دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
همدلی بهتر از همزبانی
● ( یادداشتی برای كافه ترانزیت)
سینمای ما - كامبوزیا پرتوی از جمله كارگردان هایی است كه تا پیش از این به عنوان فیلمساز كودك و نوجوان شناخته می شد. از فیلم هایی كه او ساخته می توان به گلنار، گربه آوازه خوان، ننه لالا و فرزندانش اشاره كرد.
البته پرتوی بیش از این ها به عنوان فیلمنامه نویسی پر كار شناخته می شود و حتی چند فیلم پرفروش منجمله «من ترانه پانزده سال دارم» براساس سناریوهای این كارگردان ساخته شده است. فیلمی كه از پرتوی امسال نشان داده شد، محصول مشترك ایران و فرانسه است كه بدنبال چند سال اختلاف میان تهیه كنندگان به پرده ها راه گشود.
كافه ترانزیت داستان مقطعی از زندگی زنی به نام ریحان را روایت می كند كه پس از فوت شوهرش به خواسته برادر شوهرش مبنی بر اینكه با او ازدواج كند، تن نمی دهد و برای امرار معاش قهوه خانه باز مانده از همسرش را راه اندازی می كند و با تلاش و كوشش آبرومندانه به آن رونق می دهد و...
فیلمساز به این منظور محل اتفاقات قصه را قهوه خانه مرزی قرار می دهد تا با كشاندن آدم هایی از ملیت های مختلف به این مكان، راه تعامل و همزیستی مشترك را به تصویر بكشد، در واقع برای پرتوی كافه جاده ای بهانه ای است تا از طریق كشمكش هایی مفاهیم مورد نظر خود را به مخاطب منتقل كند.
از جمله شعارهایی كه تم فیلم را تشكیل می دهد، بحث همدلی بهتر از همزبانی است و برای این منظور فیلمساز مثلثی را طراحی كرده كه یك ضلع آن مردی یونانی است كه به رغم ندانستن زبان فارسی به خاطر خوش قلب بودن، ریحانه با او همدلی می كند و فیلمساز تلاش مضاعفی را به كار برده تا تماشاگر نیز با این كاراكتر همذات پنداری كند. البته پرتوی آگاهانه با تمهیداتی سعی داشته تا ظاهر بی طرف دوربین خود را بر روی سه شخصیت اصلی زوم كند و حتی آنجا كه قصه كمی جهت دار می شود و منتقد سنت ها و آداب عقب مانده مردم مرزی می شود، چندان رو و شعاری نیست. یعنی كارگردان شعارهای بیانیه مانند خود را توانسته زیركانه با لفافه ای جذاب به تماشاگر انتقال دهد و این گرایش را حتی در آنجاهایی كه تبعیضات جاری علیه زنان را به تصویر كشیده از شعارزدگی پرهیز كرده و برای اینكه حساسیت های این سوی مرز را برنیانگیزد، زنی خارجی را كه او نیز سردرگم و محروم از حمایت های لازم است در قصه گنجانده است.
در كافه ترانزیت عناصری كه باعث اوج و فرود قصه و عناصری كه به انسجام ساختار اثر كمك كند، كمرنگ است. خلاصه اینكه فیلم آخر پرتوی اثری شسته و رفته است.
منبع : سایت خبری ـ تحلیلی سینمای ما
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست