جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا
تاریخ تشیع و پاسخی به سه سؤال
●شیعه در گستره واژگان
تشیع در طول تاریخ پر بار خود، فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشته است ؛ فرازهایی كه گاه این مكتب را در آستانه تسلط بر كلّ جهان اسلام قرار داده و نشیبهایی كه گاه آن را در سراشییب سقوط نمایانده است. در این میان، آنچه این مكتب را متمایز كرده، عناصری ما نند پیشینه دیرین غنا در ابعاد مختلف معارف اسلامی، ادّعای توان تشكیل حكومت و به اثبات رسانیدن این ادّعا در مقاطعی چند و بالاخره هویت مستقل آن در طول تاریخ بوده است ؛ هویتی كه گاه آن را در تقابل با جریانهای كلامی - سیاسی دیگر قرار داده و موجبات تنش هایی را فراهم آورده است. این تنشها گاه از برخوردهای فیزیكی فراتر رفته بستر ابهام زایی و تشكیك در مبانی عملكرد و هویت این مكتب را گسترده است.
برخی از مورخان وارونه نگار و تحلیلگران وارونه نگر در ارائه چهرهای غیر حقیقی از این مكتب به جهانیان نقشی بس مهم داشتهاند؛ به گونهای كه متأسفانه برخی از مطالبی كه در طول تاریخ تشیع بارها نادرستی آن توسط متفكران شیعی اثبات شده است هنوز در بعضی از نوشتهها به صورت اصولی مسلّم این مكتب آورده میشود.
از این رو، اهدافی چون ابهام زدایی از خاستگاه و جرهانهای تاریخی این مكتب و نیز پاسخگویی به پر سشهای تاریخی غیر مغرضانه میتواند انگیزه مناسبی برای پژوهش و نگارش درباره تشیع فراهم آورد.
●واژه شناسی
الف ـ شیعه در لغت
كتابهایی چون «القاموس المحیط»(۱)، «تاج العروس»(۲) «لسان العرب»(۳) و «النهایهٔ ابن اثیر»(۴) شیعه را دارای معانی زیر دانستهاند:
۱ - پیرو و یاور در این كتب آمده است: «شیعهٔ الرجل ای اتباعه و انصار؛(۵) شیعه فرد یعنی پیروان و یاورانش» در قرآن كریم نیز این واژه در این معنا به كار رفته است ؛ چنان كه در داستان حضرت موسی(علیه السلام) میخوانیم: در فوجد فیها رجلین یقتتلان هذا من شیعته و هذا من عدوه ؛(۶)
حضرت موسی(علیه السلام) در شهر با دو نفر برخورد كرد كه با هم در نزاع بودند یكی از آنها از پیروانش بود و دیگری از دشمنان او.
▪درباره این معنا توجه به د و نكته ضرورت دارد:
الف) لازم نیست شخصی رهبر مثبت باشد؛ برای مثال پیروان خاندان ابو سفیان «شیعه - آل ابی سفیان» خوانده میشوند.
ب) كار برد این واژه نشان دهنده شدت همبستگی میان پیرو و رهبر است ؛ همبستگی ای كه در كاربرد و اژه هایی چون «اتباع»(پیروان) دیده نمیشوند.
بنابر این، میتوان چنان نتیجه گرفت نسبت میان واژههای شیعه و «تبع» عموم و خصوص مطلق است. یعنی هر شیعهای تبع خوانده میشود، ولی هر تبع و پیروی شیعه نیست. این سخن را میتوان با تعریف راغب اصفهانی از واژه شیعه نیز تأیید كرد؛ زیرا او كه معمولاً به ریشه یابی واژههای قرآنی میپردازد، این واژه را از خانواده شیاع به معنای انتشار و تقویت، شمرده است و شیعه را كسانی دانسته كه انسان به وسیله آنها تقویت میشود و انتشار پیدا میكند؛(۶)
به عبارت دیگر شیعیان فرد كسانی هستند كه از جهت زمان و مكان باعث افزایش گستره وجودی وی میگردند.
۲ - گروهی كه حول محوری خاص اجتماع كردهاند؛ «كل قوم اجتمعوا علی امرتهم شیعهٔ» این معنا بر خلاف معنای قبلی، غیر نسبی است؛ در آن نسبت میان پیرو و رهبر دیده نشده است و به هر گروه مستقل دارای مرام گفته میشود. آیه شصت و نهم سوره مریم از موارد استعمال قرآنی این معنا به شمار میآید: «ثم لننزعن من كلّ شیعهٔ ایهم أشدّ علی الرحمن عتیا؛(۷) سپس از میان هر گروه آن را كه بر خداوند نافرمانتر بود، بیرون میكشیم.
۳ - هماهنگ در اهداف اصول و مبانی
در این كاربرد، دو شخص كه اهداف و اصول و مبانی مشترك دارند، شیعه یكدیگر خوانده میشوند؛ گرچه معمولاً شخص متأخر را شیعه شخص متقدم مینامند. در كتب واژهشناسی به این معنا كمتر اشاره شده است، اما میتوان كاربرد آن را در قرآن كریم مشاهده كرد. در آیه هشتاد و سوم سوره صافات آمده است: «وان من شیعته لابراهیم... ؛ ابراهیم از شیعیان او(نوح) بود...»
این آیه حضرت ابراهیم(علیه السلام) را از شیعیان حضرت نوح(علی نبینا و آله و علیه السلام) معرفی میكند. با توجه به برخورداری ابراهیم از شریعت مستقل نمیتوان او را پیرو حضرت نوح(علی نبینا و آله و علیه السلام) دانست. آنها در اصول و مبانی و اهداف مشترك بودند.
جالب آن است كه بعضی در این آیه ضمیر «شیعته» را به حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) بر گرداندهاند. در این صورت معنای آیه چنین میشود: حضرت ابراهیم(علیه السلام) از شیعیان حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) بود(۸).... با توجه به آن كه حضرت ابراهیم(علیه السلام) از نظر زمانی پیش از حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) میزیست، شیعه را در این جا به معنای «منهاج و دین یكسان داشتن» تفسیر كرده و چنین گفتهاند: «هو(ابراهیم) علی منهاجه [محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)] و دینه...
ب ـ شیعه در اصطلاح
این واژه در میان مسلمانان وابستگی ویژهای با حضرت علی(علیه السلام) پیدا كرده است ؛ وابستگی ای كه در نوشتهای مختلف به شكلهای مختلف نمود یافته است؛
۱ ـ شیعه به معنای دوستدار و محبّ حضرت علی(علیه السلام) است.
۲ ـشیعه یعنی كسی كه حضرت علی(علیه السلام) را از عثمان برتر میداند و در مقابل شیعه علی(علیه السلام) شیعه عثمان قرار دارد.
۳ ـ شیعه كسی است كه حضرت علی(علیه السلام) را از عثمان و دو خلیفه نخستین و همه صحابه برتر میداند.
۴ ـ شیعه كسی است كه به جانشینی بلا فصل حضرت علی(علیه السلام) اعتقاد دارد.
البته هیچ یك از این تعاریف جامع و مانع نیست.
شاید بتوان با توجه به فرقههای مختلف شیعه در طول تاریخ عبارت زیر را بهترین تعریف برای این واژه دانست: شیعه كسی است كه جانشینی حضرت علی (علیه السلام) را از راه نصّ ثابت دانسته و حضرت علی(علیه السلام) را سزاوارترین شخص برای جانشین حضرت پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) میداند.
در این تعریف بر واژه نصّ تأكید شده است كه نقطه افتراق شیعه و گروههای دیگر است ؛ زیرا گروههای دیگر جانشینی پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) را انتخابی میدانند، ولی شیعه آن را به نص و بیان حضرت پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) منوط دانسته است.
واژه نص در این جاعام است و هر دو نوع نص جلیّ و خفی [نصّ اسمی و نصّ وصفی] را شامل میشود:
مراد از نصّ جلیّ یا نصّ اسمی آن است كه بگوییم: پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) جانشین خود(حضرت علی علیه السلام) را مشخصاً با ذكر نام معرفی كرده است ؛ چنان كه گروه جارودیه از فرقه زیدیه چنین اعتقادی میدارند.(۹)
مراد از نصّ وصفی آن است كه بگوییم پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) تنها اوصاف جانشین خود را ذكر كرده و این اوصاف تنها بر حضرت علی(علیه السلام) منطبق است ؛ اما امت آن را بر افراد دیگر تطبیق دادند.
عمومیت واژه نصّ به ماكمك میكند تا برخی از گروههای زیدیه را كه قائل به نصّ وصفیاند، از دایره تشیع خارج نسازیم. قید توضیحی سزاوارترین شخص نیز به همین جهت آورده شده است ؛ زیرا این گروهها بر خلاف بعضی دیگر از گروه هایشیعه خلافت دو خلیفه اول را نیز نا مشروع نمیدانند.
با این تعریف افرادی كه تنها در شمار دوستداران حضرت علی(علیه السلام) جای دارند، از دایره شمول واژه شیعه خارج میشوند.
●تشیع اعتقادی و سیاسی
تشیع اعتقادی و سیاسی یعنی چه؟ و چه تفاوتیمیان آن دو وجود دارد؟
برخی از نویسندگان مفهوم تشیع را به دو بخش اعتقادی یا روحی و سیاسی تقسیم كردهاند و به تبیین جداگانه آنها پرداختهاند. در نظر اینان شیعه اعتقادی كسی است كه اولاً در بعد كلامی به خلافت بلا فصل حضرت علی(علیه السلام) اعتقاد داشته باشد و ثانیاً در بعد فقهی مشروعیت انحصاری مرجعیت علمی حضرت علی (علیه السلام) و اهل بیت عصمت را بپذیرد نه آن كه آنها را ماننند صحابه و تابعین دیگر، دارای حق افتا بدانند. در نگاه شیعه اعتقادی، حق اظهار نظر نهایی در بیان احكام فقهی تنها به حضرت علی(علیه السلام) و ائمه علیهم السلام تعلق دارد.(۱۰)
تشیع سیاسی آن است كه شخص، بدون اعتقاد به مبانی فكری شیعه، در جهت درگیریهای سیاسی از رهبری اهل بیت(علیهم السلام) در مبارزه با ظلم و بیداد خلفا حمایت كند. طبق این تعریف، بسیاری از زیدیه كه در قیام هایی همچون قیام زید و فرزندش یحیی علیه حكومت اموی شركت جسته یا از آن جانبداری كردند شیعه سیاسی به شمار میآیند .(۱۱)
این نظر به خروج بسیاری از شیعیان زیدی از دایره تشیع اعتقادی(مفهوم حقیقی تشیع) میانجامد ؛ در حالی كه كتب ملل و نحل و كلامی آنها از شیعیان شمردهاند.
افزون بر این، زیدیان به جوهره اصلی تشیع اعتقاد دارند، گرچه بعضی از آنها دایره نص را وسیعتر كرده آن را شامل نص و صفی نیز میدانند.
●شیعه و واژههای متداول
واژههایی مانند رافضی كه گاه به معنای شیعه استعمال میشود، چه تفاوتی با مفهوم شیعه دارد؟
واژه شیعه مفهومی عام است كه طبق تعریف پذیرفته شده همه فرقهها و گروههای شیعی، مانند زیدیه و كیسانیه و اسماعیلیه و... راشامل میشود ؛ اما در این میان واژههای دیگری نیز وجود دارد كه با این مفهوم عام تفاوت هایی دارد برخی از این واژهها عبارت است از:
۱ - رافضی
رفض به معنای رد كردن و ترك و و اگذاشتن كاری است. مخالفان شیعه این واژه را معمولاً برای مذمّت و بد گویی به كار میبرند.(۱۲)
درباره این واژه گفته شده است: از آن جا كه شیعیان خلافت دو خلیفه اول را رد كردند رافضی خوانده میشوند.(۱۳)
برخی نیز گفتهاند. رافضی به شیعیانی گفته میشود كه به جهت موضع نسبتاً ملایم زید درباره دو خلیفه اول در هنگام قیام خود، اردوی وی را ترك كردند.(۱۴)
هر یك از دو معنا را كه بپذیریم واژه رافضی با شیعه در مفهوم عامش مترادف نیست ؛ زیرا این كلمه گروه هایی از زیدیه را در بر نمیگیرد.
۲ - جعفری
امام جعفر صادق(علیه السلام) با تلاش بسیار خود به شیعیان معتقد به رهبری امامان معصوم(علیهم السلام) هویت فقهی و كلامی ویژهای بخشید.
از این رو، شیعیان بهرهمند از آموزههای آن بزرگوار جعفری شهرت یافتند.
امروزه واژه جعفری با شیعه اثنی عشری مترادف مینماید؛ اما ذاتاً اسماعیلیان را نیز شامل میشود ؛ زیر آنها به امامت امام جعفر صادق(علیه السلام) اعتقاد دارند.
۳ - امامی
در دوران هر یك از امامان به شیعیانی كه به امامت امامان معصوم(علیهم السلام) از فرزندان حضرت فاطمه(سلام الله علیها) اعتقاد داشتهاند و این خط سیر را تا امام دوازدهم ادامه میدادند، امامی خوانده میشدند. امامی در سیر تاریخی اش، به تناسب زمانهای مختلف معانی دیگر، چون ترادف با شیعه در زمان حضرت علی(علیه السلام) نیز داشته(۱۵) ولی امروزه معنایی معادل اثنا عشریه دارد.
۴ - خاصّهٔ
این واژه بیشتر درمتون فقهی و در مقابل لفظ عامه(اكثریت مسلمانان) به كار میرود و به معنای شیعه است. معنای ویژهتر این واژه درمتون فقهی امامیه اثنا عشریه است كه فقه خود را از امامان معصوم دوازده گانه میگیرند.
۵ - علوی
شاید این واژه در زمان هایی برگرایش كلامی شیعه(اعتقاد به برتری حضرت علی(علیه السلام)) دلالت میكرده است ؛ اما بعدها بیشتر در معنای نسبی اش بیان وابستگی نسبی افراد به حضرت علی(علیه السلام) به كار رفته است.
۶ - فاطمی
این واژه بیشتر درمعنای نسبی كار برد دارد و برای تبیین تمایز فرزندان امام حسن و امام حسین علیهما السلام - از فرزندان محمد حنفیه كه كیسانیه خود را بدو منسوب میساختند، به كار میرود؛ زیرا محمد حنفیه از فرزندان حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نبود ؛ هر چند در شمار فرزندان حضرت علی(علیه السلام) جای داشت.
۷ - طالبی
این واژه نیز مفهومی نسبی دارد ؛ ولی دایره شمولش از دو واژه پیشین بیشتر است. طالبی به معنای فرزندان ابو طالب است كه فرزندان آن بزرگوار از طریق غیر از حضرت علی(علیه السلام) را نیز شامل میشود.
فهم دقیق این واژه با مطالعه كتاب «مقاتل الطالبین» ابو الفرج اصفهانی به دست میآید كه در آن از قیامهای همه طالبیهای و از جمله قیامهای فرزند ان جعفر بن ابی طالب نیز نام برده است.
نعمت الله صفری فروشانی
منبع : پرسمان
پینوشتها:
۱ . القاموس المحیط، ج ۳، ص ۶۱ و ۶۲.
۲ . تاج العروس، ج ۵، ص ۴۰۵
۳ . لسان العرب، ج ۷، ص ۲۵۸.
۴ . النهایهٔ ابن اثیر، ج ۲، ص ۲۴۶.
۵ . قصص(آیه): ۱۵.
۶ . معجم مفردات الفاظ القرآن، ص ۲۷۹.
۷ . مریم(۱۹): ۶۹.
۸ . لسان العرب، ج ۷. ص ۲۵۸.
۹ . الملل و النحل، شهرستانی، ج ۱، ص ۲۵۵.
۱۰ . با استفاده از تاریخ تشیع در ایران رسول جعفریان، ص ۲۴ - ۲۸.
۱۱ . همان، ص ۲۲.
۱۲ . الشیعهٔ فی مسارهم التاریخی، سیدمحسن امین عاملی، ص ۴۳.
۱۳ . مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلّین، ابوالحسن اشعری، ص ۱۶.
۱۴ . تاریخ شیعه و فرقههای اسلام تا قرن چهارم هجری محمد جواد مشكور، ص ۵۹؛ الملل و النحل، شهرستانی ج ۱، ص ۲۵۱.
۱۵ . الملل و النحل، ج ۱، ص ۲۶۵ - ۲۷۱.
منبع : پرسمان
پینوشتها:
۱ . القاموس المحیط، ج ۳، ص ۶۱ و ۶۲.
۲ . تاج العروس، ج ۵، ص ۴۰۵
۳ . لسان العرب، ج ۷، ص ۲۵۸.
۴ . النهایهٔ ابن اثیر، ج ۲، ص ۲۴۶.
۵ . قصص(آیه): ۱۵.
۶ . معجم مفردات الفاظ القرآن، ص ۲۷۹.
۷ . مریم(۱۹): ۶۹.
۸ . لسان العرب، ج ۷. ص ۲۵۸.
۹ . الملل و النحل، شهرستانی، ج ۱، ص ۲۵۵.
۱۰ . با استفاده از تاریخ تشیع در ایران رسول جعفریان، ص ۲۴ - ۲۸.
۱۱ . همان، ص ۲۲.
۱۲ . الشیعهٔ فی مسارهم التاریخی، سیدمحسن امین عاملی، ص ۴۳.
۱۳ . مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلّین، ابوالحسن اشعری، ص ۱۶.
۱۴ . تاریخ شیعه و فرقههای اسلام تا قرن چهارم هجری محمد جواد مشكور، ص ۵۹؛ الملل و النحل، شهرستانی ج ۱، ص ۲۵۱.
۱۵ . الملل و النحل، ج ۱، ص ۲۶۵ - ۲۷۱.
منبع : مجمع جهانی شیعه شناس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست