شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
مجله ویستا

سامسونگ NV۱۱


سامسونگ NV۱۱
آن‌چه با این دوربین‌ به‌دست می‌آورید یک دستگاه کم حجم معمولی ۱/۱۰ مگاپیکسلی در یک بدنه زیباست که به‌طور قطع دوستانتان به آن توجه کرده و درباره آن از شما می‌پرسند!
به‌طور حتم NV۱۱ سامسونگ زیبا بوده و همانند همتاهای دیگر خود در این خط تولید مجلل است. اما تصویرهای خروجی این دستگاه در مقایسه با ظاهر پرزرق و برق آن چگونه‌اند؟
NV۱۱ دارای خروجی ۱/۱۰ مگاپیکسلی همانند نمونه پیشین خود یعنی NV۱۰ با لنزهای جدید و لنز زوم Kreuznach (معادلmm۱۹۰ - ۳۸ ۳۵ mm)، سرعت ایزو از ۸۰ تا ۱۶۰۰، سرعت شاتر از ۱۵ تا ۲۰۰۰/۱ ثانیه، صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۷/۲ اینچی و ۰۰۰/۲۳۰ نقطه با یک بدنه استیل ضدزنگ مشکی رنگ است. این دوربین برای کنترل نوردهی حالت‌های متداول؛ Program، Auto و Scene و هم‌چنین کنترل دستی را به همراه چند محدودیت ارائه می‌کند. ضبط فیلم در سی فریم بر ثانیه در اندازه (۴۸۰٭۶۴۰ پیکسل) VGA و ذخیره آن در فرمت ۴ ـ MPEG صورت می‌گیرد.
این دوربین دارای آخرین نسخه رابط Smart Touch سامسونگ بوده و دارای منوی پیمایش کاربری و کارآئی‌های کنترل لغزان انگشتی روی دکمه‌های چندتائی است که در بخش عقب و اطراف صفحه‌ نمایش ال‌سی‌دی قرار دارند. این رابط بی‌همتا بوده و به‌کارگیری آن برای انجام بسیاری از کارها ساده است.
وقتی برای نخستین‌بار از دوربین استفاده می‌کنید باید برای برخی کارائی‌های اولیه به حالت دستی (Manual) مراجعه کنید. این کاری است که چگونگی آن را با کمی تمرین یاد می‌گیرد، اما ممکن است رابط شما را سردرگم و خسته کند. در این‌صورت از یک عکاس حرفه‌ای بخواهید که با دوربین شما عکاسی کند.
از طرفی حساسیت دکمه‌ها کمی نگران‌کننده است و به همراه تکان دادن انگشت‌ها به اطراف امکان انتخاب گزینه‌ اشتباه وجود دارد، بنابراین باید برای سادگی در کاربرد، نمره پائینی به Smart Touch داد. هرچند می‌توانیم آن را ایده جالبی بدانیم که برای مفید واقع شدن به کار بیشتری نیاز دارد. در بیشتر موارد فوکوس خودکار سریع و مناسب بوده و به‌جز موارد نور کم فوکوس کردن کم‌تر از نیم ثانیه طول می‌کشد. (وقتی چراغ‌ کمک فوکوس در جلوی دوربین برای کمک به سیستم فوکوس خودکار روشن می‌شود) فاصله شاتر یعنی مدت‌زمانی که میان فشردن شاتر و ثبت عکس طول می‌کشد، بسیار کم و در بیشتر موارد نامحسوس است. با این‌حال بدان معنا هم نیست که سرعت این دوربین بی‌مانند است.
پس از گرفتن عکس، حدود یک تا پنج ثانیه طول می‌کشد تا دوربین برای عکس بعدی، بسته به حالتی که در آن عکاسی می‌کنید، آماده شود.
با روشن کردن حالت عکاسی Continuous، می‌توانید با سرعت بسیار بالای ۶/۰ فریم در هر ثانیه عکاسی کنید. این دوربین پردازش عکس‌ها را تا زمان کامل شدن عکاسی پیوسته به تعویق انداخته و پس از سه فریم پی‌درپی زمان طولانی معطلی دارد و ”Motion Capture Continous“ تا بیست تصویر با رزولوشن پائین‌تر (۷۶۸٭۱۰۲۴) در یک ردیف حدود هفت فریم در ثانیه عکاسی می‌کند. در هر دوی این حالت‌ها پس از گرفتن عکس، ال‌سی‌دی خاموش شده و بدون منظره‌یاب دیداری هیچ راهی برای دنبال کردن سوژه متحرک بدون ال‌سی‌دی وجود ندارد. بیشتر عکس‌ها شفاف و دارای کنتراست هستند که گواهی بر کیفیت لنز Kreuznach ـ Schneider است. با این‌حال در آخرین حد دامنه زوم، زوایای تصویر کمی منحنی می‌شود که حتی در چاپ‌هائی با اندازه کوچک نیز مشهود است. بیشترین گشادگی دیافراگم ۸/۲/f توانمندی بیشتری را برای عکاسی عمق میدان انتخابی نسبت به بسیاری از دوربین‌ها با دیافراگم کندتر ارائه کرده و پس‌زمینه‌های خارج از فوکوس نسبت به آنها دارای نمای همواری هستند.
اندازه بیشترین گشادگی دیافراگم متغیر بوده و نهایت حالت واید آن ۸/۲/f و نهایت لانگ ۴/۴/f است که نسبت به نمونه‌های دیگر در حالت لانگ طیف کارآمد و مفیدی به‌حساب می‌آید. کار زوم کردن به کمک دکمه زوم بالا و پائین پشتی آسان است و زمانی که دوربین را در حالت معمولی و عکاسی با دوربین‌های دیجیتالی جلوی خود گرفته‌اید، دقیقاً زیر انگشت شما قرار می‌گیرد. نبود یک منظره‌یاب دیداری که در این روزها متداول شده، مایه تأسف است، اما ال‌سی‌دی شفاف و با دقت بالا در یک روز روشن نمای قابل توجهی را به وجود می‌آورد، حتی اگر سطح براق آن باعث انعکاس نور شود.
هرچند کیفیت تصویر این دوربین مناسب است، اما نمی‌تواند با طیف ده مگاپیکسلی در دوربین‌های دیگر متمایز باشد. حتی در ایزوی صد، اغتشاش قابل رویت است، اما با این‌حال چندان قابل ایراد نیست، در صورتی‌که این اغتشاش در ایزوی هشتصد آزاردهنده به‌نظر می‌رسد. کاهش اغتشاش در ایزوی دویست و حوالی آن کنترل می‌شود، البته کمی بی‌ظرفیت بوده و جزئیات را از بین می‌برد. عکس‌های گرفته‌ شده با ایزوی بالا حتی با کاهش اغتشاش بازهم دارای اغتشاش خواهند بود. در این زمینه نتایج، تفاوت چندانی با دوربین‌های دیگر نداشته و باید وارد قلمرو DSLRها شوید تا به پیکسل‌ها با اغتشاش کم‌تر دست یابید. (به دلیل کاربرد DSLRها با حسگرهای بزرگ‌تری که در کنترل اغتشاش بهتر کار می‌کنند.)
● تشخیص چهره، حالت‌های فیلمبرداری و بازنواخت
ASR سامسونگ (کاهش لرزش پیشرفته)، وقتی سرعت شاتر برای خودداری از لغزش بسیار پائین است مشکل را تشخیص داده و میزان ایزو را به‌صورت خودکار افزایش می‌دهد تا به سرعت شاتر بالاتری برسد. در حالی‌که این ویژگی در برخی شرایط مفید است، بیشتر به تصویرهای غیرمنتظره‌ای با اغتشاش منجر شده و زمان پردازش را به‌گونه چشمگیری افزایش می‌دهد. ASR به‌جای این‌که یک گزینه منو باشد که در حالت‌های عکاسی بتوان آن را خاموش یا روشن کرد، ترکیبی با حالت‌های Auto، Program، Scene یا Manual است.
یکی از ویژگی‌های تازه و قدرتمند NV۱۱، فن‌آوری ”تشخیص چهره“ سامسونگ است که به‌ خوبی کار می‌کند. این در حالی است که اگر دوربین‌های دیگر مجهز به این ویژگی را به‌کار ببرید، درمی‌یابید که سامسونگ در این زمینه بی‌مانند بوده و بدون توجه به این‌که چهره در کجای فریم قرار دارد، آن را تشخیص داده و روی آن فوکوس می‌کند و در صحنه‌های دارای چهره‌های چندتائی برای گزینش، نزدیک‌ترین مورد را انتخاب می‌کند. مربع فوکوس ال‌سی‌دی روی صورتی می‌رود که به‌عنوان نقطه فوکوس به‌کار رفته و تأئید دیداری زیبائی از چیزی که برای فوکوس انتخاب کرده، ارائه می‌کند.
تنها جنبه منفی این ویژگی آن است که در تمامی حالت‌های عکاسی در دسترس نبوده و شما مجبورید در صورت تشخیص چهره، تنظیمات محدودی را برای حالت‌های Portrait برگزینید. روشن و خاموش کردن این ویژگی نیز دشواری‌های رابط Smart Touch را برجسته می‌سازد. در حالی‌که برای این ویژگی در پشت دوربین یک دکمه اختصاصی وجود دارد (میان دوازده دکمه دیگر با اشکال و اندازه‌های یکسان)، این رابط بیشتر تصمیم می‌گیرد به‌جای روشن و خاموش کردن تشخیص چهره، منو را باز کرده و در آن پیمایش کند. کنترل و بازبینی برای روشن یا خاموش بودن رابط هم به دلیل دکمه‌های غیرعادی و نامتعارف تشریفات خاص خود را دارد.
از میان حالت‌های صحنه، انتخاب‌های بسیاری در دسترس بوده و تمام موارد آزمایش شده نتایج مورد انتظار را ارائه می‌کنند. حالت صحنه Landscape دارای رنگ‌های شدید و عمق میدان بسیار بیشتری است. نور پس‌زمینه (Back Light) فلاش کافی را روشن می‌کند تا سوژه‌های پیش‌زمینه را با یک پس‌زمینه روشن متوازن سازد. حالت Beach&Snow در هنگام عکاسی از منظره‌های روشن از نوردهی کم خودداری می‌کند. این دوربین اشباع و توازن رنگ مناسبی را در هر شرایطی ارائه کرده و نورهای خورشید را بیش از اندازه کند یا دارای کنتراست نمی‌کند. فیلم‌های ضبط شده با NV۱۱ به دلیل رزولوشن ۴۸۰٭۶۴۰ و سرعت سی فریم بر ثانیه در حالت VGA سیار خوب هستند. شما تا زمانی می‌توانید به ضبط فیلم ادامه دهید که کارت حافظه فضای لازم را داشته باشد و با فشردن دکمه‌های رابط Smart Touch ضبط فیلم متوقف شده و با وارد کردن یک ضربه دیگر شروع می‌شود، در حالی‌که هر دو مرحله در یک فایل ضبط می‌شوند.
شما می‌توانید در حالت ضبط فیلم، بزرگ‌نمائی و کوچک‌نمائی کنید، اما در هنگام زوم، دوربین میکروفون را خاموش می‌کند تا صدای موتور در فیلم ضبط نشود، در غیر این‌صورت صدای عجیبی ایجاد می‌شود که به هیچ‌عنوان جالب نیست. توصیه ما این است که اگر صدا برایتان مهم است، برای مثال در هنگام نوازندگی دخترتان، زوم نکنید! بیشتر افکت‌های مشابه و در دسترس برای تصویرهای ثابت مانند فریم‌های گرافیکی را می‌توان برای فیلم‌ها نیز به کار برد. وقتی فیلم ضبط شد با کارائی‌های ویرایشی، بخش‌های ناخواسته را حذف کرده یا یک فریم جداگانه فیلم را انتخاب کنید و به‌عنوان یک تصویر ثابت ذخیره کنید. برای رسیدن به مدت زمان بیشتر فیلم، رزولوشن را تا ۲۴۰٭۳۲۰ یا به پانزده فریم در ثانیه یا هر دو حالت کاهش دهید.
حالت بازنواخت این دوربین دارای انواع گزینه‌ها برای ویرایش یا نمایش عکس‌هاست. شما می‌توانید روشنی، کنتراست و اشباع را تنظیم کرده، عکس‌ها را بریده، تغییر اندازه داده و بچرخانید (چرخاندن برای عکس‌های عمودی یک ضرورت است، زیرا دوربین‌ دارای حسگر جهت‌یابی نیست) و حتی می‌توانید از افکت‌های مشابهی (مانند ترکیب تصویرهای چندتائی با بهره‌گیری از فریم‌ها و پوشش‌های گرافیکی) در هنگام عکاسی بهره بگیرید.
ابزار حذف قرمزی چشم نیز در این محصول وجود دارد که بن‌نظر می‌رسد خیلی خوب کار نمی‌کند. با نتظیم حالت مدرج روی Photo Gallery، بازنواخت به شما امکان می‌دهد تا تصویرها را در دسته‌هائی (هم‌چون خانواده، دوستان، مراسم و غیره) مرتب کرده و در نمایش اسلاید مفصلی شامل؛ پاک کردن، انتقال و موسیقی پس‌زمینه قرار دهید.
شما می‌توانید فیلم‌ها را نیز ویرایش کرده و همان‌گونه که در بالا اشاره شد به آنها افکتی افزوده و سپس در نمایش اسلاید قرار دهید. یکی از نقاط منفی، حالت بازنواخت است که توضیح یک خطی help کار خود را همانند حالت ضبط انجام نداده و باید آیکون‌های مفیدی را که نامفهوم هستند به خاطر سپرده یا برای دسترسی توضیحات بیشتر به Manual بروید.
به‌کارگیری این دوربین با بدنه محکم فلزی بسیار دلپذیر بوده و احساس قدرت دلچسبی را در دستان شما ایجاد می‌کند. یک نوار لاستیکی در بخش جای دست برجسته واقع در جلوی دوربین قرار گرفته تا زاویه تکیه‌گاه محکمی را به‌وجود آورد. بدنه فلزی و محکم این دوربین کمی از نمونه‌های دیگر در این طبقه سنگین‌تر بوده و در حالی‌که در جیب پیراهن جای می‌گیرد آن را آویزان نیز می‌کند! دکمه‌های کنترل منسجم بوده و بهره‌گیری از آنها جدای از موضوع ارائه شده درباره رابط Smart Touch بسیار ساده است. دکمه‌های راه‌اندازه به زیبائی فرو رفته و پنهان است تا دوربین به‌صورت تصادفی روشن یا خاموش نشود. فلاش توکار برای اهداف موردنظر مناسب بوده و یا این‌که در مقایسه با توازن رنگ نور روز روشن کمی ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد به‌عنوان فلاش روز روشن به خوبی کار می‌کند.
ظاهر آن توجه همه را به خود جلب می‌کند، با این‌حال نتایج عکاسی به اندازه ظاهر شیک آن راضی‌کننده نیست. در حالی‌که تصویرها مناسب هستند و دوربین همانند نمونه‌های مشابه در این بسته به‌ خوبی کار می‌کند، اما ویژگی شگفت‌انگیزی نسبت به آنها ندارد.
آن‌چه با این دوربین به‌دست می‌آورید یک دستگاه کم‌حجم معمولی و ۱۰/۱ مگاپیکسلی در یک بدنه زیباست که به‌طور قطع دوستانتان به آن توجه کرده و درباره آن از شما خواهند پرسید.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه