چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
جایگاه رسانه در قدرت هوشمند
توسعه پایدار مبتنی بر جهانیسازی، ارتباطات مبتنی بر رسانههای فراگیر در قرن بیست و یکم سبب دگردیسی در نحوه تعامل حاکمان برای اعمال قدرت در قبال افکارعمومی شده است. قدرت همان توانایی تاثیرگذاری بر رفتار دیگران بهمنظور کسب نتیجه دلخواه است. نخستین گزینهیی که در این زمینه به ذهن بسیاری زورمداران میرسد، بهرهگیری از اجبار است.
تغییر در رفتار دیگران از طریق اجبار، تهدید و حتی تطمیع در این چارچوب قابل ارزیابی است که قدرت سخت نامیده میشود. استفاده از این ابراز چنانچه با زمینهسازی مناسب صورت نگیرد، به تنفر افکار عمومیاز اعمال کننده قدرت منجر میشود.
این همان مسیری بود که نومحافظهکاران جنگ طلب، طی هشت سال گذشته در پیش گرفتند. پرتاب لنگه کفش به بوش، دستاورد این شیوه در عراق و خاورمیانه برای ایالات متحده آمریکا بود، گر چه حتی دیکتاتوری همانند صدام را سرنگون کردند.
شیوه دوم تاثیرگذاری بر افکار عمومی که به قدرت نرم شهرت یافته است، توانایی شکل دهی و جذب جامعه هدف بدون بهرهگیری از اجبار است.
ایجاد احساس همراهی در مردم نسبت به منافع و ارزشهای مشترک به ویژه در زمینههای قومی، نژادی، ملی و مذهبی در زمره مهمترین عناصر برای اعمال قدرت نرم تلقی میشود.
چالشی که در این حوزه ممکن است روی دهد، هویدا شدن شکاف میان واقعیت با انگاره ذهنی مخاطب است. افکار عمومی در این صورت احساس فریب خوردگی میکند که به مشروعیتزدایی اعمال کننده قدرت نرم منجر خواهد شد.
گردش روانتر اطلاعات، افزایش نقش افکار عمومی در ساختار قدرت و درهم تنیدگی جوامع بشری موجب شده است تا حاکمان برای کاستن از هزینهها به شیوههای عقلانیتر و حرفهییتر روی آورند.
استفاده توامان قدرت نرم و سخت برای تاثیرگذاری روی افکار عمومی را قدرت هوشمند میگویند. توانایی برای مسیریابی مبتنی بر آینده پژوهی، انعطافپذیری مبتنی بر مقدورات و نیازها و ترکیب مناسب پارامترهای قدرت از عوامل پیشبرد قدرت هوشمند است.
فکرانبارههای آمریکایی به کاخ سفید توصیه کردهاند که از این پس استفاده از قدرت هوشمند را در دستور کار قرار دهد. رسانههای فراگیر بیتردید نقش کانونی در اجرای قدرت هوشمند را ایفا میکنند، اما فراموش نشود که نداشتن مهارت کافی در این زمینه ممکن است در وهله نخست موجب به مسلخ رفتن رسانه شود.
ترکیب مناسب قدرت سخت و نرم همانند نقطه تعادل دوچرخه است که نمیتوان در قالب یک عدد در اختیار دوچرخه سوار تازه کار قرار داد، بلکه در گذر زمان برای او مشخص میشود.
منبع : خبرگزاری ایسنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست