جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

شور زندگی - Lust For Life


شور زندگی - Lust For Life
سال تولید : ۱۹۵۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مترو ـ گلدوین ـ مایر
کارگردان : وینسنت مینه‌لی
فیلمنامه‌نویس : نورمن کوروین، برمبنای رمانی نوشته اروینگ استون
فیلمبردار : فردی یانگ و راسل هارلان
آهنگساز(موسیقی متن) : میکلوش روشا.
هنرپیشگان : کرک داگلاس، آنتونی کوئین، جیمز دانلد، پاملا براون و اورت اسلوان.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۲ دقیقه.


"ونسان ون‌گوگ" (داگلاس) در سال ۱۸۷۸ هلند را ترک می‌کند تا به منطقه‌ای در بلژیک برود و برای معدنچیان زغال‌سنگ موعظه مذهبی کند. آن‌جا تحت تأثیر فلاکت مردم منطقه قرار می‌گیرد و از ریاکاری زعمای کلیسا برمی‌آشوبد. برادرش "تئو" (دانلد) او را به هلند باز می‌گرداند، اما "ونسان" چندان در هماهنگ کردن خود با زندگی خانوادگی موفق نیست و با کمک مالی "نئو" به نقاشی، مشغله اصلی‌اش، ادامه می‌دهد. تحت تأثیر کارهای امپرسیونیست‌ها در پی کشف افق‌های جدیدی در هنرش برمی‌آید و به‌ویژه به شدت متکی به دوستی با "پل گوگن" (کوئین)، نقاش نامدار می‌شود، اما ناکامی در برقراری ارتباط با دیگران و ناموفق بودن تابلوهایش نزد عموم، به بحران روحی او دامن می‌زنند...
٭ شور زندگی پروژه دل‌خواه مینه‌لی بود که سال‌ها روی تدارک و اجرای آن فکر کرده بود: این رنگ آمیزی دراماتیک واقعیت زندگی هنرمند، از تلخ‌ترین آثار استاد است و این نشأت گرفته از همدلی عمیق با نقاش دستپاچه و عصبی هلندی است که جز شوق به کار، هیچ چیز نمی‌تواند به اوامید و دل گرمی ببخشد و هنر تنها پناهگاه او در دنیای پرهیاهو است. فکر اقتباس سینمائی از سرگذشت‌نامه داستانی استون سال‌ها مقامات مختلف مترو ـ گلدوین ـ مایر را به خود مشغول ساخته بود تا این‌که مینه‌لی و جان هاوسمن تهیه‌کننده ـ پس از همکاری‌های پربارشان در بد و زیبا (۱۹۵۳) و تار عنکبوت (۱۹۵۵) ـ از راه رسیدند و در یکی از محافظه کارترین کمپانی‌ها، یک فیلم به معنای واقعی کلمه "روشن‌فکرانه" ساختند که محور پیوند دهنده روایت در آن، مفاد نامه‌های میان "ونسان" و برادرش "نئو" بود و در محل پیوند دهنده روایت در آن، مفاد نامه‌های میان "ونسان" و برادرش "تئو" بود و در محل‌های واقعی فیلم‌برداری می‌شد. فیلم چالشی بصری برای مینه‌لی بود که می‌خواست تا حد امکان فضای فیلم را از تابلوهای استاد اخذ کند و برای این‌ منظور حتی به استفاده از یک فرآیند رنگی منسوخ شده موسوم به آنسکو کالر به جای قالب مرسوم ایستمن کالر برای نگاتیو فیلم دست زد. داگلاس از دشوارترین آزمون عمرش سربلند به در می‌آید و موسیقی عالی است.