شنبه, ۱۴ مهر, ۱۴۰۳ / 5 October, 2024
مجله ویستا
اقتصاد در سیره پیشوایان
اقتصاد در لغتبه معنای راست و مستقیم است . بر همین اساس در قرآن به معنای قصد و اعتدال آمده است (۱) . در اصطلاح نیز به معنای كند و كاو و گزینش و اتخاذ روشهای صحیح برای بهره برداری از منابع اقتصادی، برای تولید كالاها و خدمات و توزیع آنها در جهت مصرف است .
اقتصاد، یكی از اركان اصلی حفظ نظام و اقتدار آن است كه پشتوانه استواری برای استقلال و مسایل سیاسی، علمی، فرهنگی و اخلاقی است كه خداوند آن را مایه قوام و استحكام جامعه قرار داده است آن جا كه میفرماید:
«ولا تؤتوا السفهاء اموالكم التی جعل الله لكم قیاما; اموال خود را كه آن را خداوند وسیله قوام شما قرار داده به دستسفیهان نسپارید .» (۲)
با بررسی و ارزیابی آیات قرآن و سیره عملی و گفتار پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان ( علیهم السلام) چنین استفاده میشود كه اقتصاد بر دو گونه است: مثبت و منفی . اقتصاد مثبت، درآمدهای مالی ای است كه از راه حلال و پاك به دست آمده و حقوق آن ادا شود . چنان كه امام صادق ( علیه السلام) به یكی یاران فرمود:
«احفظ عزك; عزت خود را حفظ كن .» او پرسید: قربانت گردم! عزتم چیست؟ فرمود:
«صبح زود به بازار رفتن (برای كار و تلاش) و در نتیجه گرامی داشتن خود .» (۳)
طبق این سخن، كسی كه بر اثر كار و تلاش و زحمتبرای كسب روزی حلال، خود را از دیگران بینیاز میكند، عزیز و باشرافت است .
خداوند در قرآن كریم خطاب به پیامبر میفرماید:
«خذ من اموالهم صدقهٔ تطهرهم وتزكیهم; از اموال مردم، صدقه (و زكات) بگیر، تا به این وسیله آنها را پاك سازی و پرورش دهی .» (۴)
در این آیه پرداخت زكات، پاك كننده روح و روان، معرفی شده است .
اقتصاد منفی، درآمدهایی است كه از راه نامشروع به دست آید، یا حقوق آن رعایت نگردد و یا ثروتی كه موجب طغیان و غرور گردد; مثلا در قرآن آمده:
«ویل للمطففین; وای بر كم فروشان» (۵) قارون كه بر اثر غرور، از ادای زكات اموالش سركشی كرد، در پاسخ موسی ( علیه السلام) علت زكات ندادن خود را چنین بیان كرد:
«انما اوتیته علی علم من عندی; من با علم خود این مال را به دست آوردهام .» (نه این كه خدا به من داده باشد) (۶)
بنابراین اقتصاد گاهی مثبت است و زمانی هم منفی . بر همین اساس دنیا از نظر اسلام بر دو گونه است: پسندیده و ناپسند . اقتصاد نیك از اركان حفظ جامعه و موجب بروز ارزشهای فراوان است . لذا چنین اقتصادی از نظر اسلام مایه قوام، استواری و عزت است . رسول اكرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است:
«العبادهٔ سبعون جزءا افضلها طلب الحلال; عبادت هفتاد جزء است، برترین آن، كسب روزی حلال است .» (۷) امام صادق ( علیه السلام) نیز فرمود: «احتفظ بمالك فانه قوام دینك; مال خود را محافظت كن، چرا كه ثروت مایه برپایی دین تو است .» (۸)
● نگاهی به سیره پیشوایان
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان ( علیه السلام) به مسئله كار، كشاورزی، دام داری و به طور كلی به امر تولید همیتبسیار میدادند . در گفتار و رفتار، اقتصاد خوب را محور و معیار ارزشها میدانستند . بر همین اساس پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) دستسعد انصاری را كه بر اثر كار پینه بسته بود بوسید و فرمود:
«هذه ید لاتمسها النار; این دستی است كه آتش دوزخ به آن نخواهد رسید .» (۹)
امام صادق ( علیه السلام) دورنمای زندگی اقتصادی حضرت علی ( علیه السلام) را چنین بیان میكند:
«كان امیرالمؤمنین صلوات الله علیه یضرب بالمر و یستخرج الارضین . . . و ان امیرالمؤمنین اعتق الف مملوك من ماله و كد یده; امیرمؤمنان، علی ( علیه السلام) در زمین بیل میزد و مواهب زمین را (بر اثر كشاورزی) خارج مینمود . آن حضرت هزار برده را از مال شخصی و با دسترنجخود خرید و آزاد كرد .» (۱۰)
حضرت علی ( علیه السلام) آن چنان به توسعه كشاورزی اهمیت میداد كه بر اثر تلاش خستگی ناپذیرش نخلستانی كه دارای صد هزار نخله خرما بود پدیدار ساخت . (۱۱)
از برسی تاریخ و روایات به دست میآید كه حضرت علی ( علیه السلام) در عصر خلافتسه خلیفه اول - كه از مقام رهبری بركنار زده شده بود - به آباد كردن قناتها و احداث باغها پرداخت . سپس همه آنها را - كه تعدادشان بیش از ده مورد بود - وقف فقرا، زائران خانه خدا و درماندگان راه نمود . (۱۲)
در این راستا نظر شما را به بیان یك نمونه جلب میكنیم:
نام دو باغ از باغهای احداثی حضرت علی ( علیه السلام) «بغیبغه» و «ابونیزر» بود كه آن حضرت سرپرستی این دو باغ را بر عهده شخصی به نام ابونیزر (شاهزاده تازه مسلمان) قرار داده بود . ابو نیزر میگوید:
روزی در باغ بودم، امام علی ( علیه السلام) هنگام غذا وارد باغ شده و به من فرمود: آیا در باغ غذا هست؟ گفتم: «با كدویی كه از محصولات این باغ است، روغنی كه موجود بوده، غذایی را آماده ساختهام» فرمود: آن غذا را بیاور تا با هم بخوریم . غذا را حاضر كردم و پس از میل غذا و شستن دستها، كلنگ را به دست گرفت و به سوی قنات چشمه آن باغ حركت كرد . داخل چاه شد و به لایروبی و پاكسازی مسیر قنات پرداخت . پس از مدتی در حالی كه عرق از پیشانیش میریخت از چاه بیرون آمده و پس از رفع خستگی بار دیگر به داخل چاه رفت و هم چنان به لایروبی و صاف كردن مجرای آب چاه پرداخت . هنگام كلنگ زدن به زمین چاه، صدای همهمه آن حضرت به بیرون چاه میرسید . آن قنات را به گونهای پاك سازی نمود كه بر اثر آن مانند قطر گردن شتر، آب قنات زیاد شد، آن حضرت هنگام بیرون آمدن از چاه فرمود:
«خدا را گواه میگیرم كه این چشمه و باغ را وقف كردم» آن گاه از من قلم و كاغذ طلبید . حاضر كردم، آن حضرت در آن چنین نوشت:
«بسم الله الرحمن الرحیم، وقف كرد بنده خدا علی امیرمؤمنان این دو باغ معروف به «چشمه ابی نیزر» و «بغیبغه» را تا درآمد محصولات آنها در تامین هزینه زندگی فقرای مدینه و درماندگان راه صرف گردد; «لیقی الله بهما وجهه حر النار یوم القیامهٔ; تا خداوند به وسیله این دو چشمه و مرزعه وقف شده، چهره علی ( علیه السلام) را در قیامت از داغی آتش دوزخ حفظ كند .»
پس از شهادت علی ( علیه السلام) دو مزرعه مذكور تحتسرپرستی امام حسن ( علیه السلام) و پس از او تحتسرپرستی و نظارت امام حسین ( علیه السلام) بود . آنها نیز مطابق وقف نامه، از درآمد آن، به فقرا و درماندگان راه بذل و بخشش میكردند . جالب این كه در یكی از سالها امام حسین ( علیه السلام) مقروض شد . معاویه - كه در آن عصر حكومت میكرد - خواست از این رصتسوء استفاده كند لذا به امام حسین ( علیه السلام) پیغام داد كه حاضرم آن دو باغ را به مبلغ دویست هزار دینار خریداری كنم . امام حسین ( علیه السلام) در پاسخ به او فرمود:
«این دو مزرعه قابل فروش نیستند . پدرم آن را بر عموم فقرا و مستمندان وقف نموده، تا چهرهاش از حرارت آتش دوزخ مصون بماند . بنابراین آنها را به هیچ قیمتی نمیفروشم .» (۱۳)
امامان دیگر نیز به مسئله كار و تولید، از راه كشاورزی، دام داری، تجارت و . . . بسیار اهمیت میدادند و خود به طور مستقیم و غیر مستقیم پرچم دار این میدان بودند . شخصی به خدمت امام صادق ( علیه السلام) آمد در حالی كه دستش بر اثر بیماری از كار افتاده بود، عرض كرد چون نمیتوانستم با دستم كار كنم، درمانده و تهیدستشدهام . امام صادق ( علیه السلام) به او فرمود:
«اعمل فاحمل علی راسك واستغن عن الناس . . . ; كار كن، اگر با دست نمیتوانی، با سر خود بار حمل كن، و به این وسیله هزینه زندگیت را تامین كرده و از مردم بینیاز شو، همانا رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) با دوش خود سنگ را حمل میكرد بر دیوار یكی از باغهای خود مینهاد و آن را میساخت .» (۱۴)
برو كار میكن مگو چیست كار
كه سرمایه جاودانی است كار
یكی از اشعار منسوب به امام علی (علیهالسلام) این رباعی است:
لنقل الصخر من قلل الجبال
احب الی من منن الرجال
یقول الناس لی فی الكسب عار
فقلت العار فی ذل السؤال
یعنی:
حمل سنگهای سخت از بالای كوهها برای من دوست داشتنیتر و آسانتر است از این كه زیر بار منت كسی بروم . مردم میگویند:
كسب و كار، عار و مایه سرشكستگی است، ولی من میگویم:
ننگ و عار، پذیرش ذلت و دست نیاز به سوی دیگران دراز كردن است .»
امام صادق ( علیه السلام) میفرمود:
«من در بعضی از مزرعههای خودم كار میكنم و با عرق جبین به كشاورزی میپردازم، با این كه اشخاصی هستند كه به جای من كار كنند، ولی كار كردن خودم از این روست تا خداوند متعال بنگرد كه من در جست و جوی روزی حلال هستم .» (۱۵)
یكی از اصحاب امام كاظم ( علیه السلام) - به نام علی - میگوید: روزی امام كاظم ( علیه السلام) را دیدم كه در زمین، مشغول كشاورزی است، به گونهای كه از پاهایش عرق میریخت . پیش رفتم و گفتم:
«فدایت گردم مردان كجایند، كه به جای شما كار كنند و شما خود را به زحمت نیندازید .» آن بزرگوار در پاسخ من چنین فرمود:
«ای علی! آن كس كه از من و از پدرم بهتر بود، در زمین كار میكرد .»
گفتم:
او چه كسی بود؟
فرمود:
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرمؤمنان علی ( علیه السلام) و همه پدرانم .
كلهم كانوا قد عملوا بایدیهم و هو من عمل النبیین والمرسلین و الاوصیاء والصالحین; همه آنها با دستخود كار میكردند و كار كردن، روش پیامبران، رسولان، امامان و صالحان است .» (۱۶)
مردی به امام صادق ( علیه السلام) عرض كرد:
سوگند به خدا كه من دنیا طلب شدهام، و (به وسیله كار و كشاورزی و دام داری و) . . . دنیا را طلب میكنم و دوست دارم ثروتمند شوم (از این رو متاسف هستم) امام صادق ( علیه السلام) از او پرسید:
میخواهی با این ثروت چه كنی؟ جواب داد:
میخواهم به وسیله آن هزینه زندگیم را تامین كنم . امام صادق ( علیه السلام) فرمود:
«لیس هذا طلب الدنیا، هذا طلب الآخرهٔ; این روش، دنیاطلبی نیست، بلكه آخرتطلبی است .» (۱۷)
آخرین سخن این كه حضرت رضا (علیهالسلام) فرمود: «الذی یطلب من فضل الله عزوجل ما یكف به عیاله اعظم اجرا من المجاهدین فی سبیل الله; آن كس كه با كار و كسب، در جست و جوی فضل و رزق خدا است، تا به این وسیله هزینه زندگی اهل خانهاش را تامین نماید، پاداشش همانند پاداش جهادگری در میدانهای نبرد، برای خداست .» (۱۸)
حجهٔالاسلام والمسلمین محمد محمدی اشتهاردی
۱ . لقمان، ۱۹; مائده، ۶۶ .
۲ . نساء، ۵ .
۳ . بحارالانوار، ج۷۸، ص۳۵۲ .
۴ . توبه، ۱۰۳ .
۵ . مطففین، ۱ .
۶ . قصص، ۷۸ .
۷ . وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۱۱ .
۸ . غرر الحكم، ج۲، ص۲۶۲ .
۹ . اسدالغابه، ج۲، ص۲۶۹ (شرح حال سعد بن معاذ)
۱۰ . فروع كافی، ج۵، ص۷۴ .
۱۱ . همان، ص۷۵ .
۱۲ . در این باره به وسائل الشیعه، ج۱۳، ص۳۰۲ و . . . مراجعه گردد .
۱۳ . مستدرك الوسائل، ج۲، ص۵۱۴; معجم البلدان، ج۴، ص۱۷۶ .
۱۴ . فروع كافی، ج۵، ص۷۶ و ۷۷ .
۱۵ . همان .
۱۶ . همان، ص۷۶ .
۱۷ . وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۱۹ .
۱۸ . فروع كافی، ج۵، ص۸۸ .
۱ . لقمان، ۱۹; مائده، ۶۶ .
۲ . نساء، ۵ .
۳ . بحارالانوار، ج۷۸، ص۳۵۲ .
۴ . توبه، ۱۰۳ .
۵ . مطففین، ۱ .
۶ . قصص، ۷۸ .
۷ . وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۱۱ .
۸ . غرر الحكم، ج۲، ص۲۶۲ .
۹ . اسدالغابه، ج۲، ص۲۶۹ (شرح حال سعد بن معاذ)
۱۰ . فروع كافی، ج۵، ص۷۴ .
۱۱ . همان، ص۷۵ .
۱۲ . در این باره به وسائل الشیعه، ج۱۳، ص۳۰۲ و . . . مراجعه گردد .
۱۳ . مستدرك الوسائل، ج۲، ص۵۱۴; معجم البلدان، ج۴، ص۱۷۶ .
۱۴ . فروع كافی، ج۵، ص۷۶ و ۷۷ .
۱۵ . همان .
۱۶ . همان، ص۷۶ .
۱۷ . وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۱۹ .
۱۸ . فروع كافی، ج۵، ص۸۸ .
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست