چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
پیدایش دیجیها
کارهای ترکیبی، ساخت قطعات موزیکال بدون وقفه (Non Stop)، فضاسازی و ایجاد اصوات گوناگون گوشهای از فعالیت هنری و تخصصی آنها است. دیجی مخفف «دیسک جاکی» (Disc Jockey) است. منظور از دیسک همان صفحهی موسیقی است و جاکی نیز به معنی چابکسوار است. این ترکیب، اصطلاحی است که اوایل دههی ۳۰ و توسط اهالی منطقهی «برانکس» در نیویورک باب شد. سیر تحول و تاریخچهی حدوداً ۷۰ سالهی فعالیت دیجیها رانمیتوان منفک از تحول «تِرن تِیبل» (Turntable) و سازهای الکترونیک نظیر سینتیسایزر و پیانوالکتریک بررسی کرد. در ادامه به چند تکنیک معمول دیجیها و ب ه تاریخچهی مختصری از این روند اشاره میشود:
«کول هرک» (kool Herc) را میتوان اولین دیجی «هیپ هاپ» (Hip Hop) دانست که بانی تحولی در این زمینه بود. او با استفاده از یک میکسِر صدا (Audio Mixer) و دو دستگاه پخش یکسان اصوات را با تکنیک «تغییر» (Switching) از یک «دِک» به دِک دیگر منتقل میکرد و به وسیلهی میکسِر، اصوات «کوبهای» (percussive) را به صورت پسزمینه یا غالب بر موسیقی اضلفه میکرد. تکنیک دیگری که به نام او ثبت شده «شکستن بیتها» (Break Beats) است. در این تکنیک تکههایی از موسیقیهای مختلف در کنار هم قرار م یگیرند و درقالب ریتمیک یا ملودیک جدیدی ظاهر میشوند. این تکنیک م یکسی از ترانهها و آواهایی است که میتوانند کنار هم قرارگیرند.
ایجاد غش در ریتم (Syncopation) در اوایل دههی ۶۰ توسط «کلمنت داد»، «دوک راید» و همکارانشان پدید آمد. این تکنیک همانطور که از نامش پیداست مجموعهای از تغییر سرعتهای آنی در ریتم است.
درسال ۱۹۷۷ «تئودور» (Theodore) ۱۴ ساله، تکنیک «اِسکرچ» (Scratch) را به نام خود به ثبت رساند. هنگامی که او با دستگاه پخش خود در اتاقش مشغول بالا و پایین پریدن بود با صدای خشمگین مادرش به خود آمد و هنگامی که صدای پای مادرش را نزد یکتر شنید به سمت دستگاه رفت و به طور اتفاقی صفحه را در خلاف جهت حرکت داد و صدایی که از صفحه بیرون آمد میخکوبش کرد. بارها این کار را تکرار کرد و پیبرد که براساس سرعت تغییر جهت، اصوات مختلفی از دستگاه شنیده میشود. در حال حاضر این تکنیک یکی از معمولترین تکنیکها درمیان د یجیها است.
پیشینهی استفاده از تِرن تِیبل (به عنوان یک آلت مو سیقایی و جزیی از موسیقی) به اواسط دههی۳۰ بازمیگردد، زمانی که «جانکیج» (John Cage) موزیسین آوانگارد آمریکایی ایدههایی دربارهی ا ستفاده از این دستگاه در موسیقیاش ارایه داد. ایدههایی که توسط «شافر» (Pierre Schaeffer) فرانسوی در دههی ۴۰ تکامل یافت.
در خلال جنگ جهان ی دوم به مراتب از تِرنتِیبل استفاده شد، بخصوص در هنگام استراحت و در سالنهای غذاخوری سربازان و این پدیده باعث شد تا گروهها و خوانندگ انی چون «گلن میلر» (Glen Miller)، «اندروزسیسترز» (Andrews Sisters) و «بنیگودمن» (Benny Goodman) ناچار نباشند مسافتهای طولانی را به خاطر تقویت روحیهی سربازان طی کنند! با ورود صفحههای ۴۵ دور در سال ۱۹۵۰ گوشسپرد ن به موسیقی جنبهی عمومیتری یافت.
هر جوانی به راحتی قادر بود که در سفرها و مهمانیها دستگاه ۴۵ دورش را با خود حمل کند و جدیدترین مو سیقیها را در اختیار داشته باشد. به موازات این روند استفاده از سازها ی الکترونیک رواج بیشتری یافت.
در سیر تحول موسیقی الکترونیک و همچنین تِرنتِیبل و ایجاد موجی جدید در این موسیقی (دهههای ۳۰ و۴۰) مخترعین، کاربرها و متخصصین دیگری نیز نقش داشتند، نیاز به شنیدن اصوات جدید ب خصوص در صنعت سینما و حضور مخترعینی چون «اسکار سالا» و «لئون ترمین » و موزیسینهایی چون «اشتوکهاوزن»آلمانی و «پیر بولز» فرانسوی در روند این جریان بسیار موثربود.از «تراوتونیم»(Trautonium) دستگاه ساخته شده توسط سالا در بسیاری از فیلمهای هیچکاک استفادهشد همچنین در موسیقی متن چند اثر سینمایی«جک آرنولد» نشانههایی از ساز الکترونیک بدایی لئون ترمین روس(به نام ترمین) وجود دارد. اما در دههی ۵۰ در جاماییکا داد و راید، نخستین تکنیسینهایی بودند که به طور متمرکز بر روی اصوات الکترونیک و افزایش قابلیت تِرن تِیبل کار کردند.
از سال ۱۹۵۸ و با اختراع پیانوالکتریک موج جدیدی شکل گرفت که با ساخت سینتیسایزر «موگ» توسط «رابرت موگ» (Robert Moog) و پس از آن سینتیسایزرهای «ا ِی.آر.پی» و «رولند»، تکامل یافت. در طراحی نخستین سینتیسایزر موگ و موزیسین به نامهای «هربرت.ای.دوچ» و «والتر کارلوس» همکاری داش تند و پس از موفقیت آلبومی از کارلوس (Switched On Bach) که در آن از موگ ا ستفادهشده بود، «میکجگر» و «بیتلز» نیز به استفاده از این سینتیسا یزر روی آوردند. در این دهه«اریک ستی» (Eric Satie) و «آرنولد شونبرگ» (Arnold Schonberg) قطعاتی بر پایهی قواعد ریاضی تنظیم کردند و «لوییجی رو سولو» (Luigi Russolo ) گسترهی وسیعی از ماشینها و دستگاههای گوناگون- از ماشین چمن زنی گرفته تا دستگاههای پِرِس- را در موسیقیاش به کار گرفت.
گردهمایی و مهمانیها در محلهی برانکس ن یویورک پاتوق افراد مستعدی چون کولهرک، «گرندمسترفلش (Grandmaster Flash) و «آفریکا بامباتا» (Africa Bambaata) بود که در دههی ۷۰ به بزرگترین د یجیهای دنیا بدل شدند.
اواخر دههی۶۰با ورود تِرنتِیبلهای «های- فای» (Hi-Fi)، سینتیسایزرهای جدید و با رواج موسیقی «دیسکو» (Disco Music) توسط دیجیهایی چون «جیورجیو مورودر» (Giorgio Moroder) ایتالیا یی،یکیاز نخستینگروههای الکترونیک_ با همکاری «رالفهاتر» (Ralf Hutter)، «فلوریناشنایدر» (Florian Schneider)، «کلاوسدینگر» (Klaus Dinger) و «توماس هومان» ((Thomas Homann _ با نام «کرفت ورک» (Kraftwerk) در «دوسلورف» آلمان شکل گرفت. در اولین آلبوم گروه با نام «کرفت ورک» از نسل دوم سینتیسایزرهای موگ و رولند برای ایجاد اصوات و قطعات الکترونیک بد یع استفاده شد.
از سال ۱۹۷۹ تا اوایل دههی ۸۰ با توجه به سوق یافتن هیپ هاپ تجاری به سمت استفاده از
گروههای «فانک» (Funk) به جای دیجیها، شاهد سیری نزولی در فعالیت دیجیها هستیم.
در سال ۱۹۸۳ «هربیه نکُک» (Herbie Hancock) موسیقیدان مشهور جاز پس از شنیدن آلبوم «مگامیکس» (Mega Mix) از دیجی «دیاستی» (D.S.T) ترغیب شد تا در ترانهی «را کایت» (Rock it) از این دیجی استفاده کند. علاوه بر استقبال خوبی که از این آلبوم در سراسر جهان شد، دیجی دیاستی در تور بینالمللی هن کک هم او را همراهی کرد.
دو سال بعد کمپانی «آکایی» با تولید سمپلر مدل «۹۰۰ S» تحول دیگری ایجاد کرد. این سمپلر توانایی بسیار بالایی در «کپچر» (Capture) کردن صداهای زندهی موجود داشت. اواسط دههی ۸۰ ن خستین مسابقهی معتبر و رسمی دیجیها «دی.ام.سی» (D.M.C) با حمایت کم پانی«تکنیکس»برگزارشد،شرط حضور در این رقابت استفاده از ترنتیبلهای مدل «SL۱۲۰۰» و « SL۱۲۱۰» و میکسرهای مدل «SH_EX۱۲۰۰» این کمپانی بود و به هر دیجی ۶ دقیقه فرصت داده میشد.
از ابتدای این رقابتها در سال ۱۹۸۵ تا بهحال دیجی «کریز» (Craze) اهل «میامی» آمریکا با سه دوره قهرمانی و «کیوبرت» (Q bert) آمریکایی با دو دوره قهرمانی رکورددار د ریافت «ترنتیبلطلایی» هستند و جوانترین قهرمان این مسابقات نیز دیجی «ایـ ترک» (A_Track) کانادایی است که با ۱۵ سال سن در سال ۱۹۹۷ موفق به دریافت این عنوان شد.با نگاهی به تاریخچهی این مسابقات پی میبر یم که اکثر عناوین در اختیار آمریکاییها و اروپاییها است.تنها درسال ۲۰۰۲ «کنتارو» (Kentaro) دیجی ژاپنی ترنتیبلطلایی را به خانه برد. در آخرین دورهی مسابقات(۲۰۰۴)مقام اول به «آی.ایمرج» (I.Emerge) از آمریکا رسید.
اواخر دههی ۸۰ استفاده از تِرن تِیبلها با افول مواجه شد، که این مساله بیشتر به تغییر ذایقهی عامه باز میگشت. د یجیها به صورت محدود فعالیت میکردند و دی.ام.سی رونق سابق را نداش ت.
دیجی «مایک» (Mike) و دیجی «آپولو» (Apollo) در سال ۱۹۹۰ نخستین گروه مستقل اسکرچ را (Shadow Of The Prophet) تشکیل دادند. این دو دیجی مشهور پیش از این با گروهی «رَپ» (F.M.۲.۰) در تورهای متعدد دور آمریکا و اروپا شرکت کرده بودند.
دی.ام.سی در سال ۱۹۹۱ با رونق بیشتری برگزار ش پوشش خبری این رقابت در شبکههای مختلف و معتبر تلویزیونی و پخش م ستقیم آن در پانزده کشور توجه بسیاری از جهانیان را به این مسابقه معطوف کرد. دیجی کیوبِرت با برتری مطلق در پنج رشته به مقام اول رسید. کیوبر ت به همراه دیجی «شُرتکات» (Short cut) (برندهی سه دروهی مسابقات در کرانهی باختری) و دیجی «دیسک» (Disc) گروهی به نام «تِرنتِیبل درا گونز» (Turntable Dragons) را تشکیل دادند که آوازهی آن به تمامی جهان رسید.
درسال ۱۹۹۶ مسابقهی بینالمللی دیگری در آمریکا با نام «آی.تی.اف» (International Turntablist Federation) برگزار شد. این مسابقه با افتتاحیهی باشکوه و با اجرای گروه مشهور «ران دی.ام.سی» (Run D.M.C) برگزار شد. دیجیهایی از ۳۹ کشور جهان در این رقابت شرکت کردند و ۶ شبکهی تلویزیونی بینالم للی به طور مستقیم این رقابت را پوشش دادند. ظهور پدیدههایی از کشورهایی نظیر اکراین، کاستاریکا، کنیا، بلغارستان و چک در این مسابقه قاب ل توجه بود.
در ۲۳ مارچ ۱۹۹۷ همزمان با اولین ماهگرفتگی کامل سال، نخستین کانال تِرنتِیبل در آمریکا به همین نام راهاندازی شد. در سال اول، فعالیت این کانال منطقهای بود اما از ژوئن سال ۱۹۹۸ پخش برنام ههای این کانال سراسری شد. برنامههایی شامل آموزش تکنیکها، مصاح به، آشنایی با استعدادهای جوان و پوشش خبری اتفاقات منطقهای و بین المللی در این زمینه.
ظهور شبکهی تِرن تِیبل و مسابقهی آی.اف.تی زمینه را برای انتشار آلبومهای اختصاصی دیجیهایی چون «اسپوکی» (Spooky)، «کم» (Cam)، « کراش» (Crush) و «رابسوایفت» (Rob Swift) ایجاد کرد و تورهای اختصاصی دیجیها افزایش چشمگیری یافت، به طوری که امروزه بسیاری از دیجیها بیش از نیمی از سال را صرف برگزاری تور و ضبط آلبومهای اختصاصیشان میکنند.
منبع : سایت سیمرغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست