دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا
۱۰ گام اساسی برای آن که مدیر الکترونیکی (E-Manager) شویم
هر کسی که مدیر خوبی باشد، میتواند یک مدیر الکترونیکی خوبی نیز بشود، فقط باید در نظر داشت که بعضی از توانمندیها در شرایط جدید باید وزن بیشتری پیدا کند.
ده گام اساسی که باید یک مدیر الکترونیکی رعایت کند عبارتند از: سرعت، انسان خوب، باز بودن، تمرین همکاری گروهی، انضباط، ارتباطات خوب، توانمندی مدیریت محتوی، توجه به مشتری، مدیریت دانش و مدیر نمونه بودن برای دیگران. اکنون به شرح هر یک از ین موارد میپردازیم:
۱) سرعت
سریع بودن اهمیت و ارزش بیشتری از بزرگ بودن دارد. شرکتهای بزرگ نمیتوانند بهعلت بزرگی سریع باشند. شرکتهائی که با اینترنت ارتباط تنگاتنگ دارند. سریعتر از شرکتهای سنتی که معمولاً هر تصمیم آنها ۴ ماه طول میکشد، عمل میکنند. تصمیمات سلسلهمراتبی یک روش افزایش سرعت است که با کمک فناوری اینترنت و با استفاده از تجربیات دیگران مقدور میشود. تصمیمات سعی و خطا دیگر جوابگو نیست!
رئیس شرکت اوراکل میگوید: اگر چه نرمافزار میتواند باعث سرعت شود ولی اگر مدیر الکترونیکی وجود نداشته باشد و سیستم کند و لخت باشد، نرمافزار به تنهائی چاره کار نیست.
۲) انسان خوب بودن
انسان بودن مهمترین عامل همکاری است. شرکتها نیز به تعداد نیروی انسانی کمتر اما انسانتر و متخصصتر نیاز دارند.
نیروی انسانی متخصص و توانمند محیط شرکت را خانه خود میداند. مشاغل جدید را بهتر است با نیروی انسانی جدید شروع کرد. نیروی انسانی که آموزشهای لازم برای کار را دیده باشد و آموزش در طول عمر کاری را پذیرفته باشد. مدیر الکترونیکی باید روشهای جدید ارزیابی را آموخته و بهکار گیرد.
۳) باز بودن
طبیعت باز اینترنت باعث این همه پیشرفت و موفقیت شده است. اقتصاد باز از طریق شبکههای مختلف زمینه پیشرفت فراوان را فراهم کرده است. در سطح جهانی اقتصاد شبکه تبدیل به یک استاندارد شده است. اثرات اقتصادی و اجتماعی تجارت الکترونیک فضای باز تجارت برای همه را فراهم کرده است. به همین دلیل تجارت الکترونیک بهعلت باز بودن به یک استراتژی بدل شده است.
بسیاری از بنگاههای اقتصادی به همکاران، مشتریان و تأمینکنندگان، تا حدودی امکان دسترسی به بانک اطلاعاتی خود را میدهند. آنها فکر میکنند باز بودن اطلاعات به نفع خودشان اشت. اجازه دسترسی دیگران به بانک اطلاعاتی صداقت را نوید میدهد و باعث ارتباط بیشتر بنگاههای اقتصادی میشود.
۴) تمرین همکاری گروهی
اینترنت فرصتهای زیادی برای همکاری گروهی بهوجود آورده است. مدیر الکترونیکی باید راههای همکاری و کار گروهی کارکنانش را با سایرین چه در سطح مشتری، تأمینکنندگان و یا شرکتهای همکار فراهم کند. تیمهای مختلفی از شرکتها حتی وقتی از ما فاصله زیادی دارند، میتوانند با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات با هم همکاری زیادی داشته باشند. مدیر الکترونیکی باید به منابع بیرون شرکت توجه ویژه داشته باشد تا با هزینه کمتر و در زمان کوتاهتر منافع بیشتری بهدست آورد.
۵) انضباط
انضباط شرط اساسی برای همکاری و باز بودن است. همچنان که اینترنت با داشتن پروتکل و استاندارد مورد قبول همه کار میکند، شرکتها نیز باید زمینه همکاری خود را براساس نظم و انضباط قابل قبول تعریف نمایند. باید سعی کنیم که در همه کارها مخصوصاً کارهائی که قرار است به شیوهای الکترونیکی انجام شوند، انضباط داشته باشیم.
۶) ارتباطات خوب
ارتباطات اجتماعی و کاری تعریف شده و خوب، زمینه بسیاری از همکاریهای بین شرکتها و یا مشتریان و تأمینکنندگان خود است. ارتباطات اجتماعی داخل و بیرون کارخانه باید بهگونهای برقرار شود که همه چیز شفاف و قابل قبول باشد.
۷) توانمندی مدیریت محتوا
محتوای دیجیتالی و مدیریت وبسایت میتواند توانمندی مدیران را به شدت تقویت کند.
مدیر شرکت IBM میگوید ما ۸۰% اطلاعات خود را از وبسایت پویای شرکت با هزینهای بسیار کمتر از روش سنتی بهدست آوردیم. کلیه ارتباطات مدیر با محتوای دیجیتال، توانمندی او را به شدت افزایش میدهد.
۸) توجه به مشتری
توجه به مشتری در یک مدیریت الکترونیکی به شدت افزایش یافته است، مدیر الکترونیکی یکی از دغدغههای اصلیاش توجه لحظهای به مشتری است. ابزار الکترونیکی باعث عمیقتر شدن رابطه مشتری با شرکتها شده است. با توسعه مدیریت الکترونیکی، یک مدیر الکترونیکی علاوه بر مشتریهای بزرگ به مشتریهای کوچک نیز توجه پیدا میکند. مدیران الکترونیکی که رابطه نزدیکتری با مشتری دارند برحسب سلایق مشتری اقدام به توسعه تولید و تنوع محصولاتشان را میکنند.
۹) مدیریت دانش
مدیریت دانش باید برای یک مدیر الکترونیکی کاملاً شناخته شده باشد. فناوری اطلاعات و ارتباطات شرایطی فراهم کرده است که دانش کارکنان بتواند به سرعت ارتقاء یافته و هر روز بر حرفه آنها افزوده شود. با ایجاد پایگاه دانش در شرکت میتوان نه تنها دانش کل شرکت را در اختیار داشت بلکه میتوان از تجربیات شرکتهای رقیب هم استفاده کرد. باید دانش را به شرکت گذاشت و رقابت را به سطح بازاریابی آورد تا هر روز بر دانش شرکت افزوده گردد.
۱۰) مدیر نمونه برای دیگران
بسیاری از رؤسای شرکتها در اروپا و آسیا نمیدانند چطور از اینترنت استفاده کنند و یا حتی نمیتوانند یک پست الکترونیکی بفرستند. اینگونه مدیرها حتی حوصله دیدن چند صفحه از وب شرکتهای رقیب را هم ندارند. بنابراین مدیران الکترونیکی در شرکت بایستی از نظر کار با اینترنت و رویکردهای فناوری اطلاعات نمونه عینی برای دیگران باشند تا بقیه کارکنان هم به سمت استفاده از این فناوری تمایل یابند. متأسفانه در بیشتر شرکتهای کارکنان از علاقه مدیران نسبت به اینترنت و استفاده از آن آگاهی دارند و اگر بدانند مدیر به استفاده از این فناوری علاقه نشان نمیدهد، آنها نیز خود را ارتقاء نمیدهند! در بعضی از شرکتها هم اختلاف بین مدیران بیاطلاع و کارکنان آگاه در این زمینه وجود دارد.
بدینترتیب با برداشتن چنین گامهائی است که میتوانیم یک مدیر الکترونیکی شویم.
منبع: www.ayandehnegar.org
منبع : ماهنامه صنعت سیمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست