یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
حنجرههای آفتابی: دو یادداشت از هزار یادداشت

محل نشر : شیراز
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۰۵/۰۳
رده دیویی : ۸fa۱.۰۰۹
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۲۸
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : ۳۵۴۴ PIR/ذ۹ح۹
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۳۵۸-۲۱۷-۵
در بخش نخست کتاب واژه ساقی در شعر فارسی یا نگاه محوری به شعر حافظ ـ شناسایی و بررسی شده و در این میان شواهدی چند عرضه گردیده است. به تصریح نگارنده: '... پرداختن به واژه چهارحرفی 'ساقی' و نگاه نه چندان گسترده به این کلمه در هزار سال شعر شاعران پارسیگوی در حوزههای مختلف شعر فارسی است, که محور را شعر حافظ قرار دادیم, چرا که این سخن پرداز جامع, خاصه در غزل فارسی واژه 'ساقی' را نیز به مثابه بسیاری 'سمبول'های به کار گرفته شده در شعر گویندگان فارسی زبان, به گونهای 'تکامل' سوق داده و آن را به صورت یک ابزار اجتنابپذیر و نه وسیلهای برای پرکردن 'پازل' شعر عروضی در شعر شکوهمند خود دیده, کما این که کم و بیش بزرگانی چون سعدی و نظامی و مولوی و حتی شاعرانی دیگر نظیر عطارنیشابوری, فخرالدین عراقی, خواجوی کرمانی نیز روی این واژه پر رمز و راز حساب باز کردهاند. به نظر میرسد که به دنبال شاعر شگفتانگیز شیراز, حافظ باید این لغت به صورت دستمایهای از صافی گذشته و کلمهای فاخر به ضیافت شعر فارسی دعوت شود'. در بخش دوم, مقالهای تحت عنوان 'نگاهی دیگر به عاشقانههای سعدی و حافظ آورده شده است. در کتاب آمده است: 'برای پرداختن به عشق در غزل سعدی, کافی است, غزلهای او را بخوانیم و حتی چند بار بازخوانی کنیم. اگر بتوانیم هاله تقدسهای تزریقی را از گرداگرد غزل شیخ دور کنیم و شعر محض را مد نظر قرار بدهیم بی هیچ گونه دودلی متوجه خواهیم شد که زیربنای غزل بلند سعدی 'عشق' است. هرگز فراموش نکنیم که سعدی بیشتر از هر شاعری در این سرزمین به معنی واقعی کلمه (مردمی) است و اهل گپ و آمد و شد با مردم بوده. غزلیات آغاز شاعری او را به هیچ روی نمیتوان از عاشقیهای کوچه جوانی کنار گذاشت, آنقدر نشانیها واضح است که به قول امروزیها شماره پلاک و کد پستی, آن هم در محدوده زمین دارد.... و اما عشق در غزلیات حافظ با توجه به بار معنایی متفاوت و این که شعر بر خلاف شعر سعدی, تن به وحدت موضوع نمیدهد و تنها به محوری عمودی متکی نیست, راه به سهولت معنایی زودیابی نمیبرد, گاه میتوان چند برگردان را از آن دریافت کرد....'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست