چهارشنبه, ۲۵ مهر, ۱۴۰۳ / 16 October, 2024
مجله ویستا
مشاورهی رایگان سم است، استفاده نکنید
● ضرورت بهره گیری از مشاور حرفهای
دنیای کسب و کار علمی، ویژگیهای خاص خودش را دارد. یکی از این ویژگیها پرهیز از حکیم بودن است. حکیم کسی است که به تمام علوم عصر خویش اشراف دارد. ولی میدانید چنین شخصی نیز نمی تواند ادعای عدم نیاز به مشاوره را داشته باشد. نمی خواهیم به ساحت والامقام حکمایی چون بوعلی سینا که در علومی چون طب، نجوم، ریاضیات، حقوق و... به درجه حکمت رسیده بودند، کوچکترین اسائهی ادبی داشته باشم، اما در فضای پیچیدهی عصر حاضر اگر بوعلی هم زنده شود، دچار حیرت خواهد شد. میزان تولید علم در پنج سال گذشته در جهان بیش از پنجاه سال گذشته آن بوده است . امروزه در کشاورزی، متخصص کلم سبز داریم، در دندانپزشکی متخصص رشتهی دندان بزرگسالان داریم و... در حوزهی مدیریت که پیچیدگیهای آن بیش از علوم تجربی و ریاضی است، نیاز به تخصص به مراتب بیش از سایر علوم ضرورت می یابد. به همین دلیل است که مدیران ارشد بنگاههای اقتصادی معتبر جهان که با بینش بالا و دانش مدیریت، آشنایی خوبی دارند نیز خودشان را بی نیاز از مشاوره نمی دانند و اگر بررسی در این بنگاهها بهعمل آید، خواهید دید که آنها از مشاوران مالی- منابع انسانی- حقوق- فنی و بازاریابی بهره مند هستند.
● مشاورهی مدیریت چیست؟
متزگر و گرینرMetzger & Greiner) ) دو صاحبنظر برجستهی مدیریت، مشاورهی مدیریت را یک خدمت می دانند که از سوی افراد آموزش دیده و واجد شرایط به صورت مستقل و هدفمند به سازمان مشتری ارائه می شود تا مشکلات مدیریتی آن سازمان را شناسائی و تحلیل و راهحلهایی ارائه کنند، و در صورت لزوم و درخواست مشتری در اجرای راه حل نیز کمک کنند که البته خدمات غالباً در چارچوب یک قرارداد ارائه می شود .
دانش مشاورهی مدیریت از نظر شورای بینالمللی مؤسسات مشاورهی مدیریت (ICMCI) عبارتند از:
▪ مدیریت استراتژیک،
▪ مدیریت مالی،
▪ مدیریت منابع انسانی،
▪ مدیریت فناوری اطلاعات،
▪ مدیریت عملیات( تولید)،
▪ مدیریت بازاریابی.
براساس تعاریف نهاد بینالمللی، ویژگیهایی را که می توان از یک مشاور مدیریت انتظار داشت از این قرار است: درک سریع، توان مشاهده و شنیدن و برقراری ارتباط گفتاری و نوشتاری و مهارت در مذاکره و مصاحبه، تحقیق و تمرکز بر مسائل و برداشت و قضاوت مستقل، مدیریت زمان و ایجاد هماهنگی در تحلیل مسائل و استفاده از روشها، ابزارها و فناوری، مربیگری، رهبری، مدیریت تعارض، توان کار بالا و البته انعطافپذیری.
به نظر نگارنده، مشاور حرفهای کسی است که به درجهای از دانش و تجربهی عملی رسیده که شایسته نیست ایشان را به عنوان مدیر اجرایی در یک بنگاه اقتصادی بهکار گرفت و ایشان باید آزاد باشند تا با خلاقیت و بصیرت خویش که بر پایهی دانش و تجربه استوار است، بتواند به چند بنگاه در صنایع مختلف، ایده دهد و با طرح سؤالات اندیشمندانه، حساسیت ذهنی برای مدیران و کارشناسان ایجاد کند . و آنها را در مسیر کسب نتیجه به عنوان مربی مجرب، راهنمایی کند. بدیهی است، افزون بر کسب دانش و مهارت ایجاد شده از کار عملی، بهرهوری مشاوره را افزایش خواهد داد.
چه زمانی می توان به حرفهی مشاورهی مدیریت وارد شد :
به عنوان یک معلم دانشگاه به عزیزان فارغالتحصیل حوزهی مدیریت خصوصاً مدیریت اجرایی (MBA ) توصیه می کنم که قبل از کسب تجربهی عملی در مقام کارشناسی و مدیریت، از وارد شدن به حوزهی دشوار مشاوره خودداری کنند. نمی دانم کسی که تابهحال حتی تجربة مدیریت بازاریابی و مدیریت فروش نهایتاً مدیریت ارشد چند شرکت یا مدیریت در یک شرکت را به صورت مستمر طی چند سال ندارد و سن آن هم به ۳۰ سال نمی رسد، چگونه می تواند ادعای مشاوره داشته باشد. خوشبختانه بازار ایران، بازار بسیار بزرگی است و هرچقدر مشاور کارآمد و حرفهای داشته باشیم، حداقل تا سالیان سال برای تمام آنها کار هست؛ اما به شرطی که ویژگیهای گفته شده را رعایت کنیم. مدیران بنگاههای اقتصادی ایران هم خوشبختانه درک خوبی از حوزهی مشاوره دارند و با بررسی دقیق و سوابق مشاور از لحاظ علمی و عملی نسبت به انتخاب مشاور اصلح اقدام می نمایند.
آسیب شناسی مشاوره رایگان:
▪ ما می خواهیم محصولی را به فرمانداران شهرستانها بفروشیم، باید چه کنیم؟
▪ به نظر شما آیا راهاندازی یک کارخانهی صنایع غذایی خوب است؟
▪ ما یک محصول الکترونیکی برای نقشه خوانی وارد کردهایم، آیا در جااندازی آن موفق میشویم؟
اینها نمونهای از سؤالات تلفنی است که از اینجانب پرسیده شده است. نمی دانم که شما اگر جای من باشید، چه پاسخی می دهید، این دوستان به دنبال یک راهحل سریع، کوتاه، بدون بررسی و البته رایگان هستند .
باید بپذیریم که اگر می خواهیم در کسب و کار خویش موفق شویم باید هزینههای موفقیت را بدهیم. بپذیریم که مشاور حرفهای، استخوان خرد کرده، بی خوابی کشیده و تحصیل کرده و در دنیای کسب وکار به تجربه اندوزی پرداخته است. و محصول قابل عرضهی او دانش است . نمی دانم چرا برای خرید کوچکترین محصول، بلافاصله کیف پول خود را در می آوریم و قیمت آن را جویا می شویم، اما بعضی از افراد تصور می کنند که چون مشاور فقط حرف می زند، از این رو می بایست به صورت رایگان به تمام سؤالات در راستای رونق کسب و کارآنها پاسخ دهد. بحث حقوق مشاوره یک طرف، اما آفتهای مشاورهی رایگان برای بنگاههای اقتصادی هم در طرف دیگر است. چطور انتظار دارید که پزشک بدون معاینهی شما نسخه بپیچد! شما باید خیلی دل و جرأت داشته باشید که داروی چنین نسخهای را مصرف کنید . همان طور که پزشک بدون معاینهی کامل و در صورت لزوم، عکس و آزمایش و خلاصهی اقدامات پیراپزشکی نمی تواند راهحل قاطع و شایستهای ارائه کند، مشاور حرفهای نیز نمی تواند بدون شناخت کافی از سازمان شما، نقاط قوت و نقاط ضعف آن، فرصتها و تهدیداتی که وجود دارد، و شناخت از مشتریان، رقبا، تأمین کنندگان، واسطهها، گروههای تأثیر گذار و ... راه حل رسیدن شما را به مقصد مطلوب تقدیمتان کند.
در میهمانیها تا کنون شاهد بوده اید که حاضران پس از آنکه در می یابند پزشکی حاذق در جمع آنان حضور دارد ، راغب می شوند از این فرصت کم نظیر و استثنایی یعنی ویزیت رایگان به خوبی بهره مند شوند . حاصل آنکه پزشک حاذق را هر کسی به سؤالی فرا می خواند و پزشک به ناگزیر سخن از کلیاتی می کند که برای تمامی جمع سودمند است؛ بی آنکه بتواند نسخه و دستورالعملی خاص برای شخص خاصی داشته باشد . در تلویزیون و رادیو نیز بسیاری از متخصصان حضور می یابند تا توضیحات مفیدی بدهند، اما با شنیدن سؤال و یا سؤالات ، آنان نیز ناگزیر می شوند که توصیه کنند که حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید . دربارهی مشاوره در حوزه های غیر پزشکی نیز ماجرا همین گونه است با این تفاوت که ، در خوشبینانه ترین حالت ، شما داستانی را می شنوید که این مشاور در روزهای اخیر با آن رو به رو بوده است و سرانجام پس از چالشهای فراوان ، توانسته است چارهی کار را در یابد و اینک شما شرح فتوحات و کامیابیهای این مشاور را می شنوید؛ بدون آنکه به تمامی از کل ماجرا ، آگاه شوید.
اگر شما سرما بخورید ، تنها چند قرص و شربت و آمپول می تواند بهبودی شما را تأمین کند . اما داروخانه با داشتن همهی آن داروها ، افزون برشما ، در خدمت تمام بیمارانی است که به دلایلی متفاوت از سرماخوردگی به داروخانه مراجعه می کنند .
با این توصیف ، اگر شما گوش شنوای تمامی توصیه ها و تجاربی باشید که مشاور به صورت سیلی از اطلاعات برای شما سرازیر می کند ، مثل آن است که می خواهید از تمامی داروهای داروخانه استفاده کنید تا سلامت خود را تضمین کنید . این طور نیست .
همان طور که در حوزهی پزشکی، معاینه قبل از نسخه نویسی واجب است، در حوزهی مشاوره هم ارائهی نقطه نظر و راهکار از سوی مشاور نیاز به شناخت دقیق و جامع ایشان از بنگاه اقتصادی شما دارد. از طرح سؤالات تلفنی و سرپایی آن هم به صورت رایگان با مشاورین بپرهیزیم و با برگزاری جلسات مشاوره و مطلع سازی مشاور از وضعیت شرکت، و محیط آن، و بررسی بازار بخواهیم که راهکار مشاورهای خویش را ارائه کند. به هر حال، وظیفهی مشاور تصمیم سازی است و وظیفهی مدیر تصمیمگیری است. دانش خود را افزایش دهیم تا همزبانی خویش را با مشاور بسط داده و با گفتگوی علمی با مشاور به نتایج قابل قبولی برسیم و سپس راهکارهای به نتیجه رسیده را به درستی به اجرا بگذاریم و با ارائهی بازخوردهای مرتب به مشاور در اصلاح مسیر تلاش کنیم. همان طور که پزشکی به پیراپزشکی نیاز دارد، مشاور نیز به شناخت از بازار و معاینهی کامل از شرکت نیازمند است. پس به سراغ مشاورهی رایگان نروید. مشاورهی رایگان همچون طبابت بدون معاینه است و مصرف داروهایی است که چه بسا بهجای ایفای نقش دارویی به عنوان سم در بدنتان عمل کند. حرفهای بیندیشیم، حرفهای بپرسیم ، حرفهای بگوئیم، حرفه ای بنویسیم، حرفهای عمل کنیم تا سازمانی حرفه ای متناسب با عصر رقابت داشته باشیم.
به سراغ مشاورهی رایگان نرویم، مشاورهی رایگان سم است، استفاده نکنید.
پرویز درگی (مدیر مسئول مجله توسعه مهندسی بازار و مدیر عامل TMBA)
منبع : بانک مقالات تخصصی شرکت توسعه مهندسی بازارگستران آتی
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست