جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا
حاشیه نداشتهایم!
خبرها و گزارشهای مربوط به عملکرد جامعه متخصصین نساجی ایران بیانگر این واقعیت است که هیئت مدیره جامعه عزم خود را جزم کرده تا در این دوره فصل نوینی از دوران عملکرد جامعه را ورق بزند. حضور مستمر در نمایشگاهها و کنفرانسهای نساجی، انتشار منظم گزارش و عملکرد، حضور مؤثر در سایر شهرها جهت تأسیس شعبات جامعه، تدوین بانک اطلاعات متخصصین نساجی، برقراری سیستم مکانیزه عضوگیری و خدمت رسانی، برقراری ارتباط مؤثر با سازمانها و نهادهای مختلف و برنامهریزی و پیگیریهای مستمر برای تأسیس سازمان نظام مهندسی و تعاونی مسکن متخصصین نساجی موید این واقعیت است که جامعه متخصصین نساجی ایران اکنون در دوران رشد و توسعه و پیشرفت خود قرار دارد و کسب موفقیت در این دوره جزء با حمایت، پشتیبانی و همراهی متخصصین نساجی کشور ممکن نیست و شاید همین دلیل است که مدیر عامل جوامن جامعه تنها راه موفقیت و پیشرفت این تشکل جوان را حمایت و همکاری مؤثر اعضاء میداند.
آنچه ذیلاً میخوانید ماحصل این گفتگوی مفصل است.
● به اقدامات دوره جدید هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی اشاره نمائید
▪ دوره جدید هیئت مدیره از مهرماه ۸۵ آغاز شد، در واقع انتخابات هیئت مدیره تیرماه برگزار گردید اما بهدلیل مسائل اداری وزارت کشور دوره جدید از مهرماه سال ۸۵ فعالیت خود را شروع کرد هرچند که هنوز پروانه فعالیت توسط وزارت کشور صادر نشده و مشمول طی مسیر اداری است. در این مدت فعالیتهای جامعه را به چند دوره میتوان تقسیم کرد. دوره اول، دوره تحویل جامعه متخصصین از هیئت مدیره قبل بود که شامل بررسی وضعیت موجود آن زمان میشد. مقداری بدهی از دوره قبل وجود داشت که باید پرداخت میگردید، از سوی دیگر باید سیستم منظمی در دبیرخانه جامعه برای اطلاعات اعضاء و شرکتهائی که با جامعه همکاری میکنند، تدوین میشد در دوره سه ماهه اول فعالیت، جلسات متعددی با شکرتهای نساجی، سازمانهای دولتی و افرادی که فکر میکردیم بتوانند به جامعه متخصصین در رسیدن به اهداف مانند برگزاری دورههای آموزشی اسپانسری برخی فعالیتهای جامعه، اخذ تسهیلات و خدمات رفاهی و ورزشی برای اعضاء و... یاری نمایند، برگزار کردیم که بخشی از این جلسات مؤثر و مفید بود برخی هم با جواب منفی مواجه شد و به نتیجه مفیدی نرسید.
● بخش اول: سه ماهه اول دوره جدید
▪ شاید بتوان گفت در سه ماه اول فعالیت هیئت مدیره جدید، عمدتاً به معرفی جامعه متخصصین به نهادها و سازمانهای مرتبط متمرکز شدیم. از جمله اقداماتی که در این مدت انجام شد، بازدید از دانشکدههای نساجی کشور بود، تقریباً تمامی شهرهائی که دانشکده نساجی در آنها وجود دارد را به اتفاق اعضاء هیئت مدیره بازدید کردهایم، جلسات اختصاصی با اعضاء هیئت علمی گروههای نساجی برگزار شد و از آنها جهت مشارکت در زمینههای پژوهشی، تحقیقاتی، آموزشی و... با جامعه متخصصین یاری خواستیم. برنامههائی هم برای معرفی جامعه به دانشجویان داشتیم که تقریباً مورد استقبال آنان قرار گرفت.
مورد بعدی تدوین بانک جامعه اطلاعات متخصصین نساجی ایران است تا بتوانیم تحول در سیستم عضوگیری جامعه ایجاد کنیم. پیش از این سیستم عضوگیری گیری جامعه بهصورت دستی بود و نام تمام اعضاء در یک بایگانی دستی نگهداری میشد طبیعی است هر زمان که میخواستیم تعداد اعضاء را محاسبه کنیم و یا گزارشهای موردی و خاص تهیه کنیم باید به ناچار تمام این فهرست را از ابتدا مورد بررسی قرار میدادیم و با سیستم دستی و با استفاده از نیروی انسانی این کار صورت میگرفت. یکی دیگر از مشکلاتی که با آن روبهرو بودیم تعداد اندک اعضاء جامعه بود، بهطوری که گروهی از متخصصین در مجمع عمومی به عضویت جامعه در آمده بودند و غیر از این گروه، تعداد اعضاء جامعه بسیار ناچیز بود. برنامهریزیهائی انجام دادیم و با تصویب هیئت مدیره، سیستم بانک جامع اطلاعات متخصصین نساجی ایران را طراحی کردیم. در این بانک برای هر مهندس نساجی که عضو جامعه میشود یک کد اختصاص داده میشود که این کد برای همیشه تعلق به وی خواهد بود که همان شماره عضویت شخص نیز خواهد بود. پیش از این، شمارهگذاریها اساس و نظم متفاوتی داشت و شماره عضویتها چندین رقمی بود. در حال حاضر سیستم جامعه این گونه میباشد که هر عضو یک کد منحصر به فرد دارد، اگرچه ممکن است عضویت وی بسته به اینکه حق عضویت پرداخت کرده است یا خیر زمانی معتبر یا غیر معتبر باشد، طبیعی است اعضاء مادامی که حضور عضویت سالانه پرداخت نکنند بهعنوان عضو غیر معتبر شناخته خواهند شد.
تمام تلاش سیستم عضوگیری و دبیرخانه ما بر پایه بانک اطلاعاتی جامعه است. این بانک شامل اطلاعات پرسنلی افراد میشود که فراخوان آن را برای ۶۵۰۰ آدرسی که در اختیار داشتیم، ارسال کردهایم. البته هنوز باز خورد این فراخوان را به تمام متخصصین نساجی ارسال کنیم. این فراخوان غیر از فرمهای عضویت و مشارکت و همکاری و فرم عضویت در بانک اطلاعات متخصصین نساجی شامل درخواست همکاری و ارائه پیشنهاد و انتقاد و راهنمائی نسبت به فعالیتهای جمعه متخصصین، نیازها ـ انتظارات و توقعات آموزشی و تخصصی اعضاء است که میتواند مبنای برنامهریزیهای هیئت مدیره قرار گیرد.
بخش طراحی و برنامهنویسی نرمافزار بانک اطلاعات جامعه تقریباً به اتمام رسیده و به متخصصین عضو جامعه کدی اختصاص یافته است. تمام اطلاعات اعضاء از دورههای گذشته وارد سیستم جدید شده است و با آنان مکاتبهای پیرامون وضعیت عضویت آنها و اطلاعات موجود در بانک آنها انجام دادیم و اظهار داشتیم اگر این اطلاعات تغییر کرده است با جامعه در میان بگذارید تا تغییرات را ثبت کنیم. حسن این کار جمعآوری اطلاعات متخصصین در بلند مدت میباشد، ممکن است در هر دوره تعداد اعضاء معتبر شما که حق عضویت پرداخت کردهاند زیاد نباشد اما شما یک بانک اطلاعات جامع از افرادی خواهید داشت که در گذشته عضو جامعه بودهاند و مشخصات و اطلاعات آنها در اختیار شما هست و ممکن است یک روزی مجدداً با پرداخت حق عوضیت به جمع اعضاء معتبر شما اضافه شوند و بدیهی است با این روش در طول سالهای آینده جامعه موفق به شناسائی بخش عظیمی از متخصصین نساجی خواهد شد. نکته دیگر پیوستن دانشجویان بهعنوان عضو غیر پیوسته در جامعه متخصصین است. شاید در نگاه اول عدهای اظهار کنند که عضویت دانشجویان برای افزایش درآمد جامعه است، اما واقعیت این است که اگر امروز بتوانیم در دانشکدههای نساجی دانشجویان را جذب نمائیم و اطلاعات پرسنلی آنها را در بانک جامع خودمان داشته باشیم و به آنها کد عضویت اختصاص دهیم بسیار کم هزینهتر و پر بهرهتر از آن است که بخواهیم آنها را چهار یا پنج سال بعد در جامعه شناسائی و جذب کنیم ضمن اینکه بههر حال دانشجویان بخشی از مخاطبین جامعه متخصصین نساجی هستند و نیروهای آینده آن را تشکیل میدهند. پس چه خوبست که از حالا با این مجموعه ارتباط برقرار کنند و با فعالیتها و نحوه عملکرد آن آشنا شوند و تجربهای از کارهای گروهی داشته باشند. اما اگر دانشجویان را بهعنوان عضو جامعه نپذیریم چند سال آینده که این افراد فارغالتحصیل میشوند به شهرهای خود باز میگردند و هر کدام در یکی از استانهای کشور به فعالیت میپردازند و این امر دسترسی به آنان را دشوار میسازد و یافتن نام و نشان افراد بسیار زمانبر و پرهزینهتر خواهد بود. در حال حاضر جامعه متخصصین با پذیرفتن عضویت دانشجویان بهصورت غیر پیوسته اطلاعات آنان را ثبت مینماید، ضمن این که در طول سالهای تحصیل با جامعه متخصصین بیشتر آشنا میشوند و از نزدیک فعالیتهای جامعه را مشاهده نمایند و ممکن است برایشان ایجاد انگیزه کند که پس از فارغالتحصیلی هم، عضویت خود را تمدید کنند و حتی علاقمند باشند در کادر هیئت مدیره و امور اجرائی جامعه فعالیتهائی را انجام دهند.
● بخش دوم: سه ماهه دوم دوره جدید
▪ در سه ماهه دوم که از زمستان سال گذشته آغاز شد، بهدنبال برنامهریزی جهت برگزاری دورههای آموزشی بودیم چرا که با فعالیتهائی که انجام شده بود و اطلاع رسانیهائی که صورت گرفته بود سطح توقع متخصصین از عملکرد جامعه بالا رفته بود و همه منتظر این بودند که جامعه در عمل هم کاری انجام دهد. فعالیتهای مقدماتی را انجام دادهایم و با شرکتهای مختلف مذاکراتی پیرامون مباحث آموزشی صورت دادهایم، مجموعه فعالیتها دستهبندی شده است اما متأسفانه بهجمعبندی نرسیدهایم که دورههای آموزشی نساجی برگزار کنیم، لذا با مؤسسات آموزشی و تجربه آموزش آنها را بررسی کردیم فهرست کاملی از اساتید مطرح در سطح مؤسسات آموزشی را استخراج کردیم همچنین نحوه تدوین دورههای آموزشی و مراحل اجرائی برگزاری دورههای آموزشی را مورد بررسی قرار دادیم، مکانهای مختلف آوزشی که امکان برگزاری دورههای آموزشی در آنها وجود ندارد را شناسائی کردیم و بانک اطلاعات نرمافزاری کاملی را در این خصوص بهوجود آوردهایم که امکان استفادههای مختلف از آن فراهم است.
همچنین در مرحله اول سعی کردیم تفاهم نامههائی را با این مؤسسات امضاء کنیم که امکان استفاده از دورههای آموزشی آنها با تخفیف مناسب فراهم شود که فهرست این تخفیفها که در حدود ۲۵ درصد از مؤسساتی نظیر موسسه مطالعات پژوهشهای بازرگانی، مجتمع فنی تهران، مؤسسه مطالعات بهرهوری، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، سازمان مدیریت صنعتی و... است در سایت جامعه موجود میباشد و علاقهمندان میتوانند از آنها استفاده کنند. در مرحله بعدی با شناسائی اساتید و امکانات آموزشی مقدمات برگزاری دورههای آموزشی توسط جامعه متخصصین را بررسی کردیم و اکنون آمادگی کامل داریم تا آن دورهها را تحت سه عنوان ۱. مدیریت حرفهای ۱ ، ۲. مدیریت حرفهای ۲، ۳. مدیریت حرفهای۳، که هر یک شامل ۱۲ عنوان دوره آموزشی کوتاه مدت است را با کیفیت مناسب برگزار کنیم.
در پایان کلیه دورهها گواهینامههائی به شرکت کنندگان در دوره اعطاء خواهد شد و علاقهمندان میتوانند فهرست کامل و زمان برگزاری این دورهها را در سایت جامعه مشاهده نمایند.
البته این دورههائی که خدمتتان عرض کردم دورههای آموزش مدیریت، است اما نیازهای آموزشی متخصصین نساجی صرفاً نیازهای آموزشی مدیریتی نیست بلکه بسیار از اعضاء ما علاقمند به برگزاری دورههای تخصصی نساجی هستند و معتقدند که وظیفه اصلی جامعه حرکت در این مسیر است برای نیازهای آموزشی تخصصی نساجی اعضاء شاید بتوان تقسیمبندیهای مختلفی را لحاظ کرد:
۱) برگزاری دورههای تخصصی نساجی برای مدیران ارشد با هدف ارتقاء دانش فنی و تخصصی آنها در سطح دانش و تکنولوژی روز دنیا
۲) برگزاری دورههای آموزشی کاربرد برای ارتقاء مهارتهای تخصصی اعضاء و متخصصین و افزایش کارآئی و بهرهوری در استفاده از تکنولوژی
۳) برگزاری دوره آموزشی برای سرمایهگذاران جهت اشتغال با فضاهای جدید سرمایهگزاری در صنایع نوین نساجی
۴) برگزاری دوره آموزشی برای سرپرستان و تکنسینهای نساجی جهت ارتقاء دانش فنی و مهارتهای کاربردی آنها
۵) برگزاری دوره آموزش کاربردی برای دانشجویان و اساتید جهت برقراری ارتباط بیشتر با صنعت و درک نیازهای آنها همانطور که مشاهده میکنید بازه بزرگی را میتوان برای فعالیت و عملکرد جامعه در حوزه آموزش در نظر گرفت که تازه این بحث خارج از مجموعه مباحث ارتباط با مراکز آموزشی خارج از کشور با ایجاد انسجام در بحث آموزش کلام نساجی در سطح متون دانشگاهی و... است.
حال شما به این تنوع و گستردگی تقسیمبندی فضاهای آموزشی، تنوع سلیقهها و تنوع نیازها و تنوع توقعات اعضاء جامعه را هم اضافه کنید بدین معنی که مخاطبین ما در سطوح مختلف دانش، مهارت و اطلاعات قرار دارند و برخی از آنها در صنایع ریسندگی ـ برخی در صنایع فرش و.... کار میکنند و طبیعتاً علاقمندند که در زمینه تخصصی خود سطح مهارتهای خود را افزایش دهند حال در نظر بگیرید که سطح مهارتهای آن متخصصین هم با یکدیگر متفاوت است و این موضوعی است که با آن مواجه بودیم و طبیعتاً برای برنامهریزی در این حوزه باید نیازسنجی مناسب را در حوزه آموزش مورد بررسی قرار میدادیم لذا سعی کردیم با اساتید شرکتهای مختلف نساجی، متخصصین علاقمند و با تجربه در این حوزه مشورت کنیم و از مجموع این جلسات به این نتیجه رسیدیم که در چند موضوع باید حساسیت داشته باشیم.
۱) انتخاب عنوان دوره
۲) انتخاب استاد مناسب برای دوره
۳) انتخاب محتوای آموزشی مناسب
۴) نیازسنجی و شناخت کامل مخاطبین دوره
چرا که عموماً اعضا توقع دارند در نهایت پس از طی دوره آموزشی دانش و مهارتهای آنها ارتقاء یافته باشد پس باید در این موارد دقت ویژه داشت. همانطور که میدانید بین آنچه یک استاد دانشگاه در کلاسهای درس برای دانشجویان خود میگوید با آنچه که باید برای یک مهندس با ۱۵ سال یا ۲۰ سال سابقه کار مستقیم در سالنهای ریسندگی بگوید بسیار متفاوت است همانطور که اداره کردن این دو کلاً هم با یکدیگر متفاوت میباشد. طبیعی است استادی که برای این دورهها انتخاب میشود باید از ویژگیهای خاصی برخوردار باشند که از آن جمله تجربهکاری مرتبط ، اطلاع از دانش و تکنولوژی روز دنیا و مهارت مناسب در برقراری ارتباط و اداره کلاس و نیز منابع آموزشی مناسب و این دقیقاً موضوعی است که کار را مشکلتر میکند.
شما میدانید که اطلاعات کتب دانشگاهی برای مهندسین نساجی تکراری است زیرا یک بار آن را در طول تحصیل فرا گرفته و در حین کار هم با مسائل دیدی روبرو شدهاند، پس مدرس دورهها باید اطلاعات بسیار جامع و کاملی داشته باشد، سئوال اینجاست که چه اساتیدی را در صنایع مختلف نساجی میتوان یافت؟ استادی که خود، دارای تجارب کاری متعدد باشد و ضمن اینک اطلاعات فنی و تکنولوژیکی مناسبی در حوزه آموزش نیز سابقه تدریس داشته باشند. طی بررسیها برای یافتن اساتید، افرادی را یافتیم که تجربی کار هستند اما متأسفانه این سته از افراد، سوابق آموزشی و تدریس ندارند و تجربیات آنان بهصورت یک سیستم منظم و مدون آموزشی نیست یعنی گرچه آنها به کار خود مسلط هستند و هر مشکل فنی را به نوعی میتوانند حل کنند و تجربه مناسبی دارند لیکن متأسفانه این تجربه بهصورت منظم و مکتوب و در قالب یک برنامه آموزشی دوین نشده است و در نتیجه امکان تدریس این دانش تجربی بهصورت متون آموزشی میسر نیست. دسته دوم افراد حاضر در دانشگاهها هستند که اطلاعات آموزش و متون و منابع آموزشی کافی در اختیار دارند اما فاقد تجربیات عمل هستند و ممکن است به ریزه کاریها و مسائل کاربردی و تجربی آشنا نباشند. حال وقتی که این اساتید میخواهند برای مهندسین و تکنسینهای نساجی درس را تدریس کنند با انبوهی از مشکلات فنی و تجربی مواجه میشوند که باید برای آن پاسخی داشته باشند، تکنولوژیهای روزی که ما در دانشگاه از آن بهرهمند نیستیم اما در صنعت، انتخاب استاد جهت دورههای آموزشی برایمان دشوار و در زمینه برگزاری این دورهها تأخیر بهوجود آمد.
نکته دیگر پیوستن دانشجویان بهعنوان عضو غیر پیوسته در جامعه متخصصین است. شاید درنگاه اول عدهای اظهار کنند که عضویت دانشجویان برای افزایش درآمد جامعه است، اما واقعیت این است که اگر امروز بتوانیم در دانشکدههای نساجی دانشجویان را جذب نمائیم و اطلاعات پرسنلی آنها را در بانک جامع خودمان داشته باشیم و به آنها کد عضویت اختصاص دهیم بسیار کمهزینهتر و پربهرهتر از آن است که بخواهیم آنها را چهار یا پنج سال بعد در جامعه شناسائی و جذب کنیم.
البته اگر شعبات جامعه قبلاً راهاندازی شده بود، این مشکل در شعبات چندان بروز پیدا نمیکرد چرا که سطح توقع و حساسیت متخصصین در شعبات کمتر از مرکز است. اما در ابعاد جامعه متخصصین مرکز، اگر بخواهیم دوره آموزشی برگزار کنیم باید تبلیغات عمومی انجام دهیم و برنامهریزیها بهصورت کلان باشد. در نتیجه طبیعی است که سطح توقع متخصصین از جامعه بالاتر است و همین موضوع را برای ما دشوارتر ساخت چرا که دورهها باید حرفی برای گفتن داشته باشد.
● پس با این وجود هیچ دوره آموزشی برگزار نمیشود زیرا شرایط آن تحقق نمییابد و توقعات اعضاء خیلی بالاست؟
▪ من معتقدم که ما با تنوع سلایق، توقعات و نیازها مواجهیم که اول باید برای این موضوع برنامهریزی میکردیم همانطور که میدانید. در دوره گذشته جامعه ”دوره آموزشی منسوجات بیبافت“ با حضور پروفسور پوردیهیمی ـ رئیس دپارتمان منسوجات بیبافت دانشگاه کارولینای شمالی ـ را برگزار کرد. برگزاری این دوره آموزشی مشکلات بسیاری داشت و پس از برگزاری دوره اظهار نظرهای مختلفی هم وجود داشت برخی برگزاری این دوره را خوب و برخی بد عنوان کردند. برخی گفتند این دوره به درد نخورد، برخی گفتند عالی بود و برخی گفتند تمام ظرفیت جامعه فقط این بود که یک دوره برگزار کند؟! این موضوع دقیقاً نتیجه همان تنوع و عدم یکپارچگی است و ما باید این تنوع را کاهش دهیم یا به گونهای برنامهریزی کنیم که برای این تنوع پاسخی مناسب پیدا کنیم. در طول چند ماه گذشته پس از رایزنی و مشورت به این نتیجه رسیدیم که دورهها را در قالب سمینارهای آموزشی چند روزه برای زیر صنعتهای مختلف صنایع نساجی برگزار کنیم.
● جامعه تصمیم دارد دورههای آموزشی را بهصورت مداوم برگزار نماید و به یک دوره بسنده نکند تا بتواند تمام بخشهای صنعت را تحت پوشش قرار دهد لذا دورههای آموزشی را تقسیمبندی کردیم تا برای هر صنعت یک دوره مجزا برگزار کنیم.
▪ همانطور که میدانید صنعت نساجی، صنعتی گسترده است و از تولید الیاف تا فرش ماشینی، پتو، فاستونی، تریکو، موکت و کفپوش را در بر میگیرد همانطور که میدانید صنایع مختلف نساجی نقاط مشترکی با هم دارند. برای مثال در صنعت فرش ماشینی، ریسندگی نخ وجود دارد، در صنعت فاستونی ریسندگی فاستونی وجود دارد و... در واقع اگر بخواهیم دوره آموزشی ریسندگی برگزار کنیم باید بهصورت خردتر و جزئیتر عمل نمائیم و ریسندگی پنبهای، فاستونی و... را مجزا از هم در نظر بگیریم، یا در مورد بافت، ماشینآلات بافندگی یکسان است اما بافت پارچههای پیراهنی با بافت فاستونی و رومبلی و... متفاوت است در نتیجه دورههائی هم که برای متخصصین برگزار میشود باید متناسب با تخصص آنها باشد و این گونه نیست که اگر مثلاً دوره تکمیل برگزار کردیم برای تمام متخصصین فعال در فرش ماشینی، فاستونی، رومبلی و جین و... یکسان باشد. بهعنوان مثال در دوره تکمیل ممکن است افراد از شاخههای مختلف نساجی حضور پیدا کنند و طبیعی است در این دورهها مباحث کلی و عمومی ارائه میشود، اطلاعاتی کلی که همگان با آن آشنا هستند، پس باید اطلاعاتی بدست آورد که متخصصان را در فعالیت تخصصی خود ارتقاء دهند، این اطلاعات زمانی کسب میشود که دورههای آموزشی بهصورت تخصصی برگزار شود. با عنایت به این مسائل تصمیم گرفتیم دورهها را بهصورت تخصصی برنامهریزی کنیم. گرفتیم دورهها را بهصورت تخصصی برنامهریزی کنیم. بهعنوان مثال صنعت جین شامل ریسندگی نخهای مورد مصرف، بافت، تکمیل و دوخت پارچههای جین میشود. در دوره آموزشی جین، علاقهمندان و متخصصین جین حضور پیدا میکنند و طبیعی است که میتوانند با آخرین تکنولوژی و دانش فنی در حوزه صنعت جین آشنا شوند.
این دوره با مشارکت شرکتهای سازنده ماشینآلات ریسندگی و بافندگی و تکمیل کالای جین و نیز تولید کنندگان مواد اولیه مصرف در این صنعت برگزار میشود در واقع با نمایندگیهای شرکتهای نظیر ریتر، ساویو، پیکانول، دایاستار، تونلوو و.... مذاکره کردهایم تا با حضور مدیران فنی خود در آن سمینار حضور یابند و ضمن معرفی آخرین تکنولوژیهای خود و طرح مزیتها و قابلیتهای محصولات خود نکات آموزشی در راستای ارتقاء مهارتهای فنی و تکنولوژیکی را به شرکت کنندگان در دوره منتقل نمایند.
و هم برای شرکت خود تبلیغات میکنند؟؟!!
بهتر است بحث تبلیغات را فعلاً فاکتور بگیرید، چون موضوع مفصلی است که باید در جای خود بررسی شود.
اما فکر میکنیم مهمترین عامل که شرکتهای خارجی حاضر شوند دوره آموزشی برگزار کنند (صرف نظر آموزش)، معرفی بیشتر ماشینآلات خود بهمنظور فروش بیشتر است.
بله مسئله تبلیغات وجود دارد، اما ما نگاه دیگری داریم و تبلیغات به این شیوه مستقیم که اشاره گردید، نیست. هرکدام از این شرکتها میتوانند برای خود دورهای برگزار کنند و تبلیغات خاص خود را انجام دهند اما زمانی که حاضر به همکاری با جامعه میشوند، بعد آموزش مسئله بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. ما معتقدیدم این شرکتها باید فعالیت خود را توضیح دهند و در واقع تبلیغ خود را با توضیح ماشینآلات و تکنولوژی ساخت آن و قابلیت و توانمندیهای آن،ارائه دهند. به هر حال ماشینآلات شرکتهای شرکتهای نظیر ساویو، ریتر و... در داخل ایران به وفور وجود دارند و متخصصین بسیاری با آنها کار میکنند حال چه بهتر که از قابلیتها و پیشرفتهای آن مطمئن باشند. برگزاری دوره آموزشی با همکاری این شرکتها بیشتر جنبه آموزشی دارد تا تبلیغاتی حسن دیگر برگزاری دورههای آموزشی این است که متخصصین با مشخصات و ویژگیهای ماشینآلات آشنا میشوند و ماشینهای شرکتهای مختلف مورد مقایسه قرار میدهند و همچنین با آخرین تکنولوژیها و نوآوریهای آنها آشنا میشوند ضمن اینکه محل مناسبی است برای یافتن پاسخ سئوالاتی که سالهاست در کار با این ماشینآلات داشتهاند.
قرار نیست دورههای تبلیغاتی برگزار کنیم که هر کدام از سازندگان ماشینآلات و... به تبلیغ تولیدات خود بپردازند بلکه بنا داریم هیئت برگزاری از نمایندگان شرکتهائی که در این پروژه قرار است مشارکت نمایند، تشکیل شود. هیئت برگزاری دوره آموزشی متفق القول هستند که دورههای آموزشی با هدف ارتقاء تخصصی متخصصین نساجی برگزار میشود و بحث تبلیغات بهصورت غیر مستقیم مطرح است. (مانند نصب پوستر، پلاکارد و... در حاشیه برگزاری دوره آموزشی)
محور برگزاری دورههای آموزشی، آشنائی با آخرین تکنولوژیهای روز دنیا در حوزه این صنعت است مثلاً در حوزه جین، آخرین تکنولوژی که سولزر، پیکانول و... در ایتمای ۲۰۰۷ ارائه خواهند داد، معرفی شود.
● اساتید دورههای آموزشی هم از خارج کشور تأمین خواهند شد؟
▪ بعضی از شرکتها مانند ساویو معتقدند که متخصصین ایرانی این شرکت قابلیتهای لازم جهت آموزش را دارند اما بخریاز شرکتها مانند سولرز، پیکانول و... مدیران فنی خارجی خود را جهت دوره آموزشی اعزام میکنند. این امر بستگی به تصمیم شرکتها دارد، البته معمولاً شرکتهای خارجی در کشورهای مختلف دورههای آموزشی برگزار میکنند و ما میخواهیم برگزاری دورههای آموزشی نساجی را در کشور ایران نیز ساماندهی کنیم و به این دلیل گامهای مؤثرتری برداشتهایم. تصمیم داریم برای تریکوبافی، فرش ماشینی، تولید الیاف، حوله، پتو، پارچههای پیراهنی، منسوجات خانگی و... هم دورههای آموزش برگزار کنیم که یک برنامه یک ساله و نیم را به خود اختصاص خواهند داد.
همانطور که میدانید شرکتهای اروپائی برنامه کاری خود را از سال قبل میلادی تنظیم میکنند، یعنی اگر جامعه تصمیم بگیرد برای سال ۲۰۰۹ میلادی دوره آموزشی برگزار کند باید از سال ۲۰۰۸ مذاکراتی را انجام دهد تا شرکتهای خارجی حضور در دوره آموزشی ایران را در برنامه کاری و سایت خود قرار دهند، به همین دلیل فهرستی از دورههای آموزشی تهیه کردهایم وتصمیم داریم آنها را اعلام نمائیم. در واقع جامعه متخصصین در برنامهریزی آموزشی خود یکسال جلوتر را برنامهریزی خواهد کرد تا انشاالله دراین خصوص فرصتسوزی نشود همانطور که میدانید تمرکز اکثر شرکتها امسال بر روی ایتما است و لذا ما هم نتوانستیم برای قبل از ایتما برنامهریزی مناسبی داشته باشیم.
● به هزینههای دورههای آموزشی اشاره نمائید.
▪ میدانید که هر دوره آموزشی هزینههای خاص خود را دارد که این هزینهها شامل پذیرائی، محل برگزاری، تبلیغات، پوستر، اساتید و منابع آموزشی و... است. بخشی از هزینههای اساتید را شرکتهای مشارکت کننده، متقبل خواهند شد. اما بههر حال برگزاری دوره هزینههائی خواهد داشت که باید آنرا تأمین کنیم. تصمیم داریم تا جائی که بتوانیم از منابع و امکانات موجود استفاده کنیم و مبالغی را هم از طریق اعضاء تأمین نمائیم که برای دوره یکروزه در حدود هشتاد هزار تومان و برای دورههای سه روزه در حدود دویست هزار تومان خواهد بود.
● این مبلغ سنگین نیست؟ بهخاطر داریم در مجمع عمومی گذشته که برگزار شد جهت تصویب مبلغ حق عضویت و کاهش هرچه بیشتر آن!!! چه مسائلی عنوان شد... آیا افرادی که پرداخت ۱۸ هزار تومان حق عضویت سالیانه برایشان سخت است، جهت حضور در دوره آموزش ۲۰۰ هزار تومان تقبل میکنند؟
▪ ممکن است در نگاه اول این مبلغ سنگین باشد اما وقتی با سایر دورههای آموزشی مقایسه کنیم. قیمتها چندان بالا نیست. وقتی قیمت متعادل باشد، تعداد متقاضیان با تخصص آن دوره متناسب خواهد شد. به هر حال جامعه متخصصین یک NGO است و منبع مالی مستقلی ندارد گرچه تعدادی از متخصصین حاضر میشوند در کادر هیئت مدیره بدون دریافت حقوق و درآمدی حاضر شوند و زمانی را جهت پرداختن به امور جامعه اختصاص دهند اما برای هر کاری باید هزینهای پرداخت و نمیتوان توقع داشت این گروه هزینههای دورههای آموزشی را نیز از خود پرداخت کنند. اما در کجای دنیا یک تشکل هیچ مبلغی از اعضا دریافت نمیکند اما در مقابل خدمات ارائه میدهد؟ بالاخره هر تشکلی باید حامی مالی داشته باشد و حق عضویتی از اعضاء دریافت کند. حتی مؤسسات خیریه هم از حامیان مالی برخوردار هستند.
جامعه متخصصین تشکلی جوان است و باید برای خود درآمد زائی کند، این درآمدزائی از طریق برگزاری دورههای آموزشی از طریق کمکهای مالی اعضاء و از طریق حق عضویتها، از طریق تورهای تخصصی، از طریق ارائه خدمات مشاورهای تأمین خواهد شد. و طبیعتاً هرچقدر جامعه توانمندتر شود خدمات بیشتری ارائه خواهد داد و میتواند در آینده دورههای پربارتری هم برگزار نمایند تا متخصصین بهره بیشتری از آن ببرند.
در واقع الفبای موفقیت تشکلها این است که اعضاء با سیاستها و اهداف آن تشکیل هماهنگ شوند و بپذیرند اگر عضو جامعه هستند باید از آن حمایت کنند زیرا جامعه متعلق به خودشان است. متأسفانه در سالهای گذشته در جامعه متخصصین، عادت ناپسندی مرسوم شده مبنی بر اینکه تمام افراد میگویند: مگر جامعه برای ما چه کرده است؟ ببینید، یکجامعه قرار نیست برای هر فردی کار خاصی انجام دهد. جامعه متخصصین یک NGO است که حق عضویت اعضاء در مقابل فهرست هزینهها و فعالیتهائی که انجام میشود، ناچیز است این NGO در بلند مدت منافع اعضاء را دنبال میکنند و سعی میکنند در سیاستگزاریهای کلان مؤثر باشد و از این طریق به اعضاء خدمت کند. در سالهای گذشته آنقدر میزان حق عضویت مورد چانهزنی قرار گرفته که قضیه لوث شده است، هرچند هیئت مدیره فعلی چشمداشتی به حق عضویتها ندارد اما به هر حال حق عضویت امری ضروری و لازم است و رقم سالیانه ۱۸ هزار تومان هم رقم مناسبی به نظر میرسد اما بهنظر من دورههای آموزشی بحث دیگری است، هر فردی که میخواهد در این دورهها شرکت کند باید هزینه آن را بپردازد متأسفانه این نگرش هم وجود دارد که دورههای آموزشی باید برای اعضاء رایگان باشد. اگر با این دید نگاه کنیم (که متأسفانه خیلیها هم چنین نگرشی دارند!!) اعضاء تصور میکنند زمانی که ۱۸ هزار تومان حق عضویت پرداخت کردهاند یعنی باید تمام دورههای آموزشی، تورهای نمایشگاهی و... برایشان رایگان باشد؟؟!!. این نگرش فاقد منطق و برآمده از یک سوء تفاهم است. بهعنوان مثال برای ایتما ما بسیار کوشیدیم تا هم خدمات هم قیمت مناسبی را بتوانیم فراهم کنیم که در مقایسه با سایر شرکتها قیمتهای مناسبتری ارائه دادهایم اما باز هم برخی توقع دارند که جامعه تسهیلات بیشتری برایشان فراهم کند خوب سئوال بنده اینست که این تخفیف یا تسهیلات بیشتر از کجا باید تأمین شود وقتی ما ۱۸ هزار تومان حق عضویت پرداخت کردهایم نباید توقع داشته باشیم جامعه در هر فعالیتی، خدمات رایگانی ارائه دهد. بهعنوان مثال برای ایتما غیر از قیمت و کیفیت مناسب تور بخشی از هزینهها را هم پرداخت کند یا مثلاً در برگزاری دورههای آموزشی دورهای معادل یکصد هزار تومان است را رایگان برگزار کنیم. بههر حال برگزاری هر دورهای هزینههائی دارد و تلاش جامعه هم بر این است که حتیالمقدور هزینههای دوره را کم کند و کیفیت را بالا ببرد و چنانچه بتواند با جذب کمکهای مالی هزینهها را کاهش دهد اما نمیتواند کل دوره را رایگان برگزار کند.
بحث مجمع عمومی و حق عضویتها مطرح شد. فکر میکنم تشکلها، عموماً از این حالت رنج میبرند که اعضاء چندانی ندارند یا میدانند چه باید کنند؟ تعریف خدمات را به درستی نمیشناسند یا اعضاء آن انتظارات زیادی نسبت به تشکل دارند جامعه متخصصین نساجی هم در برخی زمینه واقعاً ضعیف عمل کرده است، مثلاً در یک مجمع عمومی صد نفر عضو جامعه شدهاند، اما پس از گذشت دو سال هنوز کارت عضویت آنها ارسال نشده است!! اصلاً بودن این تشکل که کارت عضویت خود را پس از دو سال هم بهدست اعضاء نمیرساند، چه ضرورتی دارد؟ شاید این طرز تفکر در میان همه افراد نباشد که از خدمات جامعه بهصورت رایگان استفاده کنند، بسیاری از کارخانجات و واحدهای نساجی و صنعتگران برای حضوردر دورههای آموزشی هزینههائی در نظر میگیرند و شاید ۱۸۰ هزار تومان برای آنان رقم گزافی نباشد و حتی با فراغ بال مبلغ را بپردازند... ببینید، در بحث عضوگیری جامعه با مشکلاتی مواجه بوده و بسیاری از متخصصین نارضایتیهائی داشتهاند، بهعنوان مثال فردی در سال ۸۲ حق عضویت را پرداخت کرده اما در سالهای بعدی آنرا تمدید نکرده و مجدداً در سال ۸۵ مبلغ حق عضویت را پرداخت نموده است، جامعه این مبلغ را به حساب سال ۸۳ گذاشته و بدین ترتیب وی در سالهای ۸۴ و ۸۵ بدهکار شده است!! موارد مشابهی هم بوده است اما مشکلات در تجربیات اول جامعه وجود دارد و طبیعی است که نباید انتظار داشت در دورههای اول عملکرد بدون نقص داشته باشیم، اما برای جلوگیری از تکرار مشکلات، برنامهریزی کلان و جامعی را انجام دادیم و در گام اول طراحی نرمافزار بانک اطلاعات را بهعنوان یک گام اصلی مورد توجه قرار دادیم و سعی کردیم تا با بهرهگیری از یک مکانیزم مشخص و استفاده از تجربیات گذشته به سمتی حرکت کنیم که کمترین مشکل را در سیستم عضوگیری داشته باشیم این نرمافزار ضمن اینکه بانک اطلاعات متخصصین نساجی است اطلاعات پرسنلی و نحوه عضویت، تاریخ اعتبار، نوع عضویت و سایر مشخصات عضویت اعضاء را دارد هرچند در شروع کار با یک وقفهای مواجه بودیم و به لحاظ تغییرات در فرمهای عضویت، تغییرات در طراحی کارتها و شماره عضویتها و تطبیق اعضاء قدیم با شرایط جدید مجبور شدیم کارتهای عضویت را در یک دورهای دیرتر صادر کنیم اما اکنون به سمتی حرکت کردهایم که کارت اعضائی که بهصورت حضوری مدارک را تحویل میدهند بلافاصله در همان لحظه صادر و تحویل میدهیم که بیانگر همین مکانیزم سالمی است که ایجاد شده است.
لازم به توضیح است که ما برای کلیه اعضاء سابق جامعه هم کارت جدید با مشخصات و شماره عضویتهای جدید صادر و ارسال کردهایم و در حال حاضر دو دسته عضو داریم که یکسری عضو پیوسته هستند و هر کدام از این دو نوع عضو میتوانند بهصورت یکساله، سه ساله، پنج ساله و ده ساله عضو جامعه متخصصین نساجی شوند. با این سیستم فعلی ما قدر خواهیم بود در مجامع عمومی اعضاء پیوسته را از یکدیگر تمییز دهیم و بههمین طریق تشخیص دهیم که چه کسانی حق عضویت پرداخت کردهاند و عضویتشان اعتبار دارد را که شما میدانید طبق اساسنامه تنها اعضاء پیوسته که حق عضویت آنها اعتبار داشته باشد حق رأی در مجمع را دارند و تشخیص این قضیه بسیار ضروری است.
● به بحث آموزش اشاره کردید. همانطور که مطلعید متخصصین نساج گذشته از آموزشهائی که در دانشگاهها فرا میگیرند نیاز به یکسری آموزشهای عمومی مانند آموزشهای مدیریتی، اقتصادی و مالی و... در حد نیاز خود دارند که این آموزشها در دانشگاهها تدریس نمیشود. بهنظر میرسد مسائل مدیریتی یکی از نیازهای اساسی متخصصین نساجی میباشد در این خصوص چه نظری دارید آیا در این مورد اقداماتی در جامعه متخصصین انجام شده است؟
▪ اگر چنین نیازی وجود دارد متخصصین باید آنرا اعلام کنند. ما برای تمام متخصصینی که اطلاعاتی از آنها در اختیار بوده است فراخوان ارسال کردیم که اگر به برگزاری دوره خاصی علاقمند هستند آن را اعلام کنند، اما به هیچ پاسخی دست نیافتیم. پس در نگاه اول میتوان گفت هیچ نیاز آموزشی وجود ندارد.
موضوع دیگر این اگر متخصصین واقعاً به چنین حرکاتی اعتقاد داشته باشند، با عضویت در جامعه به این تشکیلات کمک کنند وقتی تعداد اعضاء زیاد باشد به برداشتن گامهای بعدی امیدوار خواهیم شد اما زمانی که در بانک اطلاعاتی ۱۰ هزار نفر وجود دارند که هیچ کدام در مقابل فراخوانها عکسالعمل نشان نمیدهند و برایشان مهم نیست جامعه دوره آموزشی برگزار کند یا خیر، پس جامعه نیز در قبال انجام فعالیتهای آموزشی و... اقدامی انجام نمیدهد.
به هر حال وظیفه هیئت دیره این است که برای آموزش برنامههائی در نظر بگیرند. در مورد موضوعات عمومی مدیریت نیز با تعدادی از سازمانهای برگزار کننده این قبیل دورهها مانند سازمان مدیریت صنعتی، مجتمع فنی تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی و... مذاکراتی انجام دادهایم و تخفیفاتی دریافت کردیم. دورههائی نیز جامعه در این زمینه برگزار خواهد کرد. سرفصلی تحت عنوان مدیریت حرفهای ۳ـ۲ـ۱ در نظر داریم که عموماً مهندسی و مدیریتی هستند و شامل ۳۶ دوره آموزش کوتاه مدت مدیریتی است که فهرست کامل این دورهها در سایت جامعه قابل دسترسی است و بهزودی ثبت نام این دوره آغاز خواهد شد.
● شعبات جامعه متخصصین با چه اهداف و کارکردهائی راهاندازی شدهاند؟
▪ ما در هیئت مدیره به این نتیجه رسیدیم که جامعه متخصصین شعباتی را در استانهای نساجی خیر کشور دایر نماید و این مسئله در اساسنامه جامعه هم قید شده است، سعی کردیم این بند از اساسنامه را جامعه عمل بپوشانیم تا مشارکت متخصصین را افزایش دهیم، چرا که همیشه این مشکل وجود داشته که دفتر مرکز جامعه در تهران بوده و کمتر ارتباطی با سایر شهرها بوده است و این مسافت جغرافیائی باعث شده که عملاً خدماتی به متخصصین سایر شهرها کشور ارائه نشود ضمن اینکه معتقدیم پتانسل در شهرهای کوچکتر بسیار بیشتر میتواند باشد البته این نکته را هم عرض کنم که این درخواست وجود داشته است و ما فقط برای آن پاسخی پیدا کردهایم و خوشبختانه الان خود شعبات در شهرهای یزد، مشهد، ساری، کاشان، اصفهان و قزوین مشتاقانه موضوع را پیگیری میکنند.
● ”مشارکت متخصصین را افزایش دهیم“ به چه معناست؟
▪ یعنی متخصصین را درگیر فعالیتهای جامعه کنیم. شاید در تهران برگزاری یک مجمع عمومی دشوار باشد اما در سایر استانها این کار ساده است مثلاً برگزاری یک گردهمائی در کاشان هم سادهتر است و هم مورد استقبال قرار میگیرد.
● پس مشارکت یعنی حضور در جلسات و مجامع عمومی؟
▪ یعنی برقراری ارتباط بیشتر متخصصین نساجی با جامعه متخصصین در واقع متخصصین نساجی احساس کنند که یک شکلی فراگیر دارند میتواند مفید باشد و پائینترین سطح مشارکت این است که تعدادی عضو بهعنوان هیئت مدیره شعب جامعه انتخاب میشوند یعنی تعدادی نیروی همکار در شهرستانهای ایران پیدا کردهایم.
● آیا شعبات مکان خاصی دارند؟
▪ ببینید، طبیعتاً وقتی جامعه متخصصین در تهران مکانی ندارد در سایر شهرها نیز مکانی ندارد در واقع جامعه متخصصین محلی نیست که افراد از آن حقوقی دریافت کنند و... بلکه مکانی است که با تلاش افراد و اختصاص زمان به آن باید حرکت نماید و خدماتی برای دیگران تعریف کند. برای مثال در استان خراسان کارخانجات بزرگی وجود دارند که میتوان جلسات هیئت مدیره را در آنجا برگزار نمود و دفتر موقت جامعه را آنجا دایر نمود و همینطور در سایر شهرها اما ما بهعنوان هسته مرکزی با شهرکهای صنعتی و پارکهای فناوری این مناطق مذاکراتی صورت دادهایم و طبق آن اتاقی برای جامعه متخصصین نساجی اختصاص مییابد.
● در مورد تدوین نظام مهندسی نساجی اقداماتی انجام دادهاید؟
▪ بله، موفق شدهایم این موضوع را بالاخره تنظیم نمائیم و جلسات معتددی را جهت تدوین این نظام برگزار کردیم. پیش نویس آن در هیئت مدیره مورد تصویب قرار گرفته است و به مهندس قادریان ـ مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معدن ـ جهت پیگیری روال اداری کار ارائه دادهایم نکته دیگر این که یکی از سیاستهای دوره دوم، برقراری ارتباطات بیشتر با متخصصین نساجی کشور است. برای این منظور از مجلات تخصصی نساجی مخصوصاً ”نساجی امروز“ و ”صنعت نساجی“ جهت اطلاعرسانی استفاده کردیم که این دو مجله با ما همکاری صمیمانهای نمودند تا اطلاعیه و مقالههای مربوط به جامعه منتشر شود. یکی دیگر از اقدامات جامعه شرکت در نمایشگاههای نساجی است. جامعه تاکنون در نمایشگاه نساجی تهران (مرداد ۸۵)، نمایشگاه ماشینآلات دست دوم اصفهان (آبان ۸۵)، کنفرانس ملی مهندسی نساجی و نمایشگاه جانبی آن (اردیبهشت ۸۶)، نمایشگاه نساجی یزد (اردیبهشت ۸۶)، نمایشگاه نساجی مشهد (اردیبهشت ۸۶) شرکت کرده و جزء برگزار کنندگان نمایشگاه نساجی تهران (مرداد ۸۶) خواهیم بود. در حالی که در سالهای گذشته حتی جامعه غرفهای در این نمایشگاه نداشت اما امسال جزء برگزار کنندگان هستیم و نشان جامعه در پوسترها و بروشورهای نمایشگاه درج شده است.
● یعنی جامعه برای نمایشگاه مرداد ماه برنامه خاصی دارد؟
▪ بله، البته ما هم معتقدیم بهتر بود نمایشگاه امسال مرداد ماه برگزار نمیشد زیرا شهریور ماه ایتمای مونیخ برگزار خواهد شد و طبعاً نمایشگاه تهران با کیفیت پائینتر (از نظر حضور و تعداد شرکت کنندگان) برگزار خواهد شد، اما با وجود این شرایط و تلاش آقای مرادی ـ مجری برگزار کننده نمایشگاه ـ باید جهت برگزاری بهتر و پربارتر این نمایشگاه در زمینه معرفی شرکتها جهت اجاره غرفه و مشارکت برای دعوت از متخصصین بهمنظور بازدید از نمایشگاه همکاری مینمودیم که تمام تلاشمان را کردیم.
● طبق شنیدهها قرار است دورههای آموزشی نیز طی ایام برگزاری نمایشگاه تهران برگزار شود، آیا این مسئله صحت دارد؟
▪ بله یکی از فعالیتهائی که مهندس قادریان و آقای مرادی از جامعه در خواست نموده بودند برگزاری دوره آموزشی بود، تصمیم گرفتیم از همان شرکتهائی که در نمایشگاه حضور دارند، بخواهیم به معرفی محصولات خود نظر علمی و آموزشی بپردازند.
البته با توجه به اینکه این دورهها هر کدام یک جلسه یک ساعت و نیمه است نمیتوان توقع زیادی از آن داشت. شاید بیشتر شبیه به یک سمینار آموزشی باشد تا دوره آموزشی. اما به هر حال مرسوم است که در اکثر نمایشگاههای بینالمللی شرکتهای حاضر در نمایشگاه در قالب سمینارهائی بهمعرفی بیشتر خود و محصولاتشان میپردازند و این برای اولین بار است که در نمایشگاههای نساجی چنین اتفاقی میافتد. طبیعتاً جامعه هم بهدنبال سطح علمی خیلی بالائی در این سمینارها نیست اما آنچه مهم است نیازسنجی آموزشی و کسب تجربه برای دورههای بعدی است.
● به حاشیه اشاره کردید، یکی از حاشیهها نمیتواند این مسأله باشد که شما هم مدیر عامل جامعه و هم مدیر مسئول ماهنامه نساجی امروز هستید، آیا این امر برایتان مشکل بهوجود نیاورده است آیا از امکانات و منابع یکی از این موارد به نفع آن دیگری استفاده کردهاید؟
▪ عملکرد جامعه و مجله نساجی امروز از یکدیگر متفاوت است. نساجی امروز یک رسانه است و به اطلاعرسانی میپردازد، جامعه متخصصین هم تشکل است و بنده نهایتاً ۳ـ۲ سال مدیر عامل این جامعه خواهم بود و فرد دیگری جایگزین خواهد شد. گره زدن این دو مورد دور از ذهن است زیرا این دو اهداف و مسیرهای متفاوتی دارند.
در مورد این که اشاره کردید از منافع یکی به نفع دیگری استفاده کردهام، احساس میکنم که به لحاظ زمانی کمتر به مسائل نساجی امروز میپردازم و بخش بیشتری از وقت من را فعالیت در جامعه بهخود اختصاص میدهد، در حال حاضر این مسئله بهوجود آمده که سرفصلهای مجله جهت پوشش دادن اخبار جامعه تغییراتی کرده است و بینظمیهائی در ساختار مجله ایجاد شده است.
● اگر بهخاطر داشته باشید در چند شماره گذشته نساجی امروز، مصاحبههائی پیرامون انجمن صنایع نساجی و جامعه انجام دادیم اما در اکثر آنها نوعی محافظهکاری وجود داشت و مصاحبه شوندگان اظهار میکردند جامعه و انجمن رقیب همدیگر نیستند و... اما بهنظر میرسد واقعیت چیز دیگری است، دیدگاه شما در این زمینه چیست؟
▪ واقعیت این است که هر دو تشکل نیت مشترکی دارند و هیچ تشکلی برای ضربه زدن به نساجی عمل نمیکنند و هر دو برای خدمت به این صنعت بهوجود آمدهاند. اما ممکن است اختلاف سلیقه و اختلاف روشهائی وجود داشته باشد. ماهیت این دو تشکل متفاوت است زیرا ماهیت انجمن انجمن کارفرمائی است و توقعات اعضاء انجمن از هیئت مدیره دقیقاً مشخص است و آن هم توجه و پیگیری مسائل و مشکلات کلان صنعت نساجی میباشد و جامعه هم تشکلی صنفی تخصصی است که اعضاء آن مهندسین و مدیران شاغل در صنعت هستند و نگاهی متفاوت و نیازهای متفاوت با نیازهای کلان واحدهای نساجی دارند. هرچند که حل مشکلات و مسائل کلان صنایع نساجی بهطور قطع در وضعیت شاغلین این صنعت تأثیرگذار است اما وظایف جامعه متخصصین توجه مستقیم و مؤثر به خصوصیات علمی و فنی متخصصین و کمک به ارتقاء مهارتهای آنها و نیز بهبود وضعیت اشتغال متخصصین و نیز ارتقاء و اعتلاء صنایع نساجی با تمرکز بر فعالیتهای تخصصی، علمی و مطالعاتی است.
بدون تردید تمام آقایانی که در هیئت مدیره این تشکل هستند نیت خیر و خدمت دارند وخدای ناکرده هیچ کدام قصد تخریب یا ضربه زدن به صنعت نساجی را ندارند لذا معتقدم این موضوعی که مطرح کردید صحت ندارد و اگر مواردی هم در گذشته وجود داشته مربوط به اختلاف سلیقهها یا اختلاف برداشتها بوده است.
خوشبختانه در حال حاضر هر دو مجموعه هیئت مدیرههای خیلی خوبی دارند از یک طرف در جامعه متخصصین با حضور شخصیتهائی چون دکتر آیتاللهی و دکتر نورپناه میانگینسنی و تجربهای جامعه بالاتر رفته و از طرفی با حضور نیروهای جوان و خوش فکر در مجموعه هیئت مدیره انجمن میانگینسنی این مجموعه هم کمی جوانتر شده است که به هر حال در حسن ارتباط و تفاهم این دو مجموعه بیتأثیر نیست.
زمانی صنعت نساجی میتواند موفق شود که مجموع برآیند نیروهای موجود در صنعت نساجی همجهت شوند و در پیشرفت این صنعت مؤثر واقع گردند. نباید این خود بینی را داشته باشیم که جامعه یا انجمن یا... باید رهبر این قضیه باشند بلکه هر تشکل به نوبه خود باید در پیشرفت نساجی سهیم باشند. متأسفانه از گذشته تاکنون بدبینی میان انجمن و جامعه بهوجود آمده است، شبهاتی مانند اینکه جامعه میخواهد جای انجمن را اشغال نماید یا جامعه ممکن است با نهادهای دولت مثل وزارت صنایع متحد شود و بر علیه انجمن عمل کند، یا جامعه بهدنبال تضعیف انجمن است و... وجود دارد، اما در دوره جدید هیئت مدیره تلاش میکنیم حاشیه نداشته باشیم (حاشیه با هر شخصیت حقیقی یا حقوقی). سعی کردهایم اموری که به انجمن مربوط میشود را انجام ندهیم و تا جائی که بتوانیم تنشها را کاهش دهیم. حسن نیت خود را نشان دادهایم تا به هم نزدیک شویم. طبعاً با نزدیکی این دو، انجمن مسائل کلان را در نظر میگیرد و جامعه بهعنوان بازوی متخصصی انجمن عمل مینماید، هیچ درگیری میان انجمن و جامعه وجود ندارد البته ممکن است سوء تفاهم و سوء برداشتهائی وجود داشته باشد که ناشی از طرز بیانهاست.
● به سایت جامعه هم اشاره میکنید و اینکه آیا سایت قابل استفاده و اتکاء است؟
▪ سایت جامعه جزو نقاط ضعف است و هنوز مشکلات آن برطرف نشده است. اگر سایت مخاطب فراوانی داشته باشد جهت ارتقاء سایت دارای انگیزه میشویم البته قرار بود یکی از شرکتهای نساجی در این زمینه مساعدتهائی صورت دهد که این امر به تأخیر افتاده امیدواریم تا مجمع عمومی آینده، سایت جامعه مجهزتر شود.
● و نکته پایانی؟
▪ از زحمات و حمایتهای بیدریغ و حضور مؤثر و مستمر اعضاء محترم هیئت مدیره جامعه در جلسات هیئت مدیره و زمانی را که برای پیشبرد برنامهها و فعالیتهای جامعه صرف میکنند تشکر میکنم امیدوارم این تلاشها به ثمر بنشیند و باز هم دست همکاری و همیاری متخصصین نساجی کشور را به گرمی میفشاریم.
منبع : ماهنامه نساجی امروز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست