چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
پوششهای رنگی از منظر دین
پژوهش در بحث «زیباییشناسی پوشش از منظر اسلام» یکی از بایستههای به حق دنیای دینپژوهی است که امید است دینپژوهان حوزوی و دانشگاهی ما در آینده، در مسیر آن گام نهند و در این عرصه به تولید و توسعه بپردازند. مقاله زیر به گوشهای از این جنبه مغفول و بایسته در عرصه دینشناسی انگشت میگذارد و در قلمرو آن دریچهای میگشاید.
دین مبین اسلام، با توجه به آیات تکوینی خداوند در پهنه طبیعت و آیات تشریعی موجود در قرآن کریم، بهرهگیری از پوششهای رنگی را جز در موارد ذیل مجاز دانسته است:
۱) پوششهای رنگینی که شعار و علامت دشمنان اسلام است. استفاده از این پوششها تا وقتی که ویژگی این گروه است، مجاز نیست.(۱)
۲) پوششهای رنگینی که موجب انگشتنما شدن فرد در نزد دیگران میشود (لباس شهرت).
۳) پوششهای رنگینی که اثر روحی نامطلوبی بر انسان یا اعمال عبادی او میگذارد.(۲)
۴) پوششهای رنگینی که برخلاف شؤونات اجتماعی اسلام و عرف مذهبی است. امام صادق(ع) خطاب به عبید بن زیاد فرمود: ایاک ان تزینّ إلاّ فی أحسن زیّ قومک؛(۳) «خود را تزیین مکن مگر مثل قوم خود.» و نیز فرمود: خیر لباس کل زمان، لباس اهله؛ «بهترین پوشش هر عصری لباس مردم همان زمان است.»(۴)
۵) پوششهای رنگین زن در عده وفات شوهر.
۶) پوششهای رنگین و جذاب زن و مرد برای نامحرمان.
۷) پوششهای رنگین مخصوص زنان از سوی مردان و بالعکس.(۵)
پس از اشاره کلی به نمونههایی از پوششهای رنگی غیرمجاز از نظر اسلام، اکنون برای آگاهی بیشتر، روایتها و دیدگاه فقیهان دین در این باره ـ به اجمال ـ بررسی میگردد.
● بررسی برخی پوششهای رنگی
▪ رنگ زرد
روایتها و فتواهای موجود در این مسأله را میتوان به دو بخش تقسیم کرد:
الف) پارهای روایتها و سیره امامان معصوم(ع) که مطلقا بر استفاده از پوششهای زردرنگ دلالت دارند و نسبت به استفاده از چنین پوششی در زمان یا مکانی خاص ساکتاند. امامباقر(ع) فرمود: «ما لباسهای زرد و گلگون میپوشیم.»(۶) ابیالجارود گوید: امام باقر(ع) لباس زردرنگ میپوشید.(۷) در روایت دیگری آمده است که امام کاظم(ع) هنگامی که پدر گرامیاش زنده بود، لباس زرد به تن داشت.(۸) در حدیثی از حفص نقل شده که گفت: دیدم امام صادق(ع) در میان قبر و منبر پیامبر(ص) مشغول نماز بود و لباس زرد به تن داشت.(۹) زراره نیز گفته است: امام باقر(ع) را با جبّه و عمامه و ردایی زردرنگ دیدم که از منزل خارج میشد.(۱۰)
ب) بعضی روایات و سیره ائمه(ع) به همراه برخی فتاوای موجود که بهرهگیری از پوشش زردرنگ را تنها در خانه و عروسی جایز شمردهاند. امام باقر(ع) فرمود: «ما لباس زرد را در منزل میپوشیم.»(۱۱) همچنین امام باقر(ع) در مقابل شگفتی زراره از پوشش لباس زردرنگ به وسیله امام(ع)، فرمود: «من با زنی از قریش ازدواج کردهام.»
از مجموع این دو دسته روایت میتوان چنین نتیجه گرفت که اگر بنا بر بعضی گزارشها، اهلبیت عصمت(ع) از لباسهای زرد در محیط بیرون بهره میگرفتهاند، شاید به این دلیل بوده که عرف مذهبی آن زمان، چنین پوششی را برای رهبران جامعه بد نمیدانسته است. اما در عصر حاضر، ظاهرا چنین پوششهایی برای بسیاری از افراد ـ به ویژه رهبران دینی ـ مناسب نیست. به همین دلیل، عدهای از فقها(۱۲) به استناد برخی روایات، بهرهگیری از لباس زرد را در غیر مجلس عروسی مکروه دانستهاند. بنابراین، میتوان گفت که بهرهگیری از رنگ زرد، حداقل در منزل و عروسی جایز و حتی مستحب میباشد.
آنچه گفته شد، درباره لباس زرد بود. اما درباره نعلین(۱۳) زرد، روایاتی(۱۴) به چشم میخورد که ضمن بیان فواید نعلین زرد بر پوشیدن آن سفارش کرده و مضرات نعلین سیاه را نیز برشمرده است.
▪ رنگ سرخ
در نظر اسلام، استفاده از پوششهای قرمز به خودی خود اشکال ندارد، مگر آن که عرف مذهبی آن را ناپسند بشمارد. همچنان که عرف مذهبی این دوران، استفاده از چنین پوششی را در لباسهای رویی مردان و زنان در ملأ عام سبک، زننده و مهیج میانگارد. در چنین صورتی، حکم جواز به کراهت یا حرمت تغییر خواهد یافت و شاید با عنایت به همین نکته است که غالب روایتها(۱۵) و فتاوای(۱۶) موجود در این زمینه، استفاده از انواع رنگهای قرمز را جز در عروسی(۱۷) و برای دلخوشی همسر،(۱۸) مکروه شمردهاند. این روایات و فتاوا به چند دسته تقسیم میگردند:
گروهی استفاده از انواع رنگهای قرمز را در همه جا مکروه میدانند. امام صادق(ع) از پدران گرامیاش نقل فرموده که رسول خدا(ص) استفاده از لباس سرخ رنگ را مکروه میدانست.(۱۹) در روایت دیگری از آن حضرت آمده که فرمود: از رنگ قرمز برحذر باشید، چون محبوبترین زینت در نظر شیطان است.(۲۰)
دستهای پوشیدن لباس قرمز رنگ را در نماز مکروه میشمرند. امام باقر(ع) فرموده:... با تنپوش سرخ تیره نماز نخوانید.(۲۱) شیخ یوسف بحرانی با توجه به روایات و سیره اهلبیت(ع) گوید: پوشیدن لباسهای قرمز و زرد سیر و زعفرانی و کلاً رنگهای تند در غیر نماز جایز است.(۲۲)
برخی کراهت را مقید به رنگ قرمز تند کردهاند. مرحوم نراقی بعد از نقل روایت مالک بن عین گوید: از این روایت کراهت لباس قرمز سیر در غیر نماز هم دانسته میشود. حدیث مرسل ابن ابیعمیر که بهرهگیری از رنگ قرمز سیر را جز در عروسی ناپسند شمرده، نیز بر این مطلب دلالت میکند.(۲۳)
پارهای روایات بر کراهت استفاده از لباس سرخرنگ در بیرون از خانه دلالت دارند. امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) رواندازی سرخرنگ داشت و آن را میان خانواده خویش میپوشید... .(۲۴)
با مطالعه و دقت در روایتها و فتواهایی که درباره رنگ قرمز صادر شده است، نمونههایی مشاهده میگردد که در آنها استفاده از پوششهای رنگی، یا غیرمجاز و حرام شمرده شده یا بهتر است ترک گردد. استفاده از لباسهای رنگین ـ به ویژه قرمز ـ در نماز، در زمان عده وفات، بر خلاف عرف مذهبی و لباس شهرت پارهای از این نمونهها است.
▪ رنگ سبز
اسلام رنگ سبز را ستوده و برخی فقها آن را پس از لباس سفید و زرد از بهترین پوششها دانستهاند. بررسی روایتهای موجود در این زمینه، نشان دهنده آن است که استفاده از پوششهای سبزرنگ، سیره و روش خاندان نبوت و امامت بوده است.(۲۵)
▪ رنگ سفید
لباس سفید بهترین رنگ در نظر اسلام است. امام باقر(ع) به نقل از پیامبر(ص) فرمود: هیچ رنگی در لباسهایتان بهتر از سفید نیست. از چنین لباسی استفاده کنید و مردگان خویش را با پوشش سفید کفن کنید.(۲۶)
برخی محققان درباره مزیت پوشش سفید گفتهاند: «از نظر روانی پوشاک سفید مانند نور و روشنایی، اثر محرک عمومی در انسان داشته و از عوامل مؤثر در ایجاد بهجت... بوده و مفرح و دلگشاست... . لباس سفید به جهت این که کمتر از تمام رنگهای دیگر نور جذب کرده و قسمت اعظم تشعشعات وارده از محیط و از جمله اشعه مادونقرمزِ موجود در نور آفتاب را که خاصیت گرمازایی دارد، منعکس ساخته و از خود دفع مینماید، وسیله طبیعی و سالمی است در مبارزه با گرمای فصلی و منطقهای... لباس سفید سبب میشود که قسمت اعظم اشعه نورانی محیط ـ به خصوص در روز ـ منعکس شود و شخص در محیط خود، روشنایی بیشتری را احساس نماید. [این امر] خالی از اثرات محرک عمومی در هیجانات موزون روحی و انبساط خاطر نبوده و اثری مفرح و دلگشا دارد.»(۲۷)
منابع فقهی ما، پوشیدن لباس سفید را در نماز و در هر حالی مستحب شمردهاند.(۲۸) البته اگر عرف مذهبی استفاده از پوشش سفید را برای دختران و بانوان در انظار عمومی ناپسند و مهیج بداند ـ همچنان که امروزه نیز چنین است ـ استفاده از آن برای زنان صحیح نبوده، طبق عنوان یا عناوین ثانوی ـ مثل ایجاد فتنه و فساد ـ حکم حرمت بر آن مترتب میگردد.
▪ رنگ سیاه
روایات موجود در این زمینه، غالبا استفاده از پوششهای سیاه را نهی کردهاند.(۲۹) شماری از این روایات، پوشش سیاه را به این دلیل که لباس اهل جهنم و علامت عباسیان بوده است، مکروه شمردهاند.(۳۰)
با توجه به این نکته باید گفت که شباهت به کفار و مشرکان، در هر عصری تفاوت پیدا میکند. مثلاً در این دوران استفاده از کراوات، پاپیون، صلیب و نظایر آن از مصادیق شباهت به کفار است. بنابراین نهی حدیث شامل آنها نیز میشود.
الف) پوشش سیاه در نماز
استفاده از پوشش سیاه در حال نماز برای زن و مرد مکروه است.(۳۱) حتی بر پایه روایتی بهرهگیری از شبکلاه سیاه در حال نماز نامطلوب است. مردی از امام صادق(ع) پرسید: آیا میتوانم با شبکلاه سیاه نماز بخوانم؟ حضرت فرمود: خیر! زیرا سیاه، رنگ لباس دوزخیان است.(۳۲)
ب) پوشش سیاه در اعمال حج و عمره
بر اساس روایتی، امام صادق(ع) بهرهگیری از لباس سیاه را در احرام نهی کرد(۳۳) و به استناد همین روایت، برخی فقها به حرمت و بعضی به کراهت احرام در لباس سیاه حکم کردهاند.(۳۴)
اگرچه از دیدگاه اسلام، پوشش سیاه در هر حالی ـ عبادات و غیر آن ـ مکروه است، اما نمونههایی وجود دارد که از این قانون کلی استثنا شده و استفاده از پوشش سیاه در آنها مجاز شمرده شده است. این نمونهها عبارتند از:
الف) کفش، عبا و عمامه
روایات موجود، پوشیدن کفش، عبا و عمامه سیاه را جایز دانسته و در این بین، اگرچه به کراهت نعلین سیاه تأکید ورزیدهاند، پوشیدن کفش سیاه را پسندیده و آن را پیروی از سنت شمردهاند.(۳۵)
بر اساس روایتی، امام باقر(ع) کفش سفید و قرمز را از پوششهای جباران و پادشاهان برشمرده و پوشیدن آن را ناپسند دانسته است.(۳۶) آنچه از ظاهر این روایت استنباط میشود این است که: چون در آن زمان، جباران و حاکمان ستمگر کفش سفید و قرمز میپوشیدند، استفاده از آن برای مسلمانان به دلیل پرهیز از شباهت به کفار و دشمنان اسلام ناپسند دانسته شده است. بنابراین، اگر در زمانی چنین سیرهای در میان حکام گردنکش و جباران معمول نباشد، استفاده از کفش سفید یا قرمز در صورتی که مخالف عرف مذهبی نباشد، بیاشکال خواهد بود.
نکته دیگری که در پسند یا ناپسند بودن استفاده از کفش رنگین مؤثر است، توجه به اوضاع جوی و اقلیمی است. بنا به روایتی، امام صادق(ع) پوشیدن کفش قرمز را به دلیل آن که با گِل و باران سازگارتر است، منحصرا در سفر جایز دانسته و در غیرسفر بر پوشیدن کفش سیاه تأکید فرموده است.(۳۷)
ب) تقیه و ضرورت(۳۸)
خفقان شدیدی که در دوران ائمه نسبت به شیعیان وجود داشت، پیشوایان دینی را بر آن داشت تا خود و طرفدارانشان را ملزم به تقیه ـ حتی در رنگ لباسها ـ نمایند.
داود رقّی گوید: شیعیان مکرر از امام صادق(ع) در باره لباس سیاه میپرسیدند تا آن که روزی دیدند آن حضرت سر تا پا سیاه پوشیده است. هم جبه ایشان سیاه بود و هم شبکلاه و کفششان، حتی دیدم که امام جایی از کفش را شکافت و فرمود: «بدانید که پنبهاش هم سیاهرنگ است». سپس امام(ع) تکهای از لایه میانی آن را بیرون آورد و نشان داد و فرمود: قلبت را سپید و نورانی کن و هر چه میخواهی بپوش.(۳۹)
شیخ صدوق پس از نقل این حدیث گفته است: چون امام در نزد دشمنان متهمشده بود که به رنگ سیاه توجهی نمیکند، در صدد بر آمد این اتهام را [با چنین پوششی] بزداید.
حذیفهٔ بن منصور گوید: نزد امام صادق(ع) در حیره بودم که پیک منصور عباسی از راه رسید و از امام خواست پیش خلیفه برود. امام(ع) یک بارانی که طرفی از آن سیاه و طرف دیگرش سفید بود پوشید و فرمود: من این بارانی را میپوشم، اما میدانم لباس اهل جهنم است.(۴۰)
ج) عزاداری
فقهای امامیه به استناد برخی روایتها، استفاده از پوشش سیاه را در عزای سیدالشهدا(ع)، سایر ائمه(ع) و حتی مؤمنان جایز دانسته و آن را از موارد حرمت یا کراهت پوشش سیاه استثنا کردهاند.(۴۱)
د) عرف مذهبی
اگر عرف مذهبی استفاده از پوشش سیاه را روا بشمارد، ظاهرا حکم کراهت برداشته میشود، زیرا برخی روایات، مناسبترین پوشش را منوط به نظر عرف دانستهاند؛(۴۲) مثلاً چادر مشکی از نظر عرف این زمان، بهترین حجاب برای بانوان و متناسب با شخصیت آنان شناخته شده است.
نویسنده: محمد - اصغری نژاد
پی نوشت:
۱. الحدائق الناضرهٔ، ج ۷، ص ۱۱۶.
۲. عروهٔ الوثقی، سیدمحمدکاظم طباطبائی، ج ۱، ص ۵۷۲.
۳. وسایل الشیعه، ج ۳، ص ۳۴۲.
۴. همان.
۵. ممکن است موارد منع دیگری نیز به حکم اولی وجود داشته باشد که نگارنده از آنها بیاطلاع است، اما موارد منع به حکم ثانوی به موارد فوق محدود نمیشود که آرایش زن برای محارم خویش به قصد فساد از آن جمله است.
۶. ر.ک: وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۵۸ ـ ۳۵۹.
۷. همان.
۸. ر.ک: کافی، ج ۱، ص ۳۰۸.
۹. ر.ک: حلیهٔ المتقین، ص ۷.
۱۰. همان.
۱۱. ر.ک وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۵۸.
۱۲. جامع عباسی، ص ۳۴۷.
۱۳. البته مقصود نعلین عربی است، زیرا نعلینهایی که امروزه میپوشند، ظاهرا نوعی کفش به حساب میآیند که حکم دیگری دارند.
۱۴. کافی، ج ۶، ص ۴۶۵.
۱۵. برای اطلاع از مضمون این روایات ر.ک: دعائم الاسلام به نقل از سنن النبی(ص)، علاّمه طباطبایی، ص ۱۳۳؛ نهج الفصاحهٔ، ترجمه پاینده، ص ۱۹۸.
۱۶. برای آگاهی از دیدگاه این فقیهان ر.ک: جامع عباسی، ص ۳۴۷؛ مرأهٔ الکمال، ص ۵۸؛ مستند الشیعه، ج ۱، ص ۲۹۶.
۱۷. حلیهٔ المتقین، ص ۱۵.
۱۸. کافی، ج ۶، ص ۴۴۷.
۱۹. دعائم الاسلام، ص ۱۳۳.
۲۰. نهج الفصاحه، ص ۱۹۸.
۲۱. کافی، ج ۶، ص ۴۴۷.
۲۲. الحدائق الناضرهٔ، ج ۷، ص ۱۱۸ و ۱۱۹.
۲۳. مستند الشیعهٔ، ج ۱، ص ۲۹۶.
۲۴. سنن النبی(ص)، ص ۱۳۴.
۲۵. برای آگاهی بیشتر از این روایات ر.ک: سنن النبی(ص)، ترجمه فقهی، ص ۱۲۰؛ المحجهٔ البیضاء، ج ۴، ص ۱۴۰؛ من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۳۳۵؛ بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۱۳۱ و ج ۱۹، ص ۵۱؛ نجم الثاقب، ص ۱۸ و ۲۳.
۲۶. وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۵۶؛ مکارم الاخلاق، ص ۱۰۴؛ همچنین برای مطالعه روایات دیگری که در این باره گزارش شده است، ر.ک: المحجهٔ البیضاء، ج ۴، ص ۱۴۰.
۲۷. آیین بهزیستی اسلام، ج ۲، ص ۸۸ و ۸۹.
۲۸. عروهٔ الوثقی، ج ۱، ص ۵۷۴؛ جامع عباسی، ص ۳۴۶.
۲۹. برای آگاهی بیشتر از مضمون این روایتها ر.ک: الحدائق الناضرهٔ، ج ۷، ص ۱۱۶؛ مستند الشیعه، ج ۱، ص ۲۹۵؛ کافی، ج ۶، ص ۴۴۹.
۳۰. مرآهٔ الکمال، ص ۵۹.
۳۱. عروهٔ الوثقی، ج ۱، ص ۵۷۲.
۳۲. وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۸۰ و ۲۸۱.
۳۳. کافی، ج ۴، ص ۳۴۱.
۳۴. همان.
۳۵. برای اطلاع از مضمون روایتهایی که در این باره گزارش شده است، ر.ک: کافی، ج ۶، ص ۴۴۹؛ وافی، ج ۵، ص ۳۹۱ و ۳۹۲.
۳۶. کافی، ج ۶، ص ۴۶۷.
۳۷. همان.
۳۸. اگرچه «تقیه» نوعی «ضرورت» است، ولی این دو مفهوم مترادف نیستند؛ زیرا در بسیاری مواقع ضرورت هست ولی تقیه صادق نیست؛ بنابراین رابطه میان این دو مفهوم عموم و خصوص مطلق است.
۳۹. وسایل الشیعه، ج ۳، ص ۲۸۰.
۴۰. کافی، ج ۶، ص ۴۴۹.
۴۱. مرآهٔ الکمال، ج ۱، ص ۸۵؛ الحدائق الناضرهٔ، ج ۷، ص ۱۱۸.
۴۲. وسایل الشیعه، ج ۳، ص ۳۴۲.
پی نوشت:
۱. الحدائق الناضرهٔ، ج ۷، ص ۱۱۶.
۲. عروهٔ الوثقی، سیدمحمدکاظم طباطبائی، ج ۱، ص ۵۷۲.
۳. وسایل الشیعه، ج ۳، ص ۳۴۲.
۴. همان.
۵. ممکن است موارد منع دیگری نیز به حکم اولی وجود داشته باشد که نگارنده از آنها بیاطلاع است، اما موارد منع به حکم ثانوی به موارد فوق محدود نمیشود که آرایش زن برای محارم خویش به قصد فساد از آن جمله است.
۶. ر.ک: وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۵۸ ـ ۳۵۹.
۷. همان.
۸. ر.ک: کافی، ج ۱، ص ۳۰۸.
۹. ر.ک: حلیهٔ المتقین، ص ۷.
۱۰. همان.
۱۱. ر.ک وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۵۸.
۱۲. جامع عباسی، ص ۳۴۷.
۱۳. البته مقصود نعلین عربی است، زیرا نعلینهایی که امروزه میپوشند، ظاهرا نوعی کفش به حساب میآیند که حکم دیگری دارند.
۱۴. کافی، ج ۶، ص ۴۶۵.
۱۵. برای اطلاع از مضمون این روایات ر.ک: دعائم الاسلام به نقل از سنن النبی(ص)، علاّمه طباطبایی، ص ۱۳۳؛ نهج الفصاحهٔ، ترجمه پاینده، ص ۱۹۸.
۱۶. برای آگاهی از دیدگاه این فقیهان ر.ک: جامع عباسی، ص ۳۴۷؛ مرأهٔ الکمال، ص ۵۸؛ مستند الشیعه، ج ۱، ص ۲۹۶.
۱۷. حلیهٔ المتقین، ص ۱۵.
۱۸. کافی، ج ۶، ص ۴۴۷.
۱۹. دعائم الاسلام، ص ۱۳۳.
۲۰. نهج الفصاحه، ص ۱۹۸.
۲۱. کافی، ج ۶، ص ۴۴۷.
۲۲. الحدائق الناضرهٔ، ج ۷، ص ۱۱۸ و ۱۱۹.
۲۳. مستند الشیعهٔ، ج ۱، ص ۲۹۶.
۲۴. سنن النبی(ص)، ص ۱۳۴.
۲۵. برای آگاهی بیشتر از این روایات ر.ک: سنن النبی(ص)، ترجمه فقهی، ص ۱۲۰؛ المحجهٔ البیضاء، ج ۴، ص ۱۴۰؛ من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۳۳۵؛ بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۱۳۱ و ج ۱۹، ص ۵۱؛ نجم الثاقب، ص ۱۸ و ۲۳.
۲۶. وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۵۶؛ مکارم الاخلاق، ص ۱۰۴؛ همچنین برای مطالعه روایات دیگری که در این باره گزارش شده است، ر.ک: المحجهٔ البیضاء، ج ۴، ص ۱۴۰.
۲۷. آیین بهزیستی اسلام، ج ۲، ص ۸۸ و ۸۹.
۲۸. عروهٔ الوثقی، ج ۱، ص ۵۷۴؛ جامع عباسی، ص ۳۴۶.
۲۹. برای آگاهی بیشتر از مضمون این روایتها ر.ک: الحدائق الناضرهٔ، ج ۷، ص ۱۱۶؛ مستند الشیعه، ج ۱، ص ۲۹۵؛ کافی، ج ۶، ص ۴۴۹.
۳۰. مرآهٔ الکمال، ص ۵۹.
۳۱. عروهٔ الوثقی، ج ۱، ص ۵۷۲.
۳۲. وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۸۰ و ۲۸۱.
۳۳. کافی، ج ۴، ص ۳۴۱.
۳۴. همان.
۳۵. برای اطلاع از مضمون روایتهایی که در این باره گزارش شده است، ر.ک: کافی، ج ۶، ص ۴۴۹؛ وافی، ج ۵، ص ۳۹۱ و ۳۹۲.
۳۶. کافی، ج ۶، ص ۴۶۷.
۳۷. همان.
۳۸. اگرچه «تقیه» نوعی «ضرورت» است، ولی این دو مفهوم مترادف نیستند؛ زیرا در بسیاری مواقع ضرورت هست ولی تقیه صادق نیست؛ بنابراین رابطه میان این دو مفهوم عموم و خصوص مطلق است.
۳۹. وسایل الشیعه، ج ۳، ص ۲۸۰.
۴۰. کافی، ج ۶، ص ۴۴۹.
۴۱. مرآهٔ الکمال، ج ۱، ص ۸۵؛ الحدائق الناضرهٔ، ج ۷، ص ۱۱۸.
۴۲. وسایل الشیعه، ج ۳، ص ۳۴۲.
منبع : باشگاه اندیشه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست