چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

فاصله ورزش تا سلامت یک قدم بیشتر نیست


فاصله ورزش تا سلامت یک قدم بیشتر نیست
تربیت بدنی محسوس ترین نوع آموزش برای رشد و تکامل جسمی، ذهنی، اجتماعی و روانی است. حرکت یا الگو های حرکتی هفتگانه که برای بقای انسان اولیه ضروری و حیاتی بوده، تشکیل دهنده اساس ساختمان حرکت مهارتی است.
این فعالیت های اساسی عبارتند از: دویدن، پریدن، بالا رفتن، حمل کردن، بلند کردن، آویزان شدن و پرتاب کردن. شرکت فعال افراد بخصوص بچه ها در ساعات درس تربیت بدنی و حضور در فعالیت های حرکتی نه تنها موجب رشد همه جانبه فرد می شود بلکه درکاهش میزان رفتار های تخریبی افراد که از حرکت بی اصول نشأت می گیرد نیز مؤثر است. حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در حد متوسط مثل پیاده روی سریع، موجب بهبود جسمی، روحی و اجتماعی افراد جامعه می شود ؛ اگر چه با افزایش سطح فعالیت، فواید آن نیز افزایش می یابد. در حال حاضر میزان ورزش از هیچ نظر پاسخگوی نیاز های مهارتی و جسمی نو جوانان نیست و حتی با یک بررسی ساده می توان زیان های ناشی از این کمبود را در میان نوجوانان مشاهده کرد. در این دوران الگوی بی تحرکی بخصوص در دختران بیش از پیش تثبیت می شود ضمن آن که کودکان به طور طبیعی اجرای ماهرانه مهارت پایه را از خود به نمایش نمی گذارند. بنابر این با توجه به اهمیت تناسب و جلوگیری از تغییر ظاهری اندام که موجبات درهم ریختگی ظرافت و زیبایی ظاهری می شوند، ضروری است که فعالیت های بدنی مناسب در دوران رشد و پس از آن صورت گیرد.
● فعالیت بدنی منظم
فعالیت بدنی منظم در طول روز نتایج مثبت بسیاری دارد. از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد.
- کاهش خطر مرگ و میر قبل از بلوغ
- کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی یا سکته مغزی که عامل ۳۰ درصد از مرگ ها در جامعه فعلی است.
- کاهش خطر ایجاد سرطان روده و ابتلا به دیابت نوع ۲ تا ۵۰ درصد
- کمک به پیشگیری یا کاهش استئوپروزی (پوکی استخوان) و کاهش خطر شکستگی لگن در زنان تا ۵۰ درصد
- کاهش خطر ایجاد دردهای ناحیه کمر، ترفیع سلامت روحی و روانی و کاهش اضطراب، استرس و احساس افسردگی و تنهایی
- جلوگیری از عادات خطرناک مثل مصرف سیگار، الکل و سوءاستفاده از مواد مخدر و رژیم غذایی بد و خشونت مخصوصاً در کودکان و نوجوانان
- تنظیم وزن بدن و کاهش خطر چاقی تا ۵۰ درصد نسبت به افراد بی تحرک
● ورزش و افزایش مراودات اجتماعی
شیوه زندگی فعال موجب می شود افراد مسن دوستان جدیدی پیدا کنند و در فعالیت های اجتماعی حضور و با سایرین در تمام سنین ، مراوده داشته باشند. این همه به بهبود انعطاف پذیری، تعادل و قوام عضلانی منجر می شود و خطر سقوط به علت کاهش قدرت عضلات را در سنین بالاتر از بین می برد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که شیوع بیماری های مغزی در افرادی که از نظر بدنی فعال هستند، کمتر است. ورزش می تواند به درمان برخی از اختلالات فکری مثل افسردگی کمک زیادی بکند به طوری که جلسات ورزشی برنامه ریزی شده مطابق با سطح تناسب بدنی هر فرد یا پیاده روی ساده حداقل ۳۰ دقیقه سریع در روز یا ۱۰ دقیقه پیاده روی سریع
۳ بار در روز یا ۲۰ دقیقه در ابتدای صبح و ۱۰ دقیقه در طول روز، می تواند در رفع اختلالات روحی و روانی مؤثر باشد. حتی اگر مشغله شما زیاد باشد باز هم می توانید از این برنامه ساده پیروی کنید و فرصت یافتن دوستان جدید و اتصال با جامعه و کاهش احساس تنهایی و محرومیت اجتماعی را در خود افزایش دهید. تحرک و فعالیت منظم در سنین بالا به کاهش درد و بسیاری از بیماری ها از جمله آرتریت، استئوپروز و فشار خون بالا منجر می شود.
بدرالسادات خلیفه سلطانی
منبع : روزنامه ایران