جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
دین و تجدد: یک نظریه جدید
”مدرنیته یا تجدد تجربهای جدید برای جهان بود که از قرن ۱۸ میلادی با عنوانهای مختلف موضوع بحث و گفتگو قرار گرفت. نظریات متفاوت بسیاری در این زمینه وجود دارد به گونهای که حتی شاید بتوان همه نظریات جامعهشناسان کلاسیک را به نوعی بحث در این باره تلقی کرد اما در مجموع این نظریات، کمتر به جایگاه دین در شکلدهی این تحول تاریخی پرداخته شده است گرچه در این میان نباید سهم فیلسوف و متفکر اجتماعی آلمان، ”ماکس وبر“ را در پرداختن به رابطه میان دین و تجدد در کتاب اخلاق پروتستانیسم نادیده گرفت“.
دکتر حسین کچوئیان عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، با این مقدمه، سخنرانی خود را در نشست روز پنجم اردیبهشت ماه گروه علمی ـ تخصصی جامعهشناسی دین، در قالب موضوع دین و تجدد آغاز کرد.
به گفته او، در باب ماهیت تجدد و چگونگی ظهور و بروز آن، دو دسته نظریه وجود دارد که نخستین صورتبندی از این مسأله را فلسفه تاریخ در قرن ۱۸ ارائه میدهد که تفسیر ”اگوست کنت“ نیز میتواند نمونهای از آنها باشد.
تفسیرهای دسته نخست به تعبیر دکتر کچوئیان، تفسیرهای معرفتشناسانه از تجدد است که چیزی شبیه نظریه پیشرفت و ترقی قرن ۱۸ را مطرح کرده و این تحول را به عنوان یک تحول تاریخی به تطور در عقل و اندیشه ربط میدهد و ارائه دهندگان این نظریه بر این باورند که کل تاریخ تحت تأثیر تحولات انسان شکل میگیرد. به عبارت دیگر مطابق با این دیدگاه، کل تاریخ در جهالت و ظلمت قرار داشته و پیدایش تجدد نقطه خروج از آن است.
از نقطه نظر این تئوری، بشر در کلیت خود، عالمی است که در جستجوی روشنایی عقل یا علم است و این تلاش ادامه دارد تا به مرحله نهایی تجدد یعنی همان خرد روشن شده، دست یابد. به بیان دیگر، در این دیدگاه، تجدد حاصل کوششی حقیقت یابانه است.
دکتر کچوئیان نوع دیگر تفسیر از تجدد را که اخیراً غالب شده، با نمونه کاملی از آن، یعنی تفسیر فوکویی از تاریخ و تجدد معرفی کرد و گفت: در این تفسیر ظهور تجدد به هیچ وجه به عقل مربوط نمیشود بلکه میتوان گفت تفسیر فوکویی در واقع تفسیر وجود شناسانه تاریخ است. یعنی آنچه واقع شده تحول در ذهن معرفت نبوده است و ظهور تجدد به یک فعالیت بیغرض حقیقت یابانه ربطی ندارد. بنا بر نظر کچوئیان، در مجموعه این تفسیرها، تفسیری نداریم که جایگاهی ماهوی و اساسی برای دین قائل باشد و از این منظر او تفسیر نوع سومی درباره موضوع تجدد را ارائه داد که مسأله را در یک تحول وجود شناسانه جستجو میکند و به عبارتی کل تاریخ را در چنین چارچوبی قرار میدهد و در همان قالب هم تجدد را چنین میبیند.
به گفته وی، ”اریک وگلین“ فیلسوف آلمانی قرن بیستم، ارائه دهنده این نوع تفسیر بوده و معتقد است: تطورات تاریخی، تطورات وجود شناسانهای است. کچوئیان یادآور شد که نگاه او در زمینه فهم تاریخ و انسان تا حد زیادی هایدگری است، با این تفسیر که از نقطه نظر این متفکر، هایدگر اوج الحاد غرب را بیان میکند و او از این منظر به هایدگر نگاه میکند یعنی هر چیزی که اتفاق میافتد با مضمونی شبه فوکویی بیرون از اراده انسانهاست.
در واقع تطورات مختلف تاریخی از دیدگاه وگلین، حاصل دریافتهای تجربی انسانها در مقاطع خاص تاریخی از تجلیات وجود است. کچوئیان در کتاب اخیر خود، با عنوان ”تجدد از نگاهی دیگر“ نیز بیان میکند که ”برای وگلین سیر تاریخ در صورت کلیاش، مسیری از اجمال و بساطت به گشودگی و تفصیل وجود میباشد و این مسیر عیناً در آگاهی منعکس است، زیرا آگاهی دقیقاً از درون تجربه وجود سر برمیآورد. اگر مسأله را به اقتضای ماهیت موضوع در قالب زبانی عرفانی و یا حتی هگلی بیان کنیم، تاریخ بشری، تاریخ تجلیات مختلف وجود و ظهور این تجلیات از طریق آگاهی در عینیت نظم جامعه، فرهنگ و حیات انسانی است“.
وی در توضیح این بحث، در سخنرانی خود نیز گفت: به تعبیر هایدگری، ما در وجود و حیات و هستی شناوریم و در قلمرو و ساحت هستی بازیگریم البته با این تفاوت که واجد چیزی به نام آگاهی هستیم و این امکان را داریم که نسبت به بازی فهم پیدا کنیم و درکی نسبت به هستی بیابیم. دورههای تاریخی حاصل این تجلیات و درکهای ماست. یعنی هر دوره تاریخی با یک درک معنایی آغاز میشود که معنای کانونی هر تمدن و عصری را میسازد و آدمها با دستیابی به معنای خاصی که در تجلی شخصی ظاهر شد، به شکلدهی ساخت تاریخی و تمدن جدید میپردازند.
وی افزود: وگلین انواع مختلف تجربیات تاریخی را مطرح کرده ولی از یک منظر هستی شناسانه که بخشی از آن بههستی انسانی و بخشی به تجلیات باطن آدم ربط مییابد، سه مرحله از گونههای مختلف معنا یا صورتهای تاریخی را معرفی کرده است؛ به تعبیر او، یک مرحله همان مرحلهای است که با عنوان هستی اسطورهای میشناسیم و در این مرحله نوع تجربه انسان از وجود آدم اجمالی و بسط نیافته است. انسان در این مرحله بخش مادی، فیزیکی و متعالیاش از هم جدا نشده و حتی خدایان در کنار او زندگی میکنند.
کچوئیان در سخنان خود، مرحله دوم را در دیدگاه وگلین مرحله هستی متافیزیکی شمرد و ادامه داد: مهمترین مرحله، مرحله دوم و مرحلهای از ظهورات هستی است که محصول تاریخی آن مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش است. روششناسی این متفکر رجوع به نمادهایی است که در هر دوره تاریخی ظاهر میشود. به نظر او معرف تجربه، وجود نمادها و سمبلهایی است که در قالب اندیشههای مختلف ظاهر میشود. او دلیل اهمیت مرحله سوم را در این میداند که مفاهیمی مثل نفس و روح و عقل در تفکرات بشر ظاهر میشود و این دوره را دوره ظهور ادیان بزرگ، امپراطوریهای بزرگ و فلاسفه بزرگ معرفی میکند.
کچوئیان افزود: تفسیری که در این نظریه برای توضیح مسأله ارائه شده، اگزیستانسیالیستی است یعنی همه چیز در تحولات تاریخی به تجربیات وجودی انسان مربوط میشود. مشخصاً از نظر این متفکر، تجدد با ظهور فلسفهها یا جریانات اجتماعی که ما تحت ”غنوسیه“ (Gnosticism) میشناسیم، آغاز میشود.
وی ادامه داد: به نظر وگلین، تجدد با پیامدهایی ربط پیدا میکند که با تجربه اخیر انسان از معنای وجود مرتبط میشوند. در واقع هم از نظر فلسفی و هم جامعهشناختی، تجدد تداوم جریان غنوسیه در صورتهای متفاوت است. در واقع به عقیده وگلین، حاصل تجربه تاریخی خاص که در این تمدنها و ادیان مختلف ظهور یافت، یک اضطراب وجودشناسانه بود. به این دلیل که در پی این تحول، انسان فهمید هستیای برزخی و متعالی دارد و صرفاً محدود به بعد مادی و فیزیکی نیست. پیامبران نیز درک تازهای از الوهیت یافتند که خدایان را خارج و ماوراء تجربه بشری قرار دادند و از همین جا مسأله معنا پیدا شد چرا که این مسأله زمانی پیدا میشود که انسان هستی گسترده و وسیعی داشته باشد (از خاک تا افلاک) و برای او این پرسش مطرح شود که من کیستم، چیستم و کجا هستم. به نظر وگلین این تجربه اضطرابآوری برای بشر بوده و وضعی تحملناپذیر برای او به وجود آورده است. اما در عین حال، فرقههای غنوسیه را داریم که عکسالعمل تلاش برای عدم قبول این تفسیر از عالم و هستی هستند.
کچوئیان تأکید کرد: غنوسیگری در واقع تلاش برای رهایی از این تفسیر اضطرابآور وجود است و ویژگی اصلی آن اعتقاد به این اصل است که عالم ما ظلمانی است. البته این تفکر معتقد به وجود یک خدای واحد است ولی در یک مرحله که به خلقت این عالم مربوط میشود. اعتقاد اصلی آن، این است که ما دو خدا داریم خدای خیرات و خدای شرور و این جهان توسط خدای شرور پدید آمده است چرا که اگر خدای خیر قادر بود، باید عالم بدون نقصانی میآفرید.
وی افزود: در مقابل تجربه وجودی که عالم انسانی را عالم ظلمانی میکرد، دو نوع واکنش میتوانست وجود داشته باشد؛ یک واکنش تفسیر مسیحی غنوسیگری و دیگری واکنش صوفیانه. در این زمینه واکنش غنوسیگری براساس تفسیری بود که به وسیله دانش متحول کردن عالم را ممکن میدانست که البته با تخریب جهان حاصل میشد.
کچوئیان در فصل دوم کتاب تجدد از نگاهی دیگر، به تفصیل، اندیشه وگلین را در ربط میان تجدد و غنوسیه براساس نوع فلسفه تاریخ بیان میکند اما در نشست گروه جامعهشناسی دین نیز به صورت اجمالی در این باره گفت: به نظر وگلین، تمدن مسیحی قبل از تجدد نیز حاصل چالش با این فکر بود که نتیجه آن نوعی تقویت ساختاری در تمدن مسیحی قرون وسطی بود که بخش جسمانی عالم را به دست قیصر و بخش روحانی آن را به دست کلیسا میداد. این ثنویت راوی جایگاه برزخی انسان در بازی وجود است و همین جایگاه برزخی است که معناسازی و تفکر را برای انسان ضروری میسازد.
دکتر کچوئیان افزود: تفکر دیگر فرقههای بدعتگرای مسیحی این بود که در طلب برقراری سلطنت مسیحی در این دنیا تلاش کنند و این در مقابل فکر غنوسیگری مسیحی، فکر هزاره گرایانه، مطرح شد که میگفت در رأس هزاره مسیح میآید و عالم متعالی و بهشت اخروی را در همین دنیا محقق خواهد کرد. به نظر وگلین در واقع از همین نقطه شکلگیری جدید تجدد به لحاظ اجتماعی و نظری شروع میشود یعنی بعد از مأیوسی از آمدن مسیح حوالی قرن ۱۱ و ۱۲ که چیزی به عنوان بهشت دنیایی مطرح میشود.
کچوئیان در پایان این نشست گفت: در نظریات قبلی راه نجات عالم تخریب آن بود و دانش مورد نیاز برای این منظور دانش رمزی و سری شناخته شد ولی در تجدد، عالم ظلمانی است اما اصلاح آن از طریق تخریب آن نیست بلکه نجات و رهایی از طریق تسلط بر این عالم و مبدل کردن آن است و راه دستیابی به این امر نیز دانش است اما دانشی که در دوران خود این عالم گذاشته شده است.
● «تجدد از نگاهی دیگر»:
کتاب را معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در زمستان ۸۳ و در ۲۱۲ صفحه به چاپ رسانده که حاوی سه فصل است.
۱) فصل اول: متفکری غیرمتجدد؛ از آشنایی تا بیگانگی.
۲) فصل دوم: تجدد؛ از بازگشایی تا اغلاق مجدد روح
۳) فصل سوم: تجدد؛ تحولی وجود شناسانه، نه معرفت شناسانه.
منبع : انجمن جامعه شناسی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست