جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


مشارکت‌های استراتژیک


مشارکت‌های استراتژیک
● کتب:
▪ مشارکت‌های صالح: به حداکثر رساندن ارزش مشارکت‌های شما،
رابرت اسپکمن، لین ایزابلا و توماس مک‌آوُر ، ۲۰۰۰
این کتاب ،ترکیبی از تحقیقات و مطالعات موردی برای پی بردن به ابعاد کلیدی مشارکت‌های موفق است. نویسندگان آن بر ایجاد مشارکت‌های صالح، ایجاد توازن میان کسب و کار و ارتباطات، مدیریت مشارکت در طول زمان و حل تضادها تمرکز کرده‌اند.
▪ انقلاب مشارکت‌ها: شکل جدیدی از رقابت‌های کسب و کار
بنجامین گومز – کاسرز ، ۱۹۹۶
نویسنده این کتاب مشارکت‌های کسب و کار و همکاری‌های درون سازمانی را بررسی کرده است که نتیجه آن ،روش هدایت و انجام یک کسب و کار را تغییر می‌دهند. برای پی بردن به روش‌های افزایش استفاده از مشارکت‌ها، از مطالعات موردی استفاده شده است . این کتاب همچنین توصیه‌های خود را در زمینه مشارکت ها ،در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.
▪ ایجاد روابط استراتژیک: چگونه موفقیت سازمانی خود را از طریق مشارکت‌ها، ائتلاف‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک افزایش دهید
ویلیام برکوئست، جولی بتوی، دیوید میول ، ۱۹۹۵
این کتاب با ارایه‌ نگرشی کلان در مورد مشارکت‌های استراتژیک، مصاحبه‌ها و مطالعات موردی را برای بررسی فرآیند آغاز مشارکت‌ها و ادامه‌ آنها تا نیل به موفقیت بیان می‌کند. این کتاب همچنین به جای پرداختن به مسایل اجرایی و پشتیبانی در مشارکت‌ها، بر دلایل ایجاد آنها و نحوه‌ ایجاد اعتماد و ارتباط در میان مشارکت‌های استراتژیک تمرکز کرده است .
▪ چالش همکاری: چگونه سازمان‌های غیرانتفاعی و شرکت‌ها از طریق مشارکت‌های استراتژیک به موفقیت می‌رسند
جیمز آئوستین ، ۲۰۰۰
این کتاب بیانگر دیدگاه‌هایی پیرامون فرآیند ایجاد و حفظ مشارکت‌های استراتژیک میان شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی است. موضوعات این کتاب عبارتند از مزایای استراتژیک مشارکت‌ها، درک تعاملات استراتژیک، ایجاد ارتباطات، ارزش‌آفرینی، مدیریت ارتباطات و راهکارهایی برای نیل به موفقیت.
▪ کسب و کارهای تعاملی: چرا روابط میان شرکت‌ها اغلب با شکست مواجه می‌شوند و چگونه می‌توان آنها را کارآمد ساخت
اندرو کمپل، مایکل گولد ، ۱۹۹۹
با استفاده از نمونه‌هایی واقعی، این کتاب درباره ضرورت همکاری و تعامل کسب و کارهای مجزا به منظور دستیابی به موفقیت در آینده بحث می‌کند. این کتاب همچنین با اشاره به مشکلاتی که می‌توانند در چنین حوزه‌هایی رخ دهند ، روش‌هایی را برای غلبه بر آنها بیان می‌کند که برگرفته از دیدگاه‌های افراد در جایگاه‌های مختلف مدیریتی هستند.
▪ استراتژی سازمانی: رقابت موفق از طریق مشارکت‌های استراتژیک
پیتر دوساج و برنارد کارت ، ۱۹۹۹
این کتاب که مخاطبش مدیران هستند، چارچوبی را برای تجزیه و تحلیل مشارکت‌های استراتژیک و پرداختن به موضوعات موجود در تعاملات بین‌سازمانی ترسیم می‌کند. این کتاب همچنین تلاش می‌کند از طریق مطالعات استراتژیک، رویکردهای منعطف، توصیه‌های عملیاتی و هدایت مشارکت‌ها در میان رقبا، چشم‌اندازی جهانی را برای خوانندگان ترسیم کند.
▪ توسعه‌ مشارکت‌های استراتژیک: چگونه کار بیشتری را از طریق مشتریان عمده‌ خود به دست آوریم
کریس استیوارد ، ۱۹۹۹
این کتاب از یک متدولوژی گام به گام برای تشریح برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی فرآیندهای ایجاد یک مشارکت استفاده می‌کند. در این کتاب همچنین به موضوعات مهمی از جمله شناسایی مشارکت‌های بالقوه، دستیابی به تعهد مشتریان، ایجاد یک تیم مشارکت و ارزیابی پیشرفت حاصله پرداخته شده است .
▪ مدیریت اثربخش سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین‌المللی: دیدگاه‌های حقوقی عملی برای سازماندهی و اجرای موفق این سرمایه‌گذاری‌ها
رونالد چارلز وُلف ، ۲۰۰۱
این کتاب مؤید مراحل الزامی در ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین‌المللی است که ابعاد مختلفی را پوشش می‌دهد مانند ساختار سرمایه، حقوق مالکیت، حل اختلافات و خاتمه‌ یک سرمایه‌گذاری مشترک. اگرچه این کتاب به تفصیل به موضوعات پیچیده در این زمینه پرداخته اما به زبانی نوشته شده که به راحتی قابل درک است. مطالعه این کتاب برای مدیران، وکلا و دانشجویان کسب و کار مفید و مناسب است.
▪ شکل‌گیری شبکه‌های بین سازمانی
مارک ابرز ، ۱۹۹۷
این کتاب روند رو به رشد شرکت‌هایی را که اقدام به ایجاد فعالیت‌های شبکه‌ای بین سازمانی کرده‌اند بررسی کرده است مانند مشارکت‌های استراتژیک، شبکه‌های تجاری یا سرمایه‌گذاری‌های مشترک. در این کتاب ضمن استفاده از اطلاعات حوزه‌های مختلف، بر انگیزه‌های ایجاد شبکه‌های بین سازمانی و فرآیندهای موجود در آنها تمرکز شده است.
▪ مشارکت‌های استراتژیک بین سازمانی: تجزیه و تحلیل و طراحی
بارت نوتبوم ، ۱۹۹۸
عوامل تأثیرگذار بر مشارکت‌های استراتژیک بین سازمانی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این کتاب به همین منظور از شیوه‌های مختلف مشارکت‌ها برای تعیین معیارهای انتخاب یکی از آنها ،استفاده و سپس ابزار لازم برای طراحی و تجزیه و تحلیل روابط و همچنین ایجاد، توسعه و خاتمه‌ یک مشارکت را تشریح کرده‌ است.
▪ مدیریت سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین‌المللی: یادگیری برای تعامل و تعامل برای یادگیری
بتینا بوکل ، ۱۹۹۸
این کتاب نمایانگر یک ارزیابی جامع در مورد روندهای جدید و تاریخ سرمایه‌گذاری‌های مشترک است که چهار حوزه‌ کلیدی به شرح زیر را برای ایجاد موفقیت‌آمیز یک سرمایه‌گذاری مشترک بیان می‌کند: استراتژی، ساختار، فرهنگ و منابع انسانی. در فصلی مجزا از این کتاب نیز به مذاکره در مورد سرمایه‌گذاری‌های مشترک پرداخته شده است.
▪ سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین‌المللی: نظریه و عمل
آیمین یان و یادونگ لو ، ۲۰۰۰
مطالب این کتاب تلفیقی از نظریه و عمل برای پرداختن به موضوعات مهم در سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین‌المللی است مانند فرهنگ، منابع انسانی، یادگیری، موضوعات حقوقی، مدیریت و تحقیق و توسعه. همچنین این کتاب شامل راهکارهایی برای شکل‌گیری و مدیریت سرمایه‌گذاری‌های مشترک بوده و بیش از ۳۰ مطالعه‌ موردی را دربرمی‌گیرد که برای متخصصان و دانشجویان این عرصه مفید هستند ،در بر می گیرد .
▪ مشارکت‌های استراتژیک چندملیتی
رابرت موکلر ، ۱۹۹۹
این کتاب نمایانگر یک رویکرد عملی است و مدل‌هایی از تصمیم‌گیری را بیان می‌کند که موضوعاتی همچون تناسب استراتژیک، مذاکره در مورد مشارکت‌ها، انتخاب شرکا، تدوین نوع و ساختار مشارکت‌ها و تضمین موفقیت مشارکت‌ها را پوشش می‌دهد. این کتاب همچنین علاوه بر مطالعات موردی، جایگزین‌هایی را نیز در مورد مشارکت‌های استراتژیک بیان می‌کند.
▪ هوشمندی در شراکت: ارزش‌آفرینی برای کسب و کارتان از طریق ایجاد مشارکت‌های هوشمندانه
استفن دنت ، ۱۹۹۹
نویسنده در این کتاب بر مهارت‌های لازم برای ایجاد مشارکت‌های استراتژیک موفق و جزییات مهارت‌های فردی مورد نیاز در مشارکت‌ها تمرکز کرده است. او همچنین در ادامه ارزیابی‌های فردی و مطالعات موردی، مدلی برای مشارکت، تمرینات تدوین شده برای افزایش مهارت‌های ایجاد مشارکت و تجزیه و تحلیل این امر که چگونه رهبران ماهر می‌توانند ذهنیت مشارکت را در کل سازمان خود اشاعه دهند، بیان کرده است.
▪ قدرت دو: چگونه همه‌ شرکت‌ها می‌توانند شبکه‌هایی مشارکتی ایجاد کنند که فرصت‌های خوبی را برای کسب و کارشان پدید می‌آورند
جان کنلون و ملیسا جیوواگنولی ، ۱۹۹۸
این کتاب ضمن اینکه نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌ها باید سریعاً به فرصت‌های بازار واکنش نشان دهند ،روش‌هایی را نیز برای ایجاد سریع مشارکت‌های استراتژیک ارایه می‌کند. نویسندگان کتاب همچنین چارچوبی را برای شبکه‌های مبتنی بر دانش، شرایط ایجاد مشارکت‌های استراتژیک ملو و نیز توسعه‌ شبکه‌های ارتباطی ترسیم می‌کنند.
مشارکت‌های هوشمندانه: راهنمایی عملی برای موفقیت‌های قابل تکرار
جان هاربیسون و پیتر پکار ، ۱۹۹۸
این کتاب ویژه‌ متخصصان است و در آن ضمن معرفی روش‌هایی برای شناسایی فرصت‌های مشارکت‌ها به آنها ، یک نقشه‌ راه نشان داده شده که دارای ۸ مرحله برای ایجاد و مدیریت مشارکت‌ها است. بخشی از این کتاب در مورد بهترین روش‌ها است که متمرکز بر مشارکت‌های صورت گرفته در آمریکا، آسیا و اروپا می‌باشد.
▪ مشارکت‌های استراتژیک: رویکردی کارآفرینانه در قبال جهانی شدن
مایکل یوشینو و اسرینیواسا رانگان ، ۱۹۹۵
این کتاب یک راهنمای جامع در مورد مشارکت‌های استراتژیک است. هدف این کتاب ارزیابی مشارکت‌ها نه تنها به عنوان ابزاری مصون‌کننده ،بلکه به عنوان ابزاری است که می‌توان از آنها برای کمک به دستیابی به مزایایی مهم نسبت به رقبا استفاده کرد.
▪ استراتژی‌های همکاری: مدیریت مشارکت‌ها، شبکه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک
جان چایلد و دیوید فالکنر ، ۱۹۹۸
این کتاب به بررسی مشارکت‌ها، شبکه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک از منظر اقتصاد، استراتژی و نظریه‌ سازمانی می‌پردازد. این کتاب شامل چهار بخش ماهیت همکاری و تعامل، ایجاد همکاری‌ها، مدیریت همکاری‌ها و تقویت ارتباطات است .
● اینترنت
▪ www.allianceassemble.com
این سایت حاوی اطلاعاتی در مورد مشارکت‌های استراتژیک و همچنین اطلاعات مبانی مشارکت‌ها، بانک اطلاعاتی شرکا و کمک به تأمین بودجه‌ مشارکت‌ها است.
▪ www.alliancestrategy.com
محتویات این سایت شامل مطالب و ادبیات تحقیق در مورد مشارکت‌های استراتژیک و مدیریت آنها است. دسترسی رایگان به بخش‌هایی از این سایت امکان‌پذیر نیست اما اکثر بخش‌های آن رایگان هستند.
▪ www.icansi.com
icansi یک انجمن جهانی برای محققان و متخصصان است و جدیدترین مفاهیم، ابزار و فرآیندها در حوزه‌ مشارکت‌های استراتژیک و همچنین ایجاد ارتباطات و نوآوری‌های استراتژیک را به آنها معرفی می‌کند.
▪ www.jointventure.com
این سایت نمایانگر آنچه که خود آن را «مدل پویای غیرانتفاعی» می‌نامد است و دیدگاه‌ها و ابزار موجود در زمینه‌ سرمایه‌گذاری مشترک را تشریح می‌کند.
▪ www.smartalliaces.com
این سایت اطلاعات مربوط به دنیای مشارکت‌های استراتژیک را عرضه می‌کند. تمرکز آن بر مشاوره‌ عملی در این خصوص است که چگونه شرکت‌ها می‌توانند از طریق مشارکت‌های استراتژیک سودآوری خود را افزایش دهند و از بهترین روش‌های موجود در مشارکت‌های استراتژیک بهره گیرند. این سایت همچنین اطلاعات مربوط به کتاب‌ها، کنفرانس‌ها و مقالات در این زمینه را نیز ارایه می‌کند.
▪ www.thinkjointventure.com
تلاش این سایت بر سودآور کردن سرمایه‌گذاری‌های مشترک است . این سایتهمچنین ، به جای پرداختن به شرکت‌های بزرگ، بر روی سرمایه‌گذاری مشترک میان شرکت‌های کوچک متمرکز شده است .
● سازمان‌ها
▪ ایالات متحده آمریکا
انجمن متخصصان مشارکت‌های استراتژیک
ـ www.strategic-alliance.org
این سازمان که میزان آگاهی از موضوعات مربوط به مشارکت‌های استراتژیک را بالا می‌برد، ضمن اینکه محل نشستی برای متخصصان مشارکت‌های استراتژیک است، همایش‌هایی را نیز در این زمینه برگزار و بهترین روش‌های موجود را شناسایی می‌کند. هدف این سازمان، ایجاد یک نهاد حرفه‌ای برای متخصصان مشارکت‌های استراتژیک است. اعضا می‌توانند تخفیف‌های قابل توجهی را در مورد همایش‌ها و نشریات، فهرست راهنمای متخصصان حرفه‌ای مشارکت‌های استراتژیک و دیگر مزایا را دریافت دارند.
منبع : نشریه میثاق مدیران