سه شنبه, ۱۷ مهر, ۱۴۰۳ / 8 October, 2024
مجله ویستا
کاهش تلفات بالای انرژی الکتریکی در کشور؛ راهکارهای ساختاری و مدیریتی
گروه نفت و انرژی مركز مطالعات تكنولوژی دانشگاه صنعتی شریف، برای بررسی مشكلات موجود در این زمینه اقدام به برپایی سلسله جلساتی با ۱۶ صاحبنظر و تحلیلگر این حوزه نمود كه جمعبندی نظرات آنها در ادامه میآید. اسامی این تحلیلگران و موضوعات گفتگو با آنان نیز در انتها آمده است:
با بررسی عوامل موثر در تلفات انرژی الکتریکی در کشور، روشن میشود که حدود ۵۰ درصد این تلفات (۲۱.۶ درصد از کل تولید ناویژه نیروگاههای کشور در بخشهای انتقال تا توزیع تلف میشود) به آسانی قابل کاهش است. در این زمینه مسایل ساختاری و مدیریتی از جمله مهمترین مباحث هستند که در نظرات صاحبنظران نیز یاد شده است. مدیریت منابع و نظارت صحیح بر فرآیند، از عوامل مهم در افزایش بهرهوری سیستمها است . در مورد ساختار مدیریتی حاكم بر صنعت برق میتوان به موارد زیراشاره كرد :
الف) ایجاد رقابت در تولید و توزیع
برای بالا رفتن كیفیت برق تحویلی و ایجاد انگیزه برای بهینهسازی، باید در عرصه تولید رقابت ایجاد شود تا ابتدا به قیمتهای رقابتی دست پیدا كرده و سپس قیمت بازار به قیمتهای حقیقی نزدیك شود. این عمل با خصوصیسازی تولید كه هماكنون در حال پیادهسازی است، قابل تحقق است. ایجاد بورس برق نیز به عنوان یكی از راهكارها برای این مسئله پیشنهاد میشود. در بورس برق، مصرفكنندگان عمدهی برق كه در ایران شركتهای توزیع انرژی الكتریكی هستند میتوانند از هر یك تولیدكنندگان برق كه تمایل داشتند، برق خود را خریداری نمایند؛ در نتیجه شاهد یك بازار رقابتی برای خرید و فروش خواهیم بود. اما چالشهای فراوانی پیش روی این مساله قرار دارد که میتوان تعدادی از آنها را به این صورت برشمرد:
• میزان انرژی تحویلی به شرکتهای توزیع به علت کامل نبودن دستگاههای اندازهگیری مشخص نیست و در نتیجه میزان تلفات نیز مشخص نبوده و قابل مدیریت هم نیست.
• شرکتهای توزیع فعلی به علت گستردگی و بزرگ بودن منطقه تحت پوشش، توان مانور روی مدیریت انرژی مصرفکنندگان را ندارند. بهتراست شرکتهای کوچکتری نسبت به شرکتهای فعلی توزیع برای خدمات برق به وجود آیند که مانند کانادا هر شرکت تعداد كمتری مشترك مثلاً یكصد هزار مشترک را در بربگیرد، در این صورت امکان رسیدگی به شبکه به وجود آمده و سرعت خدمات بیشتر خواهد شد.
• مدتها است که طبق برنامه باید میزان حقالعمل پرداختی به شرکتهای توزیع بر حسب انرژی تحویلی و انرژی فروختهشده به آنها باشد، اما همچنان در هر ماه رقم ثابتی به عنوان حقالعمل به آنها پرداخت میشود كه هیچ ارتباطی به انرژی الكتریكی توزیعشده توسط آنها ندارد و بهبود و كاهش تلفات نیز در آن تغییری ایجاد نمیكند. روال برخورد مالی با شرکتهای توزیع به صورت غیرشفاف و بر حسب چانهزنیها صورت میگیرد. در حال حاضر شرکتهای توزیع دارای وضعیت مبهم و نامشخصی هستند و دولتی یا خصوصی بودن این شرکتها مشخص نیست. در حال حاضر حق استخدام و مالکیت اموال شركتهای توزیع به صورت کامل در اختیار شركتهای برق منطقهای است و حتی موارد جزیی مانند پرداخت اضافهکار نیز تنها پس از تایید آنها قابل پرداخت است.
• درچشماندازهای بورس برق گفته میشود که شرکتهای توزیع با وارد شدن در بورس برق، برای کاهش هزینههای خود با مشترکین وارد مذاکره میشوند و حتی به تفاهمهایی میرسند که مثلاً یک مشترک در ساعت پیک برق که تعرفهها بالاتر است، برق مصرف نکند و در عوض در بقیه ساعات برق او مجانی باشد. اما در شرایط حاضر شرکتهای توزیع هیچگونه اختیاری برای تغییر تعرفهها ندارند. در شرایط کنونی حتی مشترکینی وجود دارند که حاضر به فروش برق به شرکتهای توزیع هستند اما شرکتهای توزیع هیچگونه اختیاری برای خریداری برق از این مشترکین ندارند. ممکن است روند بهبود به آنجا برسد که برای یک شرکت توزیع اقتصادی باشد كه برای آنکه پمپهای کشاورزی در ساعات پیک برق مصرف نکند، به آنها وام بدهد که حوضچههای ذخیره آب ایجاد کنند، اما مشکل آن است که با توجه به محدودیتهایی که شرکت آب گذاشته است حتی با کارکرد بیست و چهار ساعته نیز آب مورد نیاز برای مزارع تامین نمیشود؛ چه برسد به اینکه بیست ساعت در شبانهروز کار کنند. از طرف دیگر چون دبی جریان آب مهم است که از حدی نمیتواند بیشتر باشد، ایجاد حوضچههای ذخیره آب نیز مشکلی حل نمیکند. راهاندازی بورس برق اگر با مدیریت تغییر همراه نباشد، به سرنوشت تشکیل شرکتهای توزیع دچار خواهد شد. در ابتدای تشکیل شرکتهای توزیع قرار بود به تدریج تمام اختیارات شرکتهای برق منطقهای به این شرکتها منتقل شود، شرکتهای توزیع همهکاره شوند و در نهایت مقدمات خصوصیسازی این شرکتها فراهم شود؛ حتی در ابتدای تشکیل این شرکتها، حقوق پایه در شرکتهای توزیع بالاتر از حقوق پایه شرکتهای برق منطقهای بود، اما به تدریج چون مسؤولیت اجرای این امر به شرکتهای برق منطقهای منتقل شد، این روند در مسیر خود حركت نكرد و اکنون عکس آن هدفی که در ابتدا در نظر بود، اتفاق افتاده است. ریشه این مشکل آن بود که کارفرما و رییس در اینجا یک نفر و آن هم شركتهای برقمنطقهای بود. شركتهای برق منطقهای در حالی وظیفة واگذاری وظایف به شركتهای توزیع را برعهده داشتند كه خود در این مساله دچار ضرر و زیان میشدند. در نتیجه با مرور زمان از سیاستگذاریهای انجام شده توسط توانیر فاصله گرفتند.
ب) نظارت بر تولید، انتقال و توزیع
در موارد متعدد با وجود استانداردهای موجود، اجرای آن استاندارد در بخشهای تولید، انتقال و توزیع با مشكل مواجه شده و یا اجرا نشده است. بههمین دلیل نیاز به سیستم نظارتی غیر از سازمان یا شركت متولی وجود دارد تا با حساسیت بیشتری این مسئله پیگیری شود.
ج) ایجاد انگیزه برای بهینهسازی
یك سوال اساسی این است كه چرا انگیزه كافی برای بهینهسازی و كاهش تلفات در شركتهای برق منطقهای و شركتهای توزیع وجود ندارد؟ شركتهای توزیع وظیفه نظارت و تحویل برق به مصرفكننده از طریق شبكههای توزیع را بر عهده دارند و طبق مصوبات توانیر باید به ازای انرژی الكتریكی كه میفروشند، كاركرد دریافت كنند. طبق این مصوبه هر چه مصرف مصرفكننده بیشتر باشد، درآمد شركتهای توزیع بیشتر خواهد شد و مسلماً انگیزهای برای بهینهسازی در بخش توزیع وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر پول برق پرداختی از طرف مصرفكننده به شركت برق منطقهای پرداخت میشود نه شركتهای توزیع، در حالی كه اگر منافع حاصل از بهینهسازی مصرف انرژی به شركتهای توزیع برسد، مسلماً انگیزه بیشتری برای بهینهسازی مصرف انرژی خواهند داشت. به عنوان یك راهكار، شركتهای برق منطقهای میتوانند برق را از شبكه فوق توزیع همراه با تلفات آن به شركتهای توزیع بفروشند و مصرفكننده برق نیز به صورت مستقیم مبلغ انرژی مصرفی را به حساب شركت توزیع واریز نماید. به این ترتیب شركتهای توزیع برای تلفات شبكه خود هزینه خواهند پرداخت و انگیزه كافی برای شركتهای توزیع در جهت صرفهجویی انرژی و كاهش تلفات به وجود میآید.
د) تخصیص یارانه به صرفه جویی انرژی نه مصرف برق
هم اكنون به مصرف انرژی الكتریكی یارانه تعلق میگیرد. یعنی هر مشتركی كه مصرف بیشتری داشته باشد، یارانه بیشتری به او تعلق میگیرد. در این مقوله میتوان یارانه را به مشتركینی كه صرفهجویی انرژی انجام میدهند منتقل نمود و یا میتوان این یارانه را به فرآیند تولید برق اختصاص داد. یعنی به جای تخصیص یارانه به برق مصرفی، برای كاهش تلفات و بالا بردن كیفیت برق و كاهش قیمت آن سرمایهگذاری انجام داد. البته مسلم است كه انتقال محل مصرف یارانهها باید با برنامهای مستمر و به تدریج صورت گیرد.
و) شفاف شدن حسابهای اقتصادی
در حال حاضر به سوخت ورودی نیروگاهها یارانه تخصیص مییابد؛ ضمن آنكه برق مصرفی نیز مشمول پرداخت یارانه است. این پرداخت یارانه، حسابهای مالی را غیرشفاف نموده و ارزش واقعی و سود و ضرر واقعی هر واحد را غیرقابل تشخیص میكند. به عنوان یك راهكار برای حل این مشكل پیشنهاد میشود كه برای مشخص شدن ارزش افزودهی واقعی هر یك از واحدها و شركتهای درگیر با تولید برق، حسابهای مجازی با قیمتهای واقعی تشكیل گردد تا به عنوان نقطه شروعی جهت بالا بردن بهرهوری فرایندهای اقتصادی در شركتهای درگیر باشد.
یارانههایی كه برای شركت توانیر میتوان متصور شد، عبارتند از:
سوخت ورودی: هر متر مکعب گاز فروخته شده به نیروگاهها حدود ۲۶.۶ ریال است در حالیكه قیمت جهانی آن حدود ۴ سنت است. به نظر میرسد كه با گاز آزاد قیمت تمام شده ۲۷ تومان میباشد.
ساخت نیروگاه: همان طور كه میدانیم برای ساخت نیروگاه، بودجه دولتی تصویب میشود.
بهینهسازی: سالیانه ۱۳۸ میلیارد تومان صرف بهینه سازی انرژی در كشور میشود كه حدود ۲۵ میلیارد تومان آن برای بازسازی سیستمهای توزیع هزینه میشود.
اوراق مشاركت: اوراق مشاركت فروخته شده توسط توانیر، به علت بدهیهای دولت به این شركت، ظاهراً بر عهده دولت خواهد بود.
با توجه به آمار سال ۱۳۸۰، شركت توانیر برای چندمین سال پیاپی زیان داشته است. درحالیكه مشخص نیست چگونه این بنگاه اقتصادی با وجود ضرردهی سالانه هنوز دچار ورشكستگی نشده است؟ آیا یارانههای دولتی باعث ماندگاری آن شده است و یا استمهال وامهایی كه شركت توانیر در سالهای گذشته برای اجرای طرحهای خود گرفته و هر سال زمان پرداخت آن را به تعویق میاندازد، سبب شده این شركت هنوز دچار ورشكستگی نشود؟ میزان دقیق این یارانهها چقدربوده و عملكرد شركت توانیر در سود و زیان آن چه میزان تاثیر داشته است؟ نتیجه آنكه تا حسابهای مالی شركت توانیر و میزان دقیق یارانه دریافتی آن مشخص نشود، نمیتوان اثرات هزینه تلفات را در حساب سالانه شركت توانیر مشخص نمود و در نتیجه امكان اعمال سیاستهای اقتصادی تنبیهی و تشویقی برای كاهش تلفات وجود ندارد.
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست