چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
هدف آفرینش جهان
آیا حدیث قدسی «لولاك لما خلقت الافلاك»، دارای سند متواتر است كه حضرت فاطمه علیهاالسلام بهانه آفرینش است و عالم هستی برای محبت آن حضرت آفریده شده است؟
حدیث «لولاك لما خلقت الافلاك»، از احادیث قدسی است. در این زمینه، توجه به مطالب زیر بایسته است:
الف) مراد از اینكه «اگر تو نبودی، این جهان را نمیآفریدم»، ممكن است یكی از سه معنای زیر باشد:
۱) هدف از آفرینش جهان، چیزی است كه جز با وجود پیامبر صلیاللهعلیهوآله تحقق نمییابد. از دیدگاه قرآن، همه جهان برای انسان آفریده شده است۱ و انسان نیز برای بندگی آفریده شده است.۲ حقیقیت عبادت خداوند، در میان انسانها محقق نمیشود؛ جز با هدایت پیامبران و نبیاكرم كه خاتم انبیا و پیامآور دین كامل الهی است. بنابراین، عبادت خداوند، جز با وجود پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله در میان بندگان، محقق نمیشود.
۲) پیامبر صلیاللهعلیهوآله میتواند تمام هدف از آفرینش جهان را در خود جلوهگر كند و آن هدف را به صورت كامل، در خود محقق سازد. هدف آفرینش جهان، بندگی انسان است و پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله به دلیل اینكه كاملترین انسانهاست، كاملترین بنده نیز میباشد. از این رو، آن حضرت، هدف از خلقت جهان را به معنای تمام و كمال در وجود خود محقق ساخته است و دیگر انسانها نیز هر یك به اندازه مرتبه كمالشان، آن هدف را محقق كردهاند.
۳) پیامبر صلیاللهعلیهوآله غرض اصلی خدا از آفرینش جهان بوده است و دیگران از طفیلی پیامبر صلیاللهعلیهوآله خلق شدهاند. طبق معنای قبلی، پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله كسی است كه هدف از آفرینش جهان را به طور كمال، در خود محقق ساخته است؛ اما برای اینكه پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله بتواند در این دنیا، چنین كمالی را در خود محقّق سازد، باید همه مردم این جهان، آفریده میشدند و همه انسانها - چه مؤمنان و چه كافران و حتی دشمنان پیامبر و دوستان آن حضرت - باید خلق میشدند؛ تا پیامبر اكرم مجال رشد و تكامل پیدا میكرد و میتوانست قابلیتهای خود را به فعلیت برساند. البته این سخن به این معنا نیست كه دشمنان از روی جبر با آن حضرت دشمنی كردهاند؛ بلكه وجود انسانهایی برای تحقق كمال اختیاری پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیاز است و آن حضرت میتواند در فضای میان آنان - چه فضای دوستی و چه دشمنی - در مسیر رشد و تكامل خود قرار گیرد. انسانهای دیگر نیز هر یك به اندازه مرتبه كمالشان، غرض از خلقت هستند؛ یعنی، هر اندازه كه كمال آنان بیشتر باشد، غرض اصلی از خلقت نیز به آنان بیشتر تعلق میگیرد و هر اندازه نقصان داشته باشند، به همان اندازه طفیلیاند و غرض به طور عرضی به آنان تعلق گرفته است.
این سه معنا، با یكدیگر منافاتی ندارند و همه آنها با هم سازگارند. خداوند میخواهد همه انسانها به كمال نهایی برسند و این كمال، متوقف بر اطاعت از دین است و دین را پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله آورده است. از سوی دیگر، هر انسانی، به اندازهای كه به كمال میرسد، هدف از آفرینش را در خود محقق ساخته و در كوتاهیهای خود و نقصان اختیاریاش، از هدف خلقت، دور شده است. پس وجود این نقصانها، غرض اصلی نیست؛ بلكه به تبع و بالعرض، امكان وجود پیدا كرده است.
ب) بنا بر برخی نسخهها در ادامه روایت، چنین آمده است: «و لولا علی لما خلقتك و لولا فاطمه لما خلقتكما»۳ و نیز «فلولاكم ما خلقت الدنیا و الاخرهٔ و لا الجنهٔ و النار»۴ و نیز «و لولاكما لما خلقت الافلاك»۵ كه در این باره، معانی زیر متصور است:
۱) بندگی انسانها، جز با پیروی از دین ممكن نیست و پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله، این دین را آورده است. امامان، حافظ دین هستند و اگر پس از وفات پیامبر، امامت نبود، دین آن حضرت به انحراف كشیده میشد و به عبارت دیگر، خداوند، دین خاتم را از طریق امامت حفظ میكند. از این رو، نخست از امام علی علیهالسلام یاد شده است و سپس از حضرت فاطمه علیهاالسلام یاد شده است؛ زیرا امامان به جز حضرت علی علیهالسلام، همگی از فرزندان حضرت فاطمه علیهاالسلام هستند. بنابراین، اگر فاطمه نبود، امامت، ادامه نمییافت و دین، باقی نمیماند و سرانجام، هدف از آفرینش انسان (بندگی) نیز محقق نمیشد.
۲) پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله، فاطمه زهرا علیهمالسلام و امامان معصوم علیهمالسلام همه یك نورند و كمال آنان، هیچ تفاوتی با هم ندارد. پس این چهارده تن، همه با هم هستند و دوگانگی از حیث كمال بین آنان نیست و همان گونه كه پیامبر صلیاللهعلیهوآله تحققبخش هدف آفرینش جهان است، فاطمه علیهاالسلام و امامان علیهمالسلام نیز، همان گونهاند و فرقی از این جهت میان آنان نیست. این معنا، میتواند جملات دیگری را نیز كه در شأن اهلبیت وارد شده است، توضیح دهد؛ به عنوان نمونه، پیامبر صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «حسین منی و انا من حسین»؛۶ اینكه حسین علیهالسلام از پیامبر است، روشن است؛ اما اینكه پیامبر صلیاللهعلیهوآله از حسین علیهالسلام است، به این دو معناست كه دین پیامبر صلیاللهعلیهوآله به واسطه امام حسین علیهالسلام باقی میماند و یا این كه آن دو، یكی هستند و فرقی میان آنها نیست.
همچنین رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «خدا با رضای فاطمه، راضی میشود و با خشم او، غضبناك میگردد».۷ این سخن، بدان دلیل است كه رضای فاطمه علیهاالسلام و خدا، دارای یك ملاك هستند؛ یعنی، هر چیزی كه ایجاد رضایت میكند، هر دو را با هم راضی میكند و اگر خشمگین كند، هر دو را خشمناك میسازد؛ زیرا فاطمه نیز فقط به رضای خدا، راضی میشود. پس چنین نیست كه خداوند، منتظر باشد تا فاطمه علیهاالسلام از چیزی راضی شود تا او نیز از آن راضی شود.
۱. بقره، آیه ۲۹.
۲. ذاریات، آیه ۵۶.
۳. شیخ علی نمازی، مستدرك سفینهٔ البحار، ج ۳، ص ۱۶۸ و ۱۶۹.
۴. همان، ۱۶۷.
۵. مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۶۱۱.
۶. همان، ج ۴۳، ص ۳۱۶.
۷. همان، ج ۴۳، ص ۱۹ به بعد.
۲. ذاریات، آیه ۵۶.
۳. شیخ علی نمازی، مستدرك سفینهٔ البحار، ج ۳، ص ۱۶۸ و ۱۶۹.
۴. همان، ۱۶۷.
۵. مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۶۱۱.
۶. همان، ج ۴۳، ص ۳۱۶.
۷. همان، ج ۴۳، ص ۱۹ به بعد.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست