یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
تجربه ناشیرین
فارغ از این که دوستدار کیارستمی و سینمایش باشیم یا نه، انتشار خبر اعتراض تماشاگران فیلم تجربی «شیرین» کیارستمی در جشنواره ونیز خبر خوشایندی نبود؛ مخصوصا که این اعتراض خیلی هم فرهنگی و مودبانه نبوده و جماعت انگار از هیچ کاری برای نشان دادن اعتراضشان دریغ نکردهاند.
کیارستمی را به پرمدعایی، هدر دادن وقت تماشاچیان و همچنین ساخت یک فیلم به معنای واقعی خستهکننده متهم کردهاند و حتی شعار دادهاند که پولشان را پس بگیرند. این اتفاق در حالی افتاده که کیارستمی به عنوان یک فیلمساز جشنوارهای در سراسر دنیا شناخته شده و مخاطبان خاص خودش را دارد.
ما به هر دلیل سالهاست از او فیلمی در ایران ندیدهایم ولی همیشه خارج از کشور خریدار داشته و درست یا غلط حالا او خودش را یک فیلمساز جهان وطنی میداند. به هرحال به قول نیما آن که غربال دارد، از پشت سر میآید.
ممکن است همین «شیرین» هم بعدها به عنوان یک شاهکار هنری شناخته شود و لکه ننگ این استهزا و اعتراض برای همیشه بر دامن تماشاگران ونیز باقی بماند ولی حقیقت این است که فیلمساز جهان وطنی ما در ماجراجویی های هنری و فرمگراییهایش آن قدرافراط کرده که کاسه صبر مخاطبان جشنوارهای و خاص او هم لبریز شده و سورپرایزی مثل برداشتن عینکش جلوی خبرنگاران هم آنها را آنقدر ذوق زده نکرده که از خیر پول بلیتشان بگذرند.
عکس این ماجرا هم هست. به خاطر سفرهای بین شهری زیادم با اتوبوس، علاوه بر فیلمهای مخاطبپسندی مثل «توفیق اجباری»، گاهی هم این توفیق اجباری را پیدا میکنم که به خاطر هوس شاگرد راننده یا اعتراض مسافران همیشگی مسیر که از تکرار چند فیلم خاص خسته شدهاند، فیلمهای قدیمیتر را مرور کنم.
در یکی از این سفرها خیلی اتفاقی وسط فیلم از خواب بیدار شدم و فقط از روی بازیگران فیلم حدس زدم که باید «اعتراض» کیمیایی باشد ولی فیلم آن قدر بی در و پیکر و ژورنالیستی بود که فکر نمیکردم حدسم درست باشد.
و تیترا ژ که آمد، از ناباوری یخ کردم. انگار نه انگار کسی که فیلمی مثل قیصر را با یک داستان متناسب با شرایط روز ساخته و اعتراضها و حرفهای سیاسیاش را هنرمندانه مطرح کرده و موج نوی سینمای ایران را به وجود آورده، یک وقتی آنقدر بیحوصله و جوگیر شود که درونمایه فیلم را به عنوان اسم فیلمش انتخاب کند و داستانی ژورنالیستی و تاریخ مصرف دار را به تصویر بکشد.
نمی شود وجود «اعتراض»، «پارتی» یا بقیه فیلمهایی را که در یک مقطع خاص و تحت تاثیر شرایط روز جامعه ساخته میشوند و به نوعی کارکرد روزنامهای دارند، نفی کرد ولی میشود نتیجه گرفت که فیلمسازان بزرگ و باتجربه هم گاهی در انتخاب مسیرشان درست عمل نمیکنند و مقهور جریان شرایطی میشوند که برایشان پیش آمده یا خودشان برای خودشان به وجود آوردهاند. همین افراط و تفریط است که کار دستشان میدهد؛ جوری که حتی به غربال به دستان عقب کاروان هم امیدی نیست.
جابر تواضعی
منبع : روزنامه جامجم
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر دستگیری پلیس شهرداری تهران سیل قتل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار بانک مرکزی قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم
تئاتر سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون سریال حشاشین ازدواج سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی مهران مدیری
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه نوار غزه
فوتبال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور استقلال سپاهان رئال مادرید
اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ ناسا اینترنت بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
خواب بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا