دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا


روش‌های حقوقی مقابله با دامپینگ


تاریخ نشر : ۸۴۱۲۰۹
تیراژ : ۵۰۰
تعداد صفحه : ۱۲۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۶۹-۱۷۲-۵
رده دیویی : ۳۴۳.۰۸۷
نوع اثر : گردآوری
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : صادقی - محسن
نویسنده : شهیکی‌تاش - محمدنبی

'دامپینگ همواره یکی از پدیده‌های بحث‌برانگیز در حوزه‌ی تجارت بین‌الملل بوده است این واژه از سال‌های نخست قرن بیستم وارد ادبیات جهان شد و یکی از نمونه‌های رقابت ناسالم در عرضه‌ی تجارت جهانی است و یکی از متغیرهای رفتاری بازار شناخته می‌شود که ساختار و عملکرد بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که از یک سو منجر به افزایش درجه‌ی اعضا و سوق دادن بازار به سوی اعضا می‌شود (تغییر ساختار بازار) و از سوی دیگر چنین سیاستی به روی کاهش سهم بازاری بنگاه‌ها و خسارت به بنگاه‌های داخلی (متغیرهای عملکردی بازار) اثر خواهد داشت'. در فصل نخست کتاب ابتدا مفهوم دامپینگ آورده شده سپس از تاریخچه وقوع آن در عرصه‌ی تجارت بین‌الملل و پیشینه‌ قوانین داخلی و بین‌المللی مقابله با دامپینگ سخن به میان آمده و پس از آن به انگیزه‌ی کشورها از دست یازیدن به دامپینگ اشارتی شده و سپس جنبه‌های اقتصادی اقدامات ضد دامپینگ و تاثیر آن بر اقتصاد کشور وارد کننده مطرح گردیده است. 'مرحله‌ی تقدیم درخواست، آغاز رسیدگی و آیین تحقیقات در دعاوی ضد دامپینگ'، 'اقدامات حین رسیدگی'، 'اقدامات پس از رسیدگی'، 'آیین استفاده از نظام مشورت و حل اختلاف WTO در دعاوی ضد دامپینگ' و 'وضعیت نظام حقوقی ایران در مقابله با دامپینگ و مشکلات ناشی از پذیرش موافقت‌نامه‌ ضد دامپینگ WTO'.