پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
کار و تلاش در سیره نبوی
رسول گرامی خدا، همگان را به کار و تلاش فرامیخواند و آنها را از سربار بودن نهی کرد. پس هر که بار زندگی خود را بردوش مردم میگذارد، از دید ایشان ملعون و مورد نفرت خدا بود.
● کار و تلاش مایه آبرومندی
کار، وسیلهای لازم برای کسب درآمد و ادامه زندگی و حفظ آبروست. به گزارش فارس،انسان در زندگی خود ناگزیر از کار و فعالیت است. اگر جریان کار در زندگی بشر متوقف شود، فنای بشر قطعی است. رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله از اوان خردسالی به کار و تلاش میپرداخت، در کودکی گوسفندان جد و عموی خویش را به صحرا میبرد و در نوجوانی هم از فعالیت باز نماند. آنگاه که به جوانی رسدی، به تجارت و داد و ستد روی آورد. پس از نبوت نیز از کار و فعالیت دست برنداشت و هرگز چون شاهان نزیست. کار نبوت به نوبه خود بسیار پردامنه بود. در مدینه بخش اعظم عمر او، در سفرهای نظامی گذشت یا به امر تبلیغ مشغول بود. با این حال، با کار و تلاش بیوفقه از کوتاهترین فرصت بهرهبردرای میکرد. دقیقهای از عمر پربارش را بیهوده سپری نکرد و زندگی صوفیانه و راهبانه را خلاف اسلام میدانست. رسول گرامی، دیگران را نیز به کار و تلاش فرامیخواند و آنها را از سربار بودن نهی کرد. پس هر که بار زندگی خود را بردوش مردم میگذارد، از دیدار ایشان ملعون و مورد نفرت خدا بود: «مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقی کَلَّهُ عَلَی النّاسِ». ایشان بارها سفارش میکرد که از گوشه و کنارهها و اعماق زمین، روزی را طلب کنید: «أُطلُبُوا الرِّزْقَ مِن خَبایَا الأَرضِ».
در آموزههای قرآنی نیز آمده است که خداوند، زمین را رام انسان کرده تا بر روی آن به فعالیت و تلاش بپردازد و از روزی آن بهره گیرد: «هُوَ أَنْشَأَکُم فِی الْأَرضِ وَاستَعْمَرَکُمْ فِیها». (هود: ۶۱) همچنین رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله میفرمود:
مَنْ وَجَدَ ماءً و تُراباً ثُمَّ افْتَقَر فَأَبْعَدُهُ اللّهُ.
کسی که آب و خاک دارد، ولی بر اثر نداشتن فعالیت گرفتار فقر میشود، از رحمت خداوند به دور است.
▪ پیام متن:
رسول گرامی اسلام در طول زندگی خود همواره در کار و تلاش بود و هیچگاه زحمت خود را بر دوش دیگران نمینهاد.
● طلب روزی حلال
پیامبر خدا درباره ارزش طلب روزی حلال میفرمود:
أَلْکادُّ عَلی عِیالِهِ کَالْمُجاهِدِ فِی سَبِیلِ اللّهِ.
کسی که برای (هزینه) خانوادهاش زحمت بکشد، مانند مجاهد در راه خداست.
آن بزرگوار، کار را سبب جلب محبت خداوند میدانست و میفرمود:
اِنَّ اللّهَ تَعالی یُحِبُّ أَن یَری عَبدَهُ تَعِباً فِی طَلَبِ الحَلالِ.
خداوند دوست دارد که بندهاش را در راه به دست آوردن روزی حلال، خسته ببیند.
البته ایشان زیادهروی در کار و فعالیت را هیچگاه نمیپسندید و سفارش میکرد:
ماقَلَّ و کَفی خَیرٌ مِمّا کَثُرَ وَ أَلهی.
روزی اندک و کافی، بهتر است از روزی بسیار و بازدارنده از یاد خدا.
ناگفته پیداست هر کس باید به اندازه نیاز خانواده خود بکوشد و به اندازه شأن و موقعیت آنان به فعالیت بپردازد. پس در راه تأمین هزینه زندگی نمیتوان کوتاهی کرد؛ زیرا رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله در روایتی چنین میفرماید: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَن ضَیَّعَ مَن یَعُولُ؛ ملعون است ملعون، کسی که هزینه خانواده خود را تأمین نمیکند». ایشان در نیایشهای خود میفرمود: «أَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الْکَسَل وَ الْفَشَل؛ خداوندا! از بیکارگی و زبونی و تنبلی به تو پناه میبرم». پیامبر مهر و رحمت، همگان را به کار حلال و مشروع فرامیخواند و به کشاورزی که مادر مشاغل و مایه خیر و برکت است، سفارش میکرد.
▪ پیام متن:
روزی حلال در پرتو تلاشی هم شأن با خانواده، در مکتب رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله اهمیت بسیار داشت.
● کار و تلاش؛ وسیله جلب رحمت الهی
پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله از روح سخاوتمندی بهرهمند بود. با این حال، دوست نداشت کسی بدون عذر موجه، به تنپروری و تنبلی روی آورد و دست نیاز به سوی این و آن دراز کند. بنابراین، کسانی را که با این حالت نزد ایشان میرفتند، به کار کردن فرامیخواند. ایشان در کلامی راهگشا به همه مسلمانان سفارش میکند:
طَلَبُ الحَلالِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ.
کسب روزی و رزق حلال (با کار و کوشش)، بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.
خدای متعال، انسان را به گونهای آفریده است که از تواناییهای ذاتی و استعدادهای فراوان خویش برای برآوردن نیازهای خود به نیکی بهره گیرد. به یقین، بهرهمندی از امکانات رفاهی در زندگی فردی و اجتماعی که لازمه پرداختن به عبادت سالم و کامل است، تنها به میزان کار و تلاشی بستگی دارد که فرد یا اجتماع بر خود هموار ساخته است خداوند متعالی در قرآن میفرماید:
و اَنْ لَیْسَ لِْلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعی وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُری ثُمَّ یُجْزاهُ الْجَزاءَ اْلأَوْفی. (نجم: ۴۱)
همانا برای انسان، جز حاصل تلاش و کوشش او نیست و نتیجه کوشش او به زودی (در این جهان) دیده میشود. پس پاداش تمامتر (در آن جهان) به او خواهند داد.
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در سخنی ارزشمند، کارجویان را به بهشت جاودان خویش بشارت میدهد و میفرماید:
مَنْ أَکَلَ مِن کَدِّ یَدِهِ حَلالاً فُتِحَ لَهُ اَبْوابُ الْجَنَّةِ یَدْخُلُ مِن اَیِّها شاءَ.
آنکه از دسترنج خود میخورد، درهای بهشت به روی او گشوده خواهد شد و از هر دری بخواهد، وارد آن میشود. همچنین رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله ، کار را وسیله جلب رحمت الهی میشمارد و میفرماید:
مَن أَکَلَ مِنْ کَدّ یَدِهِ نَظَرَ اللّهُ اِلَیْهِ بِالرَّحمَةِ ثُمَّ لایُعَذِّبُهُ أَبَداً.
آنکه از دسترنج خود میخورد، خدا به او با نظر رحمت مینگرد و هرگز او را عذاب نمیکند.
▪ پیام متن:
کار و تلاش، سبب رشد و کمال آدمی، رحمت الهی، پاداش بیشمار اخروی و مورد تاکید خدا رسول اوست.
خرسندی رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله از پیشه کارگری
در سیره عملی پیامبر گرامی اسلام آمده است، که وی روزی با یاران خود نشسته بود. جوان نیرومندی را دید که در اول صبح سرگرم کار و کوشش است. بعضی از حاضران گفتند: این جوان شایسته تمجید و ستایش بود، اگر نیروی جوانی خود را در راه خدا به کار میانداخت. پیامبر فرمود:
چنین نگویید. اگر این جوان کار میکند تا نیازمندیهای خود را تأمین کند و به دیگران محتاج نباشد، در راه خدا گام برداشته است. همچنین اگر به نفع پدر و مادر ناتوان و کودکان خردسالش کار کند و آنها را از مردم بینیاز سازد، باز هم در راه خدا قدم برداشته است.
«رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله هرگاه کسی را میدید که توجه او را جلب میکرد و از وی خوشش میآمد، از دیگران میپرسید: آیا شغل و حرفهای هم دارد؟ اگر گفته میشد که حرفهای ندارد، حضرت میفرمود: از چشم من افتاد. میپرسیدند: چرا ای رسول خدا؟ و او میفرمود: چون اگر مؤمن حرفهای نداشته باشد، دین خود را وسیله معاش قرار میدهد».
امام صادق علیهالسلام نیز از پیامبر گرامی اسلام روایت میکند:
مَنْ باتَ کالّاً مِنْ طَلَبِ الْحَلالِ باتَ مَغفُوراً لَهُ.
هر کس شب را برای دستیابی به روزی حلال با خستگی به روز رساند، در حالی که آمرزیده شده، شب را به روز رسانده است.
حضرت رسول در حدیث دیگری فرموده است:
مَنْ اَکَلَ مِن کَدِّ یَدِهِ مَرَّ عَلَی الصِّراطِ کَالْبَرْقِ الْخاطِفِ.
کسی که از دسترنج خود بخورد، مانند برق درخشنده از روی پل صراط میگذرد.
▪ پیام متن:
۱) کار و تلاش، راه نزدیکی به خداوند، آمرزش گناهان و عبور از پل صراط است.
۲) کار به انگیزههایی درست، گام برداشتن در راه خداست.
۳) در پیش رسول خدا کسی که بدون عذر، به کار و حرفهای مشغول نبود، منزلتی نداشت.
● کارآفرینی
«روزی به رسول خدا صلیاللهعلیهوآله خبر رسید که یکی از مسلمانان انصار (اهل مدینه)، نیازمند و فقیر شده است. پیامبر به خانه او رفت و فرمود: در خانه چه داری؟ هرچه داری، بیاور و آن را کوچک نشمار. او یک فرش کمارزش و یک کاسه آورد. پیامبر به مردم فرمود: چه کسی اینها را میخرد؟ شخصی گفت: من آنها را به یک درهم خریدارم. پیامبر فرمود: چه کسی بیشتر میخرد؟ شخصی آنها را به دو درهم خرید. پیامبر دو درهم را گرفت و به آن مسلمان فقیر داد و فرمود: با یک درهم آن زندگی روزانهات را تأمین کن و با درهم دیگر، یک تیشه بخر. او رفت و تیشهای خرید و نزد پیامبر آورد. پیامبر آن را محکم کرد و به او داد و فرمود: این تیشه را بگیر و به بیابان برای خارکنی برو. هیچگاه کار را کوچک و ناچیز نشمار و در بیابان هرگونه تیغ و خار و هیزم دیدی، جمعآوری کن و به فروش برسان. او پانزده روز به همین کار ادامه داد و هیزم جمع میکرد و به شهر میآورد و میفروخت. پس از آن، زندگیاش از همین راه سامان گرفت و خرج زندگی خود و خانوادهاش را تأمین کرد. پس پیامبر به او فرمود: این کار برای تو بهتر از آن است که (صدقهبگیر شوی و در نتیجه) در روز قیامت وارد محشر شوی، در حالیکه در چهرهات خراش صدقه باشد».
رسول بزرگوار اسلام در سخنی دیگر همگان را برای رهایی از فقر و نداری، به کار و فعالیت فرامیخواند و پیآمدهای فقر را چنین یادآور میشود: «اَلْفَقرُ سَوادُ الْوَجْهِ فِی الدّارَینِ؛ فقر و ناداری، روسیاهی دو جهان است». مردی نزد پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله آمد و گفت: دو روز است غذا نخوردهام. حضرت فرمود: برو از بازار برای خودت روزی طلب کن. روز دیگر آمد و گفت: «یا رسول اللّه! دیروز به بازار رفتم، ولی چیزی پیدا نکردم و دیشب بدون غذا خوابیدم. حضرت باز هم فرمود: «عَلَیک بالسُّوق؛ به بازار برو.» روز سوم نیز که همان پاسخ را شنید، حرکت کرد و به سوی بازار روانه شد. کاروانی آمده بود. او در فروش اجناس، به افراد آن کاروان یاری داد و در پایان، سهمی از سود متاع خویش به او دادند. بار دیگر نزد رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آمد و گفت: چیزی پیدا نکردم. حضرت فرمود: چرا، من آگاهم به تو چیزی دادند. گفت: بلی. پیامبر فرمود: چرا دروغ گفتی؟ آن مرد گفت: البته شما راستگو هستید. میخواستم ببینم آیا شما از عمل مردم باخبرید! همچنین خواستم از شما هم چیزی بگیرم. رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود:
راست گفتی، هر کس بینیازی بورزد، خدا او را بینیاز کند و هر کس دری از درخواست به روی خود باز کند، خداوند هفتاد در از فقر را به روی او بگشاید که امکان بسته شدن بر آن نیست. صدقه بر کسی که بینیاز است و کسی که با سلامتی اعضا میتواند نیاز خود را برطرف کند، حلال نیست.
همچنین آن حضرت بارها میفرمود: «کُلوا مِنْ کَدِّ أَیْدیکُمْ؛ از دسترنج خود بخورید».
▪ پیام متن:
از دسترنج دیگران استفاده کردن، مایه شرمساری در دنیا و آخرت و بهرهگیری از حاصل کار و تلاش خود، مایه کمال و سربلندی در دنیا و آخرت است.
● منزلت کارگر در نگاه پیامبر
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله احترام و جایگاه ویژهای برای کارگران در نظر میگرفت. ایشان معتقد بود که هر کسی بنا به موقعیت خود، میتواند در کار خاصی توفیق بیشتر بیابد. رسول مهربانی و رحمت در اینباره میفرماید: «همه شما کار و کوشش کنید، ولی متوجه باشید که هرکس برای کاری آفریده شده است و آن را به سهولت انجام میدهد».
هرگاه کسی در کاری که مهارت داشت، فعالیت میکرد، حضرت به نیکی، او را احترام میگذاشت. در بیان شرافت و عزت کارگران همین بس که رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله با افتخار، بر دستشان بوسه زد. میگویند پس از آنکه پیامبر از جنگ «تبوک» بازگشت، سعد انصاری به پیشواز آن حضرت شتافت و با حضرت دست داد. پیامبر به او فرمود: دستت چه شده که چنین زبر و خشن است؟ سعد گفت: ای رسول خدا! با طناب و بیل کار میکنم و درآمدی برای خرج زندگی خود و خانوادهام کسب میکنم. ازاینرو، دستم خشن شده است. حضرت دستان سعد را در دستهای مهربان خویش گرفت و آنها را بوسید و فرمود: «این دستی است که آتش دوزخ به آن نمیرسد».
تنبلی و تنپروری، مسئلهای بود که پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله همواره مردم را از آن برحذر میداشت و درباره پرهیز از این کار و روی آوری به کار و تلاش میفرمود: «اِنّ اللّهَ یُبغِضُ الشّابَّ الفارِغَ؛ خداوند، جوان بیکار را دوست نمیدارد».
▪ پیام متن:
پیامبر کارگران را بسیار ارج مینهاد، بر دست کارگر بوسه زد و همگان را به کار متناسب با شأن و توان خود سفارش میکرد.
● پرهیز از سستی و تنبلی
همانگونه که کار و تلاش، نردبان پیشروی آدمی به قله سرافرازی و نیکبختی است، تنبلی و بیتحرکی نیز استعدادهای نهفته در نهاد انسان را به ضعف و نابودی میکشاند. تنبلی و کاهلی، دین و دنیای آدمی را نیز به مخاطره میاندازد. ازاینرو، پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در دعایی از خداوند چنین میخواهد:
وَ امْنُنْ عَلْینا بِالنِّشاطِ وَأَعِذنا مِنَ الْفَشَلِ وَالْکَسَلِ وَالْعَجزِ وَالْعِلَلِ وَالضَّرَرِ وَالضّجَرِ وَالمَلَل.
خدایا! نعمت کوشایی و سرزندگی را به ما ارزانی دار و ما را از سستی، تنبلی، ناتوانی، بهانهجویی، زیان و دلمردگی و ملال خاطر محفوظ بدار.
افراد تنبل و بیاراده، بیشتر کارها را بیسبب به تأخیر میاندازند و بر انجام دادن آن در زمان معین، سستی میورزند. در نتیجه، سبب از میان رفتن فرصتها و تباهی عمر خود میشوند. پس آنگاه به پشیمانی میافتند. اینگونه انسانها برای رهایی از این گرفتاری بزرگ، باید از خداوند بخواهند که به آنها تلاش و نشاط پایدار و روبهرشد ببخشد. پیامبر اسلام، ویژگیهای انسان تنبل را چنین برمیشمارد:
عَلامَةُ الْکَسلانِ اَرْبَعَةٌ: یَتَوانی حَتّی یُفرِّطَ وَ یُفَرِّطُ حَتّی یُضَیِّعَ وَ یُضَیِّعُ حَتّی یَأثمَ وَ یَضْجَرَ.
نشانههای تنبل، چهار چیز است: به اندازهای (در کار) سستی میورزد که به کندی و تفریط میگراید و چنان کندی میکند که (اصل کار را) فرومیگذارد و چندان فروگذاری میکند که گنهکار و دل مرده میشود.
▪ پیام متن:
تنبلی، سبب پژمردگی روحی انسان، از دست دادن فرصتها و تباهی عمر میشود. خدا و رسولش نیز چنین صفتی را نکوهیده میدانند.
سید حسین اسحاقی
منبع : روزنامه تفاهم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست