چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
پائیزا - Paisa
سال تولید : ۱۹۴۶
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : روبرتو روسلینی، رود ا. جیجر و ماریو کونتی.
کارگردان : روبرتو روسلینی.
فیلمنامهنویس : فدریکو فلینی و روسلینی، برمبنای داستانهائی نوشته ویکتور هینز، مارچلو پالییرو، سرجو آمیدئی، کلاوس مان، فلینی، روسلینی و واسکو پراتولینی (اپیزود فلورانس).
فیلمبردار : اتللو مارتلی.
آهنگساز(موسیقی متن) : رنتسو روسلینی.
هنرپیشگان : کارملا ساتسیو، روبرت وان لون، آلفونسینو پاسکا، ماریا میکی، رنتسو آوانتسو، هاریت وایت، بنجامین امانوئل و لنرد پریش،
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۲۴ دقیقه.
شش جلوه مختلف از جنگ جهانی دوم؛ از تابستان تا پایان ۱۹۴۵:
۱. سیسیل: نیروهای آمریکائی وارد خاک ایتالیا شدهاند. یک سرباز آمریکائی با دختری اهل سیسیل آشنا میشود اما بهزودی هر دو به قتل میرسند. ۲. ناپل: بچههای ایتالیائی یک سرباز سیاهپوست آمریکائی را آزار و اذیت میکنند. یکی از بچههاها، که واکسی است، پوتینهای سرباز را میدزدد و فرار میکند، اما او وقتی زندگی فلاکتبار پسرک را میبیند از پوتینهایش چشمپوشی میکند. ۳. رم: یک سرباز آمریکائی با دختری ولگرد آشنا میشود، اما نمیتواند به یاد بیاورد که او همان دخترک معصومی است که مدتها قبل دیده بود. ۴. فلورانس: یک پرستار صلیبسرخ در جستوجوی رهبر پارتیزانها ـ مردی که به او علاقه دارد ـ است. ۵. رومانیا: سه کشیش آمریکائی مهمان راهبهای دیری در ایتالیا میشوند. آنان وقتی در مییابند که فقط یکی از کشیشها کاتولیک است و دو نفر دیگر، پروتستان و یهودی هستند، برایشان طلب مغفرت و توبه میکنند تا به راه راست هدایت شوند. ۶. دره پو: پارتیزانها کنار سربازان ارتش میجنگند، اما در پایان همگی قتل عام میشوند.
٭ مفهوم کلی این شش اپیزود یادآور فیلم قبلی استاد، رم شهر بیدفاع (۱۹۴۵)، است. با این تفاوت که به جای یک شهر، تصویری از شهرهای مختلف ایتالیا در سالهای سخت و پرتنش آزادسازی این کشور ارائه میشود. هر اپیزود لحن متفاوتی دارد؛ ماجرای ناپل تصویری واقعگرایانه به دست میدهد؛ داستان حزنانگیز رم، ملودراماتیک است؛ جنگهای فلورانس بهصورت واقعهنگاری به نمایش در میآیند؛ دیدار از صومعه با فیلمبرداری بسیار عالی برای به دست دادن تصاویری دقیق از راهبان نمود پیدا میکند، و اپیزود آخر، نمایش همه جانبه فضا، چشمانداز و تنش دراماتیک جنگ است و در عین حال، نیروی احساسی و تراژیک جاری در فیلم را در قالب ساختار محکمی شکل میدهد. ابتدا بهنظر میرسد این لحنهای متفاوت که همه در یک فیلم جمع شدهاند، ساختار آن را از هم بپاشند، لیکن انسجام فیلم بینظیر است و بر این ادعا روسلینی یکی از بهترین آثارش را ساخته، صحه میگذارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست