دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

چرا خیلی‌ها لپ‌تاپ گران اپل را به محصولات ارزان‌قیمت ترجیح می‌دهند


چرا خیلی‌ها لپ‌تاپ گران اپل را به محصولات ارزان‌قیمت ترجیح می‌دهند
در آمریکا، برای صاحبان کسب‌و ‌کارهای کوچک و بزرگ، با سیل خبرهای ناامید کننده اقتصادی از دور و نزدیک، مبتلا شدن به افسردگی، چندان دور از ذهن نیست.
قیمت مسکن افت کرده، اعتبار و نقدینگی‌ها ته کشیده، ترس از تورم رو به‌افزایش است و اشتیاق و میل به خرید مصرف کنندگان به کمتر از اوایل دهه ۱۹۹۰ رسیده است.
در این گیرودار شاید خیلی‌ها فکر کنند که کسب و کار شرکت اپل زودتر از دیگر شرکت‌های کامپیوتری کساد خواهد شد زیرا کامپیوترهای این شرکت معمولا گران قیمت‌تر از کامپیوترهای شرکت‌هایی همچون دل یا هیولت پاکارد (HP) است.پائول کدروسکی، مدیر ارشد Kauffman معتقد است با وجودی که محصولات اپل بسیار خواستنی و جذاب هستند، اما مصرف کنندگان بدون این محصولات نیز می‌توانند زندگی کنند و حتی می‌توانند محصولات ارزان قیمت‌تری را جایگزین آنها کنند.وی پیش‌بینی می‌کند که اپل، در فصل مالی جاری، شکست مالی خواهد خورد و باید هر چه سریع‌تر چشم انداز سه ماهه بعدی را به گونه‌ای تغییر داده و توقعات‌اش را محدود سازد.
اما من فکر می‌کنم که کدروسکی کاملا در اشتباه است، به همین خاطر سر ۵۰ دلار با او شرط بندی کردم. کدروسکی معتقد است که اپل نمی‌تواند نظر و عقیده همگانی را در مورد فصل مالی جاری برآورده کند و فصل آینده با افت فروش بیش از ۳۰ درصد مواجه خواهد شد.
اما نظر من این است که اپل بالاخره نظر همگان را به خود جلب کرده و ارزش سهام خود را بالا خواهد کشید
قرار گذاشتیم که اگر کدروسکی در این شرط بندی برنده شود، من یک چک ۵۰ دلاری برایش بنویسم و اگر من برنده شوم او ۵۰ دلار به حساب من واریز کند.
● مصائب فروش کامپیوتر
شاید اگر کمی در وضعیت بازار و اقتصاد دقیق شویم، فرضیات کدروسکی به نظر قابل قبول‌تر و منطقی‌تر برسد.
با وجود تمامی جاروجنجال‌ها و توجهی که به iPhone اپل شده، اما عملکرد این شرکت در فصل مالی منتهی به ۳۰ سپتامبر، کاملا به فروش کامپیوترهایش وابسته است.
دلایلی در دست دارم که حرفم را اثبات می‌کند. ما به فصل بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم و بچه مدرسه‌ای‌ها در حال خرید نوت‌بوک‌های مک هستند. تحقیقات شرکت Student Monitor که عادات خرید دانشجویان دانشگاهی را پیگیری می‌کند، نشان می‌دهد که ۱۳ درصد از کل دانشجویان، پاییز امسال قصد خرید نوت‌بوک دارند.
از این تعداد، ۴۳ درصد اعلام کرده‌اند که قصد خرید MacBook یا MacBook Pro را دارند و این تعداد تقریبا دو برابر کسانی است که می‌خواهند نوت‌بوک شرکت دل را بخرند و چندین برابر افرادی است که نوت‌بوک HP را برای خرید برگزیده‌اند و این یک برگ برنده برای اپل به شمار می‌آید.زمان بازگشایی مدارس همیشه برای شرکت اپل مهم و حیاتی بوده چنانچه در سال ۲۰۰۷، این شرکت نزدیک به ۲/۲ میلیون دستگاه نوت‌بوک مک در فصل چهارم منتهی به ۳۰ سپتامبر به فروش رسانده است که این میزان ۳۴ درصد نسبت به سال پیش‌تر رشد داشته است.فروش این کامپیوترها، ۱/۳ میلیارد دلار منفعت برای اپل به ارمغان آورد که تقریبا نیمی از سود سالانه این شرکت به شمار می‌آید.
● مایکروسافت به کمک اپل می‌آید!
بر اساس جدیدترین گزارش گارتنر، اپل همیشه شرکت‌های صنعت کامپیوتر را به مبارزه طلبیده و در مورد سهام بازار کامپیوترهای شخصی نیز پس از شرکت دل و HP، موفق عمل کرده است.در فصل دوم مالی، این شرکت رشد سال به سال را تجربه کرده و واحد حمل بار آن با رشد ۳۸ درصدی همراه بوده است.جالب است بدانیم که میزان ارسال بار اپل در این مدل ۳ برابر میزان ارسال بار توسط شرکت دل و ۷ برابر HP و ۹ برابر میانگین صنعت کامپیوترهای شخصی است.حال سوالی که پیش می‌آید این است که دلیل این رشد چیست؟ در جواب باید گفت که مایکروسافت در این زمینه کمک بسیار کرده است. چگونه؟ مایکروسافت با ورود سیستم عامل ویندوز ویستا، و آن رسوایی که به خاطر ضعف‌ها و معایب این ویندوز به بار آورد، اپل را بسیار جلو انداخت.
اپل با تبلیغات گسترده‌ای که با عنوان «Mac در مقابل PC» راه انداخت، چهره ویندوز ویستا و مایکروسافت را به کلی خدشه دار کرد.
همین اتفاق باعث شد که مصرف‌کنندگان نوت بوک‌های اپل را که مبتنی بر مکینتاش هستند، به نوت‌بوک‌های مبتنی بر ویستا ترجیح دهند.بر اساس گزارش نشریه وال استریت، مایکروسافت برای تبلیغ ویندوز ویستا و تغییر چهره خراب شده این ویندوز دست به کارهای تبلیغاتی جدیدی زده، چنانکه مایکروسافت یک مبارزه تبلیغاتی ۳۰۰ میلیون دلاری راه‌انداخته و در این اقدام از جری سینفلد، ویل فرل و کریس راک کمدین و هنرپیشه‌های معروف آمریکایی کمک گرفته است.مساله اینجاست که دانش‌آموزان و دانشجویان به دنبال خرید محصولات جذاب هستند ولی ویندوز در این مقطع زمانی، چهره چندان مطلوبی برای آنان ندارد.
علاوه بر آن آیپاد، خواسته و ناخواسته، کاربران را برای پیوستن به مک و پشت کردن به ویندوز اغوا می‌کند و iPhone هم به همین روش.بر اساس گزارش‌ها چارلز ولف، از شرکت Needham در سال ۲۰۰۶، تعداد کاربران ویندوزی که از آیپاد استفاده می‌کردند دو برابر بیش‌تر از کاربرانی بود که از مک اپل استفاده می‌کردند.
اما با ظهور iPod Halo Effect و سپس با فروش ۴۵ میلیون دستگاه آیفون، کارشناسان انتظار دارند که اپل تا پایان سال ۲۰۰۹، بازار لپ‌تاپ را به تسخیر خود درآورد.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران