پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
روابط عمومی و تبلیغات
یکی از منفی ترین نوع نگاه به رسالت و کار روابط عمومی نگاه تبلیغی و وظیفه تبلیغاتی این فن است که متاسفانه به آن نیز دامن زده می شود در این گفتار سعی خواهیم کرد تا مرز بین روابط عمومی و تبلیغات را به طور مشخص تر بیان کنیم.
روابط عمومی گاهی با تبلیغ و پروپاگاندا و آگهی های تجارتی اشتباه می شود. این قبیل فعالیت ها ممكن است اجزای روابط عمومی را تشكیل دهند ولی اجزایی نیستند كه حاصل جمع آنها مساوی با روابطعمومی باشد. بین این امور و فعالیت های روابط عمومی تفاوت فاحش وجود دارد .(كسی كه به كار روابط عمومی می پردازد ، هدفش تنها شهره ساختن این و آن نیست بلكه هدف او كشف امور مورد علاقه جامعه و ایجاد هماهنگی و اعتماد بین سازمان و جامعه بر مبنای تامین منافع و علاقه های طرفین می باشد.) جهت آشنایی بیشتر با روابط عمومی و تبیلغات ابتدا تعریف هایی از آنها ارایه می كنیم .
تعریف تبلیغات: تبلیغات عبارت است از استفاده از وسایل ارتباط جمعی و یا سایر وسایل برای به دست آوردن مشتری و یا خریدار بیشتر و در حقیقت فروش كالا كه این كار با استفاده از پول و هزینههای گوناگون برای پرداخت نرخ آگهی ها و برای به دست آوردن منافع مالی سریع و مستقیم انجام می گیرد.
تعاریف روابط عمومی : همانطور که پیش از این هم بیان شده است روابط عمومی عبارت است از رفتار خوب و توام با گزارش خوب از طریق وسایل ارتباط جمعی و از هر طریق كه می توان آن را انعكاس داد. روابط عمومی یكی از وظایف و عملكردهای مدیریت است كه ارتباطات دوسویه یا دو طرفه را برای تلفیق نیازها و علایق یك سازمان یا شخص با علایق و نیازهای مخاطبین مختلفی كه آن سازمان یا شخص دارد. و ... .
● مرزهای تعیین شده بین روابط عمومی و تبلیغات
از لحاظ هدف می توان گفت مهمترین اهداف روابط عمومی تبادل اطلاعات و ایجاد حس تفاهم تعامل با مخاطب ، تامین منافع سازمان و مخاطب و ایجاد حفظ و تداوم ارتباط با مخاطب است و اهداف تبلیغات كسب آرا و تمایلات دلخواه، امتناع مخاطب، تامین منافع منبع یا سازمان و تاثیر و نفوذ و تسلط بر مخاطب است.
در زمینه مسوولیت، روابط عمومی مسوولیت اجتماعی دارد و در برابر افكار عمومی پاسخگوست و تبلیغات مسوولیت اقتصادی دارد و در برابر سازمان پاسخگوست. همچنین روابط عمومی مسوولیت تفاهم دو طرفه و تبلیغ مسوولیت فروش بیشتر را دارد.
از لحاظ سیاست گذاری روابط عمومی در مقایسه با تبلیغات به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. در فرآیند سیاست گذاری در روابط عمومی دراز مدت است و یك شبه صورت نمی گیرد.
در رابطه با ماهیت پیام می توان گفت در روابط عمومی مشاركت آمیز و دوسویه است و در تبلیغات سلطه آمیز و یكسویه است.
ویژگی های پیام در روابط عمومی شفافیت، جدیت، واقع گرایی، معرفی محصول و پیچیدگی و وسعت پیام است . اما پیام تبلیغاتی خیالی، مبهم، طنز، غلو حمایت از محصول و سادگی ویژگی آن مهم است.در روابط عمومی همه چیز پنهان، مرموز، ناصاف و دورو نیست همه چیز باید آشكار و روشن و شفاف باشد اما در تبلیغات هر نوع پنهان كاری عدم صراحت و پیچیدگی محتمل است . تبلیغات تجاری عمدتا حول محور بزرگ نمایی و برجسته سازی كاذب می چرخد به نحوی كه روند كامل تبلیغات تجاری در دنیا حكایت از آن دارد كه بسیاری از فعالیت های تبلیغاتی و تجاری بر محور فریب و غلو و گزافه گویی جریان دارد.
منبع : پنجره
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست