یکشنبه, ۱۶ دی, ۱۴۰۳ / 5 January, 2025
مجله ویستا
ترس از مدرسه
می توان گفت ، هیچ ویژگی و مهارتی وجود ندارد که بچه ها برای پیشرفت در مدرسه به آن نیاز نداشته باشند . برخی از ویژگی ها و مهارت ها عبارتند از : بهداشت خوب و سلامت جسمانی ، بلوغ فکری و اجتماعی ، مهارت های زبانی ، توانایی حل مسأله ، تفکر خلاق و اطلاعات عمومی درباره جهان .
در حالی که به فرزند خود کمک می کنید در هریک از زمینه های یادشده پیشرفت کند ، به خاطر داشته باشید که :
▪ میزان پیشرفت بچه ها متفاوت است .
▪ بعضی بچه ها در بعضی زمینه ها قوی ترند .
همچنین به خاطر داشته باشید که آماده شدن برای مدرسه ، تا حدی به انتظارات مدرسه مورد نظر از دانش آموز بستگی دارد . ممکن است مدرسه ای بخواهد ، کودک در گوشه ای ساکت بنشیند و الفبا بیاموزد و مدرسه دیگری انتظار داشته باشد ، دانش آموز با بچه های دیگر پیش برود .
به نظر می رسد ، بچه هایی که می توانند خود را با انتظارات مدرسه وفق دهند ، از آمادگی بهتری برخوردارند . ممکن است شما دوست داشته باشید از مدرسه فرزند خود دیدن کنید و از انتظارات مدیر و معلمان مدرسه اطلاع یابید و درباره اختلافات نظر خود با آن ها به بحث بپردازید . هر چند مدرسه ها در برنامه های خود اولویت های متفاوتی دارند ، اما بسیاری از مربیان درباره عواملی که در موفقیت دانش آموزان نقش بسزایی دارند هم عقیده اند .
روانشناسان معتقدند ترس یک حالت هیجانی است نسبت به خطر یا یک محرک مضر که شخص از آن آگاه است . عامل ترس می تواند یک شی باشد ، یک انسان یا مسئله و موقعیت شخص .
ترس غیرمنطقی از مدرسه در واقع معادل واژه School refusal به معنی امتناع از مدرسه رفتن است و یکی از نشانه های اضطراب جدایی از والدین ،خانه ، خانواده یا شرایطی است که به آن دلبسته و وابسته شده بود .
امتناع از مدرسه رفتن در هر سنی دیده می شود . اما معمولاً در ابتدای هر مقطع به صورت واضح تر و عینی تر خود را نشان می دهند . تقریباً این مسئله در بین پسرها و دخترها در سنین آغاز مدرسه به طور یکسان دیده می شود ، اما در سطح بالاتر با اندکی تفاوت از یکدیگر سبقت می گیرند . در خانواده هایی که بچه ها با فاصله های زیاد از یکدیگر متولد می شوند شایعتر بوده و همانطور که گفته شد شایع ترین دلیل ترس از مدرسه در بین کودکان و در بدو ورود به مدرسه ناشی از اضطراب جدایی از والدین بخصوص مادراست .
معمولاً مادران بچه هایی که دچار اضطراب جدایی هستند شخصیتی افراطی ، مضطرب ، بیش از اندازه حمایت کننده ، مردد ، غیرمنطقی ، حساس و عاطفی ( سمپاتیک ) دارند که اضطراب خود را با بیان افکار منفی و اضطراب آلود و عمل خود به بچه ها منتقل می کنند .
اغلب مادران کودکانی که ترس مدرسه دارند ، افرادی وسواسی ، کم تحمل ، نکته سنج و موشکاف هستند که احتمالاً خود با یکی از نزدیکانشان در کودکی دچار همین مشکل بوده اند .
ترس یا امتناع از مدرسه بیش از آنکه علت شخصیتی ، عاطفی یا ... داشته باشد ، ناشی از یادگیری است . مادر یا پدری که در ارتباط خود با کودکان مفاهیم و نکته های منفی از محرکها و مکانهایی مثل مدرسه یا درس خواندن می دهند وقتی تجربه های منفی توآم با وحشت و ترس و اضطراب ، خود را از دوران تحصیل و مدرسه ،تنبیه و توبیخ ها به بچه ها انتقال می دهند و از آنها می خواهند مواظب رفتارهایشان باشند ، خواه ناخواه ، بذر امتناع و ترس از مدرسه را در افکار آنان می کارند .
● راهکار
والدین تجارب افکار بازخوردهای منفی خود را به کودکان و نوجوانان انتقال ندهند ، با تأکید بر مراحل مختلف رشد کودکی و نوجوانی و تغییرات هر مرحله والدین رفتارهای خود را متناسب با این تغییرات تغییر دهند.. در سنین ابتدایی از ترساندن بچه ها ، ایجاد رعب و ترس از معلم ، تشبیهات ( اگر بچه خوبی نباشد میگم معلم تو را تو کلاس حبس کند ) خودداری کنند . خاطرات ، یادواره ها و تجارب مثبت ، شاد و جالب خود با معلم های دوره ابتدایی را با بچه ها در میان بگذارند ، از معلم ها با القاب خود ( با لبخند ) یاد کنند . آنها را مهربان و دلسوز بدانند و به بچه ها انتقال دهند ، پیش از آغاز مدرسه آنها را با مسئولین ، معلم ها و محیط مدرسه آشنا کنند ،به هیچ وجه به خاطر ضعف در فهم یا انجام تکالیف ، تنبیه یا توبیخ نکنند . بچه های دیگر را به رخشان نکشند ، تفریحات آنها را محدود نکنند و دلیلش را مدرسه رفتن قلمداد نکنند . بچه ها را در دوره ابتدایی به خود وابسته نکنند ، سعی کنند روشها را با آنها بیاموزند و بگذارند خودشان با کمک و یاری والدین در حد اعتدال تکالیفشان را انجام دهند ، برای جلوگیری از انزوا طلبی و دوری گزینی سعی کنند از دبیران در منزل استفاده نکنند ، آنها را تا می توانند در محیط های آموزشی و حضور در جمع قرار دهند .
● نکاتی برای مسئولان
برای کاهش هر چه بیشتر مشکل امتناع از مدرسه ، سعی کنید در هر مقطع از وجود کارشناسان روان شناسی و مشاوره به صورت مستمر در مدرسه بخصوص ابتدایی و راهنمایی استفاده کنید . مشاور با ایجاد روابط عاطفی پایدار خواهد توانست بچه ها و نوجوانان را جهت ورود به مقاطع مختلف آماده و شیوه برخورد با مسائل و مشکلات عاطفی و آموزشی را به آنها بیاموزد .
محیط آموزشی و فیزیکی مدرسه ها را شادکنیم ، جذابیت مهمترین عامل جذب بچه هاست .
منبع : واحد مرکزی خبر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست