سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
مجله ویستا
نقش بانکداری بدون ربا در رفع فقر

۱. توزیع ناعادلانه ثروت
درجوامعی كه ثروتها و منابع طبیعی كه بر اساس آیات قرآن كریم برای بهرهبرداری همه مردم آفریده شده، در اختیار گروههایی خاص قرار میگیرد و بسیاری از مردم از آن بیبهرهاند، فقر فراگیر میشود و به تدریج فاصله طبقاتی فزونی مییابد. هر چند خصوصیات شخصی طبقات فقیر، چون تنبلی، بیكارگی، پایین بودن سطح فرهنگ و برخی از عوامل طبیعی، اقتصادی و اجتماعی در تهیدستی كمدرآمدها مؤثر است; ولی در اكثر موارد سبب اصلی، ستم سرمایهدارانی است كه تنها به سود خود میاندیشند. خداوند میفرماید: بیتردید خداوند هرگز بر مردمان ستم روا نمیدارد و خود مردم به خویشتن ستم میكنند ۲ . امام صادق (ع) نیز میفرماید: آنچه بر سر فقرا، نیازمندان،گرسنگان و برهنگان میآید، همه در اثر گناه توانگران است.
۳ . در روایتی دیگر چنین میخوانیم: هرگاه میان مردم به عدالت رفتار میشد، بینیاز میشدند. ۴. این سخنان میزان تاثیر بیعدالتی در تنگدستی جوامع را نشان میدهد. همچنین در باره مفهوم عدالت اجتماعی شهید صدر احكام مربوط به دو اصل تامین اجتماعی و توازن اجتماعی را مطرح میكند.اصل تامین اجتماعی شامل تكافل عام (وظیفه اعضای جامعه اسلامی در رفع نیازهای حیاتی یكدیگر) و ضمان اعاله (وظیفه حكومت اسلامی در تامین معیشت مناسب برای افراد جامعه) است و اصل توازن اجتماعی مبتنی بر جلوگیری از گردش ثروت میان ثروتمندان (كی لا یكون دولهٔ بین الاغنیاء منكم) ۵ و از میان بردن زمینه دو قطبی شدن جامعه میباشد به طوریكه اختلاف درآمدها موجب پیدایش دو طبقه فقیر و غنی در جامعه نشود. ۶ نفس حرمت ربا در مكتب اقتصادی اسلام حاكی از ظالمانه بودن آن است كه با عدالت اجتماعی مغایرت دارد. قرآن كریم ظالمانه بودن ربا را از بعد اجتماعی مورد تاكید قرار داده میفرماید: (فان تبتم فلكم رءوس اموالكم لا تظلمون و لا تظلمون). ۷ شهید مطهری نیز در این باره فرموده است كه: در ربا تسلط سرمایه بر كار اثبات میشود و قدرت اقتصادی در اختیار سرمایه قرار میگیرد زیرا سرمایه چه كاری بكند یا نكند و یا در جریان كار ضربه ببیند یا نبیند مزد خود را میگیرد بر خلاف كار كه كارگر مزد خود را در مقابل كاری كه انجام داده میگیرد. ۸ البته منشا نابرابری اقتصادی و پدیدآمدن فاصله طبقاتی را باید در مراحل مختلف قبل از تولید، تولید و توزیع جستوجو كرد. اسلام برای برقراری عدالت در این مراحل، با در نظر گرفتن استعدادها و تلاش متفاوت انسانها، رهنمودهایی ارائه داده است. ۹
الف) توزیع قبل از تولید
مقصود از توزیع قبل از تولید شیوه بهرهبرداری مسلمانان از ثروتهای طبیعی چون زمین، آب و مباحات عمومی( ماهیها، پرندگان ) است. در این مرحله، حدودی مشخص شده است كه از انباشته شدن منابع و ثروتهای یاد شده در دست گروهی خاص و محرومیت گروهی دیگر جلوگیری میكند و اولین و مهمترین عامل ایجاد شكاف میان طبقات مختلف جامعه را از میان میبرد.
ب) توزیع بعد از تولید
وقتی منابع اولیه در جریان تولید قرار میگیرد، سود حاصل از آنها میان افرادی كه در جریان تولید دخالت داشتند، تقسیم میشود. در نظام بانكی ربوی در این توزیع، تكیه اساسی بر سرمایه قرار دارد و همین موجب استثمار كارگران می شود. در بانكداری اسلامی به لحاظ تحریم بهره، وقتی سرمایه در ریسك تولید شركت نكند، بهرهای از سود ندارد; و نیروی كار میتواند از طریق مزد یا مشاركت در فرایند تولید و تجارت (مزارعه، مساقات، مضاربه و شركت)به سهم خود دستیابد.
ج) توزیع مجدد
گرچه در نظام اقتصادی اسلام دو مبنای توزیع قبل از تولید و توزیع بعد از تولید تا حدود زیادی زمینه را برای تحقق توازن اجتماعی و رفع فقر فراهم میكند ولی با این همه برای ریشهكن كردن فقر و تحقق كامل توازن اقتصادی، توزیع مجدد درآمدها را پیشبینی نموده است. قواعد مربوط به توزیع قبل و بعد از تولید در دایره افرادی كه قدرت فعالیت اقتصادی را دارند، عمل میكند اما افرادی كه چنین قدرتی را ندارند مانند سالخوردگان، یتیمان، معلولین و بیماران نیز باید از رفاه متوسط برخوردار شوند.افرادی كه در میدان اقتصاد فعالیت میكنند نیز به سه گروه تقسیم میشوند:
۱. افرادی كه از استعداد و توانایی و امكانات لازم برخوردار نیستند و نمیتوانند با فعالیت،مخارج خود را در حد رفاه متوسط جامعه تامین نمایند.
۲. افرادی كه از استعداد و توانایی لازم برای تامین مخارج مورد نیاز خود برخوردار میباشند.
۳. گروهی كه از طریق فعالیت اقتصادی علاوه بر تحصیل درآمد مكفی برای زندگی خود، از مازاد درآمد نیز برخوردار میباشند. بنابراین افراد جامعه به چهار گروه تقسیم میشوند كه دو گروه از آنها، نیاز به حمایت مالی دارند. حمایت از گروه اول، یعنی سالمندان و از كارافتادگان، تنها از طریق كمكهای بلاعوض دولت و مردم امكانپذیر میباشد; بانك میتواند كمكهای مزبور را جمع آوری و در اختیار این افراد یا مراكز كمكرسانی قرار دهد. نقش عمده بانك، در این مرحله، حمایت مالی از گروه دوم است. بانك از طریق جذب سپردههای قرض الحسنه مردم نیكوكار، به ضمیمه كمكهای دولت میتواند سرمایه و امكانات اولیه لازم برای اشتغال را به صورت قرض الحسنه یا از طریق عقود مشاركتبا نسبتسهم سود كم، در اختیار این گروه قرار دهد. بدون تردید، مؤثرترین نقش بانك در توزیع عادلانه، در مرحله دوم توزیع یعنی توزیع بعد از تولید میباشد.
۲. فقدان سرمایه
یكی از عوامل مهم در عقبماندگی و فقر كشورها پایین بودن میزان سرمایهگذاری در این كشورها میباشد. در یك بررسی مقایسهای روشن میشود در نظام بانكی مبتنی بر مشاركت، عرضه و تقاضا برای وجوه سرمایهگذاری به دلایلی چند افزایش مییابد.
الف) افزایش عرضه وجوه سرمایهگذاری
در نظام بهره صاحبان پسانداز و مؤسسات پولی، گرفتن بهره و رباخواری را به كارهای سرمایهگذاری ترجیح میدهند. زیرا در هر حال وامگیرنده چه سود ببرد یا زیان، سود وامدهنده بهره وام تضمین شده است و این باعث میشود كه اولا وامها به فعالیتهای كوتاه مدت اختصاص یابد، تا در صورت افزایش نرخ بهره بتوانند از آن استفاده كنند. ثانیا، در مواقعی كه نرخ بهره پایین است، قسمتی از پساندازها راكد میماند و به جای وارد شدن در جریان تولید راهی بازارهای پولی و سفتهبازی میگردد. به طوری كه طی سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۷ در كشور آمریكا بیش از یك سوم تغییرات حجم پول وارد بازارهای پولی غیرمولد شده و كمتر از دو سوم آن به سرمایه تبدیل شده است. در نظام اسلامی با تحریم ربا، بازار پول و بازار وام حذف شده دیگر زمینهای برای اختصاص پسانداز به ربا و سفتهبازی وجود نخواهد داشت. تنها راه برای كسانی كه قصد كسب درآمد از پساندازهایشان دارند، مشاركتبا تولیدكنندگان در فعالیتهای سرمایهگذاری است; در غیر این صورت هیچ مازادی به پسانداز آنها تعلق نمیگیرد; علاوه براین كه این وجوه به سبب مخالفت اسلام با ذخیره نمودن پول و خروج آن از جریان تولید ممكن است مشمول زكات واقع شوند. ۱۰ این امر سبب میشود همه وجوهی كه قبلا صرف وام دادن یا كارهای سفتهبازی میشد، اینك به سرمایهگذاران عرضه شود; در نتیجه وجوه عرضه شده برای سرمایهگذاری در كل اقتصاد افزایش پیدا میكند. ۱۱ به علاوه انگیزه پسانداز و سپردهگذاری در بانكداری اسلامی بیشتر از بانكداری ربوی خواهد بود زیرا مسلمانان به جهت تحریم ربا از همكاری با این بانكها خودداری میكنند. شاهد آن عدم استقبال از این بانكها در قبل از انقلاب و ترویج صندوقهای قرضالحسنه میباشد. و این در حالی است كه غیرمعتقدین به حرمت ربا نیز در صورت سودآور بودن فعالیتهای بانك متمایل به سپردهگذاری در بانك اسلامی میباشند و در نتیجه وجوه بیشتری برای سرمایهگذاری فراهم میشود. فقط ممكن است از میان غیرمعتقدین به تحریم ربا كسانی كه ریسكگریز هستند، سپردهگذاری در بانك ربوی را به بانك بدون ربا ترجیح دهند، البته تدابیری برای حفظ اصل سرمایه صاحبان سپرده اندیشیده شده است كه ریسك آنها را كاهش میدهد. دلیل دیگر برای استقبال صاحبان پسانداز از بانكداری اسلامی افزایش سود صاحبان سپرده به واسطه حذف هزینه بهره میباشد; درقسمتهای بعدی این مطلب را توضیح خواهیم داد.
ب) افزایش تقاضا برای وجوه سرمایهگذاری
در نظام ربوی، وقتی تقاضا برای سرمایهگذاری وجود دارد كه نرخ بهرهوری آن بزرگتر از نرخ بهره بانك (كه وام گیرنده ملتزم به پرداخت آن میشود) باشد. علاوه بر آن در صورت انتظار كاهش نرخ بهره، تقاضا برای وجوه، حتی با فرض برتری بازدهی سرمایه از بهره،پایین میآید. در صورتی كه در نظام مشاركت، به علت امكانپذیر نبودن سفتهبازی و استفاده از بهره پول، تا وقتی نرخ بهرهوری بزرگتر از صفر باشد، متقاضی برای سرمایهگذاری وجود دارد; البته در این نظام نیز در وحله اول فعالیتها با یكدیگر مقایسه شده و در هر فعالیت تولیدی كه نرخ سود انتظاری بیشتر ستسرمایهگذاری انجام خواهد گرفت. در نهایت در صورت وجود منابع پولی در هر طرحی كه دارای بازده انتظاری مثبتباشد سرمایهگذاری انجام خواهد شد. ۱۲ عامل دیگری كه تقاضای سرمایهگذاری را در نظام مشاركت افزایش میدهد كاهش خطرات سرمایهگذاری است زیرا در این نظام صاحبان پسانداز در ریسك حاصل از فعالیتهای اقتصادی مشاركت كرده و موجب كاهش سهم تولید كننده در تحمل خسارات ناشی از این خطرات میشوند. این در حالی است كه در نظام بهره همه خطرات متوجه خصوص سرمایهگذار است و وامدهنده هیچ سهمی در این میان ندارد. لذا تولیدكنندگان بابت این خطرات علاوه بر نرخ بهره وامها درصدی را نیز در نظر میگیرند و چنان كه بازدهی طرحها از مجموع نرخ بهره و پیش بینی نرخ خطر بیشتر باشد، سرمایهگذاری میكنند. به طور كلی در نظام سرمایهداری هر چه ریسك انتظاری بیشتر باشد تقاضای برای سرمایهگذاری كاهش پیدا خواهد كرد. ۱۳
۳. فقدان امكانات شغلی
بیكاری بلای اجتماعی-اقتصادی شناخته شدهای است كه به از دست دادن حیثیت و كاهش تولید و پسانداز میانجامد ۱۴ و از عوامل مهم پیدایش و تشدید فقر شمرده میشود. پایین بودن نرخ بیكاری از شاخصهای مهم توسعه یك كشور به شمار میآید و به همین جهت، ایجاد فرصتهای شغلی برای جویندگان كار یكی از اهداف سیاستهای اقتصادی است. در نظام بانكی ربوی همانطور كه اشاره شد، به دلیل وجود سفتهبازی همواره حجم پسانداز بیش از سرمایهگذاری خواهد بود.(تساوی پسانداز و سرمایهگذاری شرط اشتغال كامل است).این عدم تعادل موجب بیكاری خواهد شد كه آثار سوء آن مستقیما متوجه كارگران و صاحبان درآمد ثابت میشود. با حذف بهره و منحصر شدن سودآوری پساندازها در فعالیتهای سالم اقتصادی،حجم سرمایهگذاری افزایش پیدا كرده و افرادی كه توانایی كار و تلاش را دارند و فقط به جهت فقدان سرمایه لازم بیكار هستند امكان اشتغال پیدا میكنند. ۱۵
۴. پایین بودنبهرهوری و سود
یكی دیگر از مشخصههای كشورهای فقیر پایین بودن نرخ بهرهوری و سودآوری سرمایهگذاری در این كشورها است. در نظام بانكی مبتنی بر حذف بهره صاحبان سپردهها در سود حاصل از عملیات موضوع مشاركت مستقیما سهیم میباشند كه این سهم بر خلاف نظام بهرهدارای نرخ ثابتی نیست و بستگی مستقیم به عواملی چون مدیریت صحیح، سرعت عمل، وجود بازار برای محصول دارد و به همین دلیل سبب تشویق طرفین به فعالیتبیشتر در جهت تحقق اهداف موضوع مشاركتخواهد شد كه نتیجه آن سودآوری بیشتر برای تولیدكننده و همچنین صاحبان سهام میباشد. ۱۶
۵. پایین بودن سطح تولید
یكی از آثار بارز عوامل فوق كاهش میزان تولید در كشورهای فقیر میباشد; كمبود تولید به نوبه خود یكی از عوامل فقر به شمار میآید. فعالیت تولیدی در چارچوب بانكداری اسلامی موجب افزایش تولید میشود; ۱۷ این مسئله حاصل آثاری است كه بر حذف ربا و مشاركت صاحبسرمایه در فعالیت تولیدی مترتب میگردد. این آثار كه قبلا به طور تفصیل به آنها پرداختیم عبارتند از: ۱- افزایش سرمایهگذاری ۲-افزایش بهرهوری و سود ۳- افزایش سطح اشتغال یكی دیگراز آثار حذف بهره از نظام بانكی كم شدن هزینههای تولید میباشد كه به افزایش سطح تولید میانجامد. اگر تولید كننده با استفاده از وام بانكی كه به ازای آن میزان ثابتی بهره میپردازد، وارد تولید گردد هزینههای تولید او به مقدار بهره پرداختی بالا خواهد رفت و منحنی هزینه نهایی و هزینه متوسط او به بالا منتقل میشود. از آنجا كه تولید كننده به دنبال حداكثر كردن سود خود میباشد تا جایی تولید میكند كه قیمت محصول برابر هزینه نهایی آن باشد و هر چه هزینه نهایی تولید بالاتر باشد این برابری در سطح تولید كمتری تحقق میپذیرد. درنظام بانكی بدون ربا به لحاظ مشاركت تولیدكننده با صاحب سرمایه (بانك یا سپردهگذار) سودی كه به صاحب سرمایه پرداخت میشود همانند مالیات بر سود جزو هزینهها نمیآید و در نتیجه منحنی هزینه نهایی در سطح پایینتری تشكیل شده و در اثر آن تولیدكننده در همان قیمت قبلی اقدام به تولید بیشتری خواهد كرد. همچنین اگر به دلایلی قیمتبازار برای كالای مورد نظر كاهش پیدا كند و از سطح ۰تبه ۱تبرسد تولید كننده استفاده كننده از وام با بهره مجبور به توقف تولید میشود در حالیكه در نظام مشاركت تولیدكننده میتواند تا قیمت ۱تبه تولید ادامه دهد. ۱۸۶. افزایش بیرویه قیمتها
یكی از ویژگیهای اقتصاد سالم، ثبات نسبی قیمتهاست.تورمهای لجامگسیخته آثار سوء فراوانی در ابعاد مختلف اقتصاد بر جای مینهد. بخشی از این آثار در توزیع درآمدها، پسانداز، تولید، بودجه دولت و موازنه تراز پرداختها قابل مشاهده است كه هر یك به نحوی در پدیده فقر تاثیر مینهد. برخی از محققان اثر تورم بر توزیع درآمدها را از دیگر موارد مهمتر میدانند و سبب فقر فراگیر و افزایش شكاف طبقاتی میشمارند. ۱۹ «لفت ویچ و شارپ» میگویند: تورم برای بعضی به منزله مالیات و برای برخی دیگر به مثابه نوعی كمك مالی (سوبسید) است. ۲۰ یكی از خصوصیات تورم، ناهمآهنگی تغییرات قیمتها و درآمدهاست. بدین ترتیب كه بهای برخی از كالاها و درآمد بعضی از گروهها، با آهنگی شدید افزایش مییابد; در حالی كه بهای بخشی دیگر از كالاها و درآمد سایر طبقات به كندی بالا میرود یا ثابت میماند. نتیجه این عدم تناسب، فقیر شدن طبقات متوسط و شدت یافتن فقر طبقات ضعیف است. ۲۱ در شرایط تورمی توزیع درآمد به نفع سرمایهداران و به ضرر غالب افراد جامعه كه صاحب داراییهای ثابتبوده و سهم آنان از داراییهای كشور ناچیز است، میباشد. تورم خود عامل بیعدالتی در جامعه است زیرا گروه زیاندیده در ایجاد آن هیچ نقشی نداشتهاند. در اقتصاد سرمایهداری كه بانكداری مبتنی بر بهره است، بانكها توانایی خلق پول را داشته و در چارچوب ضوابط قانونی به خلق پول میپردازند. افزایش خلق پول در چنین نظامی لزوما با امكانات تولیدی جامعه همخوانی ندارد و غالبا بیش از ظرفیت تولیدی افزایش مییابد، در نتیجه تورم جزء ضروری و لاینفك این نظام است. این در حالی است كه در بانكداری اسلامی بانكها توانایی خلق پول نداشته در عوض به عرضه سرمایه میپردازند. بدیهی است كه سرمایه نیز باید به عنوان مكمل سایر عوامل تولید به كار گرفته شود; بنابراین هر سرمایهگذاری كه متقاضی مشاركتبا بانك اسلامی است از وجود سایر عوامل تولید مورد نیاز خود اطمینان حاصل كرده، سپس به تولید كالاها و خدمات مورد نیاز جامعه اقدام خواهد كرد. به علاوه حذف بهره بازار پولی (سفته بازی) را حذف كرده و به این ترتیب از بروز تقاضای مازاد كه موجد تورم است جلوگیری خواهد كرد. ثبات قیمتها و توزیع سود مؤسساتی كه سرمایهگذاری آنها از طریق بانك اسلامی تامین شده است، به اقتصاد جامعه رونق بیشتری خواهد بخشید و اقتصاد شكوفا میشود. منشا این سرمایهگذاریها در حقیقتسپرده سپردهگذاران است كه به این طریق با واسطه بانكها در تولید شریك میشوند واز منافع آنها مستقیما بهرهمند خواهند شد. به این طریق توزیع درآمد به سوی عدالت پیش خواهد رفت. ۲۲ از طرف دیگر در اثر افزایش سطح اشتغال و تولید، عرضه كل افزایش پیدا كرده و تابع آن به سمت راست منتقل میشود همان طور كه در شكل پیداستبا انتقال منحنی عرضه كل، سطح عمومی قیمتها كاهش مییابد. البته در اثر بالارفتن اشتغال و بهبود توزیع درآمدها تقاضای كل نیز به سمتبالا منتقل میشود ولی در مجموع قیمتها كاهش پیدا میكند، علاوه بر اینكه با حذف بهره فعالیتهای سفتهبازی نیز از بین رفته و در نتیجه تورمهای پولی نیز از بین میرود. بهعلاوه حذف بازار وام موجب حفظ توازن میان گردش كالا-ارزش افزوده واقعی- و گردش درآمد پولی از طرف دیگر میشود كه خود نقش مهمی در تثبیت قیمتها و جلوگیری از تورم دارد. این مسئله را میتوان به خوبی از طریق چرخه درآمد-مخارج در اقتصاد نشان داد. در دایره داخلی كه بیانگر بخش واقعی اقتصاد است تولیدكنندگان به مصرفكنندگان كالا و خدمت عرضه میكنند و در عوض ایشان نهادههای تولید مانند كار، زمین و سرمایه در اختیار تولیدكنندگان قرار میدهند; و در دایره بیرونی -گردش درآمد پولی- مصرفكنندگان بابت دریافت كالا، بهای آن را به تولیدكنندگان پرداخته و در مقابل تولیدكنندگان بابت استخدام عوامل تولید به ایشان مزد، اجاره و سود میپردازند. در نظام ربوی تولیدكنندگان در ازای وامی كه میگیرند بهره میدهند. اكنون اگر فرض كنیم به علت پیش آمدن یكی از خطرات فعالیت تولیدی به نتیجه نرسد، در نیم دایره مخارج در بازار كالا پرداختی از سوی مصرفكنندگان به مجری طرح مزبور صورت نمیگیرد و درآمدی عاید مجری نمیشود; اما در نیمدایره پایین مجری به علت تعهدی كه طبق قانون دارد باید بهره صاحب وام را بپردازد. در نتیجه مجموع درآمدی كه به شكل بهره و اجاره و ... به صاحبان عوامل تولید داده میشود از جمع مخارجی كه در بازار كالا دریافت میگردد بیشتر است. این پدیده توازن میان گردش درآمد پولی و درآمد واقعی را بر هم میزند و موجب افزایش سطح عمومی قیمتها میشود.لیكن اگر سرمایه گذاری در چارچوب بانكداری اسلامی صورت پذیرد تعادل بین دو طرف همواره برقرار خواهد بود; زیرا در صورت مواجه شدن بنگاه با ضرر به لحاظ شریك بودن صاحب سرمایه، هیچ پرداختی به او صورت نمیگیرد و در نتیجه جمع درآمد عوامل مساوی مخارج بازار كالا شده و افزایشی در قیمتها انجام نمیگیرد. ۲۳ در مجموع در چارچوب بانكداری بدون ربا تورم به ۴ دلیل كاهش پیدامیكند:
۱. تناسب بین حجم پول و امكانات بالقوه فعالیت اقتصادی.
۲. كاهش تقاضای پول در نتیجه فقدان فعالیتهای سفتهبازی.
۳. انتقال منحنی عرضه كل در اثر افزایش اشتغال و سطح تولید.
۴. توازن میان درآمد- مخارج در گردش واقعی و پولی اقتصاد.
علاوه بر آثار اقتصادی یاد شده برای بانكداری بدون ربا در پیشگیری از عوامل پیدایش فقر توجه به این نكته نیز لازم است كه حذف بهره و انجام فعالیتهای اقتصادی بر اساس مشاركتبین سپردهگذاران و تولیدكنندگان از بحرانهای اقتصادی جلوگیری میكند. در دهههای اخیر، اقتصاد جهان، همواره با بحرانهای متعددی مواجه بوده است. از جمله دو پدیده تورم و ركود تورمی كه سبب وارد آمدن ضربههای سنگینی به اقتصاد كشورها و از جمله پیدایش بیكاریهای مزمن، افزایش سطح قیمتها، به هم ریختن برنامههای توسعه اقتصادی شده است. این مشكلات اقتصاددانان معاصر را به فكر چارهجویی انداخته و نظریات مختلفی را برای از بین بردن معضلات یاد شده ارائه دادهاند، از جمله نظریه اقتصاد شراكتی ویتزمن میباشد كه ضمن انتقاد از روشهای متداول در اقتصاد كلان خصوصا نسبتبه سیستم پرداخت دستمزدها میگوید: «میتوانیم اقتصادی به دور از ركود تورمی داشته باشیم مشروط بر اینكه اقتصاد شراكتی را به عنوان دشمن زورمند و طبیعی تورم و بیكاری بدانیم كه زمینهای بسیار ساده هم دارد.» ۲۴ همین طور، روزنامه وال استریت جورنال با انتشار مقالهای پیرامون نظام مالی آمریكا، بانكداری اسلامی را عاملی برای حل این بحران نامیده است. در این مقاله ضمن اشاره به جنبههای مثبتبانكداری اسلامی آمده است در سیستم بانكداری اسلامی پرداختبهره غیر مجاز میباشد و بانكها بر اساس سیستم سود یا زیان حاصل از سرمایهگذاری در پروژههای سازنده و نسبتا مطمئن كه احتمال زیان آنها كمتر است كار میكنند. ۲۵ درپایان به برخی از سیاستهای درمان فقر نیز اشاره خواهیم كرد گرچه برنامهریزی صحیح جهت رویارویی با عوامل پیدایش فقر بهطور طبیعی سبب محو آن خواهدشد.
بهطور كلی، این سیاستها در دو محور كلی قابل تبیین است.
۱. فراهم آوردن زمینههای اشتغال برای تهیدستانی كه توان كار و فعالیت اقتصادی دارند;
۲. تقویت و تثبیتسیستم تامین اجتماعی برای تحت پوشش قراردادن از كارافتادگان و ... . در محور اول هدف عمده برنامههای مبارزه با فقر خوداتكا كردن فقرا و توانا ساختن آنها بر كسب درآمد است. بدین منظور توجه به چند نكته ضروری است.
الف) انجام آموزشهای فرهنگی برای تهیدستان و خانوادههای آنها: این آموزشها جهت افزایش روحیه فعالیت و كار در بین آنها و نیز پاسخ به شبهاتی كه سبب تسلیم آنها در برابر وضعیت موجود میشود، انجام میگیرد.
ب) آموزشهای تخصصی و حرفهای: بدیهی است افراد كم درآمد، بدون داشتن تخصصهای لازم، توانایی انجام دادن فعالیت اقتصادی ندارند.بنابراین، آموزش این افراد، در زمینههای مختلف و مناسب با استعداد آنها، ضروری است.
ج) ایجاد مراكز اشتغال دولتبه چند طریق میتواند برای تهیدستانی كه قدرت كار دارند و آموزشهای لازم را نیز فراگرفتهاند، فرصت اشتغال پدید آورد. این راهها عبارت است از:
۱- تاسیس كارخانهها، كارگاهها و مراكز تجاری و ... .
۲- دادن سرمایه، به شكل قرضالحسنه، به نیازمندان برای ایجاد كارگاههای تولیدی كوچك این كار میتواند از طریق تعاونیها نیز انجام پذیرد. بخشی از سرمایه این واحدها از منابع قرضالحسنه مردمی تامین میشود.
۳- بهرهگیری مستقیم از انفال دولت میتواند بخشی از منابع انفال مانند معادن، زمینهای كشاورزی و امتیاز صید ماهی را به شكل مشاركتیا واگذاری در اختیار تعاونیهای متشكل از نیازمندان قرار دهد. نظام بانكداری اسلامی بهعنوان جزئی از پیكره نظام اقتصادی در اجرای این سیاستها از طریق مشاركت و همچنین اعطای وامهای قرضالحسنه مؤثر میباشد.بهطور طبیعی طرحهای این راه و نیز راه قبل در مراحل ابتدایی به حمایت دولت نیاز دارد. در محور دوم، یعنی تقویت و تثبیتسیستم تامین اجتماعی، هدف تامین زندگی بیسرپرستان و كسانی است كه به دلایل مختلف برای مدتی كوتاه یا همیشه قدرت كار كردن ندارند. در قسمت جذب منابع مالی، چنان كه اشاره شد، دولت در بخشی از آنها به طور مستقیم دخالت میكند و در بخشی دیگر، با تشویق انسانهای نیكوكار نقش همآهنگ كننده را به عهده میگیرد. در این جا، توجه به چند مسئله مهم است:
الف) همآهنگی میان مراكز كمكرسانی مانند كمیته امداد، صندوقهای خیریه و بهزیستی;
ب) تشویق عموم مردم به احیای سنتهای اسلامی چون صدقات، موقوفات، نذورات و هدایت این درآمدها به مسیرهای پیشبینی شده;
ج) تصحیح سیستم مالیاتی و تقویت آن در راستای عدالت اجتماعی.
د)جهتگیری سیاستهای پولی در راستای رفع فقر و اعطای تسهیلات به نیازمندان با شرایط مناسب .در توزیع امكانات میان از كارافتادگان و بیسرپرستان، به منظور كاهش هزینههای اجرایی، دولتباید همآهنگكننده نهادهای مردمی باشد. كمكها متناسب با موفقیت اقتصادی جامعه به صورت نقدی و غیرنقدی صورت میگیرد.نظام بانكی در جذب كمكهای نقدی و توزیع آنها میتواند نقش مؤثری داشته باشد. ۲۶جمعبندی و نتیجهگیری
در این نوشتار پدیده فقر را در دو محور مورد مطالعه قرار دادیم. در محور اول برای جلوگیری از پدید آمدن فقر عوامل اقتصادی آن را شناسایی كرده و در مقایسه با نظام بهره، نقش بانكداری بدون ربا را در از بین بردن آنها بررسی كردیم. این عوامل عبارتند از:
۱. توزیع ناعادلانه درآمدها
۲. فقدان سرمایه
۳. فقدان امكانات شغلی
۴. پایین بودن بهرهوری و سود
۵. كاهش سطح تولید
۶. افزایش بیرویه سطح قیمتها با بررسی اجمالی رهنمودهای اسلام در ۳ مرحله توزیع قبل و بعد از تولید و توزیع مجدد، اشاره كردیم كه مهمترین نقش بانكداری اسلامی در عادلانه شدن توزیع بعد از تولید است. این مهم از طریق تاكید بیشتر بر سهم نیروی كار و مشاركت عوامل تولید در سود و زیان حاصل از فعالیت اقتصادی صورت میگیرد. سرمایهگذاری نیز از حیث عرضه و تقاضای آن در بانكداری اسلامی افزایش مییابد. مهمترین دلایل این افزایش عبارتند از:
۱. حذف فعالیتهای سفتهبازی
۲. كاهش هزینه تولید و افزایش بهرهوری و سود
۳. مسائل اعتقادی (حرمتبهره و حلیت مشاركت)
۴. كاهش ریسك سرمایه گذاری به جهت مشاركتسپردهگذار در ریسك در نظام بانكی مبتنی بر حذف بهره صاحبان سپردهها در سود حاصل از عملیات موضوع مشاركت مستقیما سهیم میباشند كه این سهم بر خلاف نظام بهره دارای نرخ ثابتی نیست و بستگی مستقیم به عواملی چون مدیریت صحیح، سرعت عمل، وجود بازار برای محصول دارد و به همین دلیل سبب تشویق طرفین به فعالیتبیشتر در جهت تحقق اهداف موضوع مشاركتخواهد شد. در نتیجه سودآوری و بهرهوری فعالیتهای تولیدی بیشتر خواهد شد.تحقق آثار فوق در نظام بانك بدون ربا به طور طبیعی دو اثر مهم دیگر به دنبال خواه داشت .این دو اثر كه خود نقش بسیار مهمی در پیشگیری از پیدایش فقر دارند عبارتند از افزایش سطح اشتغال و میزان تولید. یكی دیگر از عوامل فقر كه نظام بهره در ایجاد و تشدید آن تاثیر زیادی دارد تورم است. با حذف بهره و ممكن نبودن فعالیتهای سفتهبازی و همچنین ایجاد تناسب بین حجم پول در جریان و امكانات تولیدی جامعه به نحو قابل توجهی از این پدیده جلوگیری خواهد شد. افزایش عرضه كل در اثر بالا رفتن سطح تولید از یك طرف و ایجاد توازن بین درآمد و مخارج در بخش واقعی و پولی اقتصاد نیز به نوبه خود تثبیتسطح قیمتها را سبب خواهد شد. محور دوم یعنی درمان فقر نیز بر دو پایه استوار است:
۱. فراهم آوردن زمینههای اشتغال برای تهیدستانی كه توان كار و فعالیت اقتصادی دارند;
۲. تقویت و تثبیتسیستم تامین اجتماعی برای تحت پوشش قراردادن از كارافتادگان و .... در این قسمت نیز پیشنهادهایی از قبیل ایجاد مراكز اشتغال، انجام آموزشهای فرهنگی و تخصصی برای تهیدستان و قرار دادن سرمایه از طرق مشاركتیا به صورت قرضالحسنه در اختیار كسانی كه توانایی و ابتكار برای فعالیتهای تولیدی را دارند، ارائه شده است. بی تردید تاثیر این پیشنهادها در صورتی است فعالیتهای نظام بانكی به طور واقعی و بر اساس مشاركت صورت گیرد در غیر این صورت همان آثار نظام بهره را به دنبال خواهد داشت.
فهرست منابع
توتونچیان، ایرج: تحلیل مقایسهای حد بهینه سرمایهگذاری در دو نظام بانكداری سرمایهداری و اسلامی در شرایط اطمینان و ریسك، مجله اقتصاد و مدیریت، ش ۱۴ و ۱۵، سال ۱۳۷۱، دانشگاه آزاد اسلامی. - : «تحلیل مكانیزم سهم سود در بانكداری اسلامی» ارائه شده در اولین سمینار سیاستهای پولی و ارزی، اسفندماه ۱۳۶۹، مؤسسه تحقیقات پولی و بانكی بانك مركزی. - «نقش بانكداری اسلامی در سرمایهگذاری» ارائه شده در دومین سمینار سیاستهای پولی و ارزی، اردیبهشت ۱۳۷۱، مؤسسه تحقیقات پولی و بانكی بانك مركزی. دومین سمینار بانكداری اسلامی، شهریور ۱۳۷۰،مؤسسه بانكداری ایران «مقایسه گردش پول در دو سیستم سرمایهداری و اسلامی» ارائه شده در چهارمین سمینار بانكداری اسلامی، شهریور ۱۳۷۲،مؤسسه بانكداری ایران - «مقایسه عملكرد بانكداری سرمایهداری با بانكداری اسلامی در مدل یك بخشی از دیدگاه توسعه اقتصادی» ارائه شده در پنجمین سمینار بانكداری اسلامی، شهریور ۱۳۷۳، مؤسسه بانكداری ایران . الحكیمی، محمدرضا، محمد و علی: الحیاهٔ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، الطبعهٔ الاولی: ۱۳۶۸. خان. محسن س، و میرآخور، عباس: مطالعات نظری در بانكداری و مالیه اسلامی، مؤسسه بانكداری ایران، چاپ اول ۱۳۷۰. ساموئلسن، پل: اقتصاد، ترجمه علیرضا نوروزی و محمد ابراهیم جهاندوست، چاپ اول، ۱۳۷۳. شهید صدر، سیدمحمد باقر: البنك اللاربوی فی الاسلام، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، الطبعهٔ الثامنهٔ: ۱۴۰۳ ه ق. شریفزاده، محمدرضا: مبانی نظریهپردازی در اقتصاد اسلامی، مجله اقتصاد و مدیریت، ش ۳، سال ۱۳۶۸. صدر، سیدكاظم: اقتصاد صدر اسلام، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۴ مؤسسه بانكداری ایران. فراهانی، سعید: بررسی فقهی ابزارهای سیاست پولی در بانكداری بدون ربا، پایان نامه كارشناسی ارشد به راهنمایی حسن سبحانی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۶. - : فقر و فقرزدایی: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آماده برای نشر. الكلینی، ابوجعفر محمد: الاصول و الفروع من الكافی، چاپ سوم، دار الكتب الاسلامیهٔ، ۱۳۷۶. كتابی، احمد: تورم، چاپ دوم، انتشارات اقبال، تهران، ۱۳۶۷. ماجدی، علی و گلریز، حسن: پول و بانك، مؤسسه بانكداری اسلامی ایران، چاپ پنجم، پائیز ۷۲. مطهری، مرتضی: ربا، بانك و بیمه، انتشارات صدرا، قم، چاپ اول: ۱۳۶۴. موسویان، سیدعباس: پسانداز و سرمایه گذاری در اقتصاد اسلامی، چاپ اول، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۷۶. میرمعزی، سیدحسین: نظام اقتصادی اسلام، پایان نامه كارشناسی ارشد به راهنمایی حسین نمازی، دانشگاه مفید، ۱۳۷۶. مییرز، دنی و ۳ نویسنده دیگر: دوره كامل علم اقتصاد، ترجمه مهدی تقوی و عبدالله كوثری، چاپ اول، نشر پیشبرد، ۱۳۷۰. نمازی، حسین و توتونچیان، ایرج: «حذف بهره، توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی» مقاله ارائه شده در اولین همایش اسلام و توسعه،دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول، ۱۳۷۵. ویتزمن،مارتین. ل.: اقتصاد شراكتی (مهار ركود تورمی)، ترجمه علی یاسری، چاپ اول، مركز آموزش بانكداری ،۱۳۶۸.
پینوشتها
۱- برای اطلاع بیشتر از شیوههای بانكداری رك:سعید فراهانی، ابزارهای سیاست پولی در بانكداری بدون ربا، ص ۵۱ به بعد. ۲- یونس / ۴۴. ۳- حكیمی، محمدرضا و...، الحیاهٔ، ج ۴، ص ۳۲۹. ۴- اصول كافی،جلد ۱، ص ۵۴۲. ۵- حشر / ۷. ۶- شهید سید محمد باقر صدر، اقتصادنا، ص ۶۵۹-۶۷۰. ۷- بقره / ۲۷۹. ۸- مرتضی مطهری، ربا، بانك، بیمه، ص ۱۳ تا ۳۴. ۹- شهید سید محمد باقر صدر، همان، ص ۴۰۷ به بعد; همچنین ر.ك: سید حسین میرمعزی، نظام اقتصادی اسلام، پایان نامه كارشناسی ارشد، دانشگاه مفید، ۱۳۷۶. ۱۰- این در صورتی است كه وجوب زكات را شامل اسكناس نیز بدانیم و این وجوه یك سال از گردش خارج شوند. ۱۱- شهید صدر، همان، صص ۶۲۱-۶۲۳; توتونچیان، چهارمین سمینار بانكداری اسلامی، ص ۱۰۱; محمد رضا شریف آزاده، مبانی نظریه پردازی در اقتصاد اسلامی، مجله اقتصاد و مدیریت، ش ۳، سال ۶۸. ۱۲- صدر، سید كاظم، اقتصاد صدر اسلام، ص ۳۰۴; شریف آزاده، مجله اقتصاد و مدیریت، ش ۳، ص ۲۵. ۱۳- محسن، س. خان و عباس میرآخور، مطالعات نظری در بانكداری و مالیه اسلامی ص ۱۴۷; توتونچیان،تحلیل مقایسهای حد بهینه سرمایهگذاری در دو نظام بانكداری سرمایهداری و اسلامی در شرایط اطمینان و ریسك، مجله اقتصاد و مدیریت، ش ۱۴ و ۱۵،سال ۱۳۷۱; «تحلیل مكانیسم سهم سود در بانكداری اسلامی» و «نقش بانكداری اسلامی در سرمایه گذاری» مقالههای ارائه شده در اولین و دومین سمینار سیاستهای پولی و ارزی. ۱۴- مییرز، دنی و.... ، دوره كامل علم اقتصاد، ترجمه مهدی تقوی و عبدالله كوثری، ص ۳۸۳. ۱۵- حسین نمازی و ایرج توتونچیان، «حذف بهره، توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی» ارائه شده در اولین همایش اسلام و توسعه، ۵۲۷-۵۲۹. ۱۶- ر.ك: چهارمین سمینار بانكداری اسلامی ص ۲۰۷. ۱۷- توتونچیان، «مقایسه سرعت گردش پول در دو سیستم سرمایه داری و اسلامی» ارائه شده در چهارمین سمینار بانكداری اسلامی، شهریور ۱۳۷۲، ص ۹۶. ۱۸- علی ماجدی و حسن گلریز، پول و بانك، ص ۲۱۸-۲۱۹ و توتونچیان،دومین سمینار بانكداری اسلامی، ص ۵۶. ۱۹- احمد كتابی، تورم،ص ۷۳ و ۷۴. ۲۰- همان. ۲۱- همان، ص ۷۴; پل ساموئلسن، اقتصاد، جلد ۱، ص ۳۶۱. ۲۲- نمازی و توتونچیان،«حذف بهره، ...»، ص ۲۲۷-۲۲۹; توتونچیان، «مقایسه عملكرد بانكداری سرمایهداری با بانكداری اسلامی در مدل یك بخشی از دیدگاه توسعه اقصادی» ارائه شده در پنجمین سمینار بانكداری اسلامی، ص ۶۵. ۲۳- سید كاظم صدر، اقتصاد صدر اسلام، ص ۳۰۶ تا ۳۰۸; سید عباس موسویان، پسانداز و سرمایهگذاری در اقتصاد اسلامی، ص ۱۱۲-۱۱۳. ۲۴- مارتین.ل.،ویتزمن، اقتصاد شراكتی (مهار ركود تورمی)، ترجمه علی یاسری، ص... . ۲۵- ر.ك: چهارمین سمینار بانكداری اسلامی ص ۸۱. ۲۶- برای اطلاع بیشتر درباره سیاستهای پیشگیری و درمان فقر رك: سعید فراهانی، فقر و فقر زدایی.
منبع:فصلنامه نامه مفید، شماره ۱۷
نویسنده:سعید فراهانیفرد
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست