یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
مجله ویستا
کتابهایی که در مورد کینگکونگ نوشته شد
![کتابهایی که در مورد کینگکونگ نوشته شد](/mag/i/2/h30um.jpg)
الان پس از گذشت بیش از هفت دهه از نمایش آن فیلم، طیف وسیعی از کتابها و کلا ادبیات وابسته به «کینگ کونگ» منتشر شده که بسیاری از آنها در زمان حال بطور غیرقابل پیشبینی تحسین میشوند و قیمت بالایی دارند و میتوان گفت با تمام این شرایطی که دارند، همچنان مورد علاقه و اشتیاق سینمادوستان، علاقهمندان «کینگ کونگ» و کلکسیونرهای این شاهکار بزرگ هستند.
مردانی که «کینگ کونگ» را ساختند، «ارنست شودساک» و «مریان سیکوپر» یکی فیلمبردار سینما و دیگری خلبان هواپیماهای جنگی بودند که در سال ۱۹۱۹ در «وین» اشغال شده همدیگر را دیدند و شناختند. میتوان گفت شاید تجارب دوران جنگ برای آنها در آن سرزمین اشغال شده نطفه دوستی آنان بود. در حد فاصل سالهای ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۱، آنها چهار فیلم ساختند، دور دنیا را گشتند و از طبیعت بکر و انسانهای بدوی فیلم گرفتند یکی از این فیلمها به نام شکوه علفزار در ایران ساخته شده است.
داستان «کینگ کونگ» از یک ایده کوچک «کوپر» در سال ۱۹۳۱ در مورد یک گوریل بزرگ و عظیمالجثه که به تمدن حمله میکند، شکل گرفت. عنوان اصلی فیلمنامه تا آن زمان «دیو» بود. در همان زمان، نابغه جلوههای ویژه به نام «ویلیس ابراین» که به نام اسبی شناخته میشد سرگرم کار روی شاهکار خودش «مخلوق» بود. «ابی» از سال ۱۹۱۴ به این سو روی فیلمهای جلوههای ویژه با شیوه تک فریم کار میکرد که اغلب آنها در مورد دایناسورها و سایر موجودات عظیمالجثه ماقبل تاریخ بود و با فیلم «دنیای گمشده» سرآرتور کونان به موفقیت بزرگی در سال ۱۹۲۵ دست یافته بود. اما هزینههای آخرین فیلم دایناسوری او سر به آسمان زده بود و بنابراین رییس جدید کمپانی «دیوید سلزنیک» خواست بداند چه اتفاقی در این پروژه رخ داده است. بنابراین «سلزنیک» از دوست نزدیکش «مریان سیکوپر» خواست در ساخت و تمام کردن این فیلم کمک کند، فیلمی که نمیتوانست سودآوری داشته باشد، اما جلوههای ویژه شاهکار «ابی» در نظر «مریان سیکوپر» دقیقا همان بود که او برای ساخت فیلم خود در مورد گوریل عظیمالجثه به آن نیاز داشت.
در دسامبر سال ۱۹۳۱، نویسندهیی به نام «ادگار والاس» به هالیوود آمد و با کمپانی «PKO» که مال «سلزنیک» بود، قراردادی برای نوشتن فیلمنامه امضا کرد و اولین پروژهیی که نوشتن آن را آغاز کرد، پروژه «دیو» بود که عنوان آن به «کونگ» تغییر یافت. «والاس» کارگاه «ابی» را از نزدیک دید و در مورد پروژه هم با «کوپر» بسیار حرف زد. او در خاطراتش نوشته: «در حقیقت کونگ بیش از اینکه قصهیی متعلق به من باشد مال کوپر است.» او میافزاید: «اگر فیلم یک کار موفق میشد من از قبل آن اعتباری بزرگ به دست میآوردم و اگر فیلم شکست میخورد، من در نظر عموم شکست خورده قلمداد میشدم و این یک معامله و یک ریسک منصفانه بود.»
هیچکس نمیدانست چه اتفاقی رخ خواهد داد و آیا فیلم موفق خواهد شد یا نه. «والاس» پس از پایان دادن به قصهاش به نام «ساعت مرگ» نوشتن فیلمنامه را آغاز کرد. در اوایل سال ۱۹۳۲، هر دو اینها «والاس» و «کوپر» به نحوی راهشان از هم جدا شد. «کوپر» که به بیماری ذاتالریه مبتلا شده بود، بهبود یافت، اما «والاس» که او نیز همین بیماری را داشت، اما بیماری قند اوضاع او را خرابتر کرده بود در دهم فوریه همان سال در پنجاه و شش سالگی درگذشت. در نهایت، نویسنده اصلی «کینگ کونگ» این افراد شدند: فیلمنامهیی از «جیمز کریل من» و «روت روس» براساس ایدهیی از «مریان سیکوپر» و «ادگار والاس». بعدها کوپر در گفتوگویی گفت: «ادگار والاس حتی یک کلمه از کینگ کونگ را هم ننوشته بود، اما من به او قول داده بودم اعتبار این فیلم نصیب او هم شود و در نهایت هم به قولم عمل کردم.»
«جیمز کریل من» فیلمنامهنویسی بود که پیش از این فیلم، روی فیلم «مخلوق» و نیز «خطرناکترین بازی» براساس قصه کوتاهی از «ریچارد کانل» کار کرده بود. او پس از آن هم فیلمنامههای زیادی نوشت، اما به یکباره در سال ۱۹۴۱ در سن ۴۰ سالگی با پریدن از یک ساختمان بلند خودکشی کرد.
نویسنده همکار «کریل من» در «کینگ کونگ» خانم «روت روس» یا همان همسر آینده «ارنست شودساک» بود که پیش از این با «شود ساک» در تحقیق بسیاری از فیلمهای مستندش همکاری کرده بود. «روت» یک هنرپیشه سابق بود که پدرش نمایشنامهنویسی بود که نمایش صحنهیی «زندانی زندا» را نوشته بود و مربی او هم بازیگر بزرگ «شرلوک هولمز»، «ویلیام ژیلت» بود. دیگر همکار فیلمنامهنویس «کینگ کونگ» که نامش در تیتراژ نیامد، «مک کوی» بود که بعدها رمان «آنها به اسبها شلیک میکنند» را نوشت و اعتباری فراوان کسب کرد.اولین کتاب «کینگ کونگ» را «دلوس لاولاس» به صورت سریالی از روی فیلم، پیش از نمایش فیلم در مجله «میستری» نوشت که همان هم یک سال بعد به صورت کتاب چاپ شد. این اولین فیلم نوشت تا آن زمان نبود اولین رمانهای فیلم نوشته را همسر «فریتس لانگ» براساس «متروپلیس» و «زنی در ماه» براساس فیلمهای همسرش نوشته بود اما اولین تلاش هالیوود تا آن زمان به شمار میرفت. بعد، یک نسخه سریالی دیگر از «کینگ کونگ» هم در فوریه و مارس سال ۱۹۳۳ در نشریات به قلم «والتر ریپوگر» به چاپ رسید که کاملا با نسخه «لاولاس» از نظر روایتی متفاوت بود و نبرد «کونگ» با سایر هیولاها را کاملا حذف کرده بود.
جلد کتاب یک ترسیم ترسناک از «کونگ» داشت که در پس زمینه، نیویورک را با زمان دایناسورها تلفیق میکرد و در عنوان بندی آن آمده بود: «کینگ کونگ» براساس ایدهیی از «مریال سیکوپر» و «ادگار والاس» فیلمنامه نوشته «جیمز کریل من» و «روت روس»، نویسنده رمان «دلوس لاولاس». داخل کتاب هم عکسهای فراوانی از فیلم وجود داشت که لحظه به لحظه فیلم را نشان میداد، اما به دلیل تیراژ کمی که کتاب داشت، قیمت آن بسیار بالا بود چنان که در آن زمان برای کپیهای بد آن کتاب خریدار باید چند پوند میپرداخت و کپیهای با ارزش هم با جلد چرمی و زرکوبشان چند هزار پوند قیمت داشتند.
حالا، پس از حدود هفت دهه، کسی نام «لاولاس» را به یاد نمیآورد، اگر هم نامی از او مانده، بخاطر همسرش «مادهارت لاولاس» است که شماری از برجستهترین کتابهای کودکان را در امریکا نوشته است. این دو در سال ۱۹۱۷ با هم آشنا شده بودند، زمانی که پس از ترک کار «دلوس» برای رفتن به ارتش، در همان انتشاراتی «مادهارت» جای او را گرفته بود. آن دو در همان سال با هم ازدواج کردند و در سال ۱۹۲۱ به نیویورک رفتند، «دلوس» در همان اولین روز ورودش به نیویورک به عنوان گزارشنویس یک روزنامه استخدام شد بعدها او در روزنامه «نیویورک سان» هم مدتی به فعالیت مشغول شد دختر این زوج به نام «ماریان» در سال ۱۹۳۱ متولد شد و به این دلیل نامش را «ماریان» گذاشتند که به نام «مریان سی کوپر» نزدیک باشد. کسی نمیداند این دو کوپر و لاولاس چگونه با هم آشنا شده بودند، اما نزدیکترین عقیده به واقعیت این است که آشنایی این دو از ارتش شروع شده است.
پیش از به رمان برگرداندن «کینگ کونگ»، «لاولاس» بیوگرافی یک مربی فوتبال را در سال ۱۹۳۱ نوشته بود. پس از آن هم او شماری کتاب نوشت که از میان آنها سه کتابی که با همکاری همسرش نوشته بیشتر در یادها ماندهاند. «یکی برای خوشآمدگویی ایستاده» رمان ۱۹۳۴، جنتلمنهای انگلیسی رمان تاریخی ۱۹۳۷ و «حماسههای سرخپوستی امریکای جنوبی» بیوگرافی۱۹۴۴ از جمله کتابهای ماندگار او هستند که هرکدام در اوایل انتشار حدود بیست پوند قیمت داشتند. حتی کلکسیونرهای ورزشی کتاب اول او در مورد بیوگرافی یک مربی را با قیمت حدود بیست پوند هم خریداری کردند.
وقتی در سال ۱۹۳۳ فیلم «کینگ کونگ» اکران شد، موفقیتی بینظیر به دست آورد. نسخههای اول کتاب در همان زمان نمایش فیلم نایاب شدند و به نحو شگفتانگیزی قیمت آنها بالا رفت، چنانکه یک پوستر اوریژینال این فیلم در یک حراجی به قیمت پنجاه هزار پوند به فروش رسید. کار به جایی رسید که حتی آگهیهای مطبوعاتی این فیلم را هم به قیمت پانصد پوند به فروش میرساندند. گرانترین آگهیها البته مربوط به آگهیهای هفته اول فیلم، و حتی پیش از آن، آگهی پیشنمایش این فیلم در «موزیک هال نیویورک» بود. کاتالوگ بیست و هشت صفحهیی چهاررنگی که به دلیل موفقیت بینظیر فیلم توسط «هالیوود ریپورتر» به چاپ رسیده بود و این در مورد یک فیلم، اتفاقی شگفت بود الان قیمتی بالاتر از ده هزار پوند دارد. اما صبر کنید. نفستان نگیرد تا به بخشهای بعد وارد شویم.
فیلم در تاریخ دهم آوریل سال ۱۹۳۳ در امریکا به نمایش درآمد و به نظر میرسد تمام نشریات آن زمان مقالاتی در مورد «کینگ کونگ» به چاپ رساندند که بسیاری از آنها در مورد چگونگی جلوههای ویژه این فیلم بود. در یکی از مقالات، به دروغ آمده بود که «کونگ» یک گوریل ده متری است که حرکات آن را شش تکنسین کنترل میکنند و در یکی دیگر از مقالات هم آمده بود که «کونگ» در واقع هنرپیشهیی است که لباس میمون را تنش کرده است. موسیقی متن فیلم هم فروش بالایی به دست آورد و این هم از عجایب آن روزها به شمار میرفت.با اینکه «کینگ کونگ» یک فیلم محبوب باقی ماند و بارها و بارها در کشورهای مختلف دوباره و چند باره اکران شد، اما تا سال ۱۹۶۵، گویی که کسی به فکرش نرسید فیلم نوشته ۱۹۳۲ کینگ کونگ را تجدید چاپ کند. اما سال بعد، در امریکا، یعنی در سال ۱۹۶۶، این کتاب مجددا به چاپ رسید. اما عناوین نویسندگان جور دیگری شده بود و تقریبا میتوان گفت گیجکننده به نظر میرسید. در روی جلد کتاب آمده بود: نوشته «ادگار والاس» و «کوپر» و نویسنده رمان «دلو لاولاس» اما در عطف کتاب فقط به کوپر و والاس اشاره شده بود. سپس در سال ۱۹۷۶ یک کتاب دیگر هم از روی «کینگ کونگ» درآمد که در آن عنوان شده بود براساس طرحی از «کوپر» و «والاس» در این کتاب نام نویسنده فقط «لاولاس» ذکر شده بود.
در سال ۱۹۷۷، در کتابی که در مورد «کینگ کونگ» به چاپ رسید، در روی جلد نام هیچکس به عنوان نویسنده و طراح و غیره نیامده بود و فقط عنوان «کینگ کونگ» روی جلد نقش بسته بود و نام نویسندگان در پشت جلد آمده بود. البته یک کتاب دیگر هم در سال ۱۹۷۶ منتشر شده بود، با یک طراحی روی جلد وحشتناک از هنرمند فانتزی کار، «فرانک فرازتا» در سایر چاپها اسامی طراحان جلد ذکر نشده است.
اولین نسخه انگلیسی کتاب در سال ۱۹۷۷، نوشته «آرتور بارکر» بود. این کتاب هم در حال حاضر مثل نسخه امریکایی سال ۱۹۳۲ نسخه نایابی است، با اینکه ارزش آن را به نسبت نسخه قدیمی کمتر ارزیابی میکنند. باز دوباره در سال ۱۹۷۶، دو نسخه جدید توسط انتشارات «گروست و دانلپ» به چاپ رسید که هر دو به نام «ریچارد پاورز» عرضه شده بود. یکی از آنها به نام «کینگ کونگ مصور» همان نسخه «لاولاس» بود که در قطعی بزرگتر به چاپ رسیده بود و دیگری به نام «کینگ کونگ را با صدای بلند بخوانید» کتابی ساده شده برای کودکان بود.
دلیل چنین اقبالی در سالهای میانی دهه هفتاد به «کینگ کونگ»، شاید بازسازی بحثانگیز این فیلم باشد که در نهایت توسط «دینو دی لورنتیس» ساخته شد. این در واقع ششمین حضور «کونگ» روی پرده سینماها بود. یک دنباله کمتر دیده شده به نام «پسر کونگ» در سال ۱۹۳۳ ساخته شده بود. «ویلیس ابرایان» سپس سالهای زیادی صرف ساخت «کینگ کونگ و فرانکشتین» کرد که در آن گوریل فیلم با یک موجود خلق شده هماندازهاش که توسط یک دانشمند دیوانه خلق شده بود مبارزه میکرد. با اینکه این فیلم هرگز ساخته نشد، اما حقوق آن توسط کمپانی ژاپنی «توهو» خریداری شد و این استودیو فیلم «کینگ کونگ و گودزیلا» را در سال ۱۹۶۲ تولید کرد، فیلمی ناموفق که امریکاییها آن را از فرط ضعیف بودن خندهدار توصیف کردند.
در سال ۱۹۶۶، یک سریال کارتون در امریکا تولید شد و تهیهکننده این کارتون سپس با کمپانی «توهو» در ساخت فیلم «کینگ کونگ فرار میکند» همکاری کرد که در این نسخه «کینگ کونگ» با یک ورسیون روبات شبیه خودش مبارزه میکند. علاوه بر اینها، «کونگ» در نسخههای زیادی از فیلمهای تبلیغاتی، کارتونها و ... حضور یافته است.
در سالهای اخیر نیز با اینکه ساخت فیلم «کینگ کونگ» توسط «پیتر جکسون» تب این موجود را افزایش داد، اما کتابهایی که در این مورد چاپ شد، چیزی بیش از نسخه «لاولاس» نبود که در قطعها و شکلهای گوناگون به علاقهمندان این موجود عرضه شدند. بیشتر این کتابها مصور بودند و بیش از نویسنده، به نام تصویرگرانشان تکیه داشتند. تنها نسخه به درد بخور، اما در سال ۱۹۷۵ به بازار آمد که «کینگ کونگ چگونه ساخته شد» نام داشت و در آن با مصاحبه با عوامل و کارگردانان و نویسندگان فیلم شیوه ساخت آن پلان به پلان توضیح داده شد. این کتاب با ارزش را در قفسه کتابهای هر علاقهمند «کینگ کونگ» میتوان یافت و ارزش آن چنان بود که یک منتقد نامآور کتاب در موردش نوشت: «کتابی که نه تنها در انتظارش بودیم، بلکه آرزوی چاپ همچو چیزی را نیز داشتیم.» این، با ارزشترین کتاب در مورد «کینگ کونگ» بود. بسیار با ارزشتر از سیکتابی که در سال ۲۰۰۵ به بهانه فیلم «پیتر جکسون» روانه بازار کتاب شدند تا جیبهای علاقهمندان این موجود افسانهیی را خالی کنند!
منبع: مجله کتاب بریتانیا
مترجم: دامون بهاری
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست