پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا


آنان‌ جوان‌ هستند ؛آنان‌ آدم‌ می‌کشند


آنان‌ جوان‌ هستند ؛آنان‌ آدم‌ می‌کشند
در تاریخ‌ سینما، فیلم‌های‌ بسیاری‌ بوده‌اند كه‌ همراهی‌ یك‌ زوج‌ برای‌ یك‌ هدف‌ خاص‌ كه‌ اغلب‌ هم‌ غیرقانونی‌ بوده‌ وبه‌ همین‌ دلیل‌ این‌ زوج‌ها هم‌ ضد قهرمانان‌ سینمایی‌ هستند را نشان‌ داده‌ و اغلب‌ هم‌ این‌ فیلم‌ها مورد توجه‌ قرار گرفته‌اند. اگرچه‌ در چیدن‌ این‌ زوج‌ها، هیچ‌ قانون‌ و قاعده‌ خاصی‌ وجود ندارد،اما تجربه‌ نشان‌ داده‌ كه‌ كنار هم‌ قرارگرفتن‌ یك‌ زن‌ با یك‌ مرد،علاوه‌ بر انرژی‌ داستان‌، از آنجا كه‌ نوعی‌ انرژی‌ عاطفی‌ و عشقی‌ هم‌ وارد داستان‌ می‌كند، بار جذابیت‌ بیشتری‌ با خود دارد، با اینكه‌ از نمونه‌هایی‌ چون‌، «بوچ‌كاسیدی‌» و ساندنس‌ كید» كه‌ هر دو قهرمان‌ آن‌ مرد هستند و نیز «تلما و لوئیز» كه‌ هر دو قهرمان‌ زن‌ هستند نیز نمی‌توان‌ بی‌تفاوت‌ گذشت‌. «آقا و خانم‌ اسمیت‌»، به‌ كارگردانی‌ «راگ‌ لیمان‌» و با بازی‌ «برادپیت‌» و «آنجلینا جولی‌» جدیدترین‌ نمونه‌ چنین‌ فیلم‌هایی‌ است‌ كه‌ به‌ زندگی‌ یك‌ زن‌ و شوهر تروریست‌ و آدمكش‌ حرفه‌یی‌ می‌پردازد و در كنار فصول‌ اكشن‌ مربوط‌ به‌ ماموریت‌های‌شان‌، نگاهی‌ هم‌ دارد به‌ زندگی‌ این‌ دو نفر و مسائل‌ و مشكلات‌ عشقی‌ و عاطفی‌ و خانوادگی‌شان‌.این‌ فیلم‌ اگر چه‌ جدیدترین‌ فیلم‌ از نوع‌ چنین‌ فیلم‌هایی‌ است‌، اما بی‌تردید بهترین‌ فیلم‌ نیست‌. مطلب‌ زیر سعی‌ دارد نگاهی‌ داشته‌ باشد به‌ این‌ فیلم‌ها، كه‌ اغلب‌شان‌ «هدف‌ محورند» و این‌ خصوصیت‌ اصلی‌ این‌ فیلم‌ ها است‌ كه‌ گاه‌ اغلب‌ با شكست‌ زوج‌ قهرمان‌ فیلم‌ پایان‌ می‌یابد. در زیر، نگاهی‌ می‌اندازیم‌ به‌ پنج‌ فیلمی‌ كه‌ باز هم‌ اگرنه‌ بهترین‌، كه‌ شناخته‌شده‌ترین‌ فیلم‌هایی‌ هستند كه‌ یك‌ زوج‌ ضدقانون‌، قانون‌ خودشان‌ را در دنیای‌ فیلم‌ پیاده‌ می‌كنند.
۱قاتلین‌ بالفطره‌ ۱۹۹۳
كارگردان‌: الیور استون‌
بازیگران‌: وودی‌ هارلسون‌، جولیت‌ لوییس‌، رابرت‌ داونی‌جونیور، تامی‌لی‌جونز و ...
قهرمانان‌ این‌ فیلم‌ یك‌ زوج‌ جنایتكار دیوانه‌ هستند. نام‌ آنها «نیكی‌» و «مالوری‌» است‌ و در نیمه‌ اول‌ فیلم‌،تقریبا همه‌ كسانی‌ را كه‌ می‌بینند به‌ شیوه‌های‌ مختلف‌ می‌كشند. تا اینكه‌ پلیسی‌ كه‌ فقط‌ اندكی‌ از آنها متعادل‌تر است‌، آنها را دستگیر و روانه‌ زندان‌ می‌كند.در زندان‌، در جریان‌ یك‌ برنامه‌ جنایی‌ زنده‌ تلویزیونی‌، نیكی‌ سخنرانی‌ می‌ كند و همین‌ هم‌ نظم‌ زندان‌ را به‌ هم‌ می‌زند و آنها موفق‌ به‌ فرار می‌شوند...
فیلم‌، درحقیقت‌،بیش‌ از اینكه‌ در مورد این‌ زوج‌ باشد كه‌ همه‌ فیلم‌ در مورد آنها است‌ نقش‌ مخرب‌ وسائل‌ ارتباط‌جمعی‌ را باز می‌كاود و آن‌ را طوری‌ نشان‌ می‌دهد كه‌ هولناك‌ترین‌ مسائل‌ را به‌ شوخی‌ و بازی‌ برگزار می‌كنند. فیلم‌كه‌ فیلمنامه‌ آن‌ را «كوئنتن‌تارانتینو» نوشته‌ او با دیدن‌ فیلم‌ و تغییراتی‌ كه‌ استون‌ در فیلم‌ به‌ وجود آورده‌ بود اعلام‌ كرد كه‌ فیلم‌ هیچ‌ ارتباطی‌ با او ندارد به‌ دلیل‌ صحنه‌های‌ بسیار خشن‌ در امریكا سانسور شد و اصلا در انگلیس‌ هم‌ به‌ نمایش‌ درنیامد.فیلم‌ تصویری‌ خشن‌ از امریكای‌ معاصر را ترسیم‌ می‌كند كه‌ به‌ قول‌ یك‌ منتقد امریكایی‌«اگر بنیانگذاران‌ امریكای‌ معاصر آن‌ را می‌دیدند، اشك‌ از چشمانشان‌ سرازیر می‌شد.» به‌ هرحال‌ این‌ فیلم‌ پرمغز الیوراستون‌، پشت‌ داستان‌ ظاهری‌ دو فرد روانی‌ جنایتكار،سیمای‌ تلخی‌ از امریكا ترسیم‌ می‌كند و خیلی‌ها عقیده‌ دارند این‌ زوج‌، خشن‌ترین‌ زوج‌های‌ تاریخی‌ سینما هستند.
۲ تلما و لوئیز ۱۹۹۱
كارگردان‌:ریدلی‌ اسكات‌
بازیگران‌: سوزان‌ ساراندون‌، جینادیوس‌، هاروی‌ كاتیل‌، مایكل‌ مدسن‌ و...
دو دوست‌ تلما و لوئیز از زندگی‌ خود خسته‌اند. شوهر یكی‌ تمام‌وقت‌ مراقب‌ و مزاحم‌ او است‌ و دیگری‌ از صبح‌ تا شب‌ در یك‌ رستوران‌ كار می‌كند و زندگی‌ خانوادگی‌ یك‌نواختی‌ دارد. این‌ دو دوست‌ تصمیم‌ می‌گیرند تنها به‌ مسافرت‌ بروند.از این‌ به‌ بعد، تلما و لوئیز بدل‌ به‌ فیلمی‌ جاده‌یی‌ می‌شود. دو زن‌ در طول‌ سفر با مشكلات‌ فراوانی‌ مواجه‌ می‌شوند و در یكی‌ از این‌ حوادث‌، مردی‌ كه‌ قصد تجاوز به‌ یكی‌ از آنها را دارد، كشته‌ می‌شود...
فیلم‌،فیلمی‌ شاد و سرزنده‌ از هدف‌محوری‌ دو فرد است‌. اما طبق‌ رسم‌ زمانه‌ ساخت‌، بیشتر از این‌ دو قهرمان‌، روی‌ مضمونی‌ تمركز می‌كنند كه‌ باعث‌ ضعف‌ شدید آن‌ شده‌. فمینیسم‌ افراطی‌ فیلم‌، اگرچه‌ برای‌ بینندگان‌ زن‌ فیلم‌، لذتبخش‌ و برانگیزاننده‌ است‌، اما در جاهایی‌، باورپذیری‌ فیلم‌ را مخدوش‌ می‌كند. با همه‌ این‌ احوال‌، «تلما ولوئیز» هم‌ دو قهرمانی‌ هستند كه‌ هر وقت‌ قصه‌ چنین‌ فیلم‌هایی‌ با زوج‌های‌ ضدقانون‌ وسط‌ می‌آید،نامشان‌ بلندتر از خیلی‌ فیلم‌های‌ دیگر شنیده‌ می‌شود.
۳این‌ فرار مرگبارگریز ۱۹۷۲
كارگردان‌:سام‌ پكین‌پا
بازیگران‌: استیومك‌كوئین‌، الی‌مگ‌گرا، بن‌جانسون‌ و ...
«لاك‌»با كمك‌ همسرش‌ «كارول‌» از زندان‌ آزاد می‌شود تا یك‌ بانك‌ را در تگزاس‌ مورد سرقت‌ قرار دهند. او با دو نفر در این‌ سرقت‌ همراه‌ می‌شود. پس‌ از سرقت‌، با عده‌یی‌ كه‌ قرار است‌ سهمی‌ از پول‌ها داشته‌ باشند، درگیری‌هایی‌ روی‌ می‌دهد، تا اینكه‌ این‌ زن‌ وشوهر تصمیم‌ می‌گیرند با پول‌ها فرار كنند. این‌ دو در یك‌ هتل‌ محاصره‌ می‌شوند اما باز هم‌ مهاجمان‌ را كشته‌ و از امریكا خارج‌ شده‌ و همراه‌ پول‌ ها به‌ مكزیك‌ می‌روند.
فیلم‌ یكی‌ از بهترین‌ فیلم‌های‌ پكین‌پا با همان‌ مضامین‌ و شخصیت‌های‌ مورد علاقه‌ این‌ كارگردان‌، خشونت‌،خیانت‌، شاعرانگی‌ و... است‌. استیومك‌كوئین‌، به‌ سیاق‌ سایر فیلم‌های‌ پكین‌پا تصویری‌ جاودانه‌ از اسطوره‌ مردانگی‌ به‌ دست‌ می‌دهد. فیلم‌ در سال‌ ۱۹۹۴ با بازی‌ «الك‌بالدوین‌»، و «كیم‌ بسینگر» بازسازی‌ می‌شود، اما فیلم‌ بدل‌ به‌ پای‌ اصل‌ نمی‌رسد و هنوز كه‌ هنوز است‌ این‌ فیلم‌، یكی‌ از بهترین‌ زوج‌های‌ خلاف‌ كار و ضدقهرمانی‌ سینمایی‌ را جلوی‌ چشمان‌ دوستدارانش‌ قرار می‌دهد. فیلم‌ در سال‌ ۱۹۷۳، سومین‌ فیلم‌ پرفروش‌ سال‌ می‌شود و فروش‌ آن‌ حدود هجده‌میلیون‌دلار است‌ كه‌ آن‌ زمان‌،رقمی‌ نجومی‌ به‌ شمار می‌آمد.
۴ بوچ‌ كاسیدی‌ و ساندنس‌ كید ۱۹۶۹
كارگردان‌:جرج‌ روی‌ هیل‌
بازیگران‌:پل‌ نیومن‌، رابرت‌ ردفورت‌،كاترین‌ راس‌،هنری‌ جونز...
«بوچ‌ كاسیدی‌» و «ساندنس‌ كید» به‌ دلیل‌ شجاعت‌شان‌ در سرقت‌ از بانك‌ها و قطارها به‌ شهرت‌ رسیده‌اند. تا اینكه‌ آخرین‌ سرقت‌های‌ این‌ دو بسختی‌ شكست‌ می‌خورد و این‌ دو تصمیم‌می‌گیرند سرقتی‌ به‌ راه‌آهن‌ انجام‌ دهند. سرقت‌ اول‌ با موفقیت‌ به‌ انجام‌ می‌رسد، اما در سرقت‌ دوم‌، مقامات‌ راه‌ آهن‌ دام‌گسترده‌اند و بلافاصله‌ پس‌ از شروع‌ عملیات‌، افراد راه‌آهن‌ تعقیبی‌ طولانی‌ و خطرناك‌ را آغاز می‌كنند. بوچ‌ وساندنس‌ مدتی‌ نزد محبوبه‌ ساندنس‌ پناه‌ می‌گیرند و سپس‌ به‌ نیویورك‌ رفته‌ و عازم‌ بولیوی‌ می‌شوند...
فیلم‌، شاید پرفروش‌ترین‌ وسترن‌ تاریخ‌ سینما باشد و در ادامه‌ موفقیت‌ «بانی‌ وكلارید» به‌ سرنوشت‌ محتوم‌ خلافكاران‌ اشاره‌ دارد ولی‌ بر خلاف‌ آن‌ فیلم‌ بر نامیرایی‌ اسطوره‌یی‌ آنان‌ تاكید دارد. از سوی‌ دیگر، فیلم‌ یادآور «این‌ گروه‌ خشن‌» «سام‌ پكین‌پا» هم‌ هست‌. خصوصا در این‌ زمینه‌ كه‌ هر دو در مورد قهرمانانی‌ هستند كه‌ دوره‌شان‌ سرآمده‌ است‌. این‌ فیلم‌ نیز در سال‌ ۱۹۷۹ به‌ نام‌ «بوچ‌ و ساندنس‌: روزهای‌ اولیه‌» دوباره‌سازی‌ شد. فیلم‌ در سال‌ ۱۹۶۹ با پانزده‌ میلیون‌ دلار فروش‌ چهارمین‌ فیلم‌ پرفروش‌ سال‌ شد.
۵بانی‌ وكلاید ۱۹۶۷
كارگردان‌:آرتور پن‌
بازیگران‌: وارن‌ بیتی‌، فی‌داناوی‌، جین‌ هاكمن‌ و ...
زوج‌ جوان‌ و یاغی‌،«بانی‌»و «كلاید» دست‌ به‌ سرقت‌های‌ كوچك‌ می‌زنند. آن‌ دو با همراهی‌ یك‌ جوان‌ مكانیك‌، برادر كلاید و همسرش‌ دارودسته‌یی‌ تشكیل‌ می‌دهند و با انجام‌ سرقت‌های‌ بزرگ‌ در سراسر امریكا به‌ شهرت‌ می‌رسند. تا اینكه‌ در یك‌ درگیری‌ جوان‌ مكانیك‌ كشته‌ شده‌ و همسر برادر كلاید هم‌ به‌ دست‌ پلیس‌ می‌افتد و این‌ سه‌ بازمانده‌ در یك‌ شهر كوچك‌ پناه‌ می‌گیرند. دارو دسته‌ دوباره‌ آماده‌ حضور در صحنه‌ می‌شوند، اما پلیس‌ به‌ همراهی‌ یكی‌ از رفقای‌ اینها برایشان‌ دامی‌ می‌گسترد. سرانجام‌ بانی‌ و كلاید در دام‌ می‌افتند و با شلیك‌ صدها گلوله‌ كشته‌ می‌شوند...
فیلم‌ از جریان‌سازترین‌ آؤار تاریخ‌ سینما است‌ و به‌ نحوی‌ تلفیقی‌ از سینمای‌ مدرن‌ اروپا با سینمای‌ هالیوود به‌ شمار می‌آید و به‌ همین‌ دلیل‌ هم‌ استقبال‌ منتقدان‌ را دارد و هم‌ با یك‌ فروش‌ بیست‌وسه‌ میلیون‌دلاری‌ دومین‌ فیلم‌ پرفروش‌ سال‌ می‌شود. نكته‌ مهم‌ اینكه‌ در آگهی‌های‌ مطبوعاتی‌ و تبلیغاتی‌ فیلم‌ آمده‌ بود: «آنان‌ جوان‌ هستند. آنان‌ زیبا هستند. آنان‌ مردم‌ را می‌كشند.». فیلم‌ ادای‌ دینی‌ به‌ فیلم‌ «فقط‌ یك‌ بار زندگی‌ می‌كنید» فریتس‌ لانگ‌ است‌.

مرسده‌ امینی‌
منبع : روزنامه اعتماد