جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

بال‌های کبوتر - THE WINGS OF THE DOVE


بال‌های کبوتر - THE WINGS OF THE DOVE
سال تولید : ۱۹۹۷
کشور تولیدکننده : آمریکا و انگلستان
محصول : استیون اوانزا و دیوید پارفیت
کارگردان : ایئن سافتلی
فیلمنامه‌نویس : حسین امینی، بر مبنای نوشتهٔ هنری جیمز
فیلمبردار : ادواردو سرا
آهنگساز(موسیقی متن) : ادوارد شیرمور
هنرپیشگان : هلنا بونهام کارتر، لاینس روچ، آلیسن الیوت، الیزابت مک‌گاورن، مایکل گامبن، الکس جنینگز و شارلوت رامپلینگ
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۲ دقیقه


̎کیت کروی̎ (بونهام کارتر) پس از مرگ مادرش، تحت قیمومیت ̎خاله ماد̎ ثروتمندش (رامپلینگ) قرار می‌گیرد. ̎خاله ماد̎ با پرداختن پول به پدر ̎کیت̎ (گامبن) از او می‌خواهد در زندگی‌ ̎کیت̎ دخالت نکند و از ̎کیت̎ هم می‌خواهد اشتباه مادرش را تکرار نکند و حتماً با یک مرد معمولی ازدواج کند؛ بنابراین ترتیبی می‌دهد تا ̎کیت̎ با ̎لُرد مارک̎ (جنینگز)، نجیب‌زاده‌ای ساده که می‌تواند او را خوشبخت کند، آشنا شود؛ اما ̎کیت̎ به ̎مرتن دنشر̎ (روچ)، روزنامه‌نگار فقیر، دل بسته است. در این بین ̎کیت̎ با ̎میلی‌تیل̎ (الیوت) یک زن ملیح آمریکائی که بیماری علاج ناپذیری دارد، آشنا و دوست می‌شود. ̎کیت̎ که متوجه ابراز محبت آشکار ̎میلی̎ نسبت به ̎مرتن̎ خوش‌سیما شده، کاری می‌کند تا آنان به هم نزدیک‌تر شوند تا پس از مرگ ̎میلی̎، ̎مرتن̎ بتواند پول‌های او را صاحب شود؛ اما به علت حسادت، خودش بارها نقشه‌هایش را به هم می‌زند...
● شاید اقتباس سافتلی از رمان پُر آوازهٔ جیمز دربارهٔ عشق، پول و اغواگری شاهکار استاد را ساده‌سازی کرده باشد، اما کاملاً به جوهر آن وفادار است. در این‌جا مضمون متعارف آثار جیمز، تجربهٔ اروپائی و معصومیت آمریکائی در قالب سوءاستفادهٔ اولی از دوم نمود می‌یابد. این موقعیت با نقش‌مایهٔ تصاحب ارث در فیلم تراژدیک تصویر یک زن (جین کمپیون ۱۹۹۶) و شخصیت آمریکائی در جست‌وجوی فرهیختگی و ماجرای عاشقانه، تلفیق می‌شود. سازندگان فیلم داستان را به عصر شاه ادوارد برده‌اند تا شخصیت‌های زن، آزادی بیشتری داشته باشند، از جمله صحنه‌هائی به کار افزوده‌اند که احتمالاً به مذاق جیمز خوش نمی‌آید. از طرف دیگر خودخواهی و توطئه‌چینی‌های ̎کیت̎ هم کمتر شده، و بر موقعیت متزلزل او و نیازش به پول برای جلب هم‌دلی تماشاگر تأکید شده است، اما به رغم تمام کوشش‌هائی که برای ایجاد حال و هوائی معاصر در فیلم شده، کارهای ̎کیت̎ هم‌چنان تماشاگر را دچار انزجاری می‌کند می‌کند که مورد نظر جیمز بوده است. بونهام کارتر به منزلهٔ نیروی پیش برندهٔ فیلم، زنی تشنهٔ عشق و پول، حضوری استثنائی دارد. روچ هم در نقش مردی که توانی برای گریز از دسیسه‌های محبوبه‌اش ندارد، بازی ممتازی ارائه می‌دهد.