دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
نگاهی به قرآن منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام
●جغرافیای اسلام
از روزی كه رسول گرامی اسلام آئین حیات بخش خویش را به جهانیان عرضه نمود، این دین آسمانی و جاویدان به سرعت در حال گسترش بود و در مدت ۲۳ سال رسالت حضرت پیامبراكرم صلی الله علیه و آله و سلم ندای توحیدی اسلام از اقصا نقاط عربستان به خارج از آن كشیده شد. استقبال بینظیر تشنگان عدالت و معنویت در شام، یمن، ایران، روم، مصر و حبشه، آئین محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به عنوان یك مكتب جهانی مطرح كرده و در اندك زمانی مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و به گوش جهانیان رسانید. سه سال قبل از رحلت آن حضرت سفیران اسلام، جهانی بودن آن را به عالمیان عرضه كردند و خداوند متعال به صراحت به پیامبر صلی الله علیه و آله دستور دادند كه به همه اعلان كند كه: «یا اَیُّهَا النّاسُ اِنّی رَسُولُ اللهِ اِلَیْكُمْ جَمیعاً»(۱)؛ ای مردم! من فرستاده خدا به سوی همه شما هستم .
بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله، جانشینان آن حضرت و پیشوایان معصوم علیهمالسلام هر یك در عصر خود در مناطق مهم و حیاتی دنیای اسلام همچنان نفوذ داشتند و علیرغم فشارهای امویان و عباسیان، ارتباط محكم خود را با دوستداران و شیفتگان معارف قرآن و اهلبیت علیهمالسلام حفظ میكردند.
در عصر امام رضا علیهالسلام كشورهای زیادی در قلمرو جهان اسلام قرار داشت. ایران، افغانستان، سند، تركستان، قفقاز، تركیه، عراق، سوریه، فلسطین، عربستان، سودان، الجزائر، تونس، مراكش و اسپانیا(اندلس)، بخشی مهمی از قلمرو جهان اسلام در آن عصر به شمار میآید. زمانی كه امام رضا علیهالسلام با فشار حكومت وقت از مدینه به مرو ـ پایتخت آن روز جهان اسلام ـ وارد شد، ارتباط آن حضرت با بسیاری از سران ملیتهای مختلف اسلامی و حتی غیر اسلامی افزایش یافت.
خلفای عباسی برای جلوگیری از نفوذ امامان معصوم علیهمالسلام در میان مسلمانان، از هر فرصت و وسیلهای سود جستند. اِعمال فشار و محدودیت كمسابقه، مهمترین حربه آنان بود. این فشارها بعد از شهادت امام رضا علیهالسلام در عصر امام جواد، امام هادی و امام عسكری علیهمالسلام به اوج خود رسید. از آنجایی كه شنیده بودند «مهدی موعود علیهالسلام » كه طومار حكومت ستمگران را در هم خواهد پیچید و حكومت عدل جهانی تشكیل خواهد داد، از نسل حضرت عسكری علیهالسلام است، آن حضرت را بیشتر در تحت مراقبت و محدودیت قرار داده بودند؛ به طوری كه امام یازدهم در میان سایر ائمه اطهار علیهمالسلام از كوتاهترین زمان برای امامت و رهبری شیعیان برخوردار بوده است. چرا كه امام علی علیهالسلام در حدود ۳۰ سال، امام حسن علیهالسلام ۱۰، امام حسین علیهالسلام ۱۱، امام سجاد علیهالسلام ۳۵، امام باقر علیهالسلام ۱۹، امام صادق علیهالسلام ۳۴، امام كاظم علیهالسلام ۳۵، امام رضا علیهالسلام ۲۰، امام جواد علیهالسلام ـ با این كه كوتاهترین عمر را داشت ـ ۱۷، امام هادی علیهالسلام ۳۳ و امام عسكری علیهالسلام فقط ۶ سال (۲۵۴ تا ۲۶۰ ق.) امامت امت را عهدهدار گردیدند.
با این اوصاف، امام عسكری علیهالسلام در این مدت كوتاه برای نفوذ در افكار و اندیشههای مسلمانان و انسانهای تشنه معارف و معنویت از هیچ كوششی فروگذار نبودند و با مناطق مختلف جهان اسلام ارتباط برقرار كرده و مردم مشتاق را راهنمایی مینمودند.
در عصر حضرت عسكری علیهالسلام شهرها و مناطقی چون: بغداد، نیشابور، قم، ری، بلخ و سمرقند از رهبریهای آن برگزیده الهی برخوردار بودند.
در این نوشتار، افق رهبری و امامت آن حضرت را در شهرهای جهان اسلام، به نظاره مینشینیم .
●غرب ایران
نگاهی به زندگانی حضرت عسكری علیهالسلام نشان میدهد كه آن حضرت در نقاط مختلفی از جهان اسلام نفوذ داشته و شیعیان و دوستداران حضرتش با تلاشهای فراوان و اهتمام، به حضورش رسیده و یا به وسیله نامه و پیك با آن بزرگوار به گفت وگو میپرداختند. گزارش زیر، یكی از این موارد را نشان میدهد:
مردی از علویان در زمان امام عسكری علیهالسلام برای كار و امرار معاش به سوی غرب ایران و بخشهای كوهستانی (جبل) سفر كرد. در آنجا شخصی از اهالی سرپل ذهاب (حلوان) از دوستداران امام عسكری علیهالسلام با وی ملاقات نموده و از مرد علوی پرسید:
▪ از كجا آمدهای؟!
▪ از سامرا.
▪ آیا در سامرا فلان محله و فلان كوچه را میشناسی؟
▪ آری.
▪ از حسن بن علی علیهماالسلام خبر داری؟
▪ نه.
▪ برای چه به اینجا آمدهای؟
▪ برای كسب درآمد و امرار معاش.
▪ من پنجاه دینار به تو میدهم، آن را بگیر و مرا در سامرّا به خانه حسن بن علی علیهماالسلام برسان.
مرد علوی پیشنهادش را پذیرفته و او را در سامرّا به محضر امام حسن عسكری علیهالسلام آورد. امام در صحن منزل خود نشسته بود كه آن مرد به همراه مرد علوی وارد شد. امام به وی نگاهی كرده، فرمود:
آیا تو فلانی هستی؟
▪ بله.
▪ پدرت برای تو در مورد ما وصیتی كرده و تو آمدهای آن را ادا كنی! چهار هزار دینار به همراه توست، آن را بیاور!
▪ آری، چنین است.
و آنگاه اموال را به امام پرداخت و سپس امام رو به مرد علوی كرده، فرمود:
▪ تو به ناحیه جبل در ایران رفته بودی تا درآمدی كسب كنی و این مرد، پنجاه دینار به تو پرداخت تا او را نزد ما آوری و ما نیز به تو پنجاه دینار دیگر میپردازیم.(۲)
●خراسان
امام عسكری علیهالسلام بیشترین نفوذ را در منطقه خراسان ـ به ویژه شهر نیشابورـ داشته است. فضل بن شاذان، از شخصیتهای برجسته نیشابوری است كه پیشوای یازدهم تألیفات وی را تأیید نموده و در مورد برخی از احادیث او نوشته است: «صحیح است و شایسته است كه به مطالب آنها عمل شود.» امام عسكری علیهالسلام در مورد این شخصیت خراسانی فرمود: «اَغْبِطُ اَهْلَ خُراسانَ لِمَكانِ الْفَضلِ بن شاذان(۳)؛ من بر مردم خراسان غبطه میخورم كه فضل بن شاذان در میان آنهاست.»
ابراهیم بن عبده یكی دیگر از سرشناسان شیعه در نیشابور است كه امام یازدهم وی را به عنوان وكیل خویش برگزید.
در بخشی از نامه امام عسكری علیهالسلام به اهل نیشابور آمده است:
«من ابراهیم بن عبده، را به عنوان نماینده خویش در نیشابور نصب كردم؛ تمام آن مناطق موظفند وجوهات شرعی و حقوق واجب خود را به او بپردازند. و او را امین و مورد اعتماد خویش در میان شیعیان آنجا قرار دادم.»(۴)
داود بن ابیزید، حمدان بن سلیمان، ابراهیم بن محمد، العمركی و محمد بن احمد(۵) از دیگر بزرگان و محدثان نیشابور هستند كه در ردیف اصحاب امام حسن عسكری علیهالسلام به شمار میآیند.
●بلخ
شهر بلخ نیز در عصر امام حسن عسكری علیهالسلام مورد توجه آن حضرت بود. در این باره، ابن بابویه قمی مینویسد:
شخصی از اهالی بلخ مقداری وجوهات نقد و نامهای را كه حاوی سؤالات شرعی بود، در سامرّا به محضر امام عسكری علیهالسلام ارسال داشت. وی در روی نامه با انگشت خود چیزهای نامرئی نوشت كه اساساً خطی در آن دیده نمیشد. او به حامل نامه تأكید كرد كه: این مال را به سامرّا ببر و هر كس از قصه آن گزارش داد و وجوهات نامه را مشخص كرد، به او تحویل بده.
پیك مرد بلخی به سامرّا آمد و نزد جعفر برادر امام عسكری علیهالسلام رفت و ماجرا را بیان كرد. جعفر از وی پرسید: آیا تو «بداء» را قبول داری؟ حامل نامه گفت: بلی. جعفر گفت: برای فرستنده این اموال، بداء حاصل شده و به تو دستور داده كه اموال را به من بدهی. این جواب، حامل نامه را قانع نكرد. لذا از نزد جعفر رفت و به دنبال اصحاب امام عسكری علیهالسلام میگشت تا این كه رقعهای از سوی حضرت صاحب علیهالسلام بیرون آمد و قصّه اموال و مطالب نامه را بیان كرد و او را راهنمایی نمود.(۶)
عبدالعزیز بلخی نیز از شیعیان برجسته آن سامان است كه در سامرّا به حضور امام عسكری علیهالسلام رسیده و با حضرت از نزدیك گفت و گو نموده است.(۷)●موزه در یك نگاه
آستانه مقدّسه قم كه به بركت وجود مرقد نورانی و شریف حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در سال ۱۳۱۴ ش. فعالیت خود را آغاز نمود، یكی از قدیمیترین موزههای كشور محسوب میگردد كه آثار و نفایس تاریخی و هنری فراوانی در آن نگهداری میشود. تنوع موضوعی آثار تاریخی، از ویژگیهای این موزه به شمار میرود كه از آن جمله است:
۱. گنجینه قرآنهای نفیس خطّی.
۲. مسكوكات ادوار اسلامی و پیش از اسلام.
۳. آثار كاشیكاری.
۴. ظروف سفالینه.
۵. تابلوهای نقاشی.
۶. آثار خاتمكاری و منبّتكاری.
۷. آثار حجّاری.
۸. پارچههای ابریشمی دستبافت.
۹. قالی و قالیچههای ابریشمی دستبافت.
اینك به جهت اهمیت موضوع، ابتدا برای آشنایی با بخش قرآنهای نفیس خطّی موزه، توضیحاتی ارائه و سپس قرآن منسوب به امام حسن عسكری علیهالسلام معرفی میشود.
●گنجینه قرآنهای خطی موزه
این بخش به لحاظ تعداد آثار و برخورداری از شیوههای ممتاز هنر «كتابآرایی» مانند تذهیب، تجلید و خوشنویسی اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از قرآنهای موزه در قرون آغازین حیات اسلام، یعنی در قرن دوم و سوم همزمان با حكومت خلفای عباسی كتابت شده و برخی نیز در سایر ادوار اسلامی، مصادف با دوره حكومت آل بویه، سلجوقیان، ایلخانیان، تیموریان، صفویان و قاجاریه كتابت شده است.
قدیمیترین قرآن موزه در سال ۱۹۸ ق. نوشته شده و در آغاز آن، نام مأمون ـ خلیفه عباسی ـ مشهود است. بعضی از قرآنها روی پوست، برخی روی پارچه و مابقی روی انواع كاغذ نوشته شده است.
قدیمیترین قرآن موزه در سال ۱۹۸ ق. نوشته شده و در آغاز آن، نام مأمون ـ خلیفه عباسی ـ مشهود است. بعضی از قرآنها روی پوست، برخی روی پارچه و مابقی روی انواع كاغذ نوشته شده است.قرآنهای موزه عمدتا به خط كوفی، ثلث، نسخ، محقق و ریحان میباشد كه برخی، از ابتدا تا انتها به یك شیوه خط خوشنویسی و تعدادی دیگر به شكل توأمان نویسی، كتابت شده است.اكثر آیات قرآن با مركّب مشكی و برخی دیگر نیز با آب طلا و رنگ لاجوردی تحریر شده است. بخشی از قرآنهای موزه دارای ترجمه فارسی است كه در بعضی از آنها همزمان با كتابت متن آیات، نگارش ترجمه نیز به دنبال آن انجام پذیرفته ولی در برخی از نسخهها پس از سپری شدن مدت زمانی طولانی ترجمه فارسی به خط نسخ یا نستعلیق بر آن افزوده شده كه تنوع سبك «ترجمه» در دورهها و قرون مختلف ـ كه بیانگر سیر تاریخی تحول زبان و ادب پارسی است ـ از نكات حائز اهمیت در قرآنهای مترجَم میباشد.
در این بخش، آثار ارزشمندی از خطاطان ادوار اسلامی همچون: میرزا احمد نیریزی، فیض الله لاهوری، شمسالدّین عبدالله، دوست محمد بن سلیمان الهروی و علی نقی بن محمد كبیر ربّانی، موجود میباشد.
اكثر صفحات قرآنها با بهرهگیری از هنر زیبا، ظریف و پر كار «تذهیب» مزیّن شده و با استفاده از نقوش زیبای گل و بوته اسلیمی، تُرَنج، سرترنج، لچك ترنج، شمسه و شرفه، جدول كشی و كمند زرین، زنجیره و به كمك انواع رنگها مانند لاجورد، شنجرف و طلا به شیوهای بسیار زیبا و دلانگیز آراسته شده است.
قرآنهای موزه عمدتا دارای انواع جلدهای زیبا شامل جلد چرمی ساده، چرمی سوخت ضربی، سوخت معرّق، جلد طلاكوب، جلد روغنی (لاكی) با تزئینات گل و مرغ و بوته و همچنین برخی قرآنها دارای جلد طلاپوش با سرطبل میباشد.
●یادگاری از عترت
اینك به معرفی یكی از قرآنهای نفیس موزه میپردازیم:
این قرآن به شماره ۱۲۰۴ در «دفتر اموال فرهنگی موزه» به ثبت رسیده و تمامی صفحات آن به خط كوفی نوشته شده است.این اثر گرانقدر، با توجه به نوع خط و نوع تزئینات و كتابت آن بر روی پوست، به قرن سوم هجری تعلق دارد.قرآن مورد بحث، دارای ۳۲۴ ورق است و ابعاد هر ورق ۱۷ × ۵/۲۳ سانتیمتر و دارای قطع وزیری كوچك بیاضی است. جلد آن چرمی با نقوش ترنج و سرترنج و لچك ترنج ضربی است.در آخرین صفحه قرآن، ذیل كادر مستطیلی كه دارای نقوش ساده گیاهی است، عبارتی الحاقی و متفاوت با خطّ اصلی قرآن (كوفی) در دو سطر، به خط نسخ كهن مشاهده میشود كه به واسطه آن، این قرآن شریف به امام حسن عسكری علیهالسلام نسبت داده شده است. متن عبارت چنین است:
«...حسن بن علی رضیالله... سنه احدی...»
وقف این كتاب به آستانه مقدسه حضرت معصومه علیهاالسلام در دوره صفوی صورت گرفته است. واقف اثر، شاه قلی مُهردار(۱) است در سال ۹۵۶ ق. به وقف آن اقدام نموده و وقفنامه در ابتدای كتابت مشاهده میشود.
هر صفحه از قرآن، دارای دوازده سطر است. سر سورهها و ترنجهای حواشی صفحات با قلم زرّین كتابت شده و صفحات اولیه قرآن دارای رادّهنویسی(۲) است.خط كوفی به كار رفته در این قرآن، از جمله خطوطی است كه از نظر رعایت دقیق اصول «خوشنویسی» اهمیت فوق العاده داشته و از نقطه نظر زیبایی شناختی و مهارتهای گرافیكی، بسیار حائز اهمیت است.
در این اثر گرانقدر دو شیوه اعراب گذاری را مشاهده میشود:
۱. اعراب گذاری به شكل نقطههای شنجرفی.
۲. اعراب گذاری رایج معمولی (به شكل فتحه، كسره، تشدید و...)
البته هر دو نوع آن، الحاقی است و بعدها پس از كتابت قرآن به انجام رسیده؛ لیكن اعراب گذاری با نقطه شنجرفی، از قدمت بیشتر و اعراب گذاری دوم، از قدمت كمتری برخوردار است.
یادآوری این مهم خالی از فایده نیست كه قرآنهای مكتوب در صدر اسلام تا سال ۶۷ ق. فاقد اعراب بودند؛ بعدها چون قرائت قرآن بدون اعراب باعث بروز برخی مشكلات میشد، لزوم اعراب گذاری قرآن ضرورت یافت.
بنابر قول مشهور، امیرمؤمنان علیبن ابیطالب علیهالسلام شاگردش ابوالأسود دوئلی (متوفّای ۶۹ ق.) را امر فرمود كه به منظور حفظ و پاسداری از زبان عربی ـ به ویژه جهت تسهیل در امر قرائت قرآن ـ قواعدی وضع كند.
ابوالأسود برای نشانه گذاری فتحه، كسره و ضمّه، «نقطه» را انتخاب كرد كه با رنگی متفاوت با خط قرآن نوشته میشد؛ بدین ترتیب كه برای فتحه، یك نقطه بالای حرف و برای كسره، یك نقطه در زیر حرف و برای ضمّه، یك نقطه در وسط یا در جلوی حرف قرار میدادند و دو نقطه، علامت تنوین بود.این روش تا سال ۱۷۵ ق. (اواخر قرن دوم) ادامه داشت؛ در عهد خلافت سفّاح، خلیل بن احمد فراهیدی، نقطههای ابوالأسود را به نشانههای ـَـِـُ تبدیل نمود و همچنین وی توانست همزه، تشدید و تنوین را وضع نماید.
همانگونه كه اشاره شد، در این كتاب شریف علاوه بر اعراب گذاری به نقطه، در بسیاری صفحاتْ اعراب رایج فعلی با مركّب مشكی به شكل فتحه، كسره، سكون، تشدید و... مشاهده میشود كه به شكلی بسیار ابتدایی و غیر هنری انجام شده و به زیبایی صفحات قرآن لطمه وارد نموده است. این اعراب گذاری، الحاقی است و به نظر میرسد مدتها پس از كتابت متن قرآن صورت گرفته باشد.در آخرین صفحه قرآن، ذیل كادر مستطیلی كه دارای نقوش ساده گیاهی است، عبارتی الحاقی و متفاوت با خطّ اصلی قرآن (كوفی) در دو سطر، به خط نسخ كهن مشاهده میشود كه به واسطه آن، این قرآن شریف به امام حسن عسكری علیهالسلام نسبت داده شده است. متن عبارت چنین است:
«...حسن بن علی رضیالله... سنه احدی...»
در مورد قرآن مورد بحث، اگر چه دلیل قطعی بر این انتساب در دست نداریم ـ چون نوع خط و شیوه كتابتِ عبارتی كه باعث انتساب این قرآن شده با شیوه كتابت و نوع خطی كه در سراسر قرآن مشاهده میشود متفاوت است ـ اما از آنجا كه ائمه معصومین علیهمالسلام خود در زمره كُتّاب و حُفّاظ قرآن و مهمتر این كه نزدیكترین افراد بشر و عاملترین آنها به قرآن محسوب میشوند، لذا هیچ بُعدی ندارد كه برخی قرآنها توسط ائمه معصومین علیهمالسلام كتابت شده و از گزند حوادث مصون مانده و به دست ما رسیده، اگرچه فاقد نام كاتب باشد.
البته علاوه بر قداست ویژهای كه قرآن كریم دارد، شرافت و عظمت كاتب نیز ـ به ویژه اگر امام معصوم علیهالسلام باشد ـ امتیاز دیگری بر این كتاب الهی و معجزه جاوید نبوی، میافزاید.
همان گونه كه اشاره شد، وقف این قرآن به آستانه حضرت معصومه علیهاالسلام در دوره صفوی توسط «خلیفه شاه قلی مُهردار» صورت پذیرفته و دارای وقفنامهای در ۹ سطر است كه مفاد آن به شرح ذیل میباشد:
«بسم الله الرّحمن الرّحیم، الحمدلله الّذی جعل الوقف ذریعهٔ لنیل السّعادات الاُخرویهٔ فی دارالقرار والصّلوهٔ والسّلام الاتّمان و الاكملان الاشرفان علی سیّدالأنبیاء والمرسلین محمّد و آله الطاهرین الاخیار و بعد فقد وقف هذا المصحف المجید الذی لا یأتیه الباطل من بین یدیه ولا من خلفه تنزیل من حكیم حمید، الحضرت الأمیر الجلیل عمدهٔ الأجلاّء فی زمانه خلیفه شاه قلی مُهردار علی المؤمنین المتوطّنین و المجاورین والزّایرین روضهٔ السّیّدهٔ العلّیهٔ، العلویهٔ الزّكیهٔ الطّاهرهٔ النّقیهٔ سلیلهٔ ائمّه اطهار ستّی فاطمهٔ بنت الامام الهمام ابی ابراهیم موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیهما و علیها مشروط بأن یكون المصحف الشّریف موضوعا فی داخل قُبّتها الشّریفهٔ ولایخرج منها الی مكان من الأمكنهٔ لایرهن ولابغیره، وقفا صحیحا شرعیا مؤبّدا مخلّدا بحیث لا یورث ولا یباع ولا یرهب ولا ینقل بوجه من الوجوه ولابغیر، فمن غیّره او بدّله فانّما اثمه علی الّذین یبدّلونه. و كان ذلك فی شهر ربیع الاوّل المنتظم فی سلك شهور سنهٔ ستّ و خمسین و تسعمائهٔ هجریهٔ و الحمد وحده العزیز.»
در این «وقفنامه» ضمن حمد و ثنای الهی، به وقف این قرآن شریف بر جمیع مؤمنان، ساكنان، مجاوران و زائران حرم حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام دختر موسی بن جعفر علیهالسلام اشاره شده، و تاریخ وقف در انتهای وقفنامه، ۹۵۶ ق. (همزمان با حكومت شاه طهماسب اول صفوی ۹۳۰ - ۹۸۴ ق.) تصریح شده است.
۱. «مُهردار»: از سمتهای رایج دربار صفوی.
۲. «رادّه نویسی»: روشی در تنظیم كتاب است. در گذشته چون شماره گذاری صفحات مرسوم نبوده، این شیوه رواج داشته است. در این روش، اولین كلمه صفحه ما بعد، در ذیل صفحه ماقبل نیز نوشته میشد تا با كمك آن، ترتیب صفحات مشخص شود و پشت سر هم قرار گیرد.
"بهزاد یوسفزاده"
منبع:
مجله كوثر، شماره ۶۰ .
۲. «رادّه نویسی»: روشی در تنظیم كتاب است. در گذشته چون شماره گذاری صفحات مرسوم نبوده، این شیوه رواج داشته است. در این روش، اولین كلمه صفحه ما بعد، در ذیل صفحه ماقبل نیز نوشته میشد تا با كمك آن، ترتیب صفحات مشخص شود و پشت سر هم قرار گیرد.
"بهزاد یوسفزاده"
منبع:
مجله كوثر، شماره ۶۰ .
منبع : موسسه گفتگوی ادیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست