دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
جنبه های مختلف استراتژی ها
● مقدمه
توانایی استراتژیها یکی از عوامل تأثیرگذار بر موفقیت و یا شکست استراتژی ها بوده و با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی آن پرداخته شده است.
● استراتژی
استراتژی عبارت است تدابیر، طرح یا نقشه ای برای بهتر کردن وضع موجود یا واکنشی در برابر محیط در جهت ارضاء نیازها و خواستههای مشتریان. استراتژی عبارت است از طرح ، چشم انداز ، الگو ، ترفن د و یا موضع یک سازمان برای تحقق هدفها.
در فرآیند تدوین استراتژی، دو متغیر کلیدی از اهمیت خاصی برخوردارند، این دو متغیر عبارتند ار
۱) قدرت افراد و گزوهای تأثیرگذار بر روی استراتژیها
۲) عقلایی بودن فرآیند تدوین استراتژیها و عقلایی بودن فرآیند تدوین استراتژی بوسیله آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.
● ویژگیهای مختلف استراتژیها
استراتژیها دارای ویژگیهای مختلفی می باشند که برخی از این ویژگیها به شرح زیر است:
▪ خلاق و نوآور (کارآفرین) : افکار و اندیشه های جدید استراتژی ها و یا بکارگیری افکار و اندیشه های دیگران بوسیله آنها می تواند منشاء ایجاد استراتژیها و طراحی استراتژی باشد.
▪ تفکر سیستمی: کل نگری و داشتن تفکر سیستمی لازمه شناخت جامع از سازمان بوده و طراحی استراتژی مناسب، از نتایج آن است. در مقابل آن، جزء نگری و اتخاذ استراتژیهای محدود به زمان و مکان خاص، می تواند ناهنجاری های سازمانی را بدنبال داشته باشد.
▪ مسئله محوری: مسئله محوری و موضوع محوری استراتژیها به مفهوم طراحی استراتژی در راستای موضوعات اساسی سازمان و جامعه و حل مسائل و مشکلات است.
▪ بدنبال بهبود مستمر خود: دانش، تخصص و روش تجزیه و تحلیل استراتژیها، بر کیفیت استراتژی های وضع شده بوسیله آنها تأثیر گذاشته و به همین جهت لازمه طراحی استراتژی مناسب بهبود مستمر استراتژیها، است.
▪ ریسک پذیری: ریسک گریزی استراتژیستها باعث می شود که استراتژیهای وضع شده مشابه استراتژیهای قبلی و یا اندکی مناسب تر بوده و در حد استراتژیهای تغییر باشد در صورتی که ریسک پذیری استراتژیها، جسارت و جرأت لازم برای تدوین و اجرای استراتژیهای متحولانه را بدنبال دارد.
▪ تحمل ابهام: نتیجه و حاصل اجرای استراتژیها، مبهم و نامشخص است و به همین جهت تحمل ابهام استراتژیها باید به اندازه کافی، زیاد باشد.
▪ شخصیت نوع A: افراد نوع A افرادی پرکار و در حال رقابت میباشند. در حالیکه افراد نوع B، محافظه کار و بدنبال تفریح و رفاقت می باشند و بدیهی است که استراتژیهای کارآمد از تلاش، بررسی و مطالعه عمیق، منتج می شود.
▪ کانون کنترل درونی : افرادی که کانون کنترل آنها درونی می باشد، موفقیت و شکست را در خود جستجو و خود را عامل ان می دانند. چنین افرادی، خود کنترل بوده و بدنبال بهبود استراتژیهای خود برای اصلاح سازمان و جامعه می باشند.
▪ با هوش: استراتژیستها افرادی با هوش می باشند. در یک طبقه بندی کلی، انواع هوش را می توان به هوش بین فردی، الگویی، تحلیلی، فیزیکی و موسیقی، طبقه بندی کرد. داشتن هوش الگویی و تحلیل قوی به استراتژیستها کمک می کند تا تحلیل درست و چارچوب ذهنی منسجو و دقیقی از سازمان و جامعه، مسائل و مشکلات آن، راه حلها و پیامدهای آنها داشته باشند.
▪ مشارکت جو: مشارکت جو بودن استراتزیستها به این نکته اشاره می کند که بسیاری از استراتژیها در محیطی مشارکت جویانه و برمبنای فکر و خرد جمعی شکل می گیرند.
● مسئولیتهای استراتژیستها
در یک سازمان، استراتژیستها دارای مسئولیت های مختلفی می باشند که برخی از آنها به شرح زیر است:
▪ ایجاد تغییر: استراتژیستها، مسئولیت ایجاد تغییر در سازمان را بر عهده دارند. تغییر از وضعیت موجو به وضعیت مطلوب و بهبود مستمر.
▪ ایجاد تعهد و انگیزش: ایجاد تعهد و انگیزش در افراد سازمان و جامعه و مجریان در جهت اجرای استراتژیها از دیگر مسئولیتهای استراتژیستها، است.
▪ توازن بین ثبات و نوآوری: همه افراد سازمان و جامعه، تحمل ایجاد تغییر و تحول و دگرگونی های عظیم را ندارند از این رو استراتژیستها باید بدنبال نوآوری در بهبود مستمر و در عین حال ایجاد تعادل و ثبات در سازمان و جامعه باشند.
● رفتار شخصی استراتژیستها
یکی دیگر از جنبههای استراتژیستها که بر طراحی استراتژی و اجرای آن تأثیر می گذارد، رفتار شخصی استراتژیستها است. در همین رابطه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ ارتباطات قوی: ارتباطات را می توان فرآیند ایجاد، انتقال و درک پیام، تعریف کرد. ارتباطات قوی به استراتژیستها کمک می کند تا افکار عمومی را بهتر شناخته و بصورت کاراتر و مؤثرتری بر روی آن تأثیر گذارند. در واقع ارتباطات قوی به استراتژیستها کمک می کند تا استراتژیهای خود را بهتر به سازمان و جامعه تفهیم نمایند.
▪ دوری از محافظه کاری و قاطعیت: محافظه کاری استراتژیستها مانع طراحی و اجرای استراتژیهای کارآمد و مؤثر را تسهیل می کند.
▪ تأکید بر اصول اخلاقی و مسئولیتهای اجتماعی: رعایت اصول اخلاقی و مسئولیتهای اجتماعی لازمع طراحی استراتژی مناسب بوده و بدون آن، اعتماد مجریان و مخاطبین از فرد استراتژی گذار، سلب می شود.
▪ کنترل کننده: استراتژیستها در قدم اول، خود کنترل بوده و سپس به دنبال کنترل و تنظیم جامعه و بازخور استراتژیهای خود در جهت شناسایی انحرافات و اتخاذ اقدامات اصلاحی می باشند.
تفاوتهای استراتژیستها
در یک رویکرد، منشاء استراتژی ها در سازمانها و جوامع مختلف، تفاوتهای استراتژیستهای این سازمانها و جوامع بوده و تفاوتهای استراتژیستها به جنبه های زیر مرتبط می شود:
ـ از نظر ارزشها و نگرشها: ارزشها بایدها و نبایدهای اخلاقی است که در بلند مدت ثابت می باشند و نگرشها ، احساس و نظر یک فرد در خصوص موضعی خاص می باشند.
▪ توجه به مسئولیت اجتماعی: به نظر رالف نادر مسئولیت اجتماعی سازمانها بسیار سنگین بوده و مقدم بر سودآوری است و در برابر او به نظر میلتون فریدمن تعهدات سازمانها در برابر جامعه در حدی است که قانون تعیین کرده و بدون داشتن سود نمیتوان از عهده هیچ مسئولیت اجتماعی برآمد.
▪ ریسک پذیری: مسلماً ریسک پذیری یا ریسک گریزی استراتژیستها بر طراحی استراتژی آنها تأثیر می گذارد.
▪ توجه به سودآوری: توجه به سودآوری و یا عوامل دیگری نظیر مشتری گرایی، روابط انسان گرایی و یا تحقیق و توسعه گرایی می تواند منشاء تفاوت استراتژیها باشد.
▪ توجه به هدفها: توجه به هدفهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، می تواند منشاء تفاوت استراتژیهای استراتژیستها باشد.
▪ رعایت اصول اخلاقی: از نظر رعایت اصول اخلاقی، استراتژیستها با یکدیگر تفاوت دارند. بزعم استیفن رابینز برخی در حد بندگی بوده و از ترس و یا بخاطر منافع اصول اخلاقی را رعایت می کنند. برخی در حد عرف بوده و سعی می کنند به عرف جامعه احترام گذاشته و آن را رعایت کنند و برخی در حد اجتهاد بوده و اصول اخلاقی خود را رعایت می کنند.
دانش و مهارتهای استراتژیستهای
دانش و مهارتهای استراتژیستها، آنها را در امر طراحی استراتژی یاری می بخشد. بزعم فرد دیوید، استراتژیستها حداقل باید در مدیریت استراتژیک و مدیریت منابع انسانی، مهارت داشته باشند.
● نتیجه
موفقیت و یا شکست استراتژیها به نحوه و فرآیند تهیه و تدوین آنها بوسیله استراتژیستها بستگی دارد و جنبه های مختلف استراتژیستها شامل ویژگیهای مختلف استراتژیستها، مسئولیتهای استراتژیستها، رفتار شخصی استراتژیستها، تفاوتهای استراتژیستها، دانش و مهارتهای استراتژیستها بر این فرایند تأثیر گذاشته و با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی آن پرداخته شده است.
نویسنده: دکتر وحید ناصحی فر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
منابع
۱. David, Freed. R, (۱۹۹۵), "Concepts of Strategic Management", Prentice- Hall.
۲. David, Freed. R, (۱۹۹۵),"Strategic Management", Prentice- Hall.
۳. Robbins, Stephen, (۱۹۹۸), "Organization Behavior", Prentice- Hall.
منابع
۱. David, Freed. R, (۱۹۹۵), "Concepts of Strategic Management", Prentice- Hall.
۲. David, Freed. R, (۱۹۹۵),"Strategic Management", Prentice- Hall.
۳. Robbins, Stephen, (۱۹۹۸), "Organization Behavior", Prentice- Hall.
منبع : نشریه میثاق مدیران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی رهبر انقلاب حج مجلس شورای اسلامی کردستان عراق دولت شورای نگهبان انتخابات دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی قوه قضاییه حجاب آموزش و پرورش فضای مجازی قتل پلیس سیلاب سازمان هواشناسی شهرداری
ایران خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت بورس
تئاتر سریال سریال افعی تهران محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب موسیقی تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما صداوسیما سینما
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه آمریکا روسیه اوکراین طوفان الاقصی رفح نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی ذوب آهن لیگ برتر ایران رئال مادرید بازی سپاهان جواد نکونام لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت پهپاد اینستاگرام تلفن همراه ناسا
رژیم غذایی بیمه چاقی زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی