سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
مردم تاریخ بخوانید
در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب كسانی كه همه روزه به دانشگاه تهران می رفتند، غالباً جوان دانشجوی ریزنقشی را می دیدند كه از نرده های دیوار های دانشگاه مشرف به خیابان انقلاب نزدیك در اصلی بالا می رفت و در حالی كه با یك دست خود نرده آهنی را گرفته بود كه نیفتد، مردم را ترغیب به رفتن به خانه ها و نشستن و مطالعه تاریخ ایران، تاریخ انقلاب ها و فلسفه می كرد.
در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب كسانی كه همه روزه به دانشگاه تهران می رفتند، غالباً جوان دانشجوی ریزنقشی را می دیدند كه از نرده های دیوار های دانشگاه مشرف به خیابان انقلاب نزدیك در اصلی بالا می رفت و در حالی كه با یك دست خود نرده آهنی را گرفته بود كه نیفتد، مردم را ترغیب به رفتن به خانه ها و نشستن و مطالعه تاریخ ایران، تاریخ انقلاب ها و فلسفه می كرد. جوان دانشجو آنقدر پرشور و هیجان حرف می زد و با توجه به اینكه دستی به نرده ها داشت، فشاری به سایر اعضای بدنش وارد می شد به طوری كه صورتش تغییر رنگ داده و رفته رفته قرمزتر و رگ های گردنش برجسته تر می شد. مردم آنجا می ایستادند چند دقیقه ای به حرف های جوان گوش می دادند و بعد خنده كنان راهشان را می كشیدند و می رفتند كه در بحثی یا مجادله ای شركت كنند. من چند روزی آن جوان را در اسفند ۱۳۵۷ دیدم تا اینكه خیلی چیزها تغییر كرد و آن جوان هم دیگر پیدایش نشد و من هم به شهر خود بازگشتم.
آیا او می خواست مردم را از صحنه دور كرده به خانه ها بكشاند تا آنطور كه آن روزها می گفتند و شعار می دادند فرصت برای ضدانقلاب در كمین نشسته فراهم آید و یا ایده آلیستی بود رمانتیك كه به آنچه می گفت اعتقاد داشت و پی برده بود هیچ عمل اجتماعی بدون تدوین نظریه و اهداف و راهكارهای آن به بار نمی نشیند و ثمر نخواهد داد و اینها همه از خواندن و دانستن آغاز می شود. اینك ما به یكصدمین سالروز جنبش مشروطه كه نمی دانم چرا آن را انقلاب می نامند نزدیك می شویم و در غالب بررسی ها و تحقیق ها می خوانیم كه جنبش مشروطه متاسفانه نتوانسته است هنوز با گذشت یكصدسال از آغاز آن به آماج ها و آرمان هایش چون آزادی، حاكمیت قانون، عدالت و دموكراسی دست یابد. اما آیا شده است از خود بپرسیم مردمی كه در جنبش مشروطه شركت داشتند حتی رهبران این جنبش آیا می دانستند چه می خواهند و آیا دریافته بودند با كدام نظریه پیش بروند و از كدام روش ها و راهكارها استفاده نمایند و آیا اینها را هیچ گاه تدوین كرده بودند؟
شاید یكصدمین سالروز جنبش مشروطه بتواند به ما یادآور گردد آن جوان دانشجوی رمانتیك حق داشت اگر مردم را به خواندن تاریخ و فلسفه فرا می خواند.
ح. اسیر *
در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب كسانی كه همه روزه به دانشگاه تهران می رفتند، غالباً جوان دانشجوی ریزنقشی را می دیدند كه از نرده های دیوار های دانشگاه مشرف به خیابان انقلاب نزدیك در اصلی بالا می رفت و در حالی كه با یك دست خود نرده آهنی را گرفته بود كه نیفتد، مردم را ترغیب به رفتن به خانه ها و نشستن و مطالعه تاریخ ایران، تاریخ انقلاب ها و فلسفه می كرد. جوان دانشجو آنقدر پرشور و هیجان حرف می زد و با توجه به اینكه دستی به نرده ها داشت، فشاری به سایر اعضای بدنش وارد می شد به طوری كه صورتش تغییر رنگ داده و رفته رفته قرمزتر و رگ های گردنش برجسته تر می شد. مردم آنجا می ایستادند چند دقیقه ای به حرف های جوان گوش می دادند و بعد خنده كنان راهشان را می كشیدند و می رفتند كه در بحثی یا مجادله ای شركت كنند. من چند روزی آن جوان را در اسفند ۱۳۵۷ دیدم تا اینكه خیلی چیزها تغییر كرد و آن جوان هم دیگر پیدایش نشد و من هم به شهر خود بازگشتم.
آیا او می خواست مردم را از صحنه دور كرده به خانه ها بكشاند تا آنطور كه آن روزها می گفتند و شعار می دادند فرصت برای ضدانقلاب در كمین نشسته فراهم آید و یا ایده آلیستی بود رمانتیك كه به آنچه می گفت اعتقاد داشت و پی برده بود هیچ عمل اجتماعی بدون تدوین نظریه و اهداف و راهكارهای آن به بار نمی نشیند و ثمر نخواهد داد و اینها همه از خواندن و دانستن آغاز می شود. اینك ما به یكصدمین سالروز جنبش مشروطه كه نمی دانم چرا آن را انقلاب می نامند نزدیك می شویم و در غالب بررسی ها و تحقیق ها می خوانیم كه جنبش مشروطه متاسفانه نتوانسته است هنوز با گذشت یكصدسال از آغاز آن به آماج ها و آرمان هایش چون آزادی، حاكمیت قانون، عدالت و دموكراسی دست یابد. اما آیا شده است از خود بپرسیم مردمی كه در جنبش مشروطه شركت داشتند حتی رهبران این جنبش آیا می دانستند چه می خواهند و آیا دریافته بودند با كدام نظریه پیش بروند و از كدام روش ها و راهكارها استفاده نمایند و آیا اینها را هیچ گاه تدوین كرده بودند؟
شاید یكصدمین سالروز جنبش مشروطه بتواند به ما یادآور گردد آن جوان دانشجوی رمانتیك حق داشت اگر مردم را به خواندن تاریخ و فلسفه فرا می خواند.
ح. اسیر *
منبع : ایران یکصد سال پس از مشروطیت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه سیل آموزش و پرورش شهرداری تهران سلامت پلیس سازمان هواشناسی شورای شهر تهران قتل شورای شهر
خودرو سایپا قیمت دلار قیمت خودرو کارگران قیمت طلا ایران خودرو دلار بازار خودرو چین مالیات بانک مرکزی
تلویزیون سریال سینمای ایران رسانه سینما موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم بازیگر رسانه ملی کتاب
سازمان سنجش
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه نتانیاهو
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور سپاهان باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال لیگ برتر بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی ناسا اینستاگرام خودرو برقی اپل تسلا تبلیغات فناوری ماه همراه اول آیفون گوگل
داروخانه دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان بارداری هندوانه