شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
۵ دسامبر سال ۱۸۰۴ ـ جفرسونین دمکراسی و سوسیالیسم جفرسونی
توماس جفرسون اندیشمند و دولتمرد آمریکایی پنجم دسامبر سال ۱۸۰۴ میلادی برای دومین بار یه ریاست جمهوری ایالات متحده انتخاب شد. به این مناسبت نگاهی کوتاه به فرضیه او درباره دمکراسی ، موسوم به « جفرسونین دمکراسی » یا مردمسالاری جفرسونی و بعضی از عقاید دیگر او می افکنیم .
توماس جفرسون که اعلامیه استقلال به قلم اوست و هشت سال بر فدراسیون آمریکا ریاست کرده است فرضیه دمکراسی خود را با توجه به جمهوری افلاتون ، لیبرالیسم لاک ، مسئولیت اجتماعی رای دهندگان در قبال انتخاب خود (فرضیه اسپینوزا ) ، اندیشه های روشنگران قرون ۱۶ ، ۱۷ و۱۸ اروپا و اخلاق مسیحیت تنظیم و بیان داشته است .
او حقوق سیاسی ــ اجتماعی برابر مردم ، لیبراسم ، و مشارکت کامل دردمکراسی را سه عامل اصلی مردمسالاری اعلام داشته است .
جفرسون که از شاهدان عینی انقلاب فرانسه بود در مورد منتخبان ( نماینگان برای هرسطح ) تاکید بر شرایط فرد داشته از جمله تحصیلات و تجربیات ، شناخت او از مدیریت ها و جامعه ، شناخت منافع عمومی وعلاقمندی کامل به حفظ و تامین آنها ، ترس از اشتباه و خطا کردن در امور عمومی ، وبالاخره عزم جزم به خدمت داشتن .
جفرسون بشر را طبیعتا مشتاق به آزاد بودن ، استقلال فعالیت داشتن ، و دارای شان و حیثتی برابر بودن می داند که دشواری های یک جامعه با نقض این عوامل بروز می کند . جفرسون تاکید دارد که انسان حق زندگانی عادی کردن ؛ آزاد بودن ؛ پیشرفت داشتن و تملک دارد که نمی شود سه حق اول و دوم وسوم اورا نقض کرد که عصیانهای فردی و اجتماعی نتیجه آن است . در مورد حق چهارم ( مالکیت ) ، جفرسون آن را تا حد نیاز ضروری و متعادل؛ مجاز به محدودن شدن مشروط می داند و از این لحاظ است که مفسران عقاید جفرسون اورا متمایل به نوعی سوسیالیسم ملایم می پندارند و به این نظام « سوسیالیسم جفرسونی » عنوان داده اند ، زیرا که وی دولتها را مسئول تامین رفاه عمومی مردم می دانسته که در این قسمت افکار او با کاپیتالیسم خالص متفاوت است . کاپیتالیسم تامین رفاه یک فرد را که قادر به فعالیت است برعهده خود او گذارده است ، نه دولت . وی همچنین آموزش وپرورش مساوی و رایگان و نیز برخورداری مردم از امنیت کامل را حق اساسی آنان می دانسته که از نظر او امنیت قضایی و اقتصادی افراد از این قبیل است.
جفرسون همانند ارسطو تاکید بر اخلاق سیاسی داشت. وی که موسس دانشگاه دولتی ویرجینیا است گفته است که رشد و تکامل هر جامعه نسبت مستقیم با برخورداری مردم آن جامعه از اموزش و پرورش دارد و هر قدر که سطح آگاهی های مردم بالا برود قانون شکنی و تعدی کمتر می شود . جفرسون نشریات ( رسانه ها ) ، کتابها و سخرانیهای عمومی را بمانند مدارس از ستونهای اصلی آموزش و پرورش مردم دانسته است .
وی می گوید کشوری را می توان مستقل حقیقی خواند که از لحاظ اقتصادی خود کفا باشد . نقل کرده اند که جفرسون گفته است : یک دولت (شهر ، ایالت و یا کشور ) که نتواند مالیات واقعی وضع و آن را جمع آوری کند از مردم خود واهمه دارد.
توماس جفرسون که اعلامیه استقلال به قلم اوست و هشت سال بر فدراسیون آمریکا ریاست کرده است فرضیه دمکراسی خود را با توجه به جمهوری افلاتون ، لیبرالیسم لاک ، مسئولیت اجتماعی رای دهندگان در قبال انتخاب خود (فرضیه اسپینوزا ) ، اندیشه های روشنگران قرون ۱۶ ، ۱۷ و۱۸ اروپا و اخلاق مسیحیت تنظیم و بیان داشته است .
او حقوق سیاسی ــ اجتماعی برابر مردم ، لیبراسم ، و مشارکت کامل دردمکراسی را سه عامل اصلی مردمسالاری اعلام داشته است .
جفرسون که از شاهدان عینی انقلاب فرانسه بود در مورد منتخبان ( نماینگان برای هرسطح ) تاکید بر شرایط فرد داشته از جمله تحصیلات و تجربیات ، شناخت او از مدیریت ها و جامعه ، شناخت منافع عمومی وعلاقمندی کامل به حفظ و تامین آنها ، ترس از اشتباه و خطا کردن در امور عمومی ، وبالاخره عزم جزم به خدمت داشتن .
جفرسون بشر را طبیعتا مشتاق به آزاد بودن ، استقلال فعالیت داشتن ، و دارای شان و حیثتی برابر بودن می داند که دشواری های یک جامعه با نقض این عوامل بروز می کند . جفرسون تاکید دارد که انسان حق زندگانی عادی کردن ؛ آزاد بودن ؛ پیشرفت داشتن و تملک دارد که نمی شود سه حق اول و دوم وسوم اورا نقض کرد که عصیانهای فردی و اجتماعی نتیجه آن است . در مورد حق چهارم ( مالکیت ) ، جفرسون آن را تا حد نیاز ضروری و متعادل؛ مجاز به محدودن شدن مشروط می داند و از این لحاظ است که مفسران عقاید جفرسون اورا متمایل به نوعی سوسیالیسم ملایم می پندارند و به این نظام « سوسیالیسم جفرسونی » عنوان داده اند ، زیرا که وی دولتها را مسئول تامین رفاه عمومی مردم می دانسته که در این قسمت افکار او با کاپیتالیسم خالص متفاوت است . کاپیتالیسم تامین رفاه یک فرد را که قادر به فعالیت است برعهده خود او گذارده است ، نه دولت . وی همچنین آموزش وپرورش مساوی و رایگان و نیز برخورداری مردم از امنیت کامل را حق اساسی آنان می دانسته که از نظر او امنیت قضایی و اقتصادی افراد از این قبیل است.
جفرسون همانند ارسطو تاکید بر اخلاق سیاسی داشت. وی که موسس دانشگاه دولتی ویرجینیا است گفته است که رشد و تکامل هر جامعه نسبت مستقیم با برخورداری مردم آن جامعه از اموزش و پرورش دارد و هر قدر که سطح آگاهی های مردم بالا برود قانون شکنی و تعدی کمتر می شود . جفرسون نشریات ( رسانه ها ) ، کتابها و سخرانیهای عمومی را بمانند مدارس از ستونهای اصلی آموزش و پرورش مردم دانسته است .
وی می گوید کشوری را می توان مستقل حقیقی خواند که از لحاظ اقتصادی خود کفا باشد . نقل کرده اند که جفرسون گفته است : یک دولت (شهر ، ایالت و یا کشور ) که نتواند مالیات واقعی وضع و آن را جمع آوری کند از مردم خود واهمه دارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس جمهوری اسلامی ایران حجاب دولت رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد سیدابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم پاکستان
تهران سیل قتل کنکور هواشناسی شهرداری تهران سلامت سازمان سنجش سازمان هواشناسی زنان پلیس اصفهان
قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی ارز سایپا مسکن ایران خودرو تورم
فضای مجازی کیومرث پوراحمد سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت سریال ترانه علیدوستی فیلم موسیقی سینما مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا باشگاه استقلال
هوش مصنوعی سامسونگ اپل فناوری ناسا ربات فیلترینگ بنیاد ملی نخبگان رونمایی
سازمان غذا و دارو کاهش وزن مالاریا آلزایمر زوال عقل