دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا


صنعت خودروی کانادا


صنعت خودروی کانادا
بخش خودروی كانادا از دو صنعت عمده مونتاژ خودرو و تولید قطعات تشكیل شده است. این بخش طیف وسیعی از محصولات بازار قطعات اصلی ( OE ) و قطعات یدكی ( AM ) را تولید می‏نماید. تولیدات كانادا علاوه بر خودروهای سواری و كامیون‏های سبك شامل موتور، MAJOR DRIVE TRAIN ، سیستم فرمان و تعلیق، قطعات چرخ و ترمز، قطعات پرسی، قطعات تزئینی داخلی و خارجی، قطعات الكتریكی و لاستیك می‏باشد.بخش خودرو عنصر اصلی اقتصاد كاناداست. در سال ۱۹۹۸ اشتغال مستقیم سازندگان برابر با ۱۵۳۵۰۰ نفر بوده كه نسبت به سال قبل از آن ۶.۹ درصد افزایش داشته است. علاوه بر آن، كل اشتغال مربوط به این بخش، شامل خرده‏فروشی و سازندگان قطعات اصلی و توزیع‏كننده‏ها، به رقم ۵۳۱۰۰۰ نفر در این سال رسیده است.
بخش خودروهای سبك كانادا شامل ۱۴ كارخانه است كه سالانه ۲.۴ میلیون دستگاه تولید می‏كنند. صادرات این بخش سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار است و حدود ۹۰ درصد تولیدات آن صادر می‏شود. بخش قطعه‏سازی كانادا از تكنولوژی در سطح جهانی بهره‏مند بوده و ۹۲۰۰۰ نفر در ۵۵۰ كارخانه به كار گمارده است. در این بخش سالانه محصولاتی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار صادر می‏گردد. صادرات تولیدات لاستیك، تیوب، بدنه كامیون و تریلر نیز سالانه ۴ میلیارد دلار دیگر را دربردارد. اوضاع و احوال تجاری كانادا یك فضای رقابتی را ایجاد نموده است. ساختار مالیات بر شركت‏ها در كانادا كاملا با سایر كشورها قابل مقایسه است و مالیات بر تحقیق و توسعه سخاوتمندانه است. در طول ۵ سال گذشته نرخ تورم در كانادا به طور متوسط ۱.۵ درصد یعنی یكی از كمترین مقادیر در دنیا بوده است كه درنتیجه، فشار بر افزایش دستمزد را كاهش داده و نرخ‏های بهره را تا كم‏ترین نرخ‏های تاریخی سوق داده است. در همین رابطه اكونومیست در پیش‏بینی خود برای سال‏های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ از نقطه‏نظر مناسب تجاری، كانادا را در بین كشورهای تولیدكننده خودرو بعد از انگلستان و در رتبه دوم قرار داده است.با جهانی شدن صنعت خودرو در كانادا، این كشور سود بسیاری بدست آورده و به طور قابل توجهی از دهه ۱۹۸۰ رشد نموده است كه عمدتا به دلیل یكپارچگی با بازار امریكا و توسعه صادرات ناشی از این یكپارچگی است. صادرات خودروی كانادا بیش از ۸۰ درصد از سال ۱۹۹۰ افزایش یافته است. علاوه بر این تولیدات داخلی نیز جانشین واردات گشته است. در نتیجه افزایش تولید ژاپنی‏ها در كانادا، واردات غیر از NAFTA ، به میزان ۵۶ درصد كاهش یافته است.
اهداف
بخش خودرو كشور كانادا در سال ۱۹۹۸ دارای ۳ میلیارد دلار تراز مثبت بازرگانی بوده، ارزش كالاهای صادر شده به میزان ۸۴ میلیارد دلار و در مجموع ۸۳ درصد از تولیدات خود را (در سال ۱۹۹۷) عمدتا به امریكا صادر نموده است. این میزان قابل توجه از صادرات درواقع نتیجه قراردادهای پیمان خودرو، ۱ FTA و ۲ NAFTA می‏باشد. درحالی كه حفظ چنین حد بالایی از تمركز بر بازار امریكا برای كانادا مهم است، در عین حال و به همان اندازه، متنوع‏سازی بازارهای صادراتی برای تضمین توسعه جهانی شدن خودروسازان و قطعه‏سازان كانادایی با اهمیت است. برای رسیدن به چنین هدفی، كانادا به تكنولوژی‏های برتر صنعت خودرو در سطح جهانی دست یافته كه این تكنولوژی‏ها می‏تواند به طور موفقیت‏آمیزی در بازارهای نوظهور مانند امریكای لاتین و آسیای جنوب شرقی معرفی و به كار گرفته شود. در ژاپن به دلیل ترویج استفاده از قطعات كانادایی (دربردارنده صادرات به ژاپن) انتظار می‏رود كه به افزایش خرید، معادل ۳.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ منجر شود و درخصوص تامین قطعات خودرو در اروپا (شامل صادرات به اروپا) انتظار می‏رود كه به دلیل افزایش واردات قطعات از كانادا میزان خرید به ۳۴۲ میلیون دلار در سال ۲۰۰۰ برسد. همچنین تلاش برای توسعه جایگاه‏های دیگر در بازارهای MERCOSUR (بازار مشترك آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه)، جنوب شرقی آسیا و اروپای غربی، مركزی و شرقی نیز ادامه خواهد یافت. درواقع اگرچه بازارهای اصلی صنعت خودروی كانادا ایالت متحده امریكا، ژاپن و آلمان است لیكن كشورهای دیگر نظیر ایتالیا، آرژانتین، مكزیك، تایلند، چین، لهستان و مجارستان قطعا توجه بیشتری را از جانب سازندگان و مونتاژكاران كانادایی به خود جلب خواهند نمود.
استراتژی:
- شناسایی صنایع، موقعیت‏های تجاری (آگاهی از بازار)، تشویق شركت‏ها به ملاقات‏های مستمر با سازندگان و مونتاژكاران رده اول (برای مثال برای مطالعه و تجزیه تحلیل بازار)
- معرفی تكنولوژی‏های برتر سازندگان و موقعیت‏های عرضه‏كنندگان كانادایی در كشورهایی كه صنایع خودرو آنها در حال توسعه هستند (از طریق ملاقات، ماموریت، نمایشگاه و...)
- ترفیع همكاری‏های صنعت به صنعت از طریق سرمایه‏گذاری‏های مشترك ( JV )، انتقال تكنولوژی، لیسانس، اتحاد استراتژیك و تحقیق و توسعه ( R&D )
- استمرار تلاش برای بهبود دسترسی به بازار از طریق:
الف - افزایش شناساندن بخش خودروی كانادا از طریق برنامه‏های ترفیعی و ارتباطی (سمینارهای تكنولوژی و اطلاعاتی، شركت در نمایشگاه‏ها و ملاقات‏ها) و...ب - كسب اطمینان از اینكه سازندگان، اطلاعات مناسبی برای حفظ قدرت رقابتی خود دارند. و ابزارهایی كه می‏توانند آنها را به این سطح از اطمینان برسانند از كنفرانس‏ها و سمینارها، وب‏سایت استراتژیز ۳، تیم تجاری خودرو كانادا ( TTCAUTO) ۴ می‏توان نام برد. TTCAUTO ، در آوریل ۱۹۹۹ به منظور ارتقا و انتشار میزان آگاهی از بازار، بین حرفه‏ای‏های صنعت خودرو راه‏اندازی گردید.
بازارهای هدف
در طی سال‏های ۱۹۹۹-۲۰۰۰ تمركز اولیه فعالیت‏های تجاری بین‏المللی بر ایالات‏متحده، ژاپن و آلمان خواهد بود. البته چندین بازار نوظهور در امریكای لاتین (برزیل، آرژانتین و مكزیك) و اروپای شرقی (لهستان و مجارستان) شناسایی شده كه همچنین برای دولت كانادا در اولویت قرار دارند.
باید اشاره شود كه در شناسایی این بازارها، هدف جمع‏آوری اطلاعات توسط شاخه حمل و نقل و خودرو، TTCAUTO و همچنین همفكری دست‏اندركاران صنعت خودرو بوده است.
شركاء . پشتیبانی
در مورد فعالیت‏های تجاری بین‏الملل بخش خودرو مكانیزم جامعی برای همفكری در اختیار دارد و اصلی‏ترین آن از طریق TTCAUTO است كه در گذشته به عنوان تیم بخش ملی ( NST) ۵ خودرو شناخته می‏شد. TTCAUTO از اعضایی متعلق به بخش خصوصی و دولتی شامل سازندگان و مونتاژكنندگان، انجمن‏های صنعت (۱۱ RAC ، ۱۰JAMA ، ۹ALAMC ، ۸ CYMA ، ۷APMA ، ۶ AIA ) دولت‏های ایالتی ( ONTARIO ، QUEBEC ) واحد امور خارجه، تجارت بین‏المللی ( DFAIT) ۱۲ و سایر واحدهای دولت ( OGDS) ۱۳ تشكیل شده است.
از طریق ملاقات‏های مستمر و ارتباطهای منظم، دولت كانادا و صنعت به دنبال آن است كه آیا برای دستیابی به اهداف تجاری، صنایع این كشور به طرز مناسبی معرفی می‏شوند؟ و استراتژی‏هایی كه اتخاذ شده با گرایشاتی كه در بازار مشاهده می‏شود سازگار و دارای ارتباط منطقی باشد. به علاوه فرایند همفكری رسمی از سال ۱۹۸۸ تحت نظر كمیته مشاوره خودرو ۱۴ ACC هدایت می‏شود كه این كمیته از طریق كمیته بین‏المللی آن، درخصوص طیف كاملی از موضوعاتی است كه صنعت خودرو را تحت‏تاثیر قرار می‏دهند و فعالیت‏های بین‏المللی را به وزیر صنایع مشاوره می‏دهند.
شهرهای كلیدی كانادا و تولیدات استراتژیك آنها
تسهیلات تولیدی حدود ۱۰۰۰ عرضه‏كننده رده اول و دوم در داخل و یا نزدیك این شهرها پراكنده هستند و قطعات و مجموعه‏ها را به این شهرهای اصلی عرضه می‏كنند. چنین موقعیت استراتژیكی، عرضه‏كنندگان كانادایی را قادر ساخته تا به محل‏های عمده مونتاژ خودرو در امریكا نیز تحویل به موقع ( JIT ) داشته باشند. اسامی این شهرها و محصولات استراتژیك آنها به شرح زیر می‏باشد:
پاورقی‏ها:
( FREE TRADE AGREEMENT) FTA -۱
( NORTH AMERICA FREE TRADEAGREEMENT) NAFTA -۲
STRATEGIS -۳
( TRADE TEAM CANADA AUTOMOTIVE(TTCAUTO -۴
NATIONAL SECTOR TEAM -۵
. AUTOMOTIVE INDUSTRIESASSOCIATION OF CANADA :AIA -۶
. AUTOMOTIVE PARTSMANUFACTURERS ASSOCIATION OFCANADA :APMA -۷
. CANADIAN VEHICLEMANUFACTURERS ASSOCIATION :CVMA -۸
. ASSOCIATION OFINTERNATIONAL AUTOMOBILEMANUFACTURERS OF CANADA :AIAMC -۹
. JAPAN AUTOMOBILEMANUFACTURERS ASSOCIATION OFCANADA :JAMA -۱۰
. RUBBER ASSOCIATION OFCANADA :RAC -۱۱
. DEPARTMENT OF FOREIGNAFFAIRS AND INTERBATIONAL TRADE :DFAIT -۱۲
. OTHER GOVERNMENTDEPARTMENTS :OGDS -۱۳
. AUTOMOTIVE ADVISORYCOMMITTEE :AAC -۱۴
منبع : مجله گسترش صنعت