، بیدرنگ به این حقیقت منتقل می شود کهمحال است، این نظام و اسرار شگفتانگیز معلول مبدئی فاقد عقل و شعور باشد و این«عقل فطری» بدون نیاز به استاد و معلم به مقصود میرسد، ولی فطرت مفهوم دیگرینیز دارد که از آن تعبیر به « فطرت دل» میشود، که تفسیر فطری بودن دین با این تعبیر، صحیح تر و مناسب تر به نظر می رسد. و منظور از آن این است که انسان وقتی بهاعماق جانش می نگرد، نور حق را میبیند، و ندایی را با گوش دل میشنود، ندایی کهاو را به سوی مبدا علم و قدرت بی نظیر هستی دعوت می کند، که گاهی از آن تعبیر به« درک وجدانی» میشود، مانند آن که وقتی انسان یک گل زیبا را میبیند، بدون مقدمه و استدلال به زیبایی آن پی میبرد و از آن لذت میبرد. اینک پس از این بیانبه اصل بحث باز میگردیم که «عید فطر» به معنای بازگشت به فطرت است، یعنیمساله جهاد اکبر و خودسازی در ماه رمضان، انسان را به مقامی می رساند کهپردههای جهل، هواپرستی و خرافات و هرگونه موانع ضد فطرت، از سر راه فطرت برداشته می شود، و انسان مسلمان در این هنگام به فطرت ناب خود که از درون ذاتوجودش میجوشد باز میگردد، همان فطرتی که آیینه صاف خدانما و حق نما است; همان پیامبر باطن که اگر از اسارت زنجیرهای جهل و هواپرستی آزاد گردد، راهنمای کام لو دقیق انسان به سوی کمالات است. و به طور روشن موجب سعادت انسان میگردد.
هرگاه انسان در پرتو فیوضات و برکات ماه رمضان و عبادت روزه، به این درجه رسید، به حقیقت مفهوم عید فطر رسیده است، و آغاز ماه رمضان در واقع برای او عیداست و باید جشن پیروزی بگیرد، وگرنه هرگز برای او عید نخواهد بود.
جالب این که در آیه مذکور، دین « قیم » و استوار و به عبارت دیگر خالص و ناب،آن دینی است که با فطرت بیآلایش و سالم آمیخته شده باشد.
نکته قابل توجه این که شواهد زنده متعدد عینی وجود دارد که نشان دهنده فطریبودن ایمان به حق است; مانند واقعیتهای تاریخی که نشان میدهد، در میان هر ملتی در هر دورهای اعتقاد به خداشناسی و مذهب وجود داشته است، چنانکه شواهدباستانشناسی و آثار و علائم به جا مانده از دورههای قبل از تاریخ بیان کننده اینواقعیت است.
مطالعات روانی و اکتشافات روان کاوی در ابعاد روح انسان نیز شاهد دیگری برفطری بودن اعتقادات دینی است، روانشناسان چهار تمایل عالی و اصیل را به عنوانابعاد چهارگانه روح معرفی میکنند که عبارتاند از حس دانایی، حس زیبایی، حس نیکی، و حس مذهبی. که این خود نیز دریچه دیگری بر فطری بودن دین است.
شاهد دیگر بر واقعیت فطری بودن دین حق، « ناکامی تبلیغات ضد مذهبی» است، کهدر همه جای دنیا مشاهده میشود، فروپاشی شوروی و کمونیسم در عصر حاضر یکی ازنمونههای آن است.
و هم چنین تجربیات شخصی در سختیهاو رنجها شاهد دیگر بر توجه انسان به خواست فطرت یعنی خداجویی و پناه آوردن به حق است، که در قرآن در آیات گوناگونی به اینمطلب اشاره شده است.
این بحث را با چند گفتار از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) پایان میبریم:
در حدیث معروفی از پیامبر اکرم(ص) میخوانیم فرمود: « کل مولود یولد علیالفطره حتی لیکون ابواهما اللذان یهودانه و ینصرانه; هر نوزادی بر فطرت اسلام ودین خالی از شرک آفریده شده است، و رنگهایی همچون یهودیت و نصرانیت انحرافی استکه از طریق پدر و مادر به آنها انتقال مییابد.» و امیر مومنان در ضمن گفتاریمی فرماید: « فبعث فیهم رسله، و واتر الیهم انبیائه لتستادوهم میثاق فطرته; خداوند رسولان خود را به سوی انسانها فرستاد و انبیای خود را یکی پس از دیگریماموریت داد تا وفای به پیمان فطرت را از آنها مطالبه کند.» نتیجه این که نباید فطرت را که همانند آیینه خدانما و حقجو، در درون، ما را راهنمایی میکند،و آیین حق را نشان میدهد به باد فراموشی بسپاریم، بلکه باید در پرتو جهاد اکبربه ویژه در ماه رمضان خود را به این مرحله برسانیم تا از این پیامبر و چراغفروزان درون بهرهمند گردیم.
رضا ساعی شاهی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست