شنبه, ۱۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 8 June, 2024
مجله ویستا
آشنایی با گیم شوها
برنامههای مسابقهای یا همان گیم شوها (game show) یکی از ژانرهای تولید برنامه در رادیو و تلویزیون است که شرکتکنندگان در آنها به رقابت با یکدیگر میپردازند.
این رقابت ها یا در قالب رقابت چند نفر و یا به شکل رقابت چند تیم دنبال میشود و هدف آن کسب امتیاز برای دریافت جایزه است. هزینههای این جوایز را یا خود شبکهها و ایستگاههای برگزار کننده میپردازند و یا اینکه یک یا چند اسپانسر هزینههای آنرا متقبل میشوند.
● کوئیز شو
برنامههای مسابقهای به صورتهای گوناگونی اجرا میشود که سادهترینش همان کوئیز شوها (quiz show) یا شوهای سنجش دانش عمومی است. در این نوع از برنامهها، شرکتکنندگان به پرسشهایی که در واقع شبیه به سئوالات امتحانی یا همان quiz است پاسخ میدهند تا دانش عمومی آنها سنجیده شود. البته باید گفت که هدف اکثر کوئیز شوها در خدمت یک اقدام اجتماعی و عمدتا کمک به امور خیریه است و فقط در موارد محدود، کل جوایز به شرکتکنندگان داده میشود. حضور چهرههای مشهور در این برنامهها برای جلب بیشتر توجه و پول صورت میگیرد.
● رئالیتی گیمشو
اما نوع دیگر این برنامهها که نباید آنها را با نمونه کوئیز شوها اشتباه گرفت به رئالیتی گیمشو (Reality game show) معروف شده است. در این نوع برنامهها که به جای یک برنامه در چندین برنامه و مرحله دنبال میشود، جوائزی مثل بلیط سفر یا وسائل خانگی و غیره به شرکت کنندگان جایزه داده میشود.
● پنل گیمشو
و بالاخره باید از ژانر سومی هم یاد کنم که با حضور چهرههای مشهور در گروههای مختلف برگزار میشود و به پنل گیم شو (panel game) معروف شده است. هدف اصلی این نوع برنامهها خنداندن مخاطبان است. چهرههای معروف در این برنامهها باید در قالب پنلهای تخصصی مثل ورزش، هنر، ادبیات، موسیقی و غیره به پرسشهای مجریان پاسخ بدهند و از آنجائیکه پرسشهای مربوط به تنیس را مثلا یک موسیقیدان نمیتواند پاسخ دهد به خنده مخاطبان میانجامد.
البته انواع دیگری از برنامههای مسابقه ای رادیویی و تلویزیونی را میتوان به این طبقهبندی افزود و در واقع حتی با کمی ابتکار به ژانرهای تازهتری هم رسید؛ کما اینکه فرضا بین برنامههای مسابقهای آمریکائیها و اروپائیها تفاوت وجود دارد و یا بین حتی برنامههای انگلیسیها با بقیه اروپائیها.
جالب است بدانید که لو رفتن پاسخها در یکی از برنام های دهه پنجاه در آمریکا ابتدا باعث افول شدید در تولید این نوع برنامههاشد و بعدها همین افت شدید باعث بروز ابتکارات دیگری برای تعقیب این نوع برنامهها و از جمله تغییر نوع پرسشها و نوع جوائز شد.
میتوانم در عین حال این نکته را هم اضافه کنم که ژانرهای تولید برنامههای مسابقهای انقدر زیاد بوده است که اکنون در اینترنت به یک دائره المعارف آنلاین به نام تالار مشاهیر گیم شوها تبدیل شده است . اگر می خواهید به این تالار سری بزنید؛ اینجا را کلیک کنید.
دکتر یونس شکرخواه
منبع : همشهری آنلاین
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری 1403 دولت دولت سیزدهم ریاست جمهوری شورای حکام رئیس جمهور انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم فرانسه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
تالاب انزلی آتش سوزی فضای مجازی هواشناسی تهران ترافیک قتل شهرداری تهران هلال احمر سیاست سازمان هواشناسی سلامت
هوش مصنوعی همستر کامبت چین قیمت خودرو حقوق بازنشستگان نات کوین قیمت طلا قیمت دلار دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت سکه
بیمارستان رضا رشیدپور مهران غفوریان عمو قناد مجید قناد جوکر سینمای ایران رسانه ملی سریال سینما تلویزیون موسیقی
اینترنت فضا
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه روسیه فلسطین اوکراین سازمان ملل حماس لبنان ترکیه جو بایدن
فوتبال ایران استقلال حسن یزدانی پرسپولیس والیبال تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی والیبال ایران تیم ملی ایران لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال
سامسونگ همستر کمبات اپل مایکروسافت اینستاگرام بازی تلگرامی ایلان ماسک
بازنشستگی دیابت ویتامین فشار خون کاهش وزن چای قارچ