دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
مفهوم زمان
تاریخ نشر : ۸۴۰۸۱۰
تیراژ : ۵۵۰۰
تعداد صفحه : ۹۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۶۲۹-۶۳-۶
رده دیویی : ۱۱۵
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : آبادان
مترجم : رنجبر - محمد
نویسنده : هایدگر - مارتین
مترجم : پورنقشبند - نادر
بخش نخست این مجموعه، شامل تعریف 'زمان' از دیدگاه 'ارسطو' است و در دو فصل دیگر شامل متن سخنرانی 'هایدگر' دربارهی 'مفهوم زمان' نیز 'مفهوم زمان در علم تاریخ' است که در سال 1924 برای روحانیون 'ماربورگ'، ایراد کرده است. بر این اساس، نگارنده ابتدا عقاید مختلف دربارهی زمان و ارتباط زمان را با حرکت، بیان میکند. سپس خاطرنشان میسازد: 'زمان یا حرکت است یا چیزی متعلق به حرکت؛ ولی چون ممکن نیست حرکت باشد پس باید شق دوم درست باشد. بنابراین زمان عبارت است از حرکت از آن جهت که قابل شمارش است. هم چنین زمان، نوعی عدد است. به این معنا که شمرده میشود نه چیزی که ما به وسیلهی آن میشماریم؛ هم چنین معانی اصطلاحات مربوط زمان را نظیر 'آن'، 'همین دم'، 'اندکی پیش' و 'ناگهان' میآورد. در فصل بعد نیز با نگاهی به نظریهی نسبیت انیشتین که میگوید: 'فضا به خودی خود نسبت به فضای مطلقی وجود ندارد و فقط توسط اجسام و انرژیهای موجود در آن هویدا است، نظریهی ارسطو را دربارهی زمان، این گونه مطرح میسازد: 'زمان هم به خودی خود، چیزی نیست. زمان، فقط توسط رویدادهای درونیاش هویدا است. زمان مطلق وجود ندارد، همین طور، هم زمانی مطلقی وجود ندارد. زمان آن چیزی است که رویدادها در آن رخ میدهند. ارسطو هم آن را در قرینه با وجود طبیعت این چنین میبیند: تغییر، جا به جایی، تحرک و انتقال'.
تیراژ : ۵۵۰۰
تعداد صفحه : ۹۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۶۲۹-۶۳-۶
رده دیویی : ۱۱۵
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : آبادان
مترجم : رنجبر - محمد
نویسنده : هایدگر - مارتین
مترجم : پورنقشبند - نادر
بخش نخست این مجموعه، شامل تعریف 'زمان' از دیدگاه 'ارسطو' است و در دو فصل دیگر شامل متن سخنرانی 'هایدگر' دربارهی 'مفهوم زمان' نیز 'مفهوم زمان در علم تاریخ' است که در سال 1924 برای روحانیون 'ماربورگ'، ایراد کرده است. بر این اساس، نگارنده ابتدا عقاید مختلف دربارهی زمان و ارتباط زمان را با حرکت، بیان میکند. سپس خاطرنشان میسازد: 'زمان یا حرکت است یا چیزی متعلق به حرکت؛ ولی چون ممکن نیست حرکت باشد پس باید شق دوم درست باشد. بنابراین زمان عبارت است از حرکت از آن جهت که قابل شمارش است. هم چنین زمان، نوعی عدد است. به این معنا که شمرده میشود نه چیزی که ما به وسیلهی آن میشماریم؛ هم چنین معانی اصطلاحات مربوط زمان را نظیر 'آن'، 'همین دم'، 'اندکی پیش' و 'ناگهان' میآورد. در فصل بعد نیز با نگاهی به نظریهی نسبیت انیشتین که میگوید: 'فضا به خودی خود نسبت به فضای مطلقی وجود ندارد و فقط توسط اجسام و انرژیهای موجود در آن هویدا است، نظریهی ارسطو را دربارهی زمان، این گونه مطرح میسازد: 'زمان هم به خودی خود، چیزی نیست. زمان، فقط توسط رویدادهای درونیاش هویدا است. زمان مطلق وجود ندارد، همین طور، هم زمانی مطلقی وجود ندارد. زمان آن چیزی است که رویدادها در آن رخ میدهند. ارسطو هم آن را در قرینه با وجود طبیعت این چنین میبیند: تغییر، جا به جایی، تحرک و انتقال'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست