دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
صنعت خودروی کانادا
بخش خودروی كانادا از دو صنعت عمده مونتاژ خودرو و تولید قطعات تشكیل شده است. این بخش طیف وسیعی از محصولات بازار قطعات اصلی ( OE ) و قطعات یدكی ( AM ) را تولید مینماید. تولیدات كانادا علاوه بر خودروهای سواری و كامیونهای سبك شامل موتور، MAJOR DRIVE TRAIN ، سیستم فرمان و تعلیق، قطعات چرخ و ترمز، قطعات پرسی، قطعات تزئینی داخلی و خارجی، قطعات الكتریكی و لاستیك میباشد.بخش خودرو عنصر اصلی اقتصاد كاناداست. در سال ۱۹۹۸ اشتغال مستقیم سازندگان برابر با ۱۵۳۵۰۰ نفر بوده كه نسبت به سال قبل از آن ۶.۹ درصد افزایش داشته است. علاوه بر آن، كل اشتغال مربوط به این بخش، شامل خردهفروشی و سازندگان قطعات اصلی و توزیعكنندهها، به رقم ۵۳۱۰۰۰ نفر در این سال رسیده است.
بخش خودروهای سبك كانادا شامل ۱۴ كارخانه است كه سالانه ۲.۴ میلیون دستگاه تولید میكنند. صادرات این بخش سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار است و حدود ۹۰ درصد تولیدات آن صادر میشود. بخش قطعهسازی كانادا از تكنولوژی در سطح جهانی بهرهمند بوده و ۹۲۰۰۰ نفر در ۵۵۰ كارخانه به كار گمارده است. در این بخش سالانه محصولاتی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار صادر میگردد. صادرات تولیدات لاستیك، تیوب، بدنه كامیون و تریلر نیز سالانه ۴ میلیارد دلار دیگر را دربردارد. اوضاع و احوال تجاری كانادا یك فضای رقابتی را ایجاد نموده است. ساختار مالیات بر شركتها در كانادا كاملا با سایر كشورها قابل مقایسه است و مالیات بر تحقیق و توسعه سخاوتمندانه است. در طول ۵ سال گذشته نرخ تورم در كانادا به طور متوسط ۱.۵ درصد یعنی یكی از كمترین مقادیر در دنیا بوده است كه درنتیجه، فشار بر افزایش دستمزد را كاهش داده و نرخهای بهره را تا كمترین نرخهای تاریخی سوق داده است. در همین رابطه اكونومیست در پیشبینی خود برای سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ از نقطهنظر مناسب تجاری، كانادا را در بین كشورهای تولیدكننده خودرو بعد از انگلستان و در رتبه دوم قرار داده است.با جهانی شدن صنعت خودرو در كانادا، این كشور سود بسیاری بدست آورده و به طور قابل توجهی از دهه ۱۹۸۰ رشد نموده است كه عمدتا به دلیل یكپارچگی با بازار امریكا و توسعه صادرات ناشی از این یكپارچگی است. صادرات خودروی كانادا بیش از ۸۰ درصد از سال ۱۹۹۰ افزایش یافته است. علاوه بر این تولیدات داخلی نیز جانشین واردات گشته است. در نتیجه افزایش تولید ژاپنیها در كانادا، واردات غیر از NAFTA ، به میزان ۵۶ درصد كاهش یافته است.
اهداف
بخش خودرو كشور كانادا در سال ۱۹۹۸ دارای ۳ میلیارد دلار تراز مثبت بازرگانی بوده، ارزش كالاهای صادر شده به میزان ۸۴ میلیارد دلار و در مجموع ۸۳ درصد از تولیدات خود را (در سال ۱۹۹۷) عمدتا به امریكا صادر نموده است. این میزان قابل توجه از صادرات درواقع نتیجه قراردادهای پیمان خودرو، ۱ FTA و ۲ NAFTA میباشد. درحالی كه حفظ چنین حد بالایی از تمركز بر بازار امریكا برای كانادا مهم است، در عین حال و به همان اندازه، متنوعسازی بازارهای صادراتی برای تضمین توسعه جهانی شدن خودروسازان و قطعهسازان كانادایی با اهمیت است. برای رسیدن به چنین هدفی، كانادا به تكنولوژیهای برتر صنعت خودرو در سطح جهانی دست یافته كه این تكنولوژیها میتواند به طور موفقیتآمیزی در بازارهای نوظهور مانند امریكای لاتین و آسیای جنوب شرقی معرفی و به كار گرفته شود. در ژاپن به دلیل ترویج استفاده از قطعات كانادایی (دربردارنده صادرات به ژاپن) انتظار میرود كه به افزایش خرید، معادل ۳.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ منجر شود و درخصوص تامین قطعات خودرو در اروپا (شامل صادرات به اروپا) انتظار میرود كه به دلیل افزایش واردات قطعات از كانادا میزان خرید به ۳۴۲ میلیون دلار در سال ۲۰۰۰ برسد. همچنین تلاش برای توسعه جایگاههای دیگر در بازارهای MERCOSUR (بازار مشترك آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه)، جنوب شرقی آسیا و اروپای غربی، مركزی و شرقی نیز ادامه خواهد یافت. درواقع اگرچه بازارهای اصلی صنعت خودروی كانادا ایالت متحده امریكا، ژاپن و آلمان است لیكن كشورهای دیگر نظیر ایتالیا، آرژانتین، مكزیك، تایلند، چین، لهستان و مجارستان قطعا توجه بیشتری را از جانب سازندگان و مونتاژكاران كانادایی به خود جلب خواهند نمود.
استراتژی:
- شناسایی صنایع، موقعیتهای تجاری (آگاهی از بازار)، تشویق شركتها به ملاقاتهای مستمر با سازندگان و مونتاژكاران رده اول (برای مثال برای مطالعه و تجزیه تحلیل بازار)
- معرفی تكنولوژیهای برتر سازندگان و موقعیتهای عرضهكنندگان كانادایی در كشورهایی كه صنایع خودرو آنها در حال توسعه هستند (از طریق ملاقات، ماموریت، نمایشگاه و...)
- ترفیع همكاریهای صنعت به صنعت از طریق سرمایهگذاریهای مشترك ( JV )، انتقال تكنولوژی، لیسانس، اتحاد استراتژیك و تحقیق و توسعه ( R&D )
- استمرار تلاش برای بهبود دسترسی به بازار از طریق:
الف - افزایش شناساندن بخش خودروی كانادا از طریق برنامههای ترفیعی و ارتباطی (سمینارهای تكنولوژی و اطلاعاتی، شركت در نمایشگاهها و ملاقاتها) و...ب - كسب اطمینان از اینكه سازندگان، اطلاعات مناسبی برای حفظ قدرت رقابتی خود دارند. و ابزارهایی كه میتوانند آنها را به این سطح از اطمینان برسانند از كنفرانسها و سمینارها، وبسایت استراتژیز ۳، تیم تجاری خودرو كانادا ( TTCAUTO) ۴ میتوان نام برد. TTCAUTO ، در آوریل ۱۹۹۹ به منظور ارتقا و انتشار میزان آگاهی از بازار، بین حرفهایهای صنعت خودرو راهاندازی گردید.
بازارهای هدف
در طی سالهای ۱۹۹۹-۲۰۰۰ تمركز اولیه فعالیتهای تجاری بینالمللی بر ایالاتمتحده، ژاپن و آلمان خواهد بود. البته چندین بازار نوظهور در امریكای لاتین (برزیل، آرژانتین و مكزیك) و اروپای شرقی (لهستان و مجارستان) شناسایی شده كه همچنین برای دولت كانادا در اولویت قرار دارند.
باید اشاره شود كه در شناسایی این بازارها، هدف جمعآوری اطلاعات توسط شاخه حمل و نقل و خودرو، TTCAUTO و همچنین همفكری دستاندركاران صنعت خودرو بوده است.
شركاء . پشتیبانی
در مورد فعالیتهای تجاری بینالملل بخش خودرو مكانیزم جامعی برای همفكری در اختیار دارد و اصلیترین آن از طریق TTCAUTO است كه در گذشته به عنوان تیم بخش ملی ( NST) ۵ خودرو شناخته میشد. TTCAUTO از اعضایی متعلق به بخش خصوصی و دولتی شامل سازندگان و مونتاژكنندگان، انجمنهای صنعت (۱۱ RAC ، ۱۰JAMA ، ۹ALAMC ، ۸ CYMA ، ۷APMA ، ۶ AIA ) دولتهای ایالتی ( ONTARIO ، QUEBEC ) واحد امور خارجه، تجارت بینالمللی ( DFAIT) ۱۲ و سایر واحدهای دولت ( OGDS) ۱۳ تشكیل شده است.
از طریق ملاقاتهای مستمر و ارتباطهای منظم، دولت كانادا و صنعت به دنبال آن است كه آیا برای دستیابی به اهداف تجاری، صنایع این كشور به طرز مناسبی معرفی میشوند؟ و استراتژیهایی كه اتخاذ شده با گرایشاتی كه در بازار مشاهده میشود سازگار و دارای ارتباط منطقی باشد. به علاوه فرایند همفكری رسمی از سال ۱۹۸۸ تحت نظر كمیته مشاوره خودرو ۱۴ ACC هدایت میشود كه این كمیته از طریق كمیته بینالمللی آن، درخصوص طیف كاملی از موضوعاتی است كه صنعت خودرو را تحتتاثیر قرار میدهند و فعالیتهای بینالمللی را به وزیر صنایع مشاوره میدهند.
شهرهای كلیدی كانادا و تولیدات استراتژیك آنها
تسهیلات تولیدی حدود ۱۰۰۰ عرضهكننده رده اول و دوم در داخل و یا نزدیك این شهرها پراكنده هستند و قطعات و مجموعهها را به این شهرهای اصلی عرضه میكنند. چنین موقعیت استراتژیكی، عرضهكنندگان كانادایی را قادر ساخته تا به محلهای عمده مونتاژ خودرو در امریكا نیز تحویل به موقع ( JIT ) داشته باشند. اسامی این شهرها و محصولات استراتژیك آنها به شرح زیر میباشد:
پاورقیها:
( FREE TRADE AGREEMENT) FTA -۱
( NORTH AMERICA FREE TRADEAGREEMENT) NAFTA -۲
STRATEGIS -۳
( TRADE TEAM CANADA AUTOMOTIVE(TTCAUTO -۴
NATIONAL SECTOR TEAM -۵
. AUTOMOTIVE INDUSTRIESASSOCIATION OF CANADA :AIA -۶
. AUTOMOTIVE PARTSMANUFACTURERS ASSOCIATION OFCANADA :APMA -۷
. CANADIAN VEHICLEMANUFACTURERS ASSOCIATION :CVMA -۸
. ASSOCIATION OFINTERNATIONAL AUTOMOBILEMANUFACTURERS OF CANADA :AIAMC -۹
. JAPAN AUTOMOBILEMANUFACTURERS ASSOCIATION OFCANADA :JAMA -۱۰
. RUBBER ASSOCIATION OFCANADA :RAC -۱۱
. DEPARTMENT OF FOREIGNAFFAIRS AND INTERBATIONAL TRADE :DFAIT -۱۲
. OTHER GOVERNMENTDEPARTMENTS :OGDS -۱۳
. AUTOMOTIVE ADVISORYCOMMITTEE :AAC -۱۴
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست