چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
جوان و مدگرایی
شاید شما هم با این مساله روبرو شدهاید که وقتی بعضی از جوانان به دلیل پوشیدن لباسهای غیرمعمول و یا اصلاح و آرایش خاص موی سر و صورت و انجام دادن برخی رفتارهایی که با فرهنگ و رسوم اجتماعی ما همخوانی ندارد مورد اعتراض قرار میگیرند، عمل خود را به عنوان مد و مدگرایی توجیه میکنند.
جای شگفتی است که نه تنها برخی افراد به محض شنیدن چنین پاسخی قانع میشوند و از پیگیری موضوع خودداری میکنند، بلکه در مواردی هم مشاهده میشود که عدهای از آنان، بدون توجه به آثار و پیامد این قبیل رفتارها، درصددند که خود نیز از آن شیوه تبعیت کنند. روشن است که این قبیل تقلیدهای کورکورانه در موارد بسیاری، برای فرد و جامعه گرفتاریها و مشکلات زیاد فرهنگی و اقتصادی ایجاد میکند. به گونهای که در نتیجه بیتوجهی به این مساله، گاهی اساس نظام اعتقادی و کیان نظام اجتماعی جامعه دچار خطر و انحراف میشود و به موازات سستشدن بنیانهای اجتماعی، زمینه تسلط فرهنگی و به دنبال آن، تسلط سیاسی استعمارگران فراهم میشود.
به منظور آشنایی هرچه بیشتر اقشار مختلف مردم، به ویژه قشر جوان جامعه به مساله مد و نتایج و پیامدهای مدگرایی و نیز اهداف و نقشههای شوم مروجین پدیده مدسازی در جهان نیم نگاهی به این بحث میافکنیم: بدان امید که همه اقشار جامعه اسلامی جهتحفظ سلامتسرمایههای فکری و اعتقادی خویش، ابعاد مختلف این مساله را با دقت مورد مطالعه قرار دهند. و راه چاره و مکانیسم مبارزه با آن را دریابند.
الف) مد چیست؟
واژه مد در لغتبه معنای سلیقه، اسلوب، روش و شیوه و... به کار میرود و در اصطلاح، عبارت است از روش و طریقهای موقتی که براساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه و سبک زندگی از جمله شکل لباس پوشیدن، نوع آداب پذیرایی و معاشرت و تزیین و معماری خانه و... را تنظیم مینماید. (۱)
بنابراین، میتوان گفت: مد به تغییر سلیقه ناگهانی و مکرر همه یا بعضی از افراد یک جامعه اطلاق میشود و منجر به گرایش به انجام رفتاری خاص یا مصرف کالای به خصوصی یا در پیش گرفتن سبکی خاص در زندگی میشود.
از بررسی ابعاد مختلف حیات اجتماعی بشر میتوان گفت: پدیده مد اولا، همیشه در تاریخ بشر بوده است و منحصر به دوره معاصر نیست. ثانیا، هرگاه این پدیده در هر دورهای از تاریخ آگاهانه و با گزینش و انتخاب و با توجه به فرهنگ و چارچوبهای فکری و اعتقادی جامعه صورت گرفته نه تنها موجب پیدایش نارساییهای فرهنگی و اجتماعی نشده بلکه به عنوان یک دستآورد اجتماعی، به نوبه خود به رشد و تعالی فرهنگ و تمدن جوامع کمکهای زیادی نموده است و زمینه آراستگی مناسب جنبه ظاهری زندگی مردم و افراد را فراهم کرده است. در یک کلام، مدگرایی مثبت، به معنای اقتباس از پیشرفتهای اجتماعی دیگران و به کار بردن دستاوردهای مثبت تمدنی دیگران، ضمن برطرف ساختن زشتیها و کاستیهای حیات اجتماعی، از دچار شدن زندگی انسانها به یک نواختی خسته کننده پیشگیری کرده و روز به روز بر استحکام بیشتر پایههای زندگی دستهجمعی آنها کمک نموده و از پدیدآمدن رفتار و شیوههای ناخوشایندی که موجب دوری و یا نفرت و انزجار افراد از یکدیگر میگردد جلوگیری به عمل میآورد.
ب) ریشههای مدگرایی
آفرینش انسان به گونهای است که همواره او از حالتیک نواختی گریزان بوده و در مقابل، همیشه از تحول و نوآوری و تنوع در شکل و شیوه زندگی استقبال میکند. این تمایل در حالت عادی و در صورتی که پذیرش تحول و نوآوری از روی آگاهی و به صورت تدریجی آرام صورت پذیرد، ظاهر زندگی آدمی را خوشایند و دلپذیر میسازد. بنابراین، میتوان گفت میل به خودآرایی و زیباسازی محیط زندگی امری فطری است که به برکت آن هم زمینه آراستگی صورت ظاهری محیط زندگی انسان فراهم میگردد و هم انگیزه تعالی و تداوم زندگی اجتماعی و روابط صحیح انسانی تقویت میشود. و بدینسان عواملی که موجب ایجاد نفرت و انزجار افراد از یکدیگر و یا موجب یکنواختی زندگی بشر میشوند از محیط حیات اجتماعی دور شده و جنبههای مثبت کمالخواهی و زیبایی دوستی فطری انسان روز به روز شکوفاتر میگردد.
البته از این نکته نیز نباید غافل شد که گرچه یکی از جلوههای کمالجویی و زیبایی دوستی انسان به ویژه در دوره جوانی توجه به زیبایی ظاهر است اما باید مراقب بود که این فرایند، از حالت طبیعی خود خارج نشود. زیرا همه استعدادهای فطری اگر از حالت طبیعی و معقول خود خارج شوند، جنبه انحرافی پیدا کرده، آثار سویی به بار میآورند.
به عنوان مثال میل به خودآرایی، که ریشه در کمالجویی و زیباپسندی فطری انسان دارد، اگر از روی غفلت و یا در نتیجه افراط و تفریط یا تحت تاثیر القائات غلط عوامل جانبی از مسیر طبیعی و درستخود خارج شود، سر از اموری چون خودنمایی، فخر فروشی، خودپرستی و مدپرستی و... در میآورد. عواملی که هر یک از آنها به نوبه خود، موجب پیدایش انواع نارساییها و هوسبازیها و رقابتهای غلط و اسراف و تبذیرها خواهد شد و انسان را به حیوانی پست تبدیل خواهد کرد.
بنابراین در تبیین ریشه مدگرایی میتوان گفت که پیروی از مد و زیباییخواهی و تنوعپسندی ریشه در نهاد انسان دارد که نیازهایی چون تنوع و زیباخواهی و کمالجویی فطری منشا اصلی آن محسوب میشود. اما صورتهای افراطی رایج این گرایش، که تحت عنوان مدپرستی شناخته میشود، در نتیجه جهل و ناآگاهی و ضعف ارزشهای معنوی و تبلیغات وسیع دشمنان و خودباختگی و تقلید کورکورانه از دیگران و یا آلوده شدن به رذایلی چون خودنمایی، فخرفروشی، احساس حقارت و خود کمبینی و.. . پیش میآید که برای افراد جامعه بسیار خطرساز است و باید از آن پرهیز نمود.
ج) اسلام و مدگرایی
به یک بیان، رسالت اسلام به عنوان یک مکتب کامل الهی، پاسخگویی صحیح به تمام خواستهای فطری و نیازهای اصیل انسانی است. بر این اساس، در مجموعه تعالیم اسلامی از جمله در آیات قرآنی به مساله زینت و جمال و زیبایی عنایتخاصی مبذول شده است. از تامل در این بخش از معارف اسلامی، چند اصل کلی بسیار مهم مربوط به موضوع خودآرایی و زینتبه دست میآید:
۱) حس زیبایی یکی از ویژگیهای مخصوص انسان است که ریشه در فطرت او دارد و به اقتضای این امر از دیدن هرگونه زیبایی لذت میبرد. بیتردید منشا تمام هنرهای انسانی همین حس است که در هر دوره موجب به وجود آمدن یک سلسله دستآوردهای ارزشمند هنری میشود. بنابراین، استعداد و درک زیبایی از جمله مواهب به ودیعت نهاده شده در وجود انسان است که به برکت آن، وی قادر است از طریق مطالعه و تامل در ظرافتهای زیبای نظام آفرینش، زمینه کمال روحی و معنوی خود را فراهم سازد.
۲) خودآرایی و زینتبه عنوان بخشی از حس زیبایی، نه تنها آثار بسیاری در روح و روان فرد دارد بلکه موجب تعالی و رشد افراد جامعه نیز میشود. در مقابل، پرهیز از خودآرایی و پریشانی و ژولیدگی چون با خواست فطری انسان در تعارض است، به تدریج اثرات منفی در روان او به جای میگذارد که افسردگی روحی، عدم تعادل روانی و بیتوجهی به نعمتها و سرکوبی علائق طبیعی و.. . از جمله آنهاست. از آنجا که این امور، در نهایتبه سلامت زندگی فرد و نظام اجتماعی زیانهای جبران ناپذیری متوجه میسازد لذا، در احکام اسلامی به شیوههای مختلفی با اینگونه رفتارها مقابله شده است. به عنوان مثال، در سیره اولیاء الهی همواره با این منطق غلط ناآگاهان که پرهیز از خودآرایی را دلیل وارستگی از قید نفس و بیاعتنایی به زخارف دنیوی به حساب میآورند به طور جدی برخورد شده است. زیرا، این کار علاوه بر اینکه موجبات نفرت دیگران را فراهم میآورد، با اصل عزت نفس و کرامت و منزلت انسانی همخوانی ندارد. مولیالموحدین علیعلیه السلام میفرمایند: «التجمل من اخلاق المؤمنین» (۲) خودآرایی از ویژگیهای خاص انسانهای مؤمن است.
۳) در رهنمودهای پیشوایان اسلام در مورد خودآرایی به موارد زیادی تصریح و تاکید شده است که از جمله آنهاست: لباس تمیز و آراسته، شانه کردن موی سر و صورت، نظافتبدن، خوشبو کردن بدن و لباسها، پرهیز از کارهایی که دون شان انسان مؤمن است و...
۴) هرچند اسلام توصیه به خودآرایی دارد، اما هرگز این امر را منحصر به زینت ظاهر نمیکند بلکه آراستگی به فضایل معنوی و اخلاقی را که زمینهساز سعادت و کمال روحی او هستند. مهمتر از آراستگی ظاهر میشمارد. به عبارت دیگر، اسلام با تعالیم حیاتبخش خود نخستبه ایجاد اعتدال در اخلاق و فضیلتهای روحی میپردازد و پیروان خود را به درک زیباییهای مافوق عالم ماده رهنمون میکند، و آنان را از گرفتارشدن به هرگونه سطحینگری در این مساله نجات میبخشد. در عین حال، تلاش میکند که افراد فقط به زینت ابعاد ظاهری جسم و محیط زندگی خود نپردازند. در اشاره به چنین واقعیتی علیعلیه السلام میفرمایند: «زینهٔ البواطن اجمل من زینهٔ الظواهر» (۳) زینت درونی از زینت ظاهر بسیار زیباتر است. چه، هم از نظر تاثیر و هم از نظر ماندگاری، زینت درونی در کمال حقیقی انسان مؤثرتر است.
۵) گرچه در مجموعه تعالیم اسلامی به خودآرایی توصیه و تاکید فراوان شده است اما به جهت در امان ماندن از عوارض منفی افراط و تفریط در خودآرایی و مدگرایی، حدود و چارچوب خاصی نیز برای آن تعیین شده است. به عنوان مثال، تاکید شده است که وسیله خودآرایی یا محیطآرایی اولا، باید حلال باشد و از راه مشروع تهیه شود. ثانیا، سبب اسراف در سرمایهها و استعداد نباشد. ثالثا، از هرگونه شائبه تجملپرستی و جنبه خودنمایی داشتن بری باشد. رابعا، به گونهای نباشد که زمینه تحریک هواهای نفسانی و امیال جنسی دیگران را فراهم کند. خامسا، به صورت تقلید کورکورانه از دیگران انجام نگیرد و... در یک کلام از بررسی تعالیم اسلامی به دست میآید که اسلام نه تنها خودآرایی را منع نمیکند بلکه به شیوه معقول و منطقی بر آن تاکید میکند. در عین حال، همیشه و در همه حال، از افراط و تفریط در هر چیزی منع میکند. (۴)
نویسنده: سید صادق - سیدنژاد
پینوشتها:
۱. فرهنگ معین، ج ۳، ص ۳۹۵۷
۲. شرح غرر و درر آمدی، ج ۱، ص ۳۰۷، حدیث ۱۱۷۵
۳. پیشین، ج ۴، ص ۱۱۷، حدیث ۵۵۰۳
۴. جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید به: آیین بهزیستی اسلام، ج ۲ و ۴ مراجعه فرمایید.
پینوشتها:
۱. فرهنگ معین، ج ۳، ص ۳۹۵۷
۲. شرح غرر و درر آمدی، ج ۱، ص ۳۰۷، حدیث ۱۱۷۵
۳. پیشین، ج ۴، ص ۱۱۷، حدیث ۵۵۰۳
۴. جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید به: آیین بهزیستی اسلام، ج ۲ و ۴ مراجعه فرمایید.
منبع : باشگاه اندیشه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست