چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
صنعت خودرو و تأثیر محیط رقابتی
شرکتها با استفاده از شناسایی نیروهای رقابتی، با پورتر فرصتها و تهدیدات محیط رقابتی آشنا شده و با بررسی سیستماتیک فعالیتهای اولیه و ثانویه زنجیره ارزش، نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی و اقدام به تدوین استراتژی میکنند. در این مقاله، سعی شده است تا با استفاده از تجزیهوتحلیل نیروهای اثرگذار رقابتی در صنعت خودرو، بررسی شود.
الف) تهدید کالا و خدمات جایگزین
در صنعت خودروسازی، شرکتها با تولیدکنندگان محصولات جایگزین نظیر صنعت حملونقل ریلی، هوایی و در سطح بینالمللی با صنعت دریایی بهمنظور ارائه خدمات به مسافران و حملونقل کالا، در رقابت هستند.
اگر قیمت نسبی خدمات حملونقل کالا و مسافر و هزینههای استفاده از این خدمات با استفاده از محصولات جایگزین کاهش یابد، بر فشارهای ناشی از رقابت افزوده میشود. بنابراین با بررسی مزایا و معایب شبکههای ریلی و هوایی، شدت رقابت آنها با صنعت خودرو در ارائه خدمات به مشتریان بررسی میشود. در کنار شبکه حملونقل جادهای کالا و مسافران درواقع شبکه حملونقل ریلی و هوایی و در سطح جهانی حملونقل دریایی نیز وجوددارد.درواقع قطار و هواپیما از جمله کالاهای جایگزین در ارائه خدمات هستند که صنعت خودرو با آن مواجه است. حملونقل کالا و مسافران توسط شبکه ریلی و هوایی، میتواند جایگزینی برای استفاده از محصولات ایرانخودرو دیزل، سایپا باشد چون قصد هر دو ارائه خدمت به مسافران یا جابهجایی کالا و خدمات است. بهطورکلی، خدمات حملونقل در جابهجایی کالا، بهعنوان عامل کار و حملونقل مصرفکنندگان و عرضهکنندگان به بازارها مورد استفاده قرار میگیرند. مزایا و معایب هر یک از شبکههای یاد شده عبارتند از:
۱) حملونقل هوایی
صرفهجویی در وقت از مزایای بارز استفاده از هواپیماهای باربری و مسافربری است، اما اطمینان به آن بهدلیل سقوطهای مکرر هواپیما در ایران و تاثیر منفی بر ادراک مسافران، کمتر از وسایل نقلیه جادهای و ریلی بوده و هزینههای استفاده از آن نیز بالا است. بههمیندلیل، اکثر کسانی که از سطح درامد متوسط یا بالایی برخوردارند از این شبکه برای حملنقل استفاده میکنند. باتوجه بهاینکه در کشور ما محدودیت خطوط هوایی و هزینه بالا وجود دارد و چون درامد قابل تصرف اکثر مردم، متوسط روبه پایین است، قادر به استفاده از امکانات این شبکه نبوده و بیشتر از شبکه ریلی و جادهای استفاده میکنند.
۲) حملونقل ریلی
استفاده از این شبکه ارتباطی، دارای مزیتهایی است که حملونقل کالا و مسافران را به سوی خود جذب کرده است. طبعا این مزایا باعث افزایش استفاده از این شبکه حملونقل شده و تهدیداتی را متوجه اتوبوسهای بین شهری و کامیونها کرده است. سودآوری تعاونیها و صاحبان اتوبوسهای بین شهری، بستگی بهمیزان استقبال مسافران از این شبکه ارتباطی دارد. اگر مسافران بهسوی قطارهای بین شهری جذب شوند، باعث میشود که تعداد مسافران تعاونیها کاهش یافته و این روند نزولی باعث کاهش سودآوری تعاونیها شده و سرانجام خرید این اتوبوسها کاهش یافته و سودآوری سازندگان تحت تأثیر قرار میگیرد. قطارهای باربری نیز که به حملونقل کالا مبادرت میورزند، تهدیداتی را متوجه دارندگان کامیون و کامیونتها کرده است و سودآوری آنها را بهمخاطره میاندازند. از جمله مزیتهای راهآهن، ایمنی آن است. ایمنی در حملونقل ریلی بیشتر از دیگر وسایل نقلیه بوده و هزینه بهرهبرداری از آن نیز مناسب است.
در مقایسه با اشغال سطح زمین مساوی، راهآهن ۳ تا ۵ برابر بیشتر از حملونقل زمینی کارایی دارد، مصرف انرژی این وسیله کمتر از دیگر موارد بوده، با محیطزیست سازگاری بیشتری دارد و آلودگی کمتری ایجاد میکند. تهدیدات استفاده از قطار برای سازندگان اتوبوسهای بین شهری، کامیون و کامیونت، جدیتر از هواپیماست. از آنجا که قیمت حملونقل ریلی رقابتی بوده و امکان استفاده از فضای آزاد و امکانات رفاهی بیشتری وجود دارد. همچنین تنوع در ارائه خدمات قطارهای مسافربری میتوانند پاسخگوی نیازهای متنوع مشتریان با هر درامدی باشند. استفاده از هواپیما نیز بهدلیل گرانبودن و عدم اطمینان از امنیت جانی، کمتر است. از سوی دیگر، دسترسی به راهآهن در همهجا امکانپذیر نیست و خطوط ریلی محدود است. از خودرو نیز میتوان در هر مکان دارای جاده شوسه یا آسفالت، استفاده کرد، بههمیندلیل برای صنعت خودرو مزیتی خاص بهشمار میآید.
محصولات جایگزین علاوهبر مخاطره انداختن سودآوری رقبای موجود، سودآوری عرضهکنندگان مواد اولیه را نیز بهخطر میاندازند زیرا عرضهکنندگان صنعت هواپیمایی و ریلی متفاوت از عرضهکنندگان صنعت خودرو هستند.
ب) قدرت چانهزنی عرضهکنندگان
صنعت خودرو، نیازمند کالاهای صنعتی و سرمایهای است که عرضهکنندگان این کالاها متناسب با موقعیت بازار خویش و میزان اهمیت صنعت، دارای قدرت چانهزنی در مخاطره انداختن یا رشد سودآوری صنعت یا اعمال خواستههای خویش به آن صنعت هستند. آنها میتوانند قدرت چانهزنی خود را از طریق افزایش قیمت، کاهش کیفیت کالا و خدمات بر شرکتهای خودروسازی تحمیل کنند و در قوت و ضعف صنعت خودروسازی، نقش اساسی ایفا نمایند. شرکتهای خودروسازی برای تعیین میزان جذابیت اساسی صنعت و روند رشد سودآوری در آینده به تجزیهوتحلیل عرضهکنندگان کالاهای صنعتی و سرمایهای پرداخته و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنند. بهطورکلی قدرت چانهزنی عرضهکنندگان کالاهای صنعتی و سرمایهای را میتوان بهصورت زیر طبقهبندی کرد:
۱) قدرت چانهزنی عرضهکنندگان کالاهای صنعتی، مواداولیه و قطعات تکمیلی که در فرایند تولید استفاده میشوند که در اینجا قدرت چانهزنی قطعهسازان خودرو و صنایع لاستیک و ... بررسی میشود.
۲) قدرت چانهزنی عرضهکنندگان کالاهای سرمایهای که قسمتی از کالاهای ساخته شده را تشکیل میدهند که خود به دو بخش کالاهای سرمایهای مانند کارخانهها و تجهیزات ثابت و کالاهای سرمایهای کمکی نظیر تجهیزات و ماشینآلات کارخانهای قابلحمل تقسیم میشود.
۳) قدرت چانهزنی عرضهکنندگان ملزومات مصرفی و خدمات که بهطور مستقیم در کالاهای ساخته شده مصرف نمیشوند.
با توجه به اهمیت قدرت چانهزنی عرضهکنندگان مواداولیه و قطعات در صنعت خودرو قدرت چانهزنی قطعهسازان را در زیر مورد بررسی قرار میدهیم. در صنعت خودروی ایران تامینکنندگان میتوانند قدرت چانهزنی خود را بر دیگر اعضا از طریق افزایش قیمتها یا کاستن از کیفیت کالا و خدمات خریداری شده تحمیل کنند. گروه خریداران صنعت قطعات خودرو ایران بهطور عمده عبارتند از کارخانههای خودروسازی موجود در ایران. این گروه باتوجه به ویژگیهای ذیل بر صنعت تولید قطعات خودرو در ایران تاثیر میگذارند:
▪ محصولاتی که از صنعت تولید قطعات خودرو میخرند، جزئی از محصولات خود آنهاست و بخش قابلتوجهی از هزینههای تولید را تشکیل میدهد.
▪ خریدهای خودروسازان متمرکز بوده ودر حجمی زیاد صورت میپذیرد.
اگر خدمات پس از فروش خودروسازان گسترده باشد و خودروسازان قطعات تندمصرف و کندمصرف را به نمایندگیهای خدمات پس از فروش عرضه کنند، سودآوری قطعهسازان بهمخاطره میافتد. کیفیت الزامی و جذاب، داشتن علامت تجاری برای اینگونه قطعهسازان نوعی مزیت تلقی میشود.
قطعهسازان اصلی، علاوهبر اینکه قطعات خود را با مارک شرکت سفارشدهنده تولید میکنند، در کنار سفارشات خودروسازان، قطعاتی را تولیدو به بازار عرضه میکنند. مزیت این حالت آن است که با داشتن بازاری پایدار، به بازارهای دیگر نیز روی میآورند. قطعات یدکی توسط قطعهسازان مستقل تولید میشوند.
در این بازار، رقابت شدید و ورود و خروج از صنعت آسان است زیرا اینگونه قطعات، فناوری پایینتری دارند. در مقایسه با قطعهسازان اصلی، مشتریان این نوع قطعهسازان اشخاص بوده و خریداری در حجم زیاد صورت نمیگیرد حال اینکه قطعهسازان اصلی در حجم زیاد قطعاتشان به فروش نمیرسد.
تنوع تولیدات قطعهسازان مستقل، بالا بوده و انعطافپذیری بیشتری در تولید قطعه دارند.
پ) تهدید واردشوندگان جدید
وقتی رقبایی جدید وارد صنعت شوند، باعث افزایش رقابت شده و ممکن است سود و قیمتها را بین رقبای موجود کاهش دهند. ممکن است با ایجاد پروژههای جدید، ارائه کالای ارزان قیمت، سهم بازار رقبای موجود در صنعت کاهش پیدا کند و ورود یک رقیب در بازار به معنای تقسیم سهم بازار بین تعداد بیشتری شرکت است.
واردات خودرو، بزرگترین تهدید برای صنعت خودروی ایران تلقی میشود. با آزاد شدن واردات خودرو، رقبای خارجی از نظر کیفیت و قیمت منطقی، از صنعت خودروسازی ایران جلوتر هستند، وارد بازار داخلی ایران میشوند. بهاینترتیب تعداد رقبا افزایش یافته و با تصاحب سهم خودروسازان ایرانی، باعث کاهش سهم بازار خودروسازان داخلی میشوند. البته در مسیر این ورود، موانعی نیز وجود دارد که شرکتهای خارجی را در ابتدای کار با مشکلاتی روبهرو میسازند. تعدادی از این موانع و مزیت صنعت خودروی ایران عبارتند از:
۱) صرفهجویی در مقیاس: وقتی محصولی با تسهیلات فراوان و در حجمی بیشتر تولید میشود، بازدهی بالاتری دارد لذا مانع ورود رقبای جدید میشود.
این خصوصیات در تویوتا که رقیب ایران بعد از واردات خواهد بود، وجود دارد و توان رقابتی آن را افزایش میدهد. طبعا تولید انبوه در یکی از محصولات شرکتهای ایرانی باعث میشود که توانایی رقابت را با قیمت کم داشته باشد.
۲) بالا بودن سطح سرمایهگذاری تجهیزات: از آنجا که شرکتهای خارجی ورودی به بازار ایران کارخانه یا انبار نمیسازند، یکی از نقاط قوت شرکتهای ایرانی وجود کارخانه و انبار آنها در ایران و اشراف بیشتر و بهتر آنها بر بازار است.
۳) بالا بودن سطح تنوع محصولات: بین خودروسازان ایرانی، تنوع محصول وجود دارد، اما متأسفانه قیمت آنها قابل رقابت با شرکتهای خارجی نیست.
۴) دسترسی به کانالهای توزیع: یکی از موانعی که پیش روی واردکنندگان خودرو (در افزایش هزینهها) نسبت به خودروسازان ایران است، دسترسی به کانالهای توزیع است. شرکتهای خارجی باید هزینهی حملونقل را متحمل شوند، اما دسترسی به خودروهای داخلی آسان است.
۵) سیاستهای تجاری دولت: دولت، واردات را کاملاً آزاد نمیگذارد بلکه با تعیین تعرفههای خاص و تعریف میزان معینی از خودرو برای ورود به بازار ایران در افزایش قیمت خودروهای وارداتی مؤثر است. بنابراین، بزرگترین فرصتی است که بعد از واردات نصیب خودروسازان داخلی شده و برای مدتی میتوانند استراتژیهای قیمتی را اجرا کنند.
● موانع تعرفهای
دولت بهمنظور کسب درآمد و یا حمایت از صنعت خودرو داخل و بهمنظور جلوگیری از وارد آمدن شوک قیمتی به بازار خودرو، تعرفه ۱۴۷ درصدی را برای واردات خودرو در نظر گرفته است. بنابراین، قیمت خودروهای وارداتی در بازار داخلی، گران بوده و مشتریان خودروهای وارداتی، افرادی با درآمد قابلتصرف بالا هستند. با توجه به سطح متوسط رو به پایین درآمد قابلتصرف مردم ایران، بازار هدف خودروهای داخلی وسیعتر از بازار خودروهای وارداتی بوده و در نتیجه صنعت خودرو بهتر میتواد استراتژیهای قیمتی را در بازارهای خودرو ایجاد کند.
● موانع غیرتعرفهای
الف) سهمیه: دولت بهمنظور حمایت از صنایع خودروسازی داخلی و جلوگیری از افزایش بیکاری، میزان واردات خودرو را ۱۰ درصد تولیدات داخلی اعلام کرده است.
ب) وضع استانداردهای بهداشتی و محیط زیست: دولت برای حفظ محیطزیست و ... به خودروهای دارای استاندارد جهانی اجازه ورود به بازار ایران میدهد.
ج) سهمیهبندی سوخت: سوخت و دیگر نیازمندیهای مرتبط با صنعت خودروسازی، موجب اثرگذاری مستقیم بر قیمت و در نتیجه تغییر عرضه و تقاضای خودروهای خارجی میشود. مثلا، تصویب عدم اعطای یارانه سوخت به خودروهای تولید خارج،؛ اثر قابلملاحظه در اقبال عمومی به این نوع خودروها دارد.
ت) قدرت چانهزنی خریداران
الف) قدرت چانهزنی مصرفکنندگان نهایی و مشتریان
ب) قدرت چانهزنی واسطههای توزیع
قدرت چانهزنی مصرفکنندگان نهایی در ایران، به درآمد سرانه آنان بستگی دارد. عدهای از مردم، قادر به خرید خودرو در شرایط کنونی نیستند و اگر خودروسازان بتوانند بین قیمت و درآمد قابلتصرف مردم عادی، تعادل ایجاد کنند، فروش افزایش مییابد و عدهای از مشتریان بالقوه قادر به خرید خودرو میشوند. اگر واردات خودرو به کشور آزاد شود، قدرت چانهزنی خریداران افزایش مییابد. آنها میتوانند خودروی موردنظر خویش را از میان مدلهای بیشتری انتخاب کنند. در نتیجه کیفیت بالا و قیمت منطقی به عاملی مهم در جذب مشتری تبدیل میشود. یکی از راههای کوتاهکردن دست واسطهها از بازار خودرو، استفاده از تجارت الکترونیکی است. بهتر است به نمایندگیها اهمیت بیشتری داده و حتی برای خرید و فروش خودروهای دست دوم نیز (با هدف کنترل قیمت) نمایندگیهایی ایجاد کنند و فعالیت آنها را در نظر بگیرند.
اگر واردات خودرو آزاد نباشد، قدرت چانهزنی مشتریان کاهش مییابد، زیرا فقط میتوانند تولیدات داخلی را خریداری کنند. درصورتیکه واردات خودرو با اعمال تعرفههای واردات و سهمیهبندی محدود شود، قدرت چانهزنی مشتریان کاهش خواهد یافت.
شرکت ایران خودرو، دارای بیش از ۳۵۰ نمایندگی در شهرهای مختلف ایران است. نمایندگیها در زمینه فروش، تعمیرات، خدمات پس از فروش و خدمات کارشناسی توسط کارشناسان خبره در تعمیرگاههای مجهز فعالیت میکنند. این شرکت، در کشورهای خارجی از جمله عربستان صعودی، آلمان، ارمنستان، امارات متحده عربی، ترکمنستان، سوریه، قزاقستان، آذربایجان، تاجیکستان نیز نمایندگی دارد. با تجزیهوتحلیل نیروهای پورتر در صنعت خودرو، فرصتها و تهدیدات صنعت خودروی ایران شناسایی شده و در کنار تجزیهوتحلیل محیط کلان که شامل عوامل اقتصادی- مالی، سیاسی – قانونی، فناورانه – اطلاعاتی و اجتماعی – فرهنگی است، دیگر فرصتها و تهیدات مشخص میشوند و بعد از تجزیهوتحلیل زنجیره ارزش پورتر و ارزیابی سازمان و منابع آن، نقاط قوت و ضعف شناسایی شده، سپس برای تدوین استراتژی اقدام میشود.
الف) تهدید کالا و خدمات جایگزین
در صنعت خودروسازی، شرکتها با تولیدکنندگان محصولات جایگزین نظیر صنعت حملونقل ریلی، هوایی و در سطح بینالمللی با صنعت دریایی بهمنظور ارائه خدمات به مسافران و حملونقل کالا، در رقابت هستند.
اگر قیمت نسبی خدمات حملونقل کالا و مسافر و هزینههای استفاده از این خدمات با استفاده از محصولات جایگزین کاهش یابد، بر فشارهای ناشی از رقابت افزوده میشود. بنابراین با بررسی مزایا و معایب شبکههای ریلی و هوایی، شدت رقابت آنها با صنعت خودرو در ارائه خدمات به مشتریان بررسی میشود. در کنار شبکه حملونقل جادهای کالا و مسافران درواقع شبکه حملونقل ریلی و هوایی و در سطح جهانی حملونقل دریایی نیز وجوددارد.درواقع قطار و هواپیما از جمله کالاهای جایگزین در ارائه خدمات هستند که صنعت خودرو با آن مواجه است. حملونقل کالا و مسافران توسط شبکه ریلی و هوایی، میتواند جایگزینی برای استفاده از محصولات ایرانخودرو دیزل، سایپا باشد چون قصد هر دو ارائه خدمت به مسافران یا جابهجایی کالا و خدمات است. بهطورکلی، خدمات حملونقل در جابهجایی کالا، بهعنوان عامل کار و حملونقل مصرفکنندگان و عرضهکنندگان به بازارها مورد استفاده قرار میگیرند. مزایا و معایب هر یک از شبکههای یاد شده عبارتند از:
۱) حملونقل هوایی
صرفهجویی در وقت از مزایای بارز استفاده از هواپیماهای باربری و مسافربری است، اما اطمینان به آن بهدلیل سقوطهای مکرر هواپیما در ایران و تاثیر منفی بر ادراک مسافران، کمتر از وسایل نقلیه جادهای و ریلی بوده و هزینههای استفاده از آن نیز بالا است. بههمیندلیل، اکثر کسانی که از سطح درامد متوسط یا بالایی برخوردارند از این شبکه برای حملنقل استفاده میکنند. باتوجه بهاینکه در کشور ما محدودیت خطوط هوایی و هزینه بالا وجود دارد و چون درامد قابل تصرف اکثر مردم، متوسط روبه پایین است، قادر به استفاده از امکانات این شبکه نبوده و بیشتر از شبکه ریلی و جادهای استفاده میکنند.
۲) حملونقل ریلی
استفاده از این شبکه ارتباطی، دارای مزیتهایی است که حملونقل کالا و مسافران را به سوی خود جذب کرده است. طبعا این مزایا باعث افزایش استفاده از این شبکه حملونقل شده و تهدیداتی را متوجه اتوبوسهای بین شهری و کامیونها کرده است. سودآوری تعاونیها و صاحبان اتوبوسهای بین شهری، بستگی بهمیزان استقبال مسافران از این شبکه ارتباطی دارد. اگر مسافران بهسوی قطارهای بین شهری جذب شوند، باعث میشود که تعداد مسافران تعاونیها کاهش یافته و این روند نزولی باعث کاهش سودآوری تعاونیها شده و سرانجام خرید این اتوبوسها کاهش یافته و سودآوری سازندگان تحت تأثیر قرار میگیرد. قطارهای باربری نیز که به حملونقل کالا مبادرت میورزند، تهدیداتی را متوجه دارندگان کامیون و کامیونتها کرده است و سودآوری آنها را بهمخاطره میاندازند. از جمله مزیتهای راهآهن، ایمنی آن است. ایمنی در حملونقل ریلی بیشتر از دیگر وسایل نقلیه بوده و هزینه بهرهبرداری از آن نیز مناسب است.
در مقایسه با اشغال سطح زمین مساوی، راهآهن ۳ تا ۵ برابر بیشتر از حملونقل زمینی کارایی دارد، مصرف انرژی این وسیله کمتر از دیگر موارد بوده، با محیطزیست سازگاری بیشتری دارد و آلودگی کمتری ایجاد میکند. تهدیدات استفاده از قطار برای سازندگان اتوبوسهای بین شهری، کامیون و کامیونت، جدیتر از هواپیماست. از آنجا که قیمت حملونقل ریلی رقابتی بوده و امکان استفاده از فضای آزاد و امکانات رفاهی بیشتری وجود دارد. همچنین تنوع در ارائه خدمات قطارهای مسافربری میتوانند پاسخگوی نیازهای متنوع مشتریان با هر درامدی باشند. استفاده از هواپیما نیز بهدلیل گرانبودن و عدم اطمینان از امنیت جانی، کمتر است. از سوی دیگر، دسترسی به راهآهن در همهجا امکانپذیر نیست و خطوط ریلی محدود است. از خودرو نیز میتوان در هر مکان دارای جاده شوسه یا آسفالت، استفاده کرد، بههمیندلیل برای صنعت خودرو مزیتی خاص بهشمار میآید.
محصولات جایگزین علاوهبر مخاطره انداختن سودآوری رقبای موجود، سودآوری عرضهکنندگان مواد اولیه را نیز بهخطر میاندازند زیرا عرضهکنندگان صنعت هواپیمایی و ریلی متفاوت از عرضهکنندگان صنعت خودرو هستند.
ب) قدرت چانهزنی عرضهکنندگان
صنعت خودرو، نیازمند کالاهای صنعتی و سرمایهای است که عرضهکنندگان این کالاها متناسب با موقعیت بازار خویش و میزان اهمیت صنعت، دارای قدرت چانهزنی در مخاطره انداختن یا رشد سودآوری صنعت یا اعمال خواستههای خویش به آن صنعت هستند. آنها میتوانند قدرت چانهزنی خود را از طریق افزایش قیمت، کاهش کیفیت کالا و خدمات بر شرکتهای خودروسازی تحمیل کنند و در قوت و ضعف صنعت خودروسازی، نقش اساسی ایفا نمایند. شرکتهای خودروسازی برای تعیین میزان جذابیت اساسی صنعت و روند رشد سودآوری در آینده به تجزیهوتحلیل عرضهکنندگان کالاهای صنعتی و سرمایهای پرداخته و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنند. بهطورکلی قدرت چانهزنی عرضهکنندگان کالاهای صنعتی و سرمایهای را میتوان بهصورت زیر طبقهبندی کرد:
۱) قدرت چانهزنی عرضهکنندگان کالاهای صنعتی، مواداولیه و قطعات تکمیلی که در فرایند تولید استفاده میشوند که در اینجا قدرت چانهزنی قطعهسازان خودرو و صنایع لاستیک و ... بررسی میشود.
۲) قدرت چانهزنی عرضهکنندگان کالاهای سرمایهای که قسمتی از کالاهای ساخته شده را تشکیل میدهند که خود به دو بخش کالاهای سرمایهای مانند کارخانهها و تجهیزات ثابت و کالاهای سرمایهای کمکی نظیر تجهیزات و ماشینآلات کارخانهای قابلحمل تقسیم میشود.
۳) قدرت چانهزنی عرضهکنندگان ملزومات مصرفی و خدمات که بهطور مستقیم در کالاهای ساخته شده مصرف نمیشوند.
با توجه به اهمیت قدرت چانهزنی عرضهکنندگان مواداولیه و قطعات در صنعت خودرو قدرت چانهزنی قطعهسازان را در زیر مورد بررسی قرار میدهیم. در صنعت خودروی ایران تامینکنندگان میتوانند قدرت چانهزنی خود را بر دیگر اعضا از طریق افزایش قیمتها یا کاستن از کیفیت کالا و خدمات خریداری شده تحمیل کنند. گروه خریداران صنعت قطعات خودرو ایران بهطور عمده عبارتند از کارخانههای خودروسازی موجود در ایران. این گروه باتوجه به ویژگیهای ذیل بر صنعت تولید قطعات خودرو در ایران تاثیر میگذارند:
▪ محصولاتی که از صنعت تولید قطعات خودرو میخرند، جزئی از محصولات خود آنهاست و بخش قابلتوجهی از هزینههای تولید را تشکیل میدهد.
▪ خریدهای خودروسازان متمرکز بوده ودر حجمی زیاد صورت میپذیرد.
اگر خدمات پس از فروش خودروسازان گسترده باشد و خودروسازان قطعات تندمصرف و کندمصرف را به نمایندگیهای خدمات پس از فروش عرضه کنند، سودآوری قطعهسازان بهمخاطره میافتد. کیفیت الزامی و جذاب، داشتن علامت تجاری برای اینگونه قطعهسازان نوعی مزیت تلقی میشود.
قطعهسازان اصلی، علاوهبر اینکه قطعات خود را با مارک شرکت سفارشدهنده تولید میکنند، در کنار سفارشات خودروسازان، قطعاتی را تولیدو به بازار عرضه میکنند. مزیت این حالت آن است که با داشتن بازاری پایدار، به بازارهای دیگر نیز روی میآورند. قطعات یدکی توسط قطعهسازان مستقل تولید میشوند.
در این بازار، رقابت شدید و ورود و خروج از صنعت آسان است زیرا اینگونه قطعات، فناوری پایینتری دارند. در مقایسه با قطعهسازان اصلی، مشتریان این نوع قطعهسازان اشخاص بوده و خریداری در حجم زیاد صورت نمیگیرد حال اینکه قطعهسازان اصلی در حجم زیاد قطعاتشان به فروش نمیرسد.
تنوع تولیدات قطعهسازان مستقل، بالا بوده و انعطافپذیری بیشتری در تولید قطعه دارند.
پ) تهدید واردشوندگان جدید
وقتی رقبایی جدید وارد صنعت شوند، باعث افزایش رقابت شده و ممکن است سود و قیمتها را بین رقبای موجود کاهش دهند. ممکن است با ایجاد پروژههای جدید، ارائه کالای ارزان قیمت، سهم بازار رقبای موجود در صنعت کاهش پیدا کند و ورود یک رقیب در بازار به معنای تقسیم سهم بازار بین تعداد بیشتری شرکت است.
واردات خودرو، بزرگترین تهدید برای صنعت خودروی ایران تلقی میشود. با آزاد شدن واردات خودرو، رقبای خارجی از نظر کیفیت و قیمت منطقی، از صنعت خودروسازی ایران جلوتر هستند، وارد بازار داخلی ایران میشوند. بهاینترتیب تعداد رقبا افزایش یافته و با تصاحب سهم خودروسازان ایرانی، باعث کاهش سهم بازار خودروسازان داخلی میشوند. البته در مسیر این ورود، موانعی نیز وجود دارد که شرکتهای خارجی را در ابتدای کار با مشکلاتی روبهرو میسازند. تعدادی از این موانع و مزیت صنعت خودروی ایران عبارتند از:
۱) صرفهجویی در مقیاس: وقتی محصولی با تسهیلات فراوان و در حجمی بیشتر تولید میشود، بازدهی بالاتری دارد لذا مانع ورود رقبای جدید میشود.
این خصوصیات در تویوتا که رقیب ایران بعد از واردات خواهد بود، وجود دارد و توان رقابتی آن را افزایش میدهد. طبعا تولید انبوه در یکی از محصولات شرکتهای ایرانی باعث میشود که توانایی رقابت را با قیمت کم داشته باشد.
۲) بالا بودن سطح سرمایهگذاری تجهیزات: از آنجا که شرکتهای خارجی ورودی به بازار ایران کارخانه یا انبار نمیسازند، یکی از نقاط قوت شرکتهای ایرانی وجود کارخانه و انبار آنها در ایران و اشراف بیشتر و بهتر آنها بر بازار است.
۳) بالا بودن سطح تنوع محصولات: بین خودروسازان ایرانی، تنوع محصول وجود دارد، اما متأسفانه قیمت آنها قابل رقابت با شرکتهای خارجی نیست.
۴) دسترسی به کانالهای توزیع: یکی از موانعی که پیش روی واردکنندگان خودرو (در افزایش هزینهها) نسبت به خودروسازان ایران است، دسترسی به کانالهای توزیع است. شرکتهای خارجی باید هزینهی حملونقل را متحمل شوند، اما دسترسی به خودروهای داخلی آسان است.
۵) سیاستهای تجاری دولت: دولت، واردات را کاملاً آزاد نمیگذارد بلکه با تعیین تعرفههای خاص و تعریف میزان معینی از خودرو برای ورود به بازار ایران در افزایش قیمت خودروهای وارداتی مؤثر است. بنابراین، بزرگترین فرصتی است که بعد از واردات نصیب خودروسازان داخلی شده و برای مدتی میتوانند استراتژیهای قیمتی را اجرا کنند.
● موانع تعرفهای
دولت بهمنظور کسب درآمد و یا حمایت از صنعت خودرو داخل و بهمنظور جلوگیری از وارد آمدن شوک قیمتی به بازار خودرو، تعرفه ۱۴۷ درصدی را برای واردات خودرو در نظر گرفته است. بنابراین، قیمت خودروهای وارداتی در بازار داخلی، گران بوده و مشتریان خودروهای وارداتی، افرادی با درآمد قابلتصرف بالا هستند. با توجه به سطح متوسط رو به پایین درآمد قابلتصرف مردم ایران، بازار هدف خودروهای داخلی وسیعتر از بازار خودروهای وارداتی بوده و در نتیجه صنعت خودرو بهتر میتواد استراتژیهای قیمتی را در بازارهای خودرو ایجاد کند.
● موانع غیرتعرفهای
الف) سهمیه: دولت بهمنظور حمایت از صنایع خودروسازی داخلی و جلوگیری از افزایش بیکاری، میزان واردات خودرو را ۱۰ درصد تولیدات داخلی اعلام کرده است.
ب) وضع استانداردهای بهداشتی و محیط زیست: دولت برای حفظ محیطزیست و ... به خودروهای دارای استاندارد جهانی اجازه ورود به بازار ایران میدهد.
ج) سهمیهبندی سوخت: سوخت و دیگر نیازمندیهای مرتبط با صنعت خودروسازی، موجب اثرگذاری مستقیم بر قیمت و در نتیجه تغییر عرضه و تقاضای خودروهای خارجی میشود. مثلا، تصویب عدم اعطای یارانه سوخت به خودروهای تولید خارج،؛ اثر قابلملاحظه در اقبال عمومی به این نوع خودروها دارد.
ت) قدرت چانهزنی خریداران
الف) قدرت چانهزنی مصرفکنندگان نهایی و مشتریان
ب) قدرت چانهزنی واسطههای توزیع
قدرت چانهزنی مصرفکنندگان نهایی در ایران، به درآمد سرانه آنان بستگی دارد. عدهای از مردم، قادر به خرید خودرو در شرایط کنونی نیستند و اگر خودروسازان بتوانند بین قیمت و درآمد قابلتصرف مردم عادی، تعادل ایجاد کنند، فروش افزایش مییابد و عدهای از مشتریان بالقوه قادر به خرید خودرو میشوند. اگر واردات خودرو به کشور آزاد شود، قدرت چانهزنی خریداران افزایش مییابد. آنها میتوانند خودروی موردنظر خویش را از میان مدلهای بیشتری انتخاب کنند. در نتیجه کیفیت بالا و قیمت منطقی به عاملی مهم در جذب مشتری تبدیل میشود. یکی از راههای کوتاهکردن دست واسطهها از بازار خودرو، استفاده از تجارت الکترونیکی است. بهتر است به نمایندگیها اهمیت بیشتری داده و حتی برای خرید و فروش خودروهای دست دوم نیز (با هدف کنترل قیمت) نمایندگیهایی ایجاد کنند و فعالیت آنها را در نظر بگیرند.
اگر واردات خودرو آزاد نباشد، قدرت چانهزنی مشتریان کاهش مییابد، زیرا فقط میتوانند تولیدات داخلی را خریداری کنند. درصورتیکه واردات خودرو با اعمال تعرفههای واردات و سهمیهبندی محدود شود، قدرت چانهزنی مشتریان کاهش خواهد یافت.
شرکت ایران خودرو، دارای بیش از ۳۵۰ نمایندگی در شهرهای مختلف ایران است. نمایندگیها در زمینه فروش، تعمیرات، خدمات پس از فروش و خدمات کارشناسی توسط کارشناسان خبره در تعمیرگاههای مجهز فعالیت میکنند. این شرکت، در کشورهای خارجی از جمله عربستان صعودی، آلمان، ارمنستان، امارات متحده عربی، ترکمنستان، سوریه، قزاقستان، آذربایجان، تاجیکستان نیز نمایندگی دارد. با تجزیهوتحلیل نیروهای پورتر در صنعت خودرو، فرصتها و تهدیدات صنعت خودروی ایران شناسایی شده و در کنار تجزیهوتحلیل محیط کلان که شامل عوامل اقتصادی- مالی، سیاسی – قانونی، فناورانه – اطلاعاتی و اجتماعی – فرهنگی است، دیگر فرصتها و تهیدات مشخص میشوند و بعد از تجزیهوتحلیل زنجیره ارزش پورتر و ارزیابی سازمان و منابع آن، نقاط قوت و ضعف شناسایی شده، سپس برای تدوین استراتژی اقدام میشود.
منابع
۱. پورتر، مایکل، استراتژی و اینترنت، حسین حسینیان، نشریه گزیده مدیریت، تیرماه ۱۳۸۰
۲. فردآر، دیوید، مدیریت استراتژیک، علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۷۹
۳. مجموعه مقالات سمینار دورنمای صنعت خودرو و قطعهسازی ایران، روابط عمومی شرکت سازهگستر سایپا، تهران، پاییز ۱۳۷۹
۴. مجموعه مقالات همایش صنعت خودروسازی، سرمایهگذاری و توسعه، چاپ پیام ایرانخودرو، ۱۳۷۸
۵. هریسون، جفری و جان کارون، مدیریت استراتژیک، بهروز قاسمی، تهران، نشر آبتین، ۱۳۷۸
۱. پورتر، مایکل، استراتژی و اینترنت، حسین حسینیان، نشریه گزیده مدیریت، تیرماه ۱۳۸۰
۲. فردآر، دیوید، مدیریت استراتژیک، علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۷۹
۳. مجموعه مقالات سمینار دورنمای صنعت خودرو و قطعهسازی ایران، روابط عمومی شرکت سازهگستر سایپا، تهران، پاییز ۱۳۷۹
۴. مجموعه مقالات همایش صنعت خودروسازی، سرمایهگذاری و توسعه، چاپ پیام ایرانخودرو، ۱۳۷۸
۵. هریسون، جفری و جان کارون، مدیریت استراتژیک، بهروز قاسمی، تهران، نشر آبتین، ۱۳۷۸
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست