پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
شهر بیحافظه و بیخاطره

رئیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، شهر را پر از صور خیالی میداند که اینها صور خیالی شهروندانند... صوری که معماران و شهرسازان آنها را نمیشناسند و حکم به تخریبشان میدهند.وی معتقد است حتی در جائی مانند برج میلاد نیز صور خیالی وجود ندارد، زیرا واقعهای باعث شکلگیری و بهوجود ندارد، زیرا واقعهای باعث شکلگیری و بهوجود آمدنش نشده است.برای تمام آنهائیکه در تهران زندگی میکنند، میدان بهارستان پر از صور خیالی است.همینگونه میتوان از بدو مشروطیت صور خیالی در آن قرار داد تا امروز که هیچچیز در آن نیست. در شهری که ما ساختهایم، جائی پیدا نمیشود که واقعهای در آن رخ باید تا گفته شود در پس آن دیوار، نبش آن کوچه و در آن خیابان جائی است که خاطرههای جمعی ما بههم گره میخورد و مکان انباشته شدن خاطرههای ماست.خسرو خاور نیز میگوید: ”در هر حال تقابل هویت اجتماعی و فردی مسئله بنیادی جوامع مدرن و نوین است. این مسائل باعث میشود که این جوامع متحول شوند. چطور میشود هویت فردی در تقابل با هویت اجتماعی قرار نگیرد؟ چگونه میتوان انسجام اجتماعی و بعد فردی آزادی را با هم حفظ کرد؟ این مسئله در جوامع سنتی به اینگونه مطرح نبوده است.اما در بسیاری از شهرهای کشور مسائل مذکور بهصورت بحرانی مطرح میشوند.مسئله این است که در شهرها حافظه جمعی را چگونه میتوان حفظ کرد. اگر شما احساس کنید که تداوم تاریخی وجود ندارد و در بعد اصلی تداوم تاریخی هویت گروهی را نیز نمیتوان یافت، این مسئله باعث میشود که یکی از ارکان مهم زندگی اجتماعی زیر سؤال برود.حبیبی معتقد است: ”ما آگاهانه گذشته را پاک کردهایم و تصورمان نیز بر این استوار بوده است که این پاک کردن زمینهای را برای جای دادن پدیدههائی فراهم میکند در حالیکه چیزی نیست که بتواند امتداد تاریخی و ذهنیت تاریخی را برای ما نگهدارد. بهعبارت دیگر، هر فروریزی و فروپاشی دیواری از شهر، بخشی از ذهن ما را دچار فروپاشی و سرگشتگی میکند. بهدلیل اینکه مکانهای مرجع از بین رفتهاند ذهن شهروند مغشوش میشود.“وی میافزاید: ”مکان مرجع حتماً نشانه ملیت مکان مرجع ذهنی خیالی است؛ ولی طرحها و عملکرد مدیران به سرعت این مکانها را از بین میبرند.“زمانیکه چنین اتفاقی روی داد، برای نسل آینده هیچ صورت خیالیای از شهر وجود ندارد؛ بنابراین، آنها فضای آشنا را درک نمیکنند و نسبت به شهر بیهویت میشوند. این نسل واقعهای بر واقعهها نخواهد افزود و نمیتواند حیات واقعی خود را تجربه کند، چون مکانش در اختیارش نیست. در چنین حال و هوائی است که با یک شهر بیحافظه و بیخاطره روبرو میشویم.خسروخاور نیز معتقد است تمام مسئله در این خلاصه میشود که چگونه میتوان در جوامعی مثل جامعه ایران این حافظه جمعی را به طریقی حفظ کرد که در عین حال حالت فسیل نیز نیابد و نیز مانع تحولات تکنولوژی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی هم نشود، یعنی تعادلی باشد بین آن حافظه جمعی و هویت اجتماعی و در عین حال، مسائلی که به هر حال در زندگی جمعی باید تغییر کند.برای مثال نمیتوان تمام خیابانهای یک شهر را به موزه تبدیل کرد؛ اما در عین حال، در شهریکه هیچیک از خیابانهای آن حالت تاریخی را در خود ندارد احساس بیهویتی بهوجود میآید.به گفته این کارشناس، در شهرهای بزرگی همچون تهران بعد اقتصادی باعث میشود که تاریخ چند صدساله زیر سؤال رود و با ساختن بناهای تازه به این ابعاد کمتر توجه میشود.
راحله شیراسب
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست